Ga naar inhoud

  • 0

Winterbanden of zomerbanden?!?


Fopperr

Vraag

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Wil er nog wel bij vermelden dat Winterbanden geen vrijbrief moeten worden van alles links inhalen op snelweg.

Dat zie je dan ook wel gebeuren,ik heb winterbanden dus kan alsnog 120,die eikels heb je er ook bij.Even beetje met zijn allen anticiperen,en gewoon netjes en fatsoelijk in het verkeer blijven en meegaan met de meute.

Als rechterbaan 40/ 50 rijd moet je er niet omheen knallen met 120 omdat je toevallig winterbanden hebt,dat gebeurd wel erg veel valt mij op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Verplichten. Om te stimuleren zouden ze bij elke nieuw aangeschafte wagen er standaard stalen velgen met winterbanden bij kunnen doen. Zeg maar in het basispakket van een nieuwe auto. Je zit dan natuurlijk wel met mensen die een tweedehands auto aanschaffen (zoals ik). Ach, dit was weer eens zo'n gedachtenspinsel van mij.

 

Was wel goed plan de bpm wat verlagen en een setje winterbanden erbij leggen,das goed voor economie,

en klant hoord korting op bpm van 200 en betaald de resterende 400 wel bij een nieuwe auto..

Goed plan :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de verhalen in dit topic leest, voel je je bijna een crimineel als je nu op zomerbanden rijd. Wat mij betreft zijn de idioten die menen dat ze met winterbanden maar raak kunnen rijden de echte criminelen. Ook zie je vaak auto's rijden met winterbanden die al dusdanig zijn versleten dat ze beter met goede zomerbanden kunnen rijden. Vervolgens nog de jongens met de giga brede banden, zodat je bijna helemaal geen grip meer hebt, zowel op zomer- als op winterbanden. Jullie begrijpen nu wel dat ik op zomerbanden de winter door rijd en dat ook zal blijven doen. En het verhaal dat er mensen omver zouden worden gereden omdat iemand op zomerbanden rijd is natuurlijk helemaal van de gekke. Er gebeuren aardig meer ongelukjes door mensen die met gladheid gewoonweg veel te hard rijden. Dus wat mij betreft geen verplichte winterbanden, maar het hard aanpakken van gekken die met gladheid de vreemdste capriolen uithalen en het verkeer (ook die mensen die op zomerbanden rondrijden) in gevaar brengen. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je hebt gelijk wat betreft je snelheid e.d. aanpassen aan de weers/verkeersomstandigheden.

 

Met gladde winter (of zomer!!) banden rijden is sowieso gevaarlijk, of je dit nou in de winter of zomer doet.

Ik heb zelf redelijk brede winterbanden (235) en moet je eerlijk zeggen dat de grip toch ook dan nog meer is dan de zomerband. Wegrijden, remmen e.d. gaat gewoon makkelijker.

 

Wat jou een beter plan lijkt is bijv. het halveren van de snelheid als de weersomstandigheder er naar zijn? (dit doen ze wel in Duitsland!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

aan de andere kant is het dan ook weer een verhaal dat je als mens zijnde ook gewoon je gezonde verstand kan gaan gebruiken. Als alles maar word verplicht en word aangeraden denkt de mens nergens meer aan.

En worden we met ons allen wandelende robotjes,word alles onveilig als er niks aan word gedaan.

Net als menselijke lichaan heeft bactery nodig maar alles word zo schoon dat je ziek word omdat er niks geen systeem in je lichaam meer werkt.

Als door de regering alles maar veilig word gemaakt,denk je nergens meer om en gaan daarom weer ongelukken gebeuren,Snapt iemand nog hoe ik dit bedoel??????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, begrijp je helemaal. Je hebt daar ook wel gelijk in.

 

Misschien een idee om tijdens het traject naar een rijbewijs, een slipcursus te laten ondergaan (dit werd al voorgesteld geloof ik) en daarna een uurtje voor de buis/computer met ernstige ongelukken en hoe mensen daar uit komen. Ook lekker confronterend en hopelijk rijden mensen hier rustiger door...

 

Dan weet je tenminste wat er gebeurt als je toch meent te hard te moeten rijden met weersomstandigheden die dat niet toelaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je de verhalen in dit topic leest, voel je je bijna een crimineel als je nu op zomerbanden rijd. Wat mij betreft zijn de idioten die menen dat ze met winterbanden maar raak kunnen rijden de echte criminelen. Ook zie je vaak auto's rijden met winterbanden die al dusdanig zijn versleten dat ze beter met goede zomerbanden kunnen rijden. Vervolgens nog de jongens met de giga brede banden, zodat je bijna helemaal geen grip meer hebt, zowel op zomer- als op winterbanden. Jullie begrijpen nu wel dat ik op zomerbanden de winter door rijd en dat ook zal blijven doen. En het verhaal dat er mensen omver zouden worden gereden omdat iemand op zomerbanden rijd is natuurlijk helemaal van de gekke. Er gebeuren aardig meer ongelukjes door mensen die met gladheid gewoonweg veel te hard rijden. Dus wat mij betreft geen verplichte winterbanden, maar het hard aanpakken van gekken die met gladheid de vreemdste capriolen uithalen en het verkeer (ook die mensen die op zomerbanden rondrijden) in gevaar brengen. :mrgreen:

 

Duidelijk weer iemand die niet weet waar hij over praat, nog een paar loze kreten over "anderen" die dit of dat doen die dan het excuus vormen waarom hijzelf op zomerbanden de winter doorgaat.

Doe eens een slip cursus of ga eens in een auto rijden die een set goede winterbanden heeft, snap je mischien waar het over gaat..........................(sorry hoor, dit soort verhalen zijn tenenkrommend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien langzamerhand tijd voor een :slotje: ? Voordat we elkaar verbaal de hersens in slaan? :mrgreen: of nog erger, echt? :lol:

Het lijkt me duidelijk dat er 2 kampen zijn: felle voorstanders en felle tegenstanders. 8-) Lijkt me een eindeloze discussie te worden en dat moeten we misschien niet willen? Of juist wel? In dat geval maar geen slotje :mrgreen::wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom? toch niet bang voor een beetje discusie? :mrgreen:

De zogenaamde felle tegenstanders moeten alleen nog overtuigd worden, maar wat mij wel altijd opvalt is dat die tegenstanders altijd dezelfde nergens op slaande tegenargumenten op tafel leggen die totaal geen hout snijden....

Het zijn altijd "die anderen" die het doen en daarom hoef ik niet etc, etc.

Ze zijn blijven hangen in het jaar kruik, en willen niet inzien dat de huidige generatie wb gewoon veeeeel beter zijn en het verschil tussen wb en zb gigantisch is geworden...........maar ja, het vergt een investering en daar hangt het meestal op en op het geen idee hebben wat voor verschil het maakt.

1 kleine glijpartij met een kleine schade en je zou ze al terug verdient hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Misschien langzamerhand tijd voor een :slotje: ? Voordat we elkaar verbaal de hersens in slaan? :mrgreen: of nog erger, echt? :lol:

Het lijkt me duidelijk dat er 2 kampen zijn: felle voorstanders en felle tegenstanders. 8-) Lijkt me een eindeloze discussie te worden en dat moeten we misschien niet willen? Of juist wel? In dat geval maar geen slotje :mrgreen::wink:

 

Als dat de reden moet zijn van een slotje, dan kun je het hele forum beter sluiten. Als je elkaar alleen maar naar de mond praat, dan heeft het hele forum geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Misschien langzamerhand tijd voor een :slotje: ? Voordat we elkaar verbaal de hersens in slaan? :mrgreen: of nog erger, echt? :lol:

Het lijkt me duidelijk dat er 2 kampen zijn: felle voorstanders en felle tegenstanders. 8-) Lijkt me een eindeloze discussie te worden en dat moeten we misschien niet willen? Of juist wel? In dat geval maar geen slotje :mrgreen::wink:

 

Als dat de reden moet zijn van een slotje, dan kun je het hele forum beter sluiten. Als je elkaar alleen maar naar de mond praat, dan heeft het hele forum geen zin.

 

Feit,Staan laten, er word gevraagd om een mening en waarom je daar achter staat..

En dat leverd nu eenmaal zulke advertenties op,maar volgens mij word er geen harses slagerij hoor.

Valt allemaal wat mee.

Iedereen moet niet zo zeuren en winterbanden gaan doen is er niks aan de hand :mrgreen::mrgreen:

Ze zijn er niet voor niks voor gemaakt dus hebben zeker zin. Maar sommige moeten er achter komen,en Vroegah was seks nog vies en milieu nog schoon,dus das geen optie.auto's wogen 700 kiklo en nu snel 13/1400 dus punt 1

ze reden vroeger mischioen op top 120, viel er tevens niet mee te rijden nu op top gemiddeld 170/180

Maar er waren vroeger maar 25 auto's op een vierkante km, tegenwioordig is dat 200

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:mrgreen: OK, dan discussiëren we nog gezellig even door en dan zal ik ook gelijk de volgende schep kolen op het vuur doen :angel: :

Ik heb "gewoon" winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden: dwz 235 breed 8-) En dat gaat prima! smaller is misschien mooi als je in Noorwegen woont of in de Alpenlanden maar hier is het nergens voor nodig. En bovendien hoef je dan ook niet met die lelijke velgen rond te rijden....... :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
:mrgreen: OK, dan discussiëren we nog gezellig even door en dan zal ik ook gelijk de volgende schep kolen op het vuur doen :angel: :

Ik heb "gewoon" winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden: dwz 235 breed 8-) En dat gaat prima! smaller is misschien mooi als je in Noorwegen woont of in de Alpenlanden maar hier is het nergens voor nodig. En bovendien hoef je dan ook niet met die lelijke velgen rond te rijden....... :roll:

 

Nog een schep kolen erbij:

Je wilt toch niet zeggen dat je de zb en wb ieder half jaar laat wisselen op dezelfde lmv? :shock: Dan is de kans op beschadigen van de velg toch groot?

Volgende discussiepunt: Wb ook op lmv maar dan andere dan de zb, leuk voor de variatie en ziet er beter uit dan die zwarte rondjes onder een fraaie Passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik moet helaas nog wachten tot eind maart... Woon in Duitsland.

 

Heb natuurlijk een complete set zb op velgen liggen:)

 

Ik woon ook in Duitsland ;)

 

Of Nederland de zelfde regel moet toepassen zoals in Duitsland, weet ik niet... Het is ieder zijn verantwoordelijkheid en zijn eigen veiliheid om wel of geen winterbanden er onder te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is waar, maar heeft het dan nut om deze regel in te stellen.

Er zijn nog genoeg Duitsers die met dit weer nog op zomerbanden rijden. Als het winter is, wordt ik ook niet gecontroleerd bij de grenz of ik wel of geen winterbanden heb.

 

Voor mezelf wil ik geen risico nemen om niet op winterbanden te rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
:mrgreen: OK, dan discussiëren we nog gezellig even door en dan zal ik ook gelijk de volgende schep kolen op het vuur doen :angel: :

Ik heb "gewoon" winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden: dwz 235 breed 8-) En dat gaat prima! smaller is misschien mooi als je in Noorwegen woont of in de Alpenlanden maar hier is het nergens voor nodig. En bovendien hoef je dan ook niet met die lelijke velgen rond te rijden....... :roll:

 

Nee hoor, maakt geen ruk uit, smaller of wat breder, zo groot zijn die verschillen nu ook weer niet.

Met breder heb je zelfs wat meer grip, meer tanden om te bijten zeg maar.

De enige reden waarom ik 205/55/16 winterbanden heb ipv 17" 235x45 zomermaat is het giga prijsverschil.

Hoe groter en plater des te meer ze kosten en je hebt er weinig extra profijt van die extra breedte, zonde van m'n centen.

Ik heb ook mijn wb op een alu set, kreeg ik er gewoon bij, dus ik rij er in de winter ook netjes bij. :)

Er is echt geen verschil tussen Noorwegen of de Alpenlanden, sneeuw wordt overal van water gemaakt. :mrgreen: en is overal net zo glad.

(komt hier weer met bakken naar beneden btw.......)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad zijn de prijsverschillen bijzonder groot als je een inch groter wil rijden.

Mijn ervaring is wel dat je bij LMV's wel op moet letten dat je ze in de winter extra schoon moet houden.

Het zout is een regelrecht ramp voor ze, je krijgt lelijke plekken.

Verder is sneeuw in het ene land wel degelijk anders als in het andere land !

In Nederland hebben we vaak sneeuwval bij een temperatuur van +1 tot -5.

Hierdoor is de samenstelling van de sneeuw vochtiger als anders.

Dit wordt zogeheten plaksneeuw waardoor je een gladde weg kan krijgen omdat je het met de auto goed aandrukt.

Na 1 a 2 dagen goed rijden ontstaat een ware ijsbaan en zal het effect van de winterband afnemen (nog altijd beter als andere banden).

Bij een sneeuwval kouden dan -9 graden wordt het sneeuw meer ijs.

Deze vorm van sneeuw is goed te herkennen aan het stuiven achter de auto's.

Dit kan je plat rijden maar het is van zichzelf al zo diepgevroren en compact dat je met je winterbanden hier om lacht.

Met zomerbanden blijft dit tricky !

Kortom als je op de snelweg rijdt en de wolkensneeuw jagen achter je auto, geef maar een dotje gas en ga lekker links rijden.

Dit jaar een laag van ongeveer 3cm (bij -11 graden) op de snelwegen van duitsland getrotseerd met 120km/u, geen last met 4 nieuwe winterbanden.

Blijf wel uitkijken natuurlijk !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sneeuw is overal het zelfde, alleen bij verschillende temperaturen gedraagd het zich anders, daar heb je helemaal gelijk in.

Heeft weing te maken in welk land het ligt............. :wink: , maar het is waar dat het in NL maar weing voorkomt dat het bij -12 sneeuwt en daardoor meestal erg plakkerig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Sneeuw is overal het zelfde, alleen bij verschillende temperaturen gedraagd het zich anders, daar heb je helemaal gelijk in.

Heeft weing te maken in welk land het ligt............. :wink: , maar het is waar dat het in NL maar weing voorkomt dat het bij -12 sneeuwt en daardoor meestal erg plakkerig is.

 

 

In nederland lijkt het wel nooit te sneeuwen met -12.

In het buitenland des te meer.

Vandaar dat de spits hier altijd zo lekker loopt met sneeuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden