Ga naar inhoud
  • 0

Hoofdlager versleten VW PASSAT 1.9TDI 2008 na 145000km


JanWarga

Vraag

Wij hebben een PASSAT (1.9 TDi 105 pk Bluemotion) gekocht bij 75000KM (2011). Omdat de auto eigenlijk helemaal niet goed wou trekken is deze toen gechipt.

De auto heeft sindsdien probleemloos gereden en altijd zijn beurten gehad. Tot bij 145000 km de auto zonder enig voorteken een klap gaf, de motor trilde en het over en uit was. Schade: gebroken drijfstang, en gevolgschade aan krukas en 1 cylinder/zuiger.

 

Wie heeft soort gelijke problemen gehad? Kan dit een gevolg zijn van chiptuning?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Motorcode?

1.9TDI Bluemotion = BLS motorcode

 

Lijkt waarschijnlijk slecht geschipt.

Er zij n 3 1.9TDI motoren en de betrouwbaarste is de BLS en die wordt gebruikt voor de Bluemotion.

Dat is wat ik heb vernomen.

Maar elke BLS is geen Bluemotion (de mijne bv), heeft zover ik kan nagaan met de versnellingsbak te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha ging er van uit dat het enkel door de Bluemotion werd gebruikt en zie nu dat het al in 2005 werd gebruikt.

En dit terwijl de Bluemotion pas in modeljaar 2008 was.

 

Hier de 3 motorcode 1.9 voor de passat b6

(BKC: 03/05-02/06, BLS: 06/05-11/08, BXE: 02/06-11/08),

De BKC ben ik niet 100% zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Drijfstang gebroken, is het hele blok dan niet total-loss?

Heb dat zelf vroeger eens gehad, en daarbij was een deel van de drijfstang door het blok naar buiten gekomen. Maar goed, toen lepelde ik er voor 400 gulden weer een ander blokje in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat moet een behoorlijke klap zijn geweest.

Zo'n drijfstang breekt niet zomaar.

 

De versnellingsbak en krukas moet ook een behoorlijke klap hebben gehad....................

 

Dit probleem heb ik - voorzover ik mij kan herinneren - hier nog niet eerder voorbij zien komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is hier al eens aan de orde geweest maar ik dacht met een BXE motor.

Was een leaserijder waarbij het expertise bureau de conclusie had getrokken dat de berijder een schakelfout had gemaakt en daardoor werd het door de verzekering vergoed.

Ik zou inderdaad de tandempomp eens laten nameten, dikke kans dat er verbinding is tussen het olie circuit en het brandstofcircuit.

 

Edit: Gevonden zie: viewtopic.php?f=185&t=36335

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja dat was bij tassap/Peter.

Maar die reed gewoon op de rijksweg zonder te schakelen.

Is idd wel geroepen toen door dat bureau, dat hij fout gemaakt had, maar is kletskoek.

Motorcode weet ik niet, was een 1.9 tdi, geen bm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Drijfstang gebroken, is het hele blok dan niet total-loss?

Heb dat zelf vroeger eens gehad, en daarbij was een deel van de drijfstang door het blok naar buiten gekomen. Maar goed, toen lepelde ik er voor 400 gulden weer een ander blokje in.

 

Vaak als de stang breekt dan slaat de rest wat nog om de krukas zit het blok binnen in kapot, motor zal wel totaal los zijn. Zoals matthijs al zij, gaatje van de lager dicht gaat zitten is het gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is het grote kwaaltje van de bls motor.

Gaan van de 1 op de andere dag gewoon stuk zonder voorteken. Motor zelf is nog onbetrouwbaarder dan de bkp motor.

Deze motor ligt in heel veel types van vw (caddy, touran, golf, passat, audi a3, skoda en seat's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is het grote kwaaltje van de bls motor.

Gaan van de 1 op de andere dag gewoon stuk zonder voorteken. Motor zelf is nog onbetrouwbaarder dan de bkp motor.

Deze motor ligt in heel veel types van vw (caddy, touran, golf, passat, audi a3, skoda en seat's

??!! Dacht net dat de BLS net de betrouwbaarste is zelden of nauwelijks problemen.

't is net de BKC waar je eerder op moet letten namelijk voor de koppeling als je de wagen opvoert. Dit probleem doet zich vaak voor bij de golf of dit voor de passat is geen idee.

 

Nouja met elke motor kan je iets aan de hand hebben.

Vaak hoor je die is niet goed of dat is niet oke, uiteindelijk hangt het van zoveel factoren zoals BJ motor, BJ onderdelen dat op de motor is geplaatst, kwaliteit van de onderdelen.

Je kan 100 dezelfde motoren hebben maar 10tallen verschillende leveranciers die zelfde onderdelene leveren.

En er moet daar 1ne slechte kwaliteit leveren en je bent de pineut als het begeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb geen gebroken drijfstang gehad... Wel een een hoofdlager dat door midden is gescheurd langs de boutdoorvoering. Dit had als gevolg dat mijn onderblok en krukas helemaal ingevreten waren. Gaat om een Passat 1.9TDI Bls uit 2007, met 215K op de teller. Dit gebeurde net 2 weken dat ik een nieuwe turbo en EGR koeler heb laten monteren, beide waren opgeblazen door een verkeerd werkende vacuumregelklep.

 

Bij mij is er een gereviceerd onderblok onder gegaan. Dus een "nieuw" onderblok, krukas, lagers, drijfstangen, zuigers en nieuwe zuigerveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het BLS blok is een van de laatste (de laatste) uit de reeks van de 1.9 TDI pompverstuivers en dus ook het meest uitontwikkeld voor VW. Het is wel degelijk een heel betrouwbaar blok.

 

Er zijn natuurlijk een heel aantal factoren die een motorschade kunnen veroorzaken bij ieder type motor. En dat zijn de gevallen die je altijd hoort. Uiteraard zijn er ook motoren met kinderziektes, vaak de eerste revisies die van een motor op de markt komen. Maar dat is de BLS dus niet.

 

Soms kan een slechte smering (met te weinig olie gereden / verkeerde olie), of niet op tijd onderhoud...., rijgedrag bestuurder, noem het maar op, de oorzaak zijn van dit soort gevallen... (en als ik soms zie hoe bedrijfsauto's worden mishandeld met koude motor... :cry: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja,mooie verhalen allemaal.

Vindt eigenlijk dat er maar weinig info verstrekt wordt om een conclusie te trekken hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Welke motor code het is lijkt me pas van belang als er aantoonbaar iets gebeurd is.

 

Het moeraal, er kan ook een slecht lager ergens gezeten hebben.

En ja mischien is hij wel slecht gechipt, en heeft het lager de brui er aan gegeven.

 

Lager is best een zwak punt in een motor blok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden