Heb je zelf al eens gereden met een passat met 288 mm remmen en met 312mm remmen?
Het is niet een gevoel, het is duidelijk merkbaar. Grip van de band maakt zeker verschil en is de beperkende factor. Dat merk ik ook als ik met winterbanden rij, ik moet dan eerder beginnen met remmen als met de zomerbanden.
Zoals ik al eerder aangaf is met name met hogere snelheden het verschil duidelijk merkbaar. Op hogere snelheden moet je erg hard remmen wil je de grip verliezen met de banden. Met name op dat soort momenten maakt meer remvermogen een verschil. Stel dat je met 288 mm remmen op 80% van de maximale grip van de banden zit bij snelheden tot 60km/uur komend van hogere snelheden, dan haal je met grotere remmen 90% van de maximale grip en dat maakt de remweg korter in de periode van de hoge snelheid teruglopend naar 60 km/uur. En de duur van het maximale remvermogen van grotere remmen is langer door de betere koeling.
Ik heb ook een Golf IV met 280mm remmen en daarmee moet ik eerder remmen op hogere snelheden als met de passat. Ik heb het dan niet over 50 meter, maar schat zo in dat het toch een meter of 25 is dat ik eerder begin met remmen. Met beide auto's rij ik met hetzelfde type band, Continental Sport Contact 5. Een ander voordeel van grotere remmen is dat de stabiliteit van de auto beter is, de auto is minder nerveus. Ook remt de auto beter met aanhanger.
Overigens is het ingrijpen van ABS geen goede graadmeter, daarvoor spelen te veel factoren mee. Denk aan wieldruk (bij volle lading hebben de wielen minder tractie), verplaatsing van het zwaartepunt naar de voorzijde van de auto tijdens hard remmen (stugge vering), etc.