Ga naar inhoud

gurby

Members+
  • Aantal items

    1304
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

gurby won de laatste dag op april 17

gurby had de meest gelikete inhoud!

Over gurby

  • Verjaardag 22-12-1982

Profile Information

  • Geslacht
    Not Telling
  • Plaats
    prov Utrecht
  • Naam
    Gerben

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

gurby's Achievements

28

Community reputatie

  1. Nee geen alternatief gevonden, met name omdat op de originele VW tube ook niet staat wat erin zit.... dus hoe vind je dan iets vergelijkbaars? Ik las wel een test ergens van iemand die wat andere vetten had geprobeerd maar de indruk had dat die meer viezigheid aantrokken. Ik ga binnenkort eerst wel even de dealer vriendelijk aankijken....
  2. Ach, het gros van de auto's heeft nergens last van denk ik, anders zou je er ook op dit forum wel meer over lezen.... Als je googled op 'wassereinbruch panoramadach passat' lees je wel meer verhalen van Duitsers die met hetzelfde issue kampen. En VW heeft ook een dealer instructie waar dus als laatste redmiddel in staat het vervangen van het frame. Maar hey JanSL, wie dan leeft wie dan zorgt! De kans is het grootste dat je er geen last van gaat krijgen, schat ik zo in.
  3. Laatste 2 foto's. Bij vragen laat maar weten! Ik kom niet iedere dag op dit forum maar ik reageer zsm.
  4. Hoi allen, Jaren geleden alweer dat ik een Passat had, nu een Alhambra modeljaar 2012, maar ik kijk hier af en toe nog wel. Ook rondom mijn panoramadak lekkage problemen heb ik hier gezocht, maar niet bar veel info gevonden, dus ik ga mijn verhaal hier even delen. Wie weet heeft iemand er wat aan. Het probleem dat ik had, komt ook veelvuldig bij andere VAG auto's voor en zeker ook de Passat, getuige alles wat ik op Duitse fora heb gevonden. Alle panoramadaken zijn ongeveer hetzelfde, onderdelen en nummers zullen verschillen omdat ze natuurlijk ook bij de vorm van het dak horen. De VW Sharan/Seat Alhambra delen hetzelfde panoramadak frame bijvoorbeeld met de Skoda Superb en Yeti. De Passat heeft een ander nummer en allicht een iets andere vorm of formaat dan. Maar dat maakt voor deze bijdrage niets uit. Op dit forum heb ik ook gelezen over hele hoge kosten bij de VW garage, dat klopt natuurlijk ook, dit frame waar het hier over gaat kost ca € 1.500 bij de dealer en dan nog de arbeid. Maar als je een beetje handig bent en lef hebt, en de ruimte om je auto droog te stallen, kun je voor een bescheiden bedrag een heel eind komen! Het frame van het dakraam lekte bij mij. Je hebt de dwarsliggers voor en achter waar de motoren aan bevestigd zijn, en de langsliggers aan de zijkanten waar de gelijders enzo doorheen getrokken worden en waar de glasplaten aan vast zitten. Bij de eerste bouwjaren (2011/2012 etc) waren de langsliggers in aluminium kleur en de dwarsliggers zwart, latere jaren was het hele frame zwart. Maar wat wel blijft, is dat de dwarsliggers van kunststof zijn en de langsliggers van metaal/aluminium, verschillende materialen dus. Ze zijn verlijmd aan elkaar en worden op iedere hoek ook met 2 schroeven op de plek gehouden. Omdat het verschillende materialen zijn, de dwars- en langsliggers, gaat door de verschillende warm/koud werking wellicht de lijmverbinding kapot als die ouder en minder flexibel wordt... Bij mij (en vele anderen in Duitsland ook) heeft de lijmlaag in ieder geval losgelaten waardoor het ging lekken. Als je binnen in de auto op het kunststof deel drukt dat verlijmd is, zie je het vocht ertussendoor kruipen. Uiteraard moet je dan eerst de hemel naar beneden trekken of, beter nog, geheel demonteren. In navolging van 2 mensen in Duitsland die dit met foto's hebben laten zien (1 Passat en 1 Octavia), heb ik mijn frame uit de auto gehaald en de dwarsliggers en langsliggers van elkaar losgehaald door de schroeven los te maken en de overblijvende kit met een mes los te steken. Mijn auto lekte op beide voorste hoeken, en bij uit elkaar halen van het frame zag je ook heel goed dat de kit-rups op de voorste hoeken niet meer hechtte aan het kunststof deel, hij viel in zijn geheel gewoon uit de gleuf waar die in zit. Bij de achterste hoeken heb ik met een spateltje redelijk wat tijd moeten spenderen om het eruit te steken. Een (tijdelijke?) noodoplossing is overigens Captain Tolleys, een goedje dat in zulke kieren kruipt en afdicht. Heb ik in 2017 ook toegepast maar begon nu eind 2020 dus toch weer te lekken. De opgedroogde Cpt Tolleys was ook erg makkelijk met hele stukken tegelijk er weer af te trekken overigens. Toen alles goed schoongemaakt en met Sikaflex 221 opnieuw aan elkaar verbonden. Meer kit gebruikt dan de fabriek, het liep er nu aan beide kanten tussenuit dus alles goed opgevuld. Aantal dagen laten drogen, vervolgens moet je een nieuw binnenrubber plaatsen (de oude trek je kapot, nieuwe heeft nieuwe lijmlaag, kostte € 95) en toen het dak terug gemonteerd. Ook de verbinding van de afvoerslangen heb ik nog even opgevuld met kneedkit en toen met zelfvulkaniserende tape ingebonden, zodat ook die verbinden niks meer kunnen doorlaten. Voor deze spullen gekozen omdat je dit ook zonder (plak)resten kunt verwijderen indien nodig. Komende tijd maar eens zien of het nu dicht blijft maar ik heb er alle vertrouwen in! Al met al heeft de actie, met name vanwege het binnenrubber, ongeveer 120 euro gekost en ik denk zo'n 15 uur werk. Komen wellicht nog wat kosten bij omdat ik smeervet zoek. Bij VW kost de door hun gebruikte (speciale?) vet € 45.91, dat is artikelnummer G060751A2. De doorlooptijd van de hele activiteit was anderhalve week. Hier nog een aantal foto's bijgevoegd, als iemand vragen heeft hoor ik dat graag! Overigens, mijn eerste actie om het probleem te verhelpen was een compleet ander Sharan dak te kopen bij een demontagebedrijf en die te plaatsen. Kwam uit 2018 en kostte € 300. Die zat erin en bleek toen op de achterste verbindingen ook te lekken... dus weer teruggebracht en toen voor deze oplossing gegaan. Het probleem is echt niet alleen leeftijd/ouderdom afhankelijk, je leest ook over deze lekkage bij auto's die nog in de garantieperiode zitten. ps. Max 1 MB aan bestanden toevoegen is toch ook niet meer van deze tijd?
  5. gurby

    lekkage A stijl

    Ook een manier om je lekkage op te lossen Veel plezier met je nieuwe wagen!
  6. gurby

    lekkage A stijl

    Hebben jullie dit probleem nog steeds? Helaas heb ik ook ervaring met een lekkend panoramadak, er zit een ontwerpfout in het frame. Zie mijn bijdrage hierover in een ander topic.
  7. Helaas is een ander (zelfs nieuw) dak toch niet altijd een oplossing, ik voor jou dat je de komende jaren geen problemen meer hebt. Mijn Seat Alhambra 2012 lekt ook. Het frame is heel slecht van al die panoramadaken, hij lekt op de afdichting tussen de dwars en langsliggers. Metaal en kunststof zijn verlijmd en dat gaat loslaten. Op motor-talk.de is een lang forum, dit komt zelfs voor bij daken die pas een jaar oud zijn. Het wordt vaak tijdelijk opgelost door Captain Tolley's, een goedje uit de scheepvaart dan in kieren kruipt en afdicht, kun je van bovenaf toedienen. Heb ik ook gedaan en bleef 2 jaar dicht, maar nu lekt ie weer. En dan is uiteindelijk de scheur in de afdichting kennelijk te groot, want de rest van het flesje Captain Tolley's heeft niet meer geholpen en het druppelde er aan de onderkant net zo hard weer uit. Vorige week heb ik een 'nieuw' dak uit een 2018 test Sharan gekocht bij een demontage bedrijf, die zit er nu in, maar lekt helaas ook, nu op de beide achterste verbindingen. Een slechte constructie met een moeilijke lijmverbinding, VW gebruikt een 3,5mm kit rups erin. Ik ben nu van plan om het eerst maar eens met Sikaflex 221 dicht te smeren van onderaf en van de zomer mijn dak eens geheel te demonteren en opnieuw verlijmen met Sikaflex, dat hebben enkele Duitsers met succes gedaan. Dan moet je alleen wel het binnenste rubber vervangen want die moet je eraf trekken om het frame uit elkaar te kunnen halen. Zie dit topic: https://www.motor-talk.de/forum/panoramadach-undicht-rahmen-selbst-abdichten-t5968992.html?page=21 Als er meer mensen met dit probleem worstelen hoor ik het graag, samen kennis en ervaring delen is goed!
  8. gurby

    Accu loopt leeg, lekstroom?

    Heb 3 dagen geleden een nieuwe accu (Varta F19) geplaatst, en die zaterdag na 2 korte ritjes even aan de lader (CTEK MXS 5.0) gehangen tot ie helemaal vol zat. Een uurtje na afkoppelen lader las ik met de multimeter 12,77 volt af, dit was zaterdagochtend. Auto op slot (inclusief af fabriek alarm) en niet meer aan gezeten, zondagmiddag gaf de multimeter 12,6 volt aan. Weer op slot en niet aan gezeten. Vanochtend was het 12,44 volt en de lader er maar weer aan gehangen. Betreft een modeljaar 2012 Seat Alhambra 2.0 TSI, inclusief af fabriek alarm en standkachel. Hebben die beide een eigen accu die defect kan zijn? We hebben al sinds we de auto hebben (nu ruim 5 jaar) gedoe met lege accu's, het is niet iets van de laatste tijd, maar nu ik een nieuwe accu heb gekocht wil ik het ook direct goed doen en de lekstroom gaan opsporen. De oude accu had nog maar 12,5 volt nadat die van de lader af kwam dus die had echt zijn capaciteit verloren. Klopt het dat ik de minpool moet loshalen en daar de multimeter op ampere meting (max 10A) tussen moet zetten en dan kijken wat hij meet, en dan verschillende zekeringen gaan lostrekken? Wat zijn de hoofdverdachten? Die multimeter moet ik er tussen zetten zonder de stroomkring te onderbreken lijkt mij, omdat anders alle evt stroomtrekkende apparatuur weer reset? De oplettende lezers hier zullen hebben opgemerkt dat ik recent DCC heb ingebouwd, maar dat is keurig volgens schema op originele zekering punten aangesloten en dit probleem speelt al jaren, heeft daar dus niets mee te maken.
  9. Inmiddels DCC ingebouwd, en het werkt! Komende tijd maar eens ontdekken hoe het precies rijdt, het verschil tussen de comfort en sport zijn goed merkbaar op bv drempels maar ook bij bochten, optrekken en afremmen... en het stuur werkt zwaarder en lichter. Dank aan mijn ongeveer-buurman Rob (@Passat Rdi) voor het meedenken in het traject en bij de VCDS config! Paar plaatjes voor een indruk.
  10. Wil binnenkort beginnen met DCC plaatsen. Ik zit nog even te kijken naar de aanslagrubbers die ik ga gebruiken, bij hergebruik van mijn huidge Sportfahrwerk (G03) veren, zie bijgaande tabel met wat details uit de reparatie handleiding (wielhoogte standen leeggewicht) en ETKA (benodigde aanslagrubbers per uitvoering). Wat ik interessant vind is om te zien dat bij de sport uitvoering de auto voor en achter op dezelfde hoogte staat en bij overige staat de achterkant iets hoger. Welke aanslagrubbers zou ik het beste kunnen gebruiken, bij hergebruik van mijn Sport veren? Die bij de sport uitvoering horen, lijkt mij? Want als ik de langere plaats die bij DCC horen, heb ik een kortere veerweg en knal ik misschien op het rubber bij te hard over een drempel ofzo? Maar met kortere rubbers, loop ik geen risico dat de schokdemper kapot gaat als hij maximaal inveert? Of zouden de schokdempers zelf ook nog verschillende lengtes hebben, kan dat ook nog? Op internet lees ik vrij weinig over de verschillende aanslagrubbers en icm met verlagen, ben benieuwd of mensen hier ervaringen daarmee hebben. Eigenlijk heb ik de neiging om eerst de(10 en 5 mm) langere DCC bumpstops te monteren en dan te ervaren of ik die raak bij heftig rijgedrag en inveren, kan er dan altijd voorkiezen de kortere te plaatsen. Wat denken jullie?
  11. Ik kwam dit tegen, is dit geen geldklopperij? In de SSP 406 staat duidelijk dat bij twee of meer foutcodes de elektr. dempers in spanningsloze safe mode gaan en functioneren zoals een normale demper. Dan kun je toch de module 14 uitvinden in je Gateway en niks aan de hand? https://www.vagshop.nl/products/VW-Passat-(B7)-Passat-CC-KW-Elektronische-demping-annuleringskit-.html
  12. En als je nou nóg verder verlaagd met andere veren van bv H&R of Eibach, verander je dan niets aan je aanslagrubber boven de schokdemper? Blijft dat de versie die bedoelt is voor de standaard veren?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden