Ga naar inhoud

  • 0

Winterbanden of zomerbanden?!?


Fopperr

Vraag

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Nederland en winterbanden, dat wordt weer één grote discussie. De zuinigheid ten top. Waarom nu opeens winterbanden? Vroegah waren de winters veel strenger dan tegenwoordig en toen reden we toch ook zonder winterbanden. Dit soort reacties hoor ik veel om me heen, zowel thuis als op het werk.

Feit blijft wel dat een winterband bij een temp < 7 graden meer grip heeft dan een zomderband. Bij ons thuis staan er twee auto's op de oprit, beide staan op winterbanden terwijl één van de twee auto's gebruikt wordt naar de wintersport. Veiligheid gaat boven alles, daarom staan beide auto's op winterslofjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vroegah waren de winters veel strenger dan tegenwoordig en toen reden we toch ook zonder winterbanden.

 

Vroegah, hadden we met een beetje sneeuw geen 500 km file..... verkeer in NL is 5x drukker geworden.

dus ook heel veel meer kans om brokken te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mij hoef je niet te overtuigen dat de verkeerssituatie behoorlijk is veranderd de afgelopen jaren.

Maar de kreet "vroegah" ligt bij zoveel Nederlanders voor in de mond. Het is een grote drogreden om in deze tijd met de huidige verkeers intensiteit en de "warmere winters" de laatste jaren geen winterbanden aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Absoluut winterbanden. Je merkt het meteen als je achter een wagen in de sneeuw rijdt die nog gezellig op zomerbanden staat. Het is nu al vaker voorgekomen dat ie bij bv. een verkeerslicht gewoon niet van de plaats komen.

Laat staan als er geremd moet worden.

 

Off topic: ik heb onze zoon als voorgesteld dat ie volgende winter (dan is ie 16) een set winterbandjes onder zijn toekomstige brommer moet leggen. Er gaan er zeer veel op hun snuit en ook die onderdelen zijn peperduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vroegah wisten we niet van het bestaan van winterbanden en de kwaliteit van de banden was ook vast veel minder. Vroegah reed ik met een kever van ca 40 pk die met wind mee misschien wel 110 km/uur wist te halen na een heel lange acceleratietijd. Vroegah zat ik op een klein flatje met dito box om nog maar niet te spreken over mijn inkomen. Kortom, vergelijk niet met vroegah, maar kijk naar de huidige wereld, de drukke wegen en de veel betere en snellere auto's en bezuinig niet op een extra stel bandjes. Een deuk kost al gauw meer (alleen al aan eigen risico en noclaimverlies).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Absoluut, maar ik spreek voor belgen. Als je het dagelijks gepruts ziet met max 30kmh op sneeuw rijden...

Ik moet alle dagen een hele hoop auto's inhalen,die dan nog domweg zitten te seinen alsof je kweetniet wat voor toeren uithaalt...

Neen, ik heb winterbanden en ik KAN rijden!

Een extra kost is het uiteindelijk niet want je zomerbanden liggen op stal en slijten niet.

4 bandjes kosten nog altijd minder dan een ongeluk !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind dat er al genoeg verplicht wordt gesteld hier in Nederland, en vervolgens mensen gaan verplichten om winterbanden te nemen gaat mij wat ver.

 

Helaas heb ik er op dit moment nog steeds winterbanden op liggen, maar voor de komende winter komt er zeker een setje stalen velgen met winterbanden op te liggen, is nog altijd goedkoper dan 'm tegen een boom parkeren zeg maar ;-)

 

Gelukkig heb ik de mogelijkheid om vanuit thuis te werken als het glad is op de weg.

 

Wat mij betreft: winterbanden: ja! verplichten: nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een antwoord op de vraag of je winterbanden moet verplichten blijft lastig, voor sommige mensen is het financiel niet te halen, voor anderen die elk halfjaar wisselen van auto is het ook geen leuk plan. Wat betreft veiligheid ben ik helemaal voor. Daarnaast ben je, wat Bartman al aangaf, per saldo niet veel meer geld kwijt wanneer je zomer en winterbanden voor je auto hebt. De zomerbanden slijten niet wanneer je de winterbanden eronder hebt en vice-versa... maar dit valt of staat natuurlijk wel een beetje met hoelang je van plan bent een auto te houden....

 

Ikzelf ben voor, heb ze dr zelf ook onderzitten, alleen wat ik me nog afvraag, hoe willen ze zoeites gaan controleren...Een van de grootste problemen in Nederland is de controle, leuk als je iets verplicht maar als je pakkans zo verschrikkelijk klein is....

 

En als laatste is het natuurlijk niet zo dat je met winterbanden geen ongelukken of wat dan ook zou krijgen, ook MET winterbanden blijft het uitkijken geblazen, het is namelijk maar een hulpmiddel net als ABS ESP enz....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
winterbanden dat is altijd een goed zaak vooral met dit weer van de laatste 2 maand

maar verplichten krijgen ze hier in NL niet voor elkaar

 

maar wat wel kan is dat de verzekeringsmaatschapijen met een winterpolis (bijvoorbeeld) kunnen komen

 

winterbanden minder premie

zomerbanden = meer premie

 

 

Ik ben daar helemaal voor, verander de premie's maar, dat kan de andere een duwtje in de goede richting geven. Veel mensen hebben nog steeds het idee dat het rijden op winterbanden duur is. Hiermee zou die barriere weggenomen kunnen worden. Voor mij is het rijden op winterbanden de goedkopere oplossing omdat mijn zomer sloffen bij aanschaf bijna twee keer zo duur zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ikzelf ben voor, heb ze dr zelf ook onderzitten, alleen wat ik me nog afvraag, hoe willen ze zoeites gaan controleren...Een van de grootste problemen in Nederland is de controle, leuk als je iets verplicht maar als je pakkans zo verschrikkelijk klein is...

 

Ik denk dat de Duitse aanpak heel snel te realiseren valt. Raak je betrokken bij een ongeval dan wordt de schade verhaalt op degene die zijn auto niet heeft aangepast aan de winterse omstandigheden (lees: winterbanden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ikzelf ben voor, heb ze dr zelf ook onderzitten, alleen wat ik me nog afvraag, hoe willen ze zoeites gaan controleren...Een van de grootste problemen in Nederland is de controle, leuk als je iets verplicht maar als je pakkans zo verschrikkelijk klein is...

 

Ik denk dat de Duitse aanpak heel snel te realiseren valt. Raak je betrokken bij een ongeval dan wordt de schade verhaalt op degene die zijn auto niet heeft aangepast aan de winterse omstandigheden (lees: winterbanden).

 

Idd, dit is dè manier

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een keer van een lease maatschapij gehoord dat zij niet willen dat auto's op winterbanden gaan rijden omdat er ook veel ongelukken gebeuren met auto's met winterbanden, men denkt dat je met ijzel ook 150km/h kunt rijden.

 

ben trouwens wel voor winterbanden.

Maar 3 weken terug in duitsland gezien dat er inderdaad hoop nederlanders zijn die links blijven rijden met omstandigheden waar de duitsers (zelfs met 4 motion) rechts blijven rijden. (de auto's langs de kant waren nederlanders....)

 

mijn auto gaat gewoon op winterbanden of ik nou wel of niet op wintersport ga. veiligheid boven alles!

twijfel zelfs over om mijn nieuwe auto (die donderdag opgehaald kan worden) toch maar meteen op winter banden te zetten. (hoopte even te kunnen sparen...) en dan in april weer te wisselen naar zomer banden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vroegah waren de winters veel strenger dan tegenwoordig en toen reden we toch ook zonder winterbanden.

 

Vroegah, hadden we met een beetje sneeuw geen 500 km file..... verkeer in NL is 5x drukker geworden.

dus ook heel veel meer kans om brokken te maken

 

Wat zeker ook meetelt is dat de velgen steeds groter en de banden steeds breder geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Al mijn auto's hebben al jaren winterbanden en dit bevalt ons uitstekend. Zeker icm 4motion/quattro is de grip enorm. Verplichten lijkt mij makkelijk, handhaven wordt een probleem. Als ik zie hoeveel mensen er ongestraft op versleten zomerbanden rijden dan denk ik dat er ook niet gecontroleerd wordt op winterbanden. Het Duitse systeem is naar mijn idee dan een betere oplossing.

Btw zijn er eigenlijk al ecowinterbanden met een lage rolweerstand? :?:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
jawel! wel hierom, op een ijsbaan red je het met winterbanden ook niet. maar op sneeuw heb je goede afvoer van het sneeuw en je hebt een aangepast profiel zodat je zijdelings ook goede afvoer hebt. in het sneeuw verkort het ook zeker je remweg.

 

Ook op een ijsbaan heb je wel degelijk verschil tussen zomer en winterbanden..............ten nadele van een zomerband.

 

Dat geleuter altijd over die winterbanden.

Die sukkels die nog steeds beweren dat het geen zin heeft, laten die AUB een slipcursus gaan volgen.

Daar hebben ze zo een witte natgespoten epoxy baan (namaak ijs), en rem dan eerst maar eens met zomerbandjes en daarna met winter bandjes en schrik je de ter&%#! Dus dat broodje aap verhaal dat het op ijs niet uitmaakt is hiermee ook van tafel.

En het niet kunnen betalen...........ook zo een dooddoener.

Blijkbaar vinden die mensen hun portomonaie belangrijker dan hun eigen en anderen hun veiligheid.

Zoals eerder gezegd: Je zomerbandjes slijten niet als je op je winterbandjes rijdt, eenmalige investering dus.

Dan moet de flatscreen maar ff wachten, nu mag iedereen collectief de schade gaan betalen door dat de verzekeringspremies volgend jaar hoger gaan uitvallen.

 

Zo een beetje een attitude die je wel vaker ziet: Dikke velgen met bokkiwokki banden, omdat brede en platte merkbanden nu eenmaal geld kosten gaan de looks boven een veiligere en betere wegligging.

Dikke velgen vallen op, kwaliteitsbanden niet. (behalve de eigenaar dan.........but wegligging en trillend stuur, spijt, etc.)

 

Gewoon verplichten, ben je van het gezeik af.

In het hedendaagse verkeer en de gemiddelde auto 125pk+ heeft is "voorzichtig rijden" en "rustig aan" geen optie meer, ga eens met je tijd mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Winterbanden hebben ALLEEN voordeel ten opzichte van zomerbanden in de sneeuw. Bij natte omstandigheden levert een zomerband meer grip, proefondervindelijk ondervonden. Het verschil op nat is niet erg groot, dus is het wel aan te raden om in de wintermaanden op winterbanden te rijden ivm het overvallen kunnen worden door sneeuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Winterbanden hebben ALLEEN voordeel ten opzichte van zomerbanden in de sneeuw. Bij natte omstandigheden levert een zomerband meer grip, proefondervindelijk ondervonden. Het verschil op nat is niet erg groot, dus is het wel aan te raden om in de wintermaanden op winterbanden te rijden ivm het overvallen kunnen worden door sneeuw.

 

ik denk dat je even een aantal proeven van winterbanden tov zomerbanden moet lezen.

 

Met nat weer hebben de winterbanden meer grip dan zomerbanden.

Zelfde als op ijs/sneeuw e.d. Denk dat ongeveer iedereen die winterbanden rijdt dit kan bevestigen.

Op ijs is het verschil niet zo griot denk ik.

 

Maar als ik het zo zie, vindt bijna iedereen winterbanden een must! En terecht vind ik! Veiligheid voor alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Rolf, niet boos worden... Er is alleen maar een topic gestart om te kijken wat de meningen zijn.

Valt me trouwens mee dat je niet aanhaalt dat op spikes rijden nog meer grip oplevert. Ik kan ervan genieten om in Noorwegen op spikes over de sneeuw te mogen rijden. :D

 

Wordt niet boos hoor, kan me alleen een beetje ergeren als mensen dingen gaan lopen roepen die niet zo zijn...... :wink:

Ben inmiddels een beetje een "ervarings deskundige" :mrgreen:

 

Spikes mogen in NL niet, zijn inderdaad in het voordeel op een ijzige ondergrond, vooral met remmen en de hoek om.

Mijn vrouw rijdt er wel mee, die heeft een A4 non quattro, zelf heb ik het niet.

 

OOK OP IJS HEBBEN WINTERBANDEN MEER GRIP, HEEL VEEL MEER DAN ZOMERBANDEN! (nu duidelijk?)

 

Daar zouden heel veel glijders voorkomen kunnen worden.

Ja, ja, begin maar. "Ik ben met m'n winterbanden de stoep op gegleden, etc, etc."

Met zomerbanden had het dan waarschijnlijk nog veel slechter afgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik denk dat je even een aantal proeven van winterbanden tov zomerbanden moet lezen.

 

Ik denk het niet. Een theoretisch verhaal die door verschillende bedrijven gesponsord worden geloof ik namelijk niet.

 

Ondervinding is de beste leerschool. En ik heb dus een zelf geconstateerd dat ik op de weg die ik elke dag rij meer grip heb met zomerbanden als met winterbanden: dezelfde dag (binnen 30 minuten), zelfde wegdek, 2 graden boven nul, nat wegdek, zomerbanden dunlop sportmaxx 225/40/18, winterbanden Wintersport 225/45/17, passat 130pk gechipped door JD. Met de winterbanden had ik een langere remweg, eerder slippen van banden bij optrekken, eerder blokkeren van de wielen door remmen en eerder onderstuur bij bochten.

 

Ook ervaar ik met mijn golf 4 met winterbanden hetzelfde euvel: de auto glijdt eerder als met mijn zomerbanden.

 

Ik vind dus dat winterbanden alleen in de sneeuw beter zijn als zomerbanden en dat is voor mij de enige reden om met winterbanden te rijden. Rijden op ijs heb ik geen ervaring mee en heb daar geen oordeel over.

 

De mindere rijeigenschappen wegen wel op tegen de veel beter grip in sneeuw, dus rij zelf ook met winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden