Ga naar inhoud

  • 0

Xenon verlichting vanaf 1 mei 2009


JPstyle

Vraag

Zo... ik zal weer eens een nuttige bijdrage doen ;)

 

Weet niet of er veel mensen hier zijn zonder sproeiers omdat jullie passats veel nieuwer zijn. Maar er zijn er ongetwijfeld. Lees en baal dan!

 

---------------------------

 

Per 1 mei zal ieder auto met xenon koplampsproeiers moeten hebben! Anders is het APK afkeur.

 

Citaat uit het vandaag verschenen door RDW uitgegeven blad "keurmeester" speciale bijlage nummer 44:

 

LICHTEN:

Gasontladingslichten (Xenonlichten)

 

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot- naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na het inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

 

einde citaat.

 

Geen woord meer over bouwjaren etc, zoals in de vorige regelgeving wel het geval was.

 

---------------------------

 

Te belachelijk voor woorden natuurlijk, maar het is echt geen te vroege 1 april grap! Dus dat zal of bumper verbouwen worden of swappen voor de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 247
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon

Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:

• koplampsproeiers. en moeten ook werken

• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.

• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.

 

 

Geen paniek :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon

Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:

• koplampsproeiers. en moeten ook werken

• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.

• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.

 

 

Geen paniek :wink:

Vergeet het maar... per 1 mei veranderd dit... Denk je dat ik dat nog niet uitgezocht heb 8)

 

Bevestigd door mijn monteur die tevens de APK ook doet. Die heb ik hier over gebeld en hij is het gaan navragen op vraag van mij :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ach ik heb nog geen xenon dus nog geen last van. Maar zit wel in de planning voor de keuring. En als het zo is dan swap ik wel ff. Die sproeiers voor mijn type zijn te lelijk voor woorden :(

 

Maar doe er mee wat je wilt, het was als nieuws ga er geen discussie over houden. Door meerdere al bevestigd die in dat bedrijfsleven zitten dus. Geloof het of niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon

Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:

• koplampsproeiers. en moeten ook werken

• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.

• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.

 

 

Geen paniek :wink:

Vergeet het maar... per 1 mei veranderd dit... Denk je dat ik dat nog niet uitgezocht heb 8)

 

Bevestigd door mijn monteur die tevens de APK ook doet. Die heb ik hier over gebeld en hij is het gaan navragen op vraag van mij :wink:

 

Dit zou betekenen dat 100.000 auto's of meer afgekeurt worden , gaat niet werken denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

afkeur of niet ORIGINEEL zaten ze er niet op... makkelijk zat zeggen ze, niet affabriek of met de gewenste installatie AFKEUR.. of het nou om 1 of 100.000 auto's gaat, dat maakt die steekproefcontroleur geen reet uit..

 

Ik zal eens morgen navragen en in de nieuwe boek kijken. wel komt het er ook aan, auto's moeten mischien ook nog eens OBD-II uitgelezen worden.. (nog niet 100%)

apk zal wel duurder worden, inplaats van 30/45min ben je straks 1.5 uur bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
afkeur of niet ORIGINEEL zaten ze er niet op... makkelijk zat zeggen ze, niet affabriek of met de gewenste installatie AFKEUR.. of het nou om 1 of 100.000 auto's gaat, dat maakt die steekproefcontroleur geen reet uit..

 

Ik zal eens morgen navragen en in de nieuwe boek kijken. wel komt het er ook aan, auto's moeten mischien ook nog eens OBD-II uitgelezen worden.. (nog niet 100%)

apk zal wel duurder worden, inplaats van 30/45min ben je straks 1.5 uur bezig.

 

Mooi dat ik de nationale autokaart heb dan, betaal alleen de kosten voor het afmelden en 4 gassentest of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik krijg vanuit verschillende hoeken te horen dat dit er idd aan zit te komen. Dus het lijkt erop dat het klopt...

 

Maar mijn monteur gaf wel aan dat hij blijft zoeken, want hij is dus keurmeester en heeft niks officieels gehoord nog. En omdat hij zelf xenon heeft en dit dus ook zeker wil weten.

 

Hij geeft aan dat hij dus nog 2 geruchten hoort, toch dat wat Antonio zegt en iets met datums. Vanaf 97 of 01.

 

Dus ik houd jullie op de hoogte! Maar het feit dat een keurmeester nog niet eens echt kan zeggen wat het nu is, blijkt wel dat er nog niks zeker is en dat ze wel degelijk met deze plannen lopen. Maar ik houd iedereen gewoon op de hoogte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Ik heb vernomen van een kennis die APK doet dat deze regel geving van toepassing is op auto's i.g.g. vanaf 1 januari 2007.

 

Is hetzelfde als wat Antonio schreef

antonio wrote:

5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon

Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:

• koplampsproeiers. en moeten ook werken

• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.

• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.

 

Maar het feit dat een keurmeester nog niet eens echt kan zeggen wat het nu is, blijkt wel dat er nog niks zeker is en dat ze wel degelijk met deze plannen lopen. Maar ik houd iedereen gewoon op de hoogte...

 

Ieder keur station/meester krijgt een boekje van de RDW een paar keer per jaar

met tips en wetenswaardigheden t.b.v wetten, nieuwe regels ect.

Ze lopen niet meer met die plannen, Eurlings heeft zijn plannen in januari al bij de tweede kamer ingediend en gaan met ingang van 1 mei van kracht.

Het wetsvoorstel is dus goedgekeurd door de regering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik even heel simpel lees uit de link die Antonio poste staat er toch duidelijk: voertuigen i.g.g. (in gebruik genomen) na 31-12-2006 met Xenon moeten etc. etc..

 

Lijkt mij dat er dus niks veranderd t.o.v. hoe het nu is.

 

Storm in een glas water. Da's mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

TS JPstyle heeft dan ook in het citaat staan of gezegd.

Geen woord meer over bouwjaren etc, zoals in de vorige regelgeving wel het geval was

I.vm. de nieuwe regelgeving was hier dus enig onduidelijkheid over.

 

De hoogte regeling en koplamp sproeiers heeft betrekking op voertuigen vanaf 1 jan. 2007.

Er zijn genoeg voertuigen van 2007 die aftermarket Xenon hebben maar geen koplamp sproeiers ect.

 

De conversie xenon voor wagens ingeschreven voor 1 januari 2007 is wel toegelaten zonder koplampsproeiers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het nog steeds onveranderd is, heel mooi!

 

Maar ik hoor ook uit andere hoeken en andere fora's dat dit toch niet meer klopt. Dus wat is het nu? Mooi dat hier stellig verdedigd wordt dat mijn info niet klopt maar ik hoor toch ook veel andere geluiden.

 

Dus lijkt mij dat het toch niet ff duidelijk is, anders had mijn keurmeester echt wel gelijk kunnen zeggen dat het niet klopte en dat nog steeds het oude van kracht is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voorzover word er hier en daar nog gesproken: Auto's met gasontladingslampen(bouwjaar maakt niks uit) moeten voorzien zijn van een koplampsproeiinstalatie. auto's waarvan de koplamphoogte van binnen ingesteld kan worden, moet ook werken.

Het dimlicht mag niet bij het schakelen van het grootlicht uitgaan..

 

dus denk dan mensen die H4-xenon hebben dus geen BI-xenon, hebben dan ook een probleem..

 

voorzover is het nog een gepraat, wij krijgen binnen enkele dagen de Officiele APK klapper binnen.

 

Word vervolgd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanuit mijn monteur en een andere bron kreeg ik net het bericht dat het toch is wat Antonio ook al had gezegd op dit forum...

 

Oftewel, mijn bericht is niet juist!

 

Maar door de wazige omschrijving hebben ze wel behoorlijk wat onduidelijkheid gebracht via dat APK boekje... Dus mijn bedoelingen waren goed ;) Maar uiteindelijk zou het toch niet kloppen, GELUKKIG!

 

Maar goed, ChromPassat kan het binnen een aantal dagen nog eens officieel checken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij heb ik dit enkele maanden geleden reeds al eens gepost.

Ik heb dit een 1 1/2 jaar geleden al eens uitgezocht bij hoge kringen van de RDW.

In eerste instantie werd het bouwjaar 01-01-2006 genoemd, daarna 01-04-2006 en uiteindelijk is het

01-01-2007 geworden. Auto's in gebruik genomen na deze datum moeten inderdaad voorzien zijn van automatische

hoogteregeling en koplampsproeiers. Je hoort af en toe wel wilde verhalen links en rechts maar het valt dus wel mee.

 

Het is alleen vervelend voor de jonge auto's waar je xenon in wilt zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden