Ga naar inhoud

Het hoe zuinig kan jij rijden met jouw motor topic


Dannydude1.8t

Aanbevolen berichten

Misschien is het leuk om naast het topic over de km-standen ook zo'n topic te maken.

Ik moest hieraan denken omdat ik aan het proberen was zo zuinig mogelijk te rijden. Ik haal meestal tussen de 500 en 550 km op en een tank en dat wilde ik beter doen, en het lukte me aardig :roll:

Ik zal zoveel mogelijk proberen op te schrijven, als mensen wat missen: vul aan vul aan!

 

Dannydude1.8t - Passat 3BG 2003 1.8T 193pk: 622,7 KM (volle tank V-Power)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 230
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Nog beter is het dan om een onderverdeling te maken naar type en motor, en het echte verbruik aan te geven. Met jouw gegevens weet nog steeds niemand wat je brandstofverbruik is. Specifieker is het om je aantal gereden km's te delen door het aantal liters, dan weet je hoeveel km je per liter rijdt. Ik rijd ongeveer 1: 16 met een 3BG variant 1.9TDI 130pk (origineel, niet gechipt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, maar het blijft lastig. Je moet eigenlijk ook de bandenmaat meenemen en zo zijn er nog meer factoren die het verbruik aanzienlijk kunnen beïnvloeden.

Een vergelijking maken hierin is maar tot op zeker hoogte mogelijk, maar toch wel interessant. Een flinke afwijking geregistreerd in verbruik bij eenzelfde type kan wellicht interessant zijn om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inderdaad nogal wat factoren die van invloed zijn op het verbruik van de auto :embarassed: . Maar ik meen me te herrinerren dat er een topic is geweest waarin er terloops ook al eens over aantal km's op een volle tank is gesproken.

Dit topic kan derhalve dus dienen om vragen te stellen aan mensen die het, op wat voor manier dan ook, presteren zeer zuinig te rijden met hun bolide. (het is wat vergezocht inderdaad maar het had wel potentie :mrgreen: )

Ik bedoel als ik het presteer om met mijn gechipte 1.8t, 19" lichtmetaal en 235 banden presteer om 622,7 km uit een tank van 60 liter te halen (met 40km restant op boordcomputer) is dat toch best netjes.

Het enige dat ik daarvoor gedaan heb is tussen 2- en 3000 toeren opschakelen en veel over 80km wegen. (wel veel file rijden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, in België bekijken we ons verbruik anders he, liter/100km.

Bij mij is dat meestal rond 7,5 - 8L / 100km.

Dat is dus denk ik 1: 14 tot 1: 13 denk ik?

Als ik 750km rij tank ik 57L, zoiets meestal.

Maar ik heb een totaal NIET zuinige passat,en geen idee waar het aan ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, zo heb ik ook het gevoel dat mijn 2.0 20v zuiniger kan. Mede temeer omdat ik denk dat er sommige onderdelen zijn die niet helemaal lekker lopen. Als deze onderdelen met weerstand bieden aan de motor gaat meteen je verbruik omlaag. Dit is iets waar bij de komende grote beurt ook aandacht aan besteed gaat worden.

Mijn verbruik is nu ongeveer 1:10.5

In de afgelopen vakantie hebben we in totaal 3775KM afgelegd van Boxtel tot Boxtel in 46h en 25m met een gemiddelde snelheid van 82KM/h en een verbruik van 11,5KM/L.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet eerlijk bekennen dat mij het verbruik van mijn auto tegenvalt. :|

1.8 tsi dsg 7 doet op een stukje van 7 km 1:10 (mits er niet te veel file is)

Op de auto weg (100km/h) wordt dit 1:14.

Dit reed ik ook met een grand senic op LPG (1:10 voor de 7km)

auto is nog geen maand uit dus kan niet aan sluitage liggen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, in België bekijken we ons verbruik anders he, liter/100km.

Bij mij is dat meestal rond 7,5 - 8L / 100km.

Dat is dus denk ik 1: 14 tot 1: 13 denk ik?

Als ik 750km rij tank ik 57L, zoiets meestal.

Maar ik heb een totaal NIET zuinige passat,en geen idee waar het aan ligt.

 

 

Dat is wat ik bij alleen maar stadsverkeer rijd (7-8 liter op 100km).

Snelweg bij 140 constant door Duitsland (veel bergachtig): 6,1 op 100 (1:16,4) over 800 km.

 

De 130 pk diesel schijnt niet bekend te staan om zijn zuinigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met een PD motor een constante snelheid hebt is deze heel zuinig (max tussen de 2000 en 2500 toeren) zodra je veel van tempo wisselt, ook op de snelweg of in de stad rijdt, wordt een PD motor erg dorstig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met een PD motor een constante snelheid hebt is deze heel zuinig (max tussen de 2000 en 2500 toeren) zodra je veel van tempo wisselt, ook op de snelweg of in de stad rijdt, wordt een PD motor erg dorstig.

 

Een PD motor is ook op constante snelheid lang niet zo zuinig als de VP motor en daarbij is de PD motor inderdaad erg gevoelig voor korte ritten en tempowisselingen. Eigenlijk was de VP motor zo gek nog niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de gechipte BlueMotion 1.9TDI heb ik één keer 1500 km gehaald op een tank (en met een fluwelen voet).

Vervolgens moest ik 75 liter tanken; precies 1:20 dus..

 

De boordcomputer gaf over die 1500 km een gemiddelde van 1:25, en na het aftanken een héle optimistische actieradius: :roll:

post-5444-1423824195,5726_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de boel afgetankt en eens geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Dus zsm opschakelen richting 5e versnelling, netjes aan de snelheid houden enz.

Heb er nu zn 40 KM mee gereden en heb een gemiddelde van 1:12,5 op de boordcomputer en ik kan nog 730KM rijden. Afstand is denk ik 50/50 snelweg en stad.

Lastige is wel dat je er constant bij stil moet staan dat je vlug moet opschakelen enzo, eigenlijk gewoon vervelend. Aan de andere kant ook wel weer een sport om dat gemiddelde omhoog te krijgen ;)

 

Maar ik blijf erbij dat er onder de motorkap iets is wat zorgt voor weerstand. Kan het niet helemaal uitleggen, maar het komt erop neer dat het lijkt alsof hij te vlug terug zakt in snelheid als ik mijn gas los laat en wat te abrupt reageert. Tevens komt er (vooral bij een koude motor) een soort zacht fluitend geluid onderuit waar ik ook de oorzaak nog niet van weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze passat variant 1.9 tdi 81 kw uit 1999 rijdt gemiddels 1:15,7. Dit verbruik is gemeten over een afstand van totaal een kleine 9000 kilometer. Dit is een combinatie van stadsritjes en snelweg gebruik. Ik weet niet of dit heel zuinig is. Mij valt het niet tegen. onze vorige auto was een hyundai lantra station benzine 2.0 16V deze reed 1:10,4 over een totaal gemeten van zo'n 83000 km in 2,5 jaar.

 

Gr.

 

Remco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de boel afgetankt en eens geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Dus zsm opschakelen richting 5e versnelling, netjes aan de snelheid houden enz.

Heb er nu zn 40 KM mee gereden en heb een gemiddelde van 1:12,5 op de boordcomputer en ik kan nog 730KM rijden. Afstand is denk ik 50/50 snelweg en stad.

Lastige is wel dat je er constant bij stil moet staan dat je vlug moet opschakelen enzo, eigenlijk gewoon vervelend. Aan de andere kant ook wel weer een sport om dat gemiddelde omhoog te krijgen ;)

 

Maar ik blijf erbij dat er onder de motorkap iets is wat zorgt voor weerstand. Kan het niet helemaal uitleggen, maar het komt erop neer dat het lijkt alsof hij te vlug terug zakt in snelheid als ik mijn gas los laat en wat te abrupt reageert. Tevens komt er (vooral bij een koude motor) een soort zacht fluitend geluid onderuit waar ik ook de oorzaak nog niet van weet.

 

Zo heb ik de waardes in mijn begin post gehaald. heel vervelend allemaal inderdaad. maar uiteindelijk wel goedkoper :mrgreen: en ja dat sport element blijft verslavend. max gemiddelde bij mij was 13,1 meen ik. leuk joh :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

:embarassed: 't ja ik doe het wel heel slecht nu met een BLUEMOTION 1.9TDI

7.6L/100km

Nog nooit zoveel verbruikt

 

Da's inderdaad een hoog verbruik. Ik rij gemiddeld 4,9l/100km met mijn gechipte Bluemotion 1.9Tdi

 

Heb nog geen autostrade gereden en nogal stevig doorgereden ook en s'morgens naar het werk is de motor nog niet op Temp. als ik aankom

Maar meestal bij normaal gebruik zonder op zuinigheid te letten zit ik tussen 5 a 5.6l

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden