Ga naar inhoud

  • 0

Xenon verlichting vanaf 1 mei 2009


JPstyle

Vraag

Zo... ik zal weer eens een nuttige bijdrage doen ;)

 

Weet niet of er veel mensen hier zijn zonder sproeiers omdat jullie passats veel nieuwer zijn. Maar er zijn er ongetwijfeld. Lees en baal dan!

 

---------------------------

 

Per 1 mei zal ieder auto met xenon koplampsproeiers moeten hebben! Anders is het APK afkeur.

 

Citaat uit het vandaag verschenen door RDW uitgegeven blad "keurmeester" speciale bijlage nummer 44:

 

LICHTEN:

Gasontladingslichten (Xenonlichten)

 

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot- naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na het inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

 

einde citaat.

 

Geen woord meer over bouwjaren etc, zoals in de vorige regelgeving wel het geval was.

 

---------------------------

 

Te belachelijk voor woorden natuurlijk, maar het is echt geen te vroege 1 april grap! Dus dat zal of bumper verbouwen worden of swappen voor de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 247
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat mij opvalt, ene keer wordt er hier uitspraak van rdw geciteerd, later weer verkeer en waterstaat. Dus twee overheden die langs elkaar heen aan het werken zijn.

Is het niet gewoon zo dat de rdw de instantie is die betrokken is bij de keuring van de auto en het ministerie van VWS voor de veiligheid op de weg (politie controle)?

In dat geval voor de keuring dus geen probleem en verder hooguit problemen als je lampen wat scheel staan en ome agent je dan aan de kant zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zag vandaag het onderstaande staan op het site van verkeer en waterstaat heb gekeken en op mijn koplamp staat HC ,er staat niks bij van hoogteverstelling en sproeier.Dus volgens de wet moet ik het eruit halen.

 

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mwaoh, 't zou jammer zijn voor diegenen die allemaal aftermarket Xenon hebben ingebouwd, maar als het al die verblindende tegenliggers tegengaat (want er rijden er nogal een paar rond met veel te hoog licht/strooilicht) dient het m.i. wel de veiligheid en kan ik me er wel in vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een kleine knip-plak actie van de site van verkeer en waterstaat

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... index.aspx

 

Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?

 

Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).

Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

 

 

Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?

 

Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).

Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.

 

wat is artikel 5.2.51 onder b ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook een stukje van verkeer en waterstaat:

Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?

Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.

 

Dus als je geen verblindende lampen hebt, dan valt het nog wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
.... Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR....

 

 

Op mijn Hella Xenon van mijn passat 3B staat HC HR en DC zover ik op de glas kan nalezen. Kan ik ervanuitgaan dat de HC en HR betrekking heeft op de gedeelte waar mijn grootlicht en stadslicht zich bevindt en DC betrekking heeft op het gedeelte met die lenskop erin?

 

Achter op staat op de spanningding wel Hella DC & DR.

 

Voor de rest blijft mijn dimlicht (Xenon) gewoon branden bij grootlicht dus zover is het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind dit wel een goede actie, geen xenon in halogeen units, die zijn er niet voor gemaakt qua lichtbeeld. Had er gisteren bv weer last van met een mazda 3f en het stoort gewoonweg. De belgen komen er wel weer bekaaid af met die verplichte koplampsproeiers. Het verhaal achter die sproeiers is natuurlijk dat het lichtbeeld intact blijft maar dat de daadwerkelijke (schoonmaak)actie bij de berijder ligt die vanaf zijn positie niet kan zien of het nodig is om de lampen schoon te maken. Beetje raar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

buiten dat dit weer een pluk de autorijder/bezitter kaal-actie is ze zeggen altijd dat je naar het deel van de voorruit moet kijken waar de ruitenwissers niet komen, zo vies zijn de koplampen ook.

 

Tevens vind ik als de auto door de apk komt met Xenon, maar zonder die codes omdat het lichtbeeld gewoon goed is dat dat geen probleem zou moeten zijn. Verkeerd afgestelde halogeenlampen zijn net zo vervelend als xenon die niet goed staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar een klein land weer groot in kan zijn...

 

Ik heb a.s. vrijdag mn APK, eens zien wat ze daarmee doen.

Wat ik er nu allemaal van snap, is dat het wettelijk verboden is zonder D markering, maar APK geen eis zolang de koplampen goed afgesteld staan en het beeld goed is.

 

En anders gaat bij mij de 'snap' uit.

't Wachten is dan op een proefproces lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het inderdaad zo gaat zijn als jij zegt Jurgen. Bij wet is het verboden om xenon te voeren wanneer je een halogeen koplampunit hebt, maar dat er bij de apk niet naar gekeken wordt wanneer het lichtbeeld gewoon goed is. Zoals Mathijs ook al zei, verkeerd afgestelde verlichting is hinderlijk maakt niet uit of dat nou xenon of gewone halogeen is. Mijn verwachting is ook dat de politie hier niet op gaat bekeuren, dit is dermate complexe wetgeving dat het voor de 'gewone' agent op straat sowieso te hoog gegrepen is. Vergelijkbaar geval is het hebben van een mistachterlicht op een aanhangwagen. Dit was in het Voertuigregelement al meer dan 20 jaar geregeld en vastgelegd echter hebben we er nooit voor bekeurd. Tot men in 2006 ineens die regels wilde gaan handhaven. Landelijk hebben we afgesproken met de motorrijders hier niet voor te bekeuren aangezien deze wetgeving zo achterlijk was dat niemand eigenlijk precies snapte hoe het precies zat. Het was wel een soort 'gentlemens agreement'. Er waren natuurlijk altijd overijverige 'collega's' die hier wel voor gingen schrijven. Ik schat zo een beetje in dat het met dit onderwerp dezelfde kant op gaat.

 

Gewoon zorgen dat je lichtbeeld goed is en je hebt geen zorgen.

 

We shall see!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na lezen van de laatste informatie aangaande de veranderingen per 1 mei heb ik nogmaals een vraag bij de RDW neergelegd specifiek over de armaturen:

 

Beste RDW medewerker,

 

Bedankt voor uw informatie.

Mij is echter vandaag ook verteld dat bij auto's van voor 31 december 2006, waar achteraf gasontladingslampen zijn ingebouwd, deze lampen vanaf 1 mei enkel ingebouwd mogen zijn in armaturen die daarvoor bedoeld zijn. Bij mijn weten is dat op dit moment niet vereist.

 

Klopt het dat dit inderdaad vanaf 1 mei gaat veranderen?

 

Ten 2e zou ik graag willen weten hoe hier naar gekeken word tijdens een APK keuring. Is dit bijvoorbeeld een reden tot afkeur?

Is het tevens een rede voor politieagenten om hiervoor een boete uit te schrijven? Zo ja, wat is hiervoor het boete bedrag?

 

Ik hoop dat u eea voor mij kunt ophelderen.

 

Mvg,

 

Heb het volgende terug gehad van de RDW:

 

Geachte heer Van der Struijk,

 

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Uw informatie is correct. Feitelijk was het altijd al zo dat de lampen die gemonteerd werden bij de armaturen behoorde te passen. Er is echter niet vaak op gecontroleerd. Of politie en justitie hier op gaan bekeuren dient u hen voor te leggen. Bij de APK is het geen controlepunt.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Medewerker Klantenservice RDW

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus uit het antwoordt van de RDW begrijp ik het volgende:

- xenon mag,mits goed afgesteld.

- auto's van voor 2006 mogen xenon blijven voeren, zonder sproeiers welteverstaan.

 

Er verandert dus niks. Het is geen APK afkeurpunt, mits goed afgesteld natuurlijk.

Een hoop gedoe over niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een ding waar je op moet letten dat is nu sinds 1 mei veranderd, je moet werkende hoogteregeling op je lampen hebben wordt nu bij apk op gekeurd, als je zoals ik orginele xenonunits (3BG) inbouwd vervalt je handbediende hoogteregeling ik heb dus nu geen hoogteregeling en mijn auto wordt NIET goedgekeurd, met orginele xenonunits.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even een ding waar je op moet letten dat is nu sinds 1 mei veranderd, je moet werkende hoogteregeling op je lampen hebben wordt nu bij apk op gekeurd, als je zoals ik orginele xenonunits (3BG) inbouwd vervalt je handbediende hoogteregeling ik heb dus nu geen hoogteregeling en mijn auto wordt NIET goedgekeurd, met orginele xenonunits.

 

ik ben dus ook aan bezig om de stelmotor van de standaard units in de xenon units te bouwen. althans checken of dat kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even een ding waar je op moet letten dat is nu sinds 1 mei veranderd, je moet werkende hoogteregeling op je lampen hebben wordt nu bij apk op gekeurd, als je zoals ik orginele xenonunits (3BG) inbouwd vervalt je handbediende hoogteregeling ik heb dus nu geen hoogteregeling en mijn auto wordt NIET goedgekeurd, met orginele xenonunits.

 

(ff tijdje uit de roelatie geweest maar bijna weer helemaal terug, hallo allemaal!)

 

Je hebt daarin inderdaad 120% gelijk, kreeg net bericht van mijn bevriende garage;

Als het stelwieltje aanwezig is, moet het functioneren, en als het niet functioneer (bijv. omdat het niet (meer) aangesloten is, is het een punt van afkeur.

 

Maar, de "oplossing" is eenvoudig, schakelaarmodule plaatsen waar deze duimwiel niet in zit, en dan geldt de regel weer niet. :roll:

"het" met mieren, is het niet? :angry:

 

ik ben dus ook aan bezig om de stelmotor van de standaard units in de xenon units te bouwen. althans checken of dat kan

 

Helaas ben ik door omstandigheden er vooralsnog niet aan toegekomen de nieuwe Xenon's te monteren, om daarna de oude Xenon's en oude Halogeen units te "kanabaliseren" om te zien of op 1 of andere manier de motor-mechanisme over te zetten is. Dat ben ik nu volgende week van plan.

(voor de volledigheid; ik heb zowel OEM Xenon als OEM Halogeen (duh) maar het feit dat het stelwieltje aanwezig is/was, is een controle-punt voor APK, en dus een afkeur-punt al die niet aangesloten is danwel niet functioneerd)

 

Sowieso heb ik de KufaTec retro-fit Xenon leveling kit liggen, waarschijnlijk is het handiger/verstandiger die te monteren.

 

Waar Nederland zo kleinzichtig in kan zijn Izucht).

 

Wat wordt het volgende, led-lampen :?:

 

PS: Ik heb ook al gehoord dat de kleur van Xenon aanstonds waarschijnlijk ook een APK-toets zal gaan worden, vermits dit op 1 of andere manier te "vangen" als een meetmogelijkheid namens Herrn. RDW. Dus als je "show-kleuren" Xenon gebruikt, hou er rekening mee dat dit in de (nabije?) toekomst wellicht de aandacht gaat krijgen.

 

Anyhoe, ik heb de afspraak om mijn Kufatec retro-fit auto-leveling kit te installeren vanmiddag gemaakt, heb niet echt veel zin in al dat gezeur als men volgend jaar weer een zeur-punt, uhm, apk-punt heeft om mogelijk op af te keuren.

 

BTW; Iemand ervaring met de aftermarket Pilot Koplamp reinings-set?

 

Voor alle duidelijkheid: regels zijn prima, maar zoals de APK als los zand aan elkaar geplakt wordt om maar een vermeend probleem aan te pakken, sorry, maar dat is m.i. kortzichtig en niet duidend genoeg. Mijn garage heeft vandaag heel wat keren gesproken met RDW, en die zijn soms erg vaag in hun reacties, ik ben enorm verbaast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik lees dit allemaal maar wat een gezeik van de overheid zeg!!! Hebben ze geen andere dingen te doen ofzo? Kijken hoe ze de crisis op kunnen lossen?? SHITTT Das waar, het geld te kort willen ze halen bij de mensen met een hobby!!! Wat een eikels daar in de stad achter de duinen! ...DIE DUINEN DAAR MOETEN ZE DOOR BREKEN!!!! hahahahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden