Ga naar inhoud

Inbouw motorblok (help!?)


JoMe

Aanbevolen berichten

Gisteren rond een uur of 18.30 mijn auto bij Jos afgeleverd. Hij stond daar nog geen 5 minuten en hij werd op de brug gezet en er werd alvast begonnen met aftappen.

 

2dlurva.jpg

 

Natuurlijk kon ik het niet laten om vanmiddag even een kijkje te nemen hoe het ervoor stond. Uiteraard heb ik mijn fototoestel even meegenomen om wat plaatjes te schieten voor het nageslacht. Toen ik daar aankwam stond mijn oude blok min of meer in de tuin geparkeerd. Het uiteindelijke probleem is nog niet echt duidelijk maar het zit in ieder geval in het onderblok. De jongens zijn gisteravond nog tot 23.00 bezig geweest. Echt top!!

 

351c0at.jpg

 

Toen ik vervolgens naar binnen liep was er eigenlijk weinig auto meer over. De complete voorkant ligt eraf en er gaapte een groot gat tussen de spatborden.

 

4cncwug.jpg

 

Het nieuwe blok hing ondertussen al te wachten om gemonteerd te worden. Zoals je kunt zien ziet het er allemaal fantastisch uit. Het is een frans blok uit 2004 geworden met 130 pk. Het is niet echt duidelijk wat de kilometerstand van het ding is maar volgens Jos zit de originele distributieriem er nog op dus het kan nooit meer dan 90.000 zijn.

 

2uz6juo.jpg

 

Ik was vanmiddag precies op tijd voor de transplantatie.

 

2lijtp0.jpg

 

30m6ezr.jpg

 

2uh8kdh.jpg

 

Het ging niet heel gemakkelijk om het blok goed op de bak te krijgen.

 

2zgcioo.jpg

 

Maar het komt uiteindelijk allemaal goed. Het nieuwe blok is gemonteerd en er kan weer begonnen worden met opbouwen.

 

30lfip5.jpg

 

2qs8or8.jpg

 

Het blok wordt ook meteen voorbereid op het chippen en daarom is de EGR alvast afgedicht.

 

2u71v1t.jpg

 

En is de kat alvast helemaal leeggebeukt.

 

4dx5wex.jpg

 

Voor zover deze fotoreportage. Ik vond het bijzonder leuk om hier vanmiddag even bij te zijn. Petje af voor de jongens dat ze zo doorbeulen om mijn wagen zo snel weer klaar te maken. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad om contact op te nemen met Jos dus bedankt voor de tip Matthijs :thumb:

 

 

Gr. John

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 108
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

mooie reportage!

ik vraag me wel af of het leegbeuken van de cat op deze manier helpt, dwz je creeert wel een ruimte waar uitlaatgassen kunnen gaan wervelen door de vorm van de cat waardoor het minder efficient gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog geen moment spijt van gehad om contact op te nemen met Jos dus bedankt voor de tip Matthijs

 

Geen dank, waar is Jos eigenlijk, op foto's mis ik hem altijd... en er staat nog een Passat in die schuur/werkplaats

 

reportage!

ik vraag me wel af of het leegbeuken van de cat op deze manier helpt, dwz je creeert wel een ruimte waar uitlaatgassen kunnen gaan wervelen door de vorm van de cat waardoor het minder efficient gaat worden.

 

Bij een diesel is dat niet zo heel erg ivm de tegendruk die je toch moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen dank, waar is Jos eigenlijk, op foto's mis ik hem altijd... en er staat nog een Passat in die schuur/werkplaats

 

Jos was druk bezig met testritten. Die andere Passat stond er ook om gechipt te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Impagnat: Ik vind het oook super dat je daar gewoon kunt kijken waar ze mee bezig zijn, daarnaast zijn ze ook niet te beroerd om enige uitleg te geven. Bij de meeste garages worden ze al nerveus als je in de deuropening staat te kijken.

 

@B5TDI: Klopt helemaal! gebeurt met enige regelmaat.

 

Vorig jaar heeft hij trouwens ook een 115pk tdi (AJM)gehad met exact dezelfde problemen. ATJ en AJM schijnen wat dat betreft wat problemenn te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jos en zijn mannen zijn Top!!

Vond het ook leerzaam om bij het chippen van mijn auto aanwezig te zijn. Ondertussen zie je aan een andere wagen ook e.e.a. gebeuren.

Tegelijk met mijn wagen werd een Caddy verlaagd. Was ook leuk om te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen dank, waar is Jos eigenlijk, op foto's mis ik hem altijd... en er staat nog een Passat in die schuur/werkplaats

 

Ik zal hem eens op de 'kiek' zetten.. ik ben 4 mei daar ook ivm een brandstofpomp-swap (en apk).

 

mooie reportage!

ik vraag me wel af of het leegbeuken van de cat op deze manier helpt, dwz je creeert wel een ruimte waar uitlaatgassen kunnen gaan wervelen door de vorm van de cat waardoor het minder efficient gaat worden.

 

Klopt... de oplossing is dan om een pijp in de kat te slaan.

Voor een TDI is een werveling in de kat resuluut voor een mooie diepe brom uit te uitlaat. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie reportage!

ik vraag me wel af of het leegbeuken van de cat op deze manier helpt, dwz je creeert wel een ruimte waar uitlaatgassen kunnen gaan wervelen door de vorm van de cat waardoor het minder efficient gaat worden.

 

Is bij de Passat/A4/Superb e.d. absoluut niet hoor en/of merkbaar.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie reportage!

ik vraag me wel af of het leegbeuken van de cat op deze manier helpt, dwz je creeert wel een ruimte waar uitlaatgassen kunnen gaan wervelen door de vorm van de cat waardoor het minder efficient gaat worden.

 

Is bij de Passat/A4/Superb e.d. absoluut niet hoor en/of merkbaar.

 

Jos.

 

Het ging me meer om de theoretische achtergrond, de uitlaatgassen komen van een ronde, relatief smalle opening in een groter vat en daarna weer in een smallere pijp uit. De snelheid van de uitlaatgassen neemt daar dus iets af ergo minder efficient. De praktijk zal wel zijn dat je er niks/weinig van merkt. Ik heb wel om die reden voor een vervangende pijp gekozen maar ook omdat ik de cat nog 1x per jaar nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie reportage!

ik vraag me wel af of het leegbeuken van de cat op deze manier helpt, dwz je creeert wel een ruimte waar uitlaatgassen kunnen gaan wervelen door de vorm van de cat waardoor het minder efficient gaat worden.

 

Is bij de Passat/A4/Superb e.d. absoluut niet hoor en/of merkbaar.

 

Jos.

 

Het ging me meer om de theoretische achtergrond, de uitlaatgassen komen van een ronde, relatief smalle opening in een groter vat en daarna weer in een smallere pijp uit. De snelheid van de uitlaatgassen neemt daar dus iets af ergo minder efficient. De praktijk zal wel zijn dat je er niks/weinig van merkt. Ik heb wel om die reden voor een vervangende pijp gekozen maar ook omdat ik de cat nog 1x per jaar nodig heb.

 

Bij een benzine motor is dit compleet anders.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een benzine motor is dit compleet anders.

 

Jos.

 

Interessant, wat is dan het verschil als je in beide gevallen de cat leeg slaat? Heeft een diesel tegendruk nodig?

 

Bij de benzinemotor krijg je problemen om de uitlaat emissies te halen zonder kat. Dit is bij de diesel niet aan de orde.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaasd mij hier op het forum regelmatig te lezen dat met de kat leeg haalt en de ERG dicht maakt. Als dat allemaal geen invloed op de emissie heeft waarom maakt VW het er dan in? De uitstoot normen in europa verschillen helaas per land is mij bekend maar hoe het voor diesels is weet ik niet precies.

 

De apparaten die wij maken voor de industrie moeten we voor olie (is diesel) aan b.v. 120mgr Nox voldoen bij 3% O2 in de rookgassen. Dit is een zeer moeilijk haal bare waarde. Zeker zonder externe rookgasrecirculatie. Maar deze norm is in duitsland meen ik 150mgr dus leve europa maar eenheid is er op dat gebied niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden