Ga naar inhoud

midiman

Members+
  • Aantal items

    516
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over midiman

  • Verjaardag 06-08-1963

Profile Information

  • Plaats
    Gezellig dorpje op de Veluwe
  • Interests
    Heel divers

Overige

  • Vagcom
    Ja

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

midiman's Achievements

0

Community reputatie

  1. De handleiding kan je downloaden; http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... pelaar.pdf Stelt niet zo veel voor, kwestie van aansluiten op je achterruit-verwarming, de massa nabij je achterruit (chassis), een geschakelde 12 volt (antenne-motor aansturingsaansluiten uit je radio, bijvoorbeeld) die je vaak al bij je radio cq. ISO-connectoren zitten, en het ompluggen van de antenne-ingang van je radio naar dit kastje.
  2. Zal voorlopig nog wel eens heel moeilijk kunnen worden, de PIAA importeur voor Nederland is eene tijdje geleden failliet gegaan. En een "opvolger" is er vooralsnog nog steeds niet, helaas.
  3. Ik denk, gebaseerd op de info van onze lokale stealer, dat de initieele regels die gepland stonden, zijn aangepast. Er is, een maand of wat geleden, aantoonbaar iets heel anders gesteld door RDW dan dat ze nu doen voorkomen. Maar, ik zou zeker ook niet je keurmeester zo maar "geloven", hij heeft conflicterende info gekregen in het verleden, en speelt het nu op safe. Terwijl de RDW degene is die de onduidelijkheid geschapen heeft, mag je bij twijfel zeker vragen aan de keurmeester dit ff met RDW te overleggen. (hebben ze in mijn geval ook gedaan, binnen 30 minuten was er duidelijkheid vanuit de RDW) E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk hoe goed jou relatie met je stealer is alwaar de keurmeester resideert. En er hoeft echt niet gefoefeld te worden, het is gewoon erg onduidelijk allemaal. (cq. conflicterend). De RDW heeft inhernaat weinig tot geen "harde" data in de PDF's staan, maar website is m.i. heel duidelijk. (daar komt nog bij dat daar waar RDW in eerste instantie aangaf iets als een APK-keurpunt te zien, zij dit nu weer aangegeven als "op vrijwillige basis" etc.) Maar, ik zet er een rondje bier op, dat aanstonds (da's medio volgend jaar) er geen sprake meer zal zijn van vrijwilligheid, en er veel meer regelingen rond Xenon (etc) zal zijn bij de APK. Mijn gevoel zegt mij, kijkende naar de schokken die de RDW nu doorloopt, ze geprobeerd hebben e.e.a nu al te regelen als zijnde wet/apk-keuringspunt, maar dat vooralsnog niet tijdig gelukt is. En zal het dus een kwestie van tijd zijn voordat de teugels rond retro-fit Xenon nog strakker aangetrokken zullen worden.
  4. Inhaarnaat, RDW heeft blijkbaar "tussentijds" (maar wel voor 1 mei) de regels aangescherpt. Ik vindt het toch vreemd dat mijn dame wel goedgekeurd is. @DM; Ik zou de navolgende link uitprinten en meenemen naar jou keurings"meester"; http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... seisen.htm Er is inderdaad een "tussentijdse" wijziging geweest in de eisen. Maar er staat heel duidelijk; De eisen zijn nu als volgt: --- knip --- Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met: een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten. --- knip --- Kortom, als jou auto voor de aangegeven datum (31-12-2006) niet voor het eerst in gebruik genomen is, heeft jou keurmeester het fout (de schobbejak) Suc6 en houdt ons op de hoogte.
  5. @DM; Ik heb er verder nog niet uitgebreid naar gekeken, maar Pilot verkoopt een retro-fit koplamp-sproei installatie voor 46 pleuri. http://www.pilotxenon.com/?id=59&title= ... nstallatie BTW, dan is blijkbaar de eis/bepaling "vervallen" dat de reinigingsinstallatie pas op auto's hoeft te zitten na een bepaalde datum kenteken/tenaamstelling, (2006 of 2007 op kentenken o.i.d) Dit gaat helemaal nergens over, wat een onzin , ik proef het, het wordt tijd voor een protest-stem en nog meer burgelijke ongehoorzaamheid. Ik steek er niet 1, maar een heel pakje op in mijn buurt-café Terwijl mijn bolide, met OEM Xenon, maar zonder auto-leveling en zonder koplamp-pies installatie weldegelijk APK goedgekeurd werd (nadat we de hoogte-duimwielschakelaar verwijdert hadden )
  6. @Lince; Helaas, was dat maar waar; De nieuwe APK geeft expliciet aan dat als zo'n duimwielschakelaar aanwezig is, dat het ook moet werken. Het gaat dan natuurlijk om de hoogte-verstelling (bijv. als je een mut aardappelen o.i.d. in de kofferbak hebt liggen), dan moet je deze schakelaar kunnen gebruiken om het (tijdelijk) hoge niveau aan te passen. Is de schakelaar aanwezig maar functioneerd niet (defect of niet aangesloten, etc) is het een APK-afkeur punt. Ongeacht van welk jaar de auto is. Punt. (helaas). Zie ook de eerdere postings in deze thread. En ik kan het op persoonlijke ervaring 100% bevestigen, mijn auto is van 2004 en werd hierop afgekeurd, ware het niet dan onze garagist tijdelijk ff de bewuste schakelaar-joenit vervangen heeft (door een model met dashbord-dimmer maar zonder duimwiel-schakelaar voor de handmatige hoogte-regeling) opdat dit voor APK geen keur- en dus ook geen af-keur punt meer kon zijn. Waar Nederland af en toe klein in kan zijn. Kom op mannen, we steken nog ff een sigaret op in onze buurt-kroeg! (geintje)
  7. Danke! Voor de repo kan ik wel wat hulp gebruiken, want als het boven M6 komt, kom ik er met mijn electronica-tangetjes niet meer bij Misschien moet ik 1 van de mod's eens heel lüstigh aankaiken Dit is echt niet iets wat ik in mijn uppie (zonder umlaut) kan doen, daar heb ik te weinig ervaring mee. Goede (dig.) camera heb ik wel. En wellicht maak ik het complex (of gemakkelijk) omdat ik de bestaande OEM Xenon (ivm beschadigingen) wil vervangen door nieuwe OEM Xenon. (tja, geen vrouwtje , hé, dan hou je aardig wat pegels over, zeker als je dag-en-nacht werkt, toeslag, etc) Anybody, ihrgendwo? (bitte)
  8. Goed, het KufaTec setje is vanmiddag binnengekomen. (proloog: Ivm. met het toekomstige te verwachtte nog-meer-gedonder over Xenon, heb ik besloten bij onze Oosterburen een retro-fit autoleveling kit aan te schaffen aangezien ik een OEM Xenon koplamp heb, maar die heb ik achteraf gemonteerd dus geen automatische niveau-regeling en een niet-aangesloten (dus APK-afkeur) duimwiel-hoogteregeling van de vroegere Halogeen-koplampen) Ik moet de nachtdienst nog in, dus nog ff geen foto's Wat zit er in het setje: 1x sensor voor de achter-as "3B0 505 575A" 1x sensor voor de voor-as "3B0 941 291" 1x lange kabelboom met daaraan de nodige pinnetjes, connectoren, etc 2x connectoren voor achterop de as-sensoren 1x comfort-sturingsmodule "4Z7 907 357" (van Herrn. Hella, overigens) 1x rekening á 273,28 euro incl. BTW Het kwam verpakt in een plastic zip-bag, welke weer in een kartonnen doos zat. Vervoer vond plaats via GLS Group, en aflevering was binnen 2 dagen, und das ist auf Deutschland wichtig schnell! (besteld vorige week donderdag 's middags, dus zeg maar vrijdag, is het redelijk). Qua handleiding zit er niets bij, die moet je downloaden nadat je de rekening ontvangen hebt, dan kan je (auf Deutsch) de handleiding downloaden. Waarom daar in dit geval zo "mystiruesichlig" (ben nu toch al in slecht-Duits bezig, haha) ist mai ein raadsel. Want je hebt de künde- und kwittung-code nodig om een specifieke (!) download te doen. En als je dan de download doet (PDF) ist es wirklich scherklich, er staat vrijwel geen klap in, geen foto's, alleen enkele zinnen tekst; ---- knip ---- Anschlussanleitung für Kabelsatz aLWR Passat 3BG ab Bj.2001 gelbe Leitung – Sicherung S8 gelb/ grüne Leitung – Sicherung S20 GALA – Pin 1 WIWA Relais an diese Leitung mit anlöten! braune Leitung – Massepunkt an der ASäule DIAGNOSE – Diagnosestecker Pin 7 hier sollte am besten auch gelötet werden weil 0,35 qmm blaue Leitung – Stecker T10b (schwarz) Pin 1 im Wasserkasten (Kl.61) Anschluss Sensoren: Vorderachse , Pin 1 – schwarz Pin 4 rot Pin 5 – blau Hinterachse, Pin 1 – schwarz Pin 4 – rot/ gelb Pin 5 – blau Anschluss an Scheinwerferstecker: Fahrerseite, Pin 2 – grün Pin 3 –rot/grün Pin 4 – blau Pin 6 – weiß Beifahrerseite, Pin 2 – gelb Pin 3 – violett Pin 4 – rot Pin 6 – blau/rot Steuergerät ausschließlich 4Z7 907 357! ---- knip ---- Dus geen foto's van deze leverancier (snick, snick) Wordt vervolg .....
  9. Het topic stond al wat stof te vangen, maar ik heb ondertussen de EGR er tussen uit, dus wel (permanente) motorstoring. Als je zoekt op EGR vindt je vele meningen, visies, etc. Wat bij mij de doorslag geeft, al dan niet gebaseerd op meningen van anderen (electronica etc is mijn "ding", dus motor en verbranding dus wat minder) is het feit dat uitlaatgassen niet terug gevoerd worden naar de motor, het gaat de uitlaat uit, waar het m.i. thuishoort. Bij EGR wordt een deel van de uitlaatgassen hergebruikt, maar dat schijnt nadelige invloed te hebben op de verbranding (probeer maar eens adem te halen uit je eigen uitgeblazen zuurstof) en deels ook roetvorming in de hand werkt. Zover ik het begrepen heb, heeft de EGR geen invloed (voordelig of nadeling) op je olie-gebruik. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/EGR Ik zou je willen adviseren eerst het olie-verbruiksprobleem op te lossen voordat je andere (motorische) aanpassingen doet. Iets olie gebruik kan normaal zijn (in mijn geval gebruik ik vrijwel geen olie, en toch rij ik stevig, af en toe) maar kan ook duiden op een ander mogelijk probleem of een probleem wat een groter probleem kan worden, als je niet oppast. En omdat ik een roetfilter geplaatst heb, heb ik besloten de EGR volledig weg te halen (en te leven met motorstoringsmelding) om zo hopelijk wat langer nut te hebben van het roetfilter. Maar ja, het bovenstaande is mijn mening, ik ben zeker geen expert!
  10. Ben ik 120% met je eens; Het zou inderdaad een stuk overzichtelijker zijn als datgene wat niet toegestaan is, simpelweg niet verkocht mag worden. Of het nu "chinese" Xenon is, uitlaten model Sjonnie, blauwe sier-verlichting, en zo voort. Desondanks, de wet voorziet hier al in, genaamd type-goedkeuring. Als je een (wezelijke?) verandering doet aan een voertuig, of het nu motorvermogen (chiptuning, etc), uitlaat, verlichting, e.d., vervalt de type-goedkeuring. Alleen de handhaving is een hele uitdaging. Zo zijn dergelijke veranderingen in de ons omringende landen veel strikter (België, niet toegestaan wezelijke veranderingen te doen aan voertuigen) en zelfs geregulierd (Duitsland, TüV). Maar in Nederland is het meer een moet-kunnen maatschappij, waarbij de regulering cq wetgeving vaak pas achteraf geregeld wordt, als het uit de klauw lijkt te gaan lopen. (althans, zo wordt het vaak ervaren door de experts). Wat betreft de kaasschaaf; I stand corrected. Edoch, onze voertuigen hebben meerdere 3e remlichten, wat een aantekening oplevert op de APK papieren, maar vooralsnog geen afkeur heeft veroorzaakt (deels zal dat waarschijnlijk liggen aan de APK keurmeester). Wat betreft de APK Keurmeester; Inderdaad, lijkt mij een hele uitdaging te moeten "samenwerken" met de RDW. Aan de andere kant, RDW is het uitvoerende orgaan van de regelgeving die de politiek heeft opgesteld. Kortom, uiteindelijk is het de politiek die grondslag bepaalt voor de regelgeving. En is het de bekende schakel-in-de-keten die bepaald hoe sterk/strak het allemaal is. Daarentegen heeft de RDW m.i. een sturende functie naar de politiek en ik ben langzamerhand van mening, ook door mijn eerdere ervaringen met RDW, dat dit ruim onvoldoende gebeurt. Regels en wetgeving moeten niet abstract zijn, maar duidelijk en duidend. Maar zoals altijd zal tzt vanuit de RDW wel sturing gegeven worden als blijkt dat de regelgeving onvoldoende duidelijk zal zijn. Net zoals bij andere overheidsorganen.
  11. Ik denk dat er een nuance-verschil is; Datgene wat op straat gehandhaafd wordt is de wet (wegenverkeerswet, openbare orde, etc), terwijl voor APK is een (momentele!) toetsing (!) of het voertuig voldoet aan een aantal eisen welke via wet/regelgeving bepaald zijn. APK is bedoelt voor de periodieke(!) (wettelijke) toetsing op milieu en veiligheidseisen. APK kent geen boete-regime als je niet voldoet, anders dan dat de APK-goedkeuring voor het betreffende voertuiig niet afgegeven wordt. Met 1 uitzondering, als je auto voor ee vastgestelde datum geen APK-goedkeuring heeft, je weldegelijk een (administratieve) boete kunt krijgen. Zo is, weet ik nu uit eigen ervaring, dat een niet-functionerende hoogte-regelingsduimwiel een APK-afkeurpunt is, terwijl ik vooralsnog denk dat een politie-persoon hierop niet zo snel op zal bekeuren, laat staan op controleren. Wel is het zo, dat als een politie-persoon bij (bijv.) een staande-houding (grove) gebreken ontdekt die tijdens een APK een punt van afkeur zou moeten zijn, hiervoor een bekeuring gegeven kan worden, een aantekening gemaakt wordt, en wellicht ook een melding naar RDW, waarbij zowel de keuring, het voertuig alsook de keurmeester (!) alsnog nader (her)onderzocht cq getoetst zullen worden. En zelfs het betreffende voertuig aan het verkeer onttrokken wordt. Er zijn dus overlappende handhavingen tussen APK en datgene wat de diverse wetten staat, maar m.i. niet in absolutie. Zo zal een Sjonie-Kaasschaaf spoiler (maatje sneeuwschuiver) geen APK-punt zijn, maar weten we allemaal (met een beetje gezond verstand) dat de politie je hier voor de nodige aandacht geeft en vaak ook voor schrijft. Maar, meer dan een 3e remlicht zorgt wel voor een APK-notitie en zelfs afkeur. Ik weet of onze huis-Sheriff kan nazien of zijn boekje hierop expliciet ook een antwoord (lees: boete) op geeft, anders dan de "kapstok" het onjuist voeren van verlichting e.d. Kortom, en dat is toevallig ook mijn motto, het is niet altijd zwart-wit maar verschillende tinten grijs. Dat de huidige APK nogal vrij-interpreteerbaar is, is wel duidelijk, dunkt mij. En dat zal de nodige uitdagingen geven aan onze handhavers, de politie. De grondslag van de aanpassingen van de huidige APK voor wat betreft het onderwerp Xenon is stomweg door de enorme wildgroei die zich de laatste paar jaren heeft ontwikkeld waarbij er nogal veel "chinese troep" de markt heeft verpest door hun lage kwaliteit, slechte installaties, onrechtmatigheden, etc. (denk ook maar eens aan de diverse "regenboog"kleuren van sommige Xenon-zooi, versus wat de wet voorschrijft; aan de voorzijde wit of geel licht) Voortschrijdend inzicht, heet dat.
  12. Wat betreft de ontvangstkwaliteit van een SharkFin, helaas kan ik dat, zoals eerder aangegeven, bevestigen. Er gaat niets boven een "echte" spriet. Wat betreft de link naar de achterruitverwarming-antenne, zie mijn eerdere post. Voor het gemak nogmaals de link; http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=320889 Dat dit een redelijk tot goede oplossing is, kan ik bevestigen, ondertussen hebben wij vrijwel alle auto's die slecht radioontvangst hadden, voorzien van deze oplossing. BTW, de fabrikant geeft aan deze antenne al sinds 1987 te produceren. (Fabrikant is Rainbow/Baseline Connect)
  13. Om alvast de 2e vraag te beantwoorden; Ja, hoe stomzinnig het ook klinkt in hun (on)wijsheid, als de schakelaar aanwezig is, moet het werken en functioneren. Door (evt. tijdelijk) dat specifieke schakelaar-cluster te vervangen door een model zonder de stel-duimwiel schakelaar, vervalt (formeel!) het controle-punt, en dus ook alle mogelijkheden hier een (evt.) afkeur-punt voor APK van te maken. (zoals ik al eerder aangaf, RDW, los zand, etc. Heb ooit ook een poging gedaan mijn voertuiggegevens te laten corrigeren t.o.v. fabrieksgegevens, dat is onbegonne werk. Wel moet ik zeggen dat RDW in mijn geval altijd reageren, ook al is het vaak stone-walling, blowing smoke, blabla in de ruimte) Dus het monteren van het schakelaar-cluster met daarin alleen de duimwiel tbv. het dimmen van de dashboardverlichting lost dit specifieke APK controle punt volledig (formeel, en dus ook wettelijk) op. In mensen-taal (niet-RDW); duimwiel-schakelaar tbv. hoogte-regeling niet aanwezig? Dan is het ook geen controle-punt. Punt. Wat betreft de 1e vraag; Lijkt mij wat omdat het een hoop (toekomstig?) geze.k zal oplossen, schat ik zo langzamerhand in. Maar daar doelt jou vraag niet op, denk ik zo, haha. Installatie laat ik nog weten. Zijn foto's nog gewenst? If so, dan moet ik ff een andere lokatie opsnorren, bij ons in de bunker mogen geen foto's gemaakt worden, vandaar. Niemand ervaring met de Pilot Piesinstallatie (Koplamp reiniginginstallatie)?
  14. Weet niet welke JVC radio het hier om gaat, maar JVC heeft een aantal oplossingen: Kabel voor directe aansluiting iPOD direct op (bepaalde?) JVC radio's; http://www.jvc.nl/product.php?id=KS-U18&catid=245 Maar, wat je ook doet, eerst uitzoeken of je JVC radio dit ondersteund. Bij een ander merk die ik gebruik, is er optioneel een joenit te koop dit je opneemt in de schakel tussen radio en cd-wisselaar, en daar zijn er verschillende van zoals USB en iPOD. Tot een maximum van 6 units.
  15. (ff tijdje uit de roelatie geweest maar bijna weer helemaal terug, hallo allemaal!) Je hebt daarin inderdaad 120% gelijk, kreeg net bericht van mijn bevriende garage; Als het stelwieltje aanwezig is, moet het functioneren, en als het niet functioneer (bijv. omdat het niet (meer) aangesloten is, is het een punt van afkeur. Maar, de "oplossing" is eenvoudig, schakelaarmodule plaatsen waar deze duimwiel niet in zit, en dan geldt de regel weer niet. "het" met mieren, is het niet? Helaas ben ik door omstandigheden er vooralsnog niet aan toegekomen de nieuwe Xenon's te monteren, om daarna de oude Xenon's en oude Halogeen units te "kanabaliseren" om te zien of op 1 of andere manier de motor-mechanisme over te zetten is. Dat ben ik nu volgende week van plan. (voor de volledigheid; ik heb zowel OEM Xenon als OEM Halogeen (duh) maar het feit dat het stelwieltje aanwezig is/was, is een controle-punt voor APK, en dus een afkeur-punt al die niet aangesloten is danwel niet functioneerd) Sowieso heb ik de KufaTec retro-fit Xenon leveling kit liggen, waarschijnlijk is het handiger/verstandiger die te monteren. Waar Nederland zo kleinzichtig in kan zijn Izucht). Wat wordt het volgende, led-lampen PS: Ik heb ook al gehoord dat de kleur van Xenon aanstonds waarschijnlijk ook een APK-toets zal gaan worden, vermits dit op 1 of andere manier te "vangen" als een meetmogelijkheid namens Herrn. RDW. Dus als je "show-kleuren" Xenon gebruikt, hou er rekening mee dat dit in de (nabije?) toekomst wellicht de aandacht gaat krijgen. Anyhoe, ik heb de afspraak om mijn Kufatec retro-fit auto-leveling kit te installeren vanmiddag gemaakt, heb niet echt veel zin in al dat gezeur als men volgend jaar weer een zeur-punt, uhm, apk-punt heeft om mogelijk op af te keuren. BTW; Iemand ervaring met de aftermarket Pilot Koplamp reinings-set? Voor alle duidelijkheid: regels zijn prima, maar zoals de APK als los zand aan elkaar geplakt wordt om maar een vermeend probleem aan te pakken, sorry, maar dat is m.i. kortzichtig en niet duidend genoeg. Mijn garage heeft vandaag heel wat keren gesproken met RDW, en die zijn soms erg vaag in hun reacties, ik ben enorm verbaast.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden