Ga naar inhoud

  • 0

Xenon verlichting vanaf 1 mei 2009


JPstyle

Vraag

Zo... ik zal weer eens een nuttige bijdrage doen ;)

 

Weet niet of er veel mensen hier zijn zonder sproeiers omdat jullie passats veel nieuwer zijn. Maar er zijn er ongetwijfeld. Lees en baal dan!

 

---------------------------

 

Per 1 mei zal ieder auto met xenon koplampsproeiers moeten hebben! Anders is het APK afkeur.

 

Citaat uit het vandaag verschenen door RDW uitgegeven blad "keurmeester" speciale bijlage nummer 44:

 

LICHTEN:

Gasontladingslichten (Xenonlichten)

 

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot- naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na het inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

 

einde citaat.

 

Geen woord meer over bouwjaren etc, zoals in de vorige regelgeving wel het geval was.

 

---------------------------

 

Te belachelijk voor woorden natuurlijk, maar het is echt geen te vroege 1 april grap! Dus dat zal of bumper verbouwen worden of swappen voor de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 247
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Er is ook een postbus 51 publicatie uit:

 

Lichtarmatuur en type autolamp

 

Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.

 

Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

bron

 

Als ik dit lees zou je dus ook een bekeuring kunnen krijgen voor het voeren van Xenon terwijl er eigenlijk halogeen in je auto zat? :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even gekeken, maar het gaat inderdaad om een wijziging in het voertuigreglement en het niet daaraan voldoen kan je dus een bekeuring opleveren van 60 á 90 Euro...

En dikke kans dat er na 1 mei even wat strenger op gecontroleerd gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uit het concept regeling voertuigen is het volgende te lezen:

(dus de regeling die gaat gelden na 01-05-2009)

 

Artikel 5.2.51

Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

a. twee grote lichten;

b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;c. twee stadslichten;

 

hier haal ik vooralsnog dus uit dat alleen de artikelen 115 t/m 118 gelden voor auto's toegelaten na 31-12-2006

deze artikelen gaan over de sproeiinstallatie en de automatische hoogteverstelling van de lampen

 

bron: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/al ... tuigen.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er is ook een postbus 51 publicatie uit:

 

Lichtarmatuur en type autolamp

 

Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.

 

Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

bron

 

Als ik dit lees zou je dus ook een bekeuring kunnen krijgen voor het voeren van Xenon terwijl er eigenlijk halogeen in je auto zat? :blink:

 

Dit is helemaal te gek! Een klein jaar geleden heb ik hier nog over gebeld met enkele medewerkers van de RDW.

Juist om dit te vragen, xenon in een halogeen koplamp.

"Nee hoor, geen enkel bezwaar. Staat niets over in het Voertuigregelement." Dat was het antwoord. Ik heb echt niet met een simpele receptioniste gesproken maar echt met onze contactpersonen qua wetgeving en zo!

Nu breekt echt m'n klomp! :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En het ergste is Erik, jij mag het in de gaten houden en schrijven :wink::mrgreen:

 

Wat denk je zelf.... :P

Daar gaat deze jongen dus niet voor schrijven, en mijn collega's van de motordienst kennende ook niet.

De 'normale' straat collega's hebben hier toch geen verstand van dus daar heb je weinig van te duchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel bijzonder dat een, naar mijn idee dan, betrouwbare informatie voorziener als Postbus 51 iets publiceert wat niet in overeenstemming is met een (concept) wettekst ( de tekst die Twanzel heeft gevonden). Ik begin nu wel heel nieuwsgierig te worden wat het echt gaat worden :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Anders ik wel.

Normaal gesproken is bij twijfel altijd de wet zelf doorslaggevend, in dit geval dus de tekst van het voertuigreglement. Mijn databases geven echter geen toekomstige versies weer, ik kan alleen nazoeken wat 'wet' was op een specifieke datum in het verleden. Dus wat dat betreft zal ik tot 1 mei moeten wachten. Maar ondertussen ligt er nog wel een vraag bij de RDW, ik hoop dat het antwoord daarop wat meer duidelijkheid gaat geven.

Maar ik ken toevallig de leverancier/garagist van Snarie ook, en ik weet dat die meestal aardig weet waar hij het over heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn buurman is APK meester bij de Nissan dealer en heeft mij een boekje gegeven waar een tekst in staat ivm met de nieuwe regel over Xenon,

 

De tekst uit het boekje, per 1 mei is voor apk 1 en 2

 

Als de dimlichten gasontladingslampen (xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben, Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.

reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is.

Bij overschakelen van groot naar dimlicht , moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is.

Als na inschakeling het dimlicht steeds feller wordt, is het te zien dat het gasontladingslampen zijn.

Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hier op staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

 

(De sproeinstallatie is eingelijk wel makkelijk te maken ,door twee sproeikopjes in je bumper te monteren die dan via een T stuk vanaf je ruitensproeiers af te tappen zijn, goed idee van mijn Buurman :mrgreen: )

 

Ook voor de handmatige verstelling dimlicht binnen in de auto. deze moet goed werken , dit kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd door op de koplamptestapperaat te kijken of de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de handmatige verstelling wordt bediend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En het ergste is Erik, jij mag het in de gaten houden en schrijven :wink::mrgreen:

 

Wat denk je zelf.... :P

Daar gaat deze jongen dus niet voor schrijven, en mijn collega's van de motordienst kennende ook niet.

De 'normale' straat collega's hebben hier toch geen verstand van dus daar heb je weinig van te duchten.

 

Dus met andere woorden de motormuizen zijn de technische jongens en de rest hebben er geen verstand van. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit zag ik op de Pilotwebsite staan, (mijn vorige bericht was de link, nu maar de tekst...)

Volgens mij nog steeds voor alleen auto's vanaf 2007

 

Keuringseisen

 

Artikel 10 lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

 

Artikel 5.2.51 verplichte lichten en reflectoren

1 personenauto’s moeten zijn voorzien van:

a. 2 grote lichten

b. Twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

c. Twee stadslichten…………….etc.

 

 

Artikel 115

Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:

a. De lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;

b. De voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool.

 

 

Artikel 116

Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee die gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp gereinigd wordt. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

 

Artikel 117

Bij de dimlichten met gasontadingslichtbronnen blijven de gasontladingslampen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

 

Artikel 118

1. Dimlichten met gasonladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.

2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.

3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijden de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er blijft dus gewoon veel onduidelijheid bestaan, laten we gewoon afwachten wat er gebeurd.

Als het inderdaad nog een concept wetstekst is moet het allemaal nog bekrachtigd worden.

 

En dat ik zei dat alleen de motorjongens er op gaan letten is geen verwijt naar de 'normale' straatdienders hoor.

Alleen heeft ieder zijn specialiteit en de motorbrigade oftewel een verkeersafdeling let hier wel op.

Of er voor geschreven is dat is een tweede. Bijvoorbeeld toen de regel werd ingevoerd mbt het mistachterlicht op aanhangwagens

hebben we met z'n allen besloten hier niet voor te schrijven aangezien het al meer dan 20 jaar in de wet stond maar er nooit naar werd

gekeken. Nu blijkt ook die wetgeving dermate vreemd in elkaar te zitten dat we destijds gezegt hebben dat als wij er bijna niet

uitkomen hoe moet de burger het dan weten???? Vandaar dat we op dat gebied alleen waarschuwend optreden.

Zo kan ik nog wel enkele voorbeelden noemen.

 

Laten we dus nog niet te hard van stapel lopen en gewoon ff afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, wat mij opvalt is dat er nergens wordt vermeld dat de datum van 31-12-2006 komt te vervallen. Er staat inderdaad wel eea beschreven over de gasontladingslampen, maar er word nergens vermeld welke onderdelen komen te vervallen of worden aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Aj, aj, zou dit meer duidelijkheid geven ?!

 

Er lijkt een officieel schrijven te zijn geweest en bijles van RDW.

Klinkt allemaal wel serieus, maar inhoudelijk nog wat vaag...

IMG-1.jpgIMG.jpg

 

(Er zijn meerdere pagina's, maar deze gaat over verlichting.

Het stond hier: hier.)

 

Da's inderdaad dezelfde als die ik al gepost had.

 

Ben bang dat ze toch gelijk hebben bij de Heron:

 

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/239A009E ... ndeAPK.pdf (zie P.12)

 

Hier is inderdaad niets meer terug te vinden over een bouwjaar. Aangezien dit de officiële RDW-info is, zou dat er zeker bij hebben gestaan als die beperking van toepassing was geweest. (zie ook bijvoorbeeld Pagina 14, waar wel die beperking wordt aangegeven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden