Ga naar inhoud

  • 0

Winterbanden of zomerbanden?!?


Fopperr

Vraag

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Ondervinding is de beste leerschool

 

Zekers.

Heb ooit een ongeluk in Dld gehad omdat de leasemaatschappij geen winterbanden wilde monteren (zal in mn laatste leasejaar).

Sindsdien ALTIJD en ook op mn prive-auto's winterbanden. Zelfs 4seizoenenbanden met M+S Logo komt er niet eens op.

 

De verhalen van: "vroeger hadden we dit ook niet nodig" gaan bij mij niet op. Ik ga ook niet met paard-en-wagen naar mn werk (deden ze vroeger ook......)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind winterbanden ook beter met dit weer. Verplichten zou ik niet goed vinden. Wel het aanpassen aan de weersomstandigheden zoals in Duitsland volgens mij gebeurd.

 

Ik denk dat het eraan ligt wat voor soort profiel de zomerbanden hebben wat betreft de grip bij nat weer t.o.v. winterbanden. Mijn huidige zomerbanden zijn Continental Premium Contact 2. Deze hebben bijna nul procent grip in de sneeuw. Verschil met nat weer heb ik nog niet getest.

 

Ik weet niet precies hoe die testen gedaan worden maar ik vind dat ze eigenlijk in de echte sneeuw gedaan moeten worden. De foto's die je nu ziet zijn gemaakt op een testbaan met die gladden stukken erin. Niet de waarheid.

 

Maar ik ben wel blij met mijn winterbanden en daar gaat het om. Het kost me wel weer eerst schade en een hoop geld, maar al doende wordt men wijs. :roll:

 

Gr. Siebe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou het niet verplicht stellen. Ieder moet het voor zich weten.

Niet iedereen heeft opslagruimte voor 4 velgen.

De winters stellen hier ooik niet zoveel voor. Behalve dit jaar dan.

 

Ik rij al bijna 30 jaar met zomerbanden de winter door en zonder brokken. Ik pas m'n rijstijl wel goed aan.

Veiligheid valt of staat voornamelijk met de rijstijl van de bestuurder.

 

Het gevaar ligt op de loer dat men met winterbanden meer risico's neemt en misschien eerder te hard zal rijden.

 

Ben zeker niet tegen winterbanden. Heb ze zelf vorig jaar op wintersport ook gebruikt, maar zou het alleen althans in Nederland niet verplicht stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nederland en winterbanden, dat wordt weer één grote discussie. De zuinigheid ten top.

 

Terwijl het eigenlijk niet eens duurder is.... In de winter gebruik je je zomerbanden immers niet en vice versa.

 

Even los van de vraag of het nodig is, is het zeker duurder. Waarschijnlijk zal een gemiddelde Passat-rijder niet wakker liggen van het kopen van een set winterbanden, al dan niet gemonteerd op velgen. Maar voor een gezin met 1 minimum-inkomen is dit een hele hap met geld. Ik durf te wedden dat zij in geen 2 jaar een set winterwielen bij elkaar hebben gespaard. Natuurlijk is er het voordeel van gedeelde slijtage, maar deze gezinnen leven iets meer 'bij de dag'. Ik denk dat je goed moet nadenken over de financiële consequenties van het verplicht stellen van winterbanden.

 

Zelf rij ik op winterbanden, vooral omdat ze in duitsland verplicht zijn en ik daar een zus heb wonen.

 

*edit: ik lees verder in de reacties en natuurlijk rijd ongeveer iedereen hier op winterbanden. Maar het inkomen ligt hier echt hoger hoor!! Wat doet Truus, alleenstaande moeder met 4 kinderen en een suzuki alto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt mij dat ieder voor zich moet bepalen of hij winterbanden gebruikt of niet. Het duitse systeem is niet onaardig maar ook niet zaligmakend. Op de Passat heb ik heel bewust winterbanden laten meenemen in de lease omdat dit de auto is waarmee onder ALLE omstandigheden wordt gereden, ook langere afstanden.

Onder de Seat liggen ze bewust niet: met een jaarkilometrage van ca. 2500 en dan met name binnen de woonplaats vind ik het volslagen onzin en zonde van het geld. Dan maar iets langzamer rijden naar de supermarkt :mrgreen:

8-) Ben momenteel wel erg blij met de winterbanden, daar niet van :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nederland en winterbanden, dat wordt weer één grote discussie. De zuinigheid ten top.

 

Terwijl het eigenlijk niet eens duurder is.... In de winter gebruik je je zomerbanden immers niet en vice versa.

 

Even los van de vraag of het nodig is, is het zeker duurder. Waarschijnlijk zal een gemiddelde Passat-rijder niet wakker liggen van het kopen van een set winterbanden, al dan niet gemonteerd op velgen.

 

Het wisselen van winterbanden/zomerbanden kost via een vw dealer €30,00 voor het wisselen zelf en €45,00 voor het banden hotel. per wisseling! dit dus 2x per jaar. Truus met haar alto heeft ook geen ruimte voor de 4 banden in haar huur wonining... laat staan dat ze de tijd heeft om de banden zelf te wisselen.

 

Volgend jaar het nodige zal gebeuren in de verzekeringen om de kosten te verhalen van alle schade van deze winter :evil:

 

Laat ik even voor op stellen dat ik vind dat winterbanden een must vindt en niet meer zonder wil. rij nu 1 week weer op zomerbanden, omdat de huidige auto verkocht is zonder de winterbanden en donderdag wordt in geruild, en kan echt zeggen dat winter banden beter zijn in sneeuw, nat wegdek, ijs etc.

 

@ m@rcel wel een aan gedacht om je winterbanden een maatje smaller te monteren? scheelt echt een hoop wat grip betreft op een nat wegdek. (wordt trouwens door VW geadviseerd bij de grotere banden maten, en bij de slipcursus kregen we hetzelfde te horen) Ik kan het niet goed uitleggen waarom, zo iets te maken hebben met het gewicht op het wegdek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ m@rcel wel een aan gedacht om je winterbanden een maatje smaller te monteren? scheelt echt een hoop wat grip betreft op een nat wegdek. (wordt trouwens door VW geadviseerd bij de grotere banden maten, en bij de slipcursus kregen we hetzelfde te horen) Ik kan het niet goed uitleggen waarom, zo iets te maken hebben met het gewicht op het wegdek.

 

De breedte van de banden bepaalt de druk per vierkante centimeter op de weg. Hoe breder de band, des te minder druk per vierkante centimeter je hebt.

Voorbeeld: Naaldhakken hebben een hoger drukpunt dan de hakken onder een wandelschoen. M.a.w. een smallere band "zakt" sneller door het water / sneeuw om wegcontact te maken dan een brede band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alstublieft, stop met het beargumenteren waarom het op zomerbanden ook veilig kan en waarom en wie ze niet of wil kopen...........

 

Bijstandsmoedertjes met een Alto: Dit argument is wel de slapste die ik tot nu toe gehoort heb, pfffffffff, die bijstands moedertjes werken niet (bijstand=niet werken), hoeven in de ochtend dus niet de weg op als ze al een auto hebben. (zou niet weten waarvan, met een bijstandsuitkering auto rijden........)

 

4 velgen met banden: Banden hotel, kost je je de kop niet en je krijgt geen vieze handen. Is vaak incl. het wisselen 2x per jaar.

De meeste mensen hebben een schuur of een box onder de flat. Met een beetje moeite en fantasie (muurbeugels, plafond beugels) kan je daar best 4 wielen kwijt.

 

Duur: 1 malig, je zomerbanden gaan langer mee en vv.

 

Zomerbanden zijn beter bij nat wegdek boven 0 gr.: Kan zijn, en dan wordt dat dan beargumenteerd door dat ze bij extreme omstandigheden beter presteren. Denk eerder dat je niet helemaal lekker bent om de extremen te gaan opzoeken bij dergelijke omstandigheden. Als je met een goede kwaliteit wb normaal je eigen door het verkeer begeeft, aangepast aan de omstandigheden, ben je per saldo goed voorbereid op iedere winterse omstandigheid en ben je ver weg van langere remwegen en wegglijdende voorwielen.

 

Ik rij al 100 jaar op zomerbanden in de winter: Ja, vast wel, en de post kwam vroeger ook met een trekschuit!

Ga eens met je tijd mee, en maak gebruik van die technologie die het verkeer veiliger maken! Voor jezelf en een ander!

Of heb je de stekker van je ABS er ook afgetrokken, doet ie het niet meer, net als vroegah! :blink:

Je kan zo defensief rijden als je wilt, maar je kunt ook door een ander in een vervelende situatie belanden waarbij die paar meter extra remweg of extra grip om uit te wijken een ongeluk kunt voorkomen.

Schade is vaak duurder dan een setje winterrubber.

 

Winterbanden hebben alleen zin op sneeuw: Ook zo een dooddoener, wordt vaak mee geschermd in dit soort discussies. Waar halen ze de wijsheid toch vandaan?

Ga eens op een slipkursus, daar heb je zo een witte baan die ze natspuiten, vergelijkbaar met ijs.

Rem met een set zb en een set wb, en verbaas uw zelf, ongelovige...........

Op sneeuw heeft een wb altijd meer grip, net zoals op modderige ondergronden en afgevallen bladeren prutjes in de herfst.

 

Wb gebruiken als de temp. onder de 7 gr. is: Wordt vaak als verkoop argument gebruikt maar is absoluut niet waar.

Een goed merk! zomerbanden presteren beter op een nat en droog wegdek boven de 0 graden, dit is al bij meerdere testen bewezen dat deze in extreme situaties beter presteren.

Dus dit wordt door de partijen mensen die die winterbanden onzin vinden ook vaak naar voren gebracht alszijnde een argument dat zb net zo goed zijn in de winter.

Ik zie het niet als een koop argument maar als een algemeen advies: leg je wb erom als de temp. beneden de 7gr. komt, als het weer omslaat wordt je niet verrast. Dat is een hele andere uitleg dan wat de anti wb club wil doen laten geloven.

Die banden slijten echt niet harder als het 7 gr. is.

 

Verplichten, ja of nee: Het duitse systeem is wat mij betreft prima, niet verplicht, maar je voertuig moet uitgerust zijn aan de omstandigheden waarin je je in het verkeer begeeft.

Eigelijk een hele sociale gedachte, dan heb je er in iedergeval alles aangedaan om het op de weg veilig te houden.

per saldo zijn wb dan verplicht en zb in de zomer ook.

 

Winterbanden nodigd uit tot scheuren: Tja, dat zou je van zomerbanden ook kunnen zeggen, dat is nu eenmaal de domheid van de mensen zelf. Als je denkt dat je met winterbanden je kunt gedragen als dat je in de zomer rijdt, dan is het in de bovenkamer niet helemaal in orde. Deze types houden er in de zomer vaak het zelfde gedrag op na.........

Dat soort randdebielen komen daar vaak snel genoeg achter, hopelijk tegen een boom en niet tegen een ander.

Zie niet in dat dit als argument gebruikt wordt ten nadele van de wb.

 

Er zijn hier op het forum ook de nodige glijpartijen met schade geweest, reden die op zomer of winter banden?

Stond eigelijk nooit in het verhaal genoemd.............

1 ding staat vast, verzekering premies gaan volgend jaar omhoog, dus uiteindelijk betalen jullie de schade alsnog uit eigen zak.

Volgens mij bescheiden mening zou er 90% minder glijpartijen en ongevallen gebeuren als iedereen op wb zou rijden.

"Onbekent maakt onbemind" is een oud spreekwoord welke hier wel van toepassing is.

Slipcusus zou eigelijk een vast onderdeel moeten worden in de rijopleiding, wordt een ieder direct geconfronteerd met het verschil van de wb en zb. (Hier in NO is dat het geval.......)

 

De conclusie is wat mij betreft: Er is GEEN argument te noemen dat winterbanden in de winter niet beter zouden zijn dan zomerbanden. :wink:

post-5961-1423824127,3734_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een heel verhaal, maar sluit me volledig bij Rolf aan! Wb zijn beter dan zb in sneeuw of ijs. Gisteren van Vreden naar heeze (Eindhoven) gereden. Verschil tussen wb en zb was gewoon giga tov mijn collega.

 

Denk dat het duidelijk is dat het vwpassat forum massaal voor winterbanden kiest!

 

Een idee om het topic te sluiten voordat we de ME nodig hebben :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en de connection vervoerders van de schoolbusjes stoppen gewoon met rijden wanneer ze het niet veilig genoeg vinden ipv een paar winterbanden aan te schaffen. De gemeente stelt daar geen eisen over bij de aanschaf van deze busjes. Dan vraag ik me af of die busjes voor speciaal vervoer van kinderen niet gesubsidieerd worden maw dan betalen we toch ook die winterbanden zelf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat zal dan idd ook wel ja, dan kunnen ze nog beter all-weather banden monteren bij aanschaf. Heb zelf geen ervaringen met de AW's maar zal vast meer zijn dan zomerbanden... Qua kosten maakt dat niks uit en het schijnt dat de Goodyears makkelijk 50k meegaan. Maar of dit ook voor kleine busjes bestaan?

Geen idee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ m@rcel wel een aan gedacht om je winterbanden een maatje smaller te monteren? scheelt echt een hoop wat grip betreft op een nat wegdek. (wordt trouwens door VW geadviseerd bij de grotere banden maten, en bij de slipcursus kregen we hetzelfde te horen) Ik kan het niet goed uitleggen waarom, zo iets te maken hebben met het gewicht op het wegdek.

 

Een smallere band is in de sneeuw en regen beter omdat het makkelijker zijdelings de sneeuw en water kan afvoeren. Maar dat geldt dus alleen als je bijvoorbeeld in plassen rijdt. Voor de vergelijking is het juist goed om gelijke afmetingen te hebben, anders zou je kunnen oordelen dat het in het verschil in breedte zit. Mijn 'test' was op een nat wegdek zonder plassen.

 

Mijn winterbanden hebben nu ongeveer dik 4mm profiel en het verbaast mij nog steeds hoeveel grip de banden hebben in de sneeuw. Ik ben benieuwd hoe de grip is beneden de 4mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
en de connection vervoerders van de schoolbusjes stoppen gewoon met rijden wanneer ze het niet veilig genoeg vinden ipv een paar winterbanden aan te schaffen. De gemeente stelt daar geen eisen over bij de aanschaf van deze busjes. Dan vraag ik me af of die busjes voor speciaal vervoer van kinderen niet gesubsidieerd worden maw dan betalen we toch ook die winterbanden zelf..

 

Zou de politie ook stoppen met rijden wanneer ze het niet veilig genoeg vinden op hun zb? :lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
en de connection vervoerders van de schoolbusjes stoppen gewoon met rijden wanneer ze het niet veilig genoeg vinden ipv een paar winterbanden aan te schaffen. De gemeente stelt daar geen eisen over bij de aanschaf van deze busjes. Dan vraag ik me af of die busjes voor speciaal vervoer van kinderen niet gesubsidieerd worden maw dan betalen we toch ook die winterbanden zelf..

 

Zou de politie ook stoppen met rijden wanneer ze het niet veilig genoeg vinden op hun zb? :lol::lol:

Dan kan het weer niet slecht genoeg worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verplichten. Om te stimuleren zouden ze bij elke nieuw aangeschafte wagen er standaard stalen velgen met winterbanden bij kunnen doen. Zeg maar in het basispakket van een nieuwe auto. Je zit dan natuurlijk wel met mensen die een tweedehands auto aanschaffen (zoals ik). Ach, dit was weer eens zo'n gedachtenspinsel van mij.

 

Ik rijd zelf nu ook met winterbanden omdat ik ze erbij kreeg. Daarvoor nooit met winterbanden gereden. (nu is deze winter natuurlijk ook wel extreem!!)

Nu ik het verschil merk wil ik niet meer anders. Vooral in sneew. Ook schijnen ze bij temp onder de 8? graden meer grip te hebbendanzomerbanden vanwege onder andere de samenstelling van het rubber. En dat het winterbanden profiel beter sneeuw afvoerd is ook al genoemd op het forum.

 

Ijs is ijs en daartegen helpen winterbanden helaas niet. Glijden isdan glijden of je nu zomer of winterbanden hebt. Oppassen voor ijzel moet jhe altijd!!! Zowiezo is het raadzaam je rijgedrag aan te passen aan de weersomstandigheden :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was altijd nog een beetje sceptisch over winterbanden.

De diverse "instanties" en publicaties waren niet altijd gelijkluidend, of laat staan onafhankelijk (een advies van een bandenfabrikant om op winterbanden te rijden kan goedbedoeld zijn, maar is natuurlijk altijd bedoeld om meer omzet te genereren).

Maar gezien de discussie (en de ervaringen) hier ga ik na deze winter zeker op zoek naar een setje, want voor nu heeft dat niet echt veel zin meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enige wat ik melden kan over winterbanden,

Ik was altijd die nuchtere lul die zoiets had van ach valt wel mee,en het viel ook wel mee.

Als er maar niets gebeurd,zodra je uitwijken moet of plots moet remmen en sturen en dergelijke is er zeker groot verschil met een goede winterband.

Ook daar zijn merken en modellen in,weet niet welke beter. Verkocht altijd Conti en Semprit.

Klanten wilden Semprit omdat die goedkoper was,verkocht liever Conti,die is beter.Monteurs wilde geen Semprit onder hun eigen auto,en das voor mij een duidelijk antwoord.

Maar ik heb zelf voor de winter lekker een 195/15 zodat als er wat is ik geen snowboards onder de auto heb.

Onder het vorige golfje had ik zelfs 175 breed,ik heb de hele tijd grip gehad en reed verder goed.

Maar het nadeel is mensen die daar niet in mee gaan en denken ach valt toe,moeten eerst een schrik reactie hebben of een bijna dood ervaring voor ze overstag gaan,zo is de gemiddelde nederlander.Vooral de mannen,die lezen geen bijsluiter of gebruiksaanwijzing,.Wij mannen weten alles zo goed.Weet nog heel goed dat mijn moeder altijd riep tegen mijn vader, HÉ niet zo bot op laatste moment remmen wij hebben abs maar veel hebben dat nog niet en schuiven zo achterin. Das meer als 15 jaar terug, maar is het zelfde als winterbanden,als er BV iemand achter je zit die dat niet heeft, die dreunt zo bij jouw achterin omdat jij het wel voor elkaar hebt. Jij ziet hem niet aankomen en bam weken wiplash, die vent die erin schoof heeft niks die zag het nml wel aankomen.

Maar ik zeg heel makkelijk winterbanden verplicht.

Net als dat de auto profiel moet hebben en geen gladde banden,je moet je voertuig aanpassing op de situatie in het verkeer. Ik moet er niet aan denken dat 1 van mijn dochters word aangereden op fietsje,doordat de man niet kon remmen ivm geen grip,wat eventueel met een winterband niet was gebeurd.

Eerlijk is eerlijk sloeg hem de hersens in. Nu ik zelf kids heb ga je meer denken aan veiligheid en doe je er meer voor,das gewoon domweg een feit.

Je denkt meer na en kijkt meer om je heen,wat wel en niet verstandig is.

Maar voorheen had ik geen kinderen en boeide het ij allemaal niet,joeg ik een auto plat was dat jammer.

En lachte ik want had ik een reden om een nieuwe te kopen hahah,maar das nu wel even anders en dan word je voorzichtiger, en wijzer :P Tja niemand dacht dat ik volwassen zal gaan worden,maar het gaat stapje voor stapje. :mrgreen::mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden