Ga naar inhoud

Einde van het Passat-tijdperk voor mij


Paradise

Aanbevolen berichten

Bijna drie jaar geleden kocht ik mijn VW Passat 1.8 20V uit '98 (viewtopic.php?f=104&t=30256). Ik heb er in die tijd met gemengde gevoelens in gereden. Het is een luxe auto, maar wel met de nodige mankementen. Als ik die keuze opnieuw had moeten maken, had ik 'm waarschijnlijk niet gekocht. Het is dat ik Matthijs heb leren kennen en op die manier veel geld en oplichterij bespaard ben gebleven, anders had het nog veel meer geld gekost. Het volgende onderhoud stond weer voor de deur (APK, nieuwe banden, draagarm, achtervering, multiriemspanner, piepende airco, etc) en daar heb ik natuurlijk ook niet veel zin in...

 

Naast het onderhoud is de Passat me eigenlijk te duur. Vijftig euro wegenbelasting per maand is niet niks, en een verbruik van 1 op 10 (ik rij veel in de stad) is naar huidige maatstaven ook wel aan de hoge kant. Veel van de ruimte die de auto biedt gebruik ik amper of nooit. Eigenlijk had ik een kleinere auto nodig, maar wie verkoopt nou z'n auto waar ie z'n historie van kent voor iets anders waar ie niks van weet, zonder dat ie veel geld uit wil geven?

 

Toch kwam vanaf afgelopen vrijdag aan de Passat-periode onverwacht een einde.

 

Op 29 maart 2012 werd ik gebeld door een marketeer van Bakker Bart. Ik had namelijk 20 februari online broodjes besteld op kantoor (doen we bijna dagelijks) en er was een actie gaande waarbij een nieuwe Peugeot 107 weggegeven werd (waar ik geen weet van had), wist die jongen mij te melden. Ik bleek gewonnen te hebben!

 

Ik geloofde er in eerste instantie natuurlijk niks van. Vast een 'prank' van m'n collega's. Maar natuurlijk was ik wel nieuwsgierig. Een uurtje later belde ik naar het hoofdkantoor van Bart's Retail, met de vraag of ik de desbetreffende jongen nogmaals kon spreken. Zo had ik 'm weer aan de lijn, maar nog had ik m'n twijfels. Tot het die avond ook op de Facebook pagina van Bakker Bart stond. Jawel, ik had daadwerkelijk een auto van 9000 euro (inclusief afleverkosten etc) gewonnen. Geen kansspelbelasting, geen kleine lettertjes, 'gewoon' een auto.

 

Twee weken later werd ik gebeld door de dealer. Afspraak gemaakt om te kijken wat voor opties ik wilde hebben. En of ik eventueel ook de 'roze-wit-geblokte-wrapping' van Bakker Bart eromheen wilde hebben. Dat is optioneel. Lijkt me niet dus. ;-) Toen maar een testrit gemaakt, maar de auto kon me niet bekoren. Alles is klein, plastic, slap. Knoppen zijn niet logisch, het dashboard is niet aantrekkelijk, de binnen-looks zijn verschrikkelijk, al ziet ie er van de buitenkant wel aardig uit. De rij-ervaring is ook niks; hij schakelt stroef, remt matig en de 3 cilinder 1.0 levert maar weinig vermogen. Daar was ik snel klaar mee.

 

Gelukkig is de dealer ook Kia-dealer en van de Picanto was ik meer gecharmeerd. Een volwassen-auto, goede reviews van o.a. Autoweek, 7 jaar garantie, leverbaar met 1.2 4-cylinder ipv 1.0 3-cylinder en leuke opties. Ook daar een prijsberekening voor laten maken. Die viel me nog niet tegen, al wilde ik wel graag een model hebben dat op voorraad is, want 4 maanden wachten tot een auto geleverd kan worden, is niks voor mij. Uit voorraad is een 1.2 Picanto met Comfort & Exterior pack verkrijgbaar in Silver-kleur. Dat zag ik wel zitten! Voor een bijbetaling van 4000 euro (minus inruil van de Passat) zou ie van mij zijn. Een buitenkansje.

 

Dus werd mij vrijdag een 107 uitgereikt, voor de show. Het publiek moet natuurlijk wel denken dat de 107 gewonnen is, want dat staat in de voorwaarden. Gelukkig is de dealer -en Bart's Retail- erg flexibel en heb ik de mogelijkheid gekregen een andere auto ervoor in de plaats te nemen. Na de officiele uitreiking reed ik met een vertegenwoordiger van de dealer mee, om m'n Picanto in ontvangst te nemen en de Passat in te leveren.

 

Uitreiking 107:

7201996958_c90783d307.jpg

De uiteindelijke Picanto:

7201997792_d721f7884f.jpg

 

Ik heb -mede door mijn beperkte auto-kennis- (ik ben een ICT-er, geen autotechnicus, alhoewel Matthijs bewijst dat het goed samen kan, heb ik die balans niet zo goed kunnen vinden) nooit zoveel zelf gepost, maar altijd veel op dit forum gelezen en gezocht naar oplossingen voor piepjes, kraakjes en andere ongemakken. Ik vond het altijd een erg prettig forum, met leuke mensen en een goede sfeer. Dank aan eenieder die me heeft helpen zoeken naar oplossingen voor problemen! In het bijzonder wil ik Matthijs (Vdub) bedanken voor zijn uitstekende service en vaardigheden waarmee hij m'n Passat meerdere keren goed gerepareerd heeft. Indien mogelijk kom ik met auto's van familie nog zeker bij 'm langs wanneer het nodig is. Het is indrukwekkend om te zien hoe een "hobbyist" zo'n vakman kan worden. Bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van harte gefeliciteerd met het winnen van een auto. Kansspel belasting vrij ook nog eens. (normaal 29% geloof ik)

 

Jammer dat de passat niet het "juiste gevoel"had bij je. Maar desondanks wens ik je heel veel veilige en vooral plezierige kilometers toe. De komende 7 jaren zullen er weinig onkosten zijn. Het ga je goed!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever een Kia dan een peugjoooo toch..

 

De 1e foto kwam me al bekend voor en toen zag ik je woonplaats. :mrgreen:

 

Veel plezier met je nieuwe auto ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hele verandering!

Ik heb ook gelezen/gehoord dat een nieuwe picanto heel 'volwassen' rijdt.

Zou zelf nooit zo'n auto kopen, maar eerlijk gezegd ben je momenteel krankjorum als je een auto koopt (bij jou ligt het iets anders) waar geen 7 jaar garantie op zit.

Hier ga je ongetwijfeld veel plezier aan hebben, zeker in de knip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeli met de nieuwe auto ....hopelijk ga je niet nadenken over het feit dat die kleine auto achterin de kofferbak van een Passat past :wink:

 

Maar ach, van een auto die 1 op 10 loopt (serieus?) naar een die 1 op 10 dagen loopt ----- of was dat de acceleratie van 0 tot 100km/uur....... :mrgreen:8-):mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koen, gefeliciteerd met de prijs.. ik vind het een verstandig keus(zowel afscheid als de keuze).. de Kia is ook mooier dan de Peus(persoonlijk) met de rest van het wagenpark mag je uiteraard gewoon blijven langskomen, ook met de Kia, mocht het zover komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden