Ga naar inhoud

Hoe hard rij je door de trajectcontrole?


bm-er

Aanbevolen berichten

Vanavond op de A10 rond Amsterdam stelde ik de CC in op 87km/u* zoals altijd. Met deze snelheid heb ik nog nooit een boete ontvangen, ook niet op de trajectcontroles bij R'dam, Den Haag of utrecht.

Wie gaat er sneller langs de trajectcontroles? Volgens mij is er namelijk nog wel wat marge.

 

* snelheid van de 3C snelheidsmeter, geen TomTom snelheid oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij TC thv de Coentunnel rijd ik 84 op de teller.

De TomTom (GPS)snelheid met de 3C meter vergeleken.

80 - 84 km

100 - 106 km

120 - 127 km

 

Dapper dat je harder durft bij TC.

 

Hangt toch ook af van type band en slijtage hiervan.

Er is een marge bij snelheidscontroles van minimaal 5 km/u waaronder ze niet flitsen, neem daarbij de afwijking van de teller en dan is 87km/u niet zo'n gekke snelheid. Ik rij dan net iets harder dan 80 op de TomTom, dus ik weet zeker dat ik binnen de marge zit en gebruik van de CC zorgt er voor dat je niet te hard gaat. Ik houdt deze snelheid ook bij trajectcontroles dan ook al sinds ruime tijd aan, in ieder geval toen de banden om de auto nog nieuw waren.

Eigenlijk neem ik geen echt risico, maar ik vroeg mij af iemand nog verder 'op de marge' reed zonder een bekeuring te krijgen, want die heb ik hiervoor nog nooit gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij R'dam houd ik altijd 85 op de teller aan, dan gebeurd mij niets. Maar goed, dat doe ik dus alleen tussen de meet portalen, die kun je zien staan en daar buiten ga ik soms wel eens wat harder in die 80 km zone.

Ik ben 1 keer geflitst bij een trajectcontrole, op de A4 bij hoofddorp -> nieuw-vennep. Op de teller 140, 128 gemeten, 4 km/h correctie... boete van 16 euro... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij TC thv de Coentunnel rijd ik 84 op de teller.

De TomTom (GPS)snelheid met de 3C meter vergeleken.

80 - 84 km

100 - 106 km

120 - 127 km

 

Dapper dat je harder durft bij TC.

 

Hangt toch ook af van type band en slijtage hiervan.

Er is een marge bij snelheidscontroles van minimaal 5 km/u waaronder ze niet flitsen, neem daarbij de afwijking van de teller en dan is 87km/u niet zo'n gekke snelheid. Ik rij dan net iets harder dan 80 op de TomTom, dus ik weet zeker dat ik binnen de marge zit en gebruik van de CC zorgt er voor dat je niet te hard gaat. Ik houdt deze snelheid ook bij trajectcontroles dan ook al sinds ruime tijd aan, in ieder geval toen de banden om de auto nog nieuw waren.

Eigenlijk neem ik geen echt risico, maar ik vroeg mij af iemand nog verder 'op de marge' reed zonder een bekeuring te krijgen, want die heb ik hiervoor nog nooit gehad.

 

Ah, 5 km is een aardige marge. Als je nu 84+5= 89 probeert, dan horen wij graag of is gelukt zonder photo. :lol:

 

Off topic; genoeg gepraat. Ik ga weer verder met inbouwen van klapspiegels ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/overtredingen/snelheid/marges_en/

 

Marges voor de snelheidsmeting

In Nederland wordt bekeurd als de maximumsnelheid wordt overschreden. Hierbij wordt een marge aangehouden. Wie in Nederland een bekeuring krijgt voor het overschrijden van de maximumsnelheid, heeft de snelheidslimiet in werkelijkheid dus behoorlijk overschreden.

 

Hieronder een overzicht van de marges:

 

Snelheid minder dan 100 km/h: tot 7 km/h marge

Bijvoorbeeld: een automobilist die op een 50-km weg 57 km per uur rijdt, wordt bekeurd.

Snelheid vanaf 100 km/h: tot 8 km/h marge

Bijvoorbeeld: een automobilist die op een 120-km weg 128 km per uur rijdt, wordt bekeurd.

Belangrijk om te begrijpen is, dat deze snelheidsmeting bepaalt óf er bekeurd gaat worden.

 

Meetcorrecties voor de bekeuring

Vervolgens hanteert de politie een meetcorrectie om te kunnen garanderen dat in ieder geval geen te hoge bekeuring wordt uitgedeeld (met de door het Nederlands Meetinstituut geijkte apparatuur. Hieronder een overzicht van de meetcorrecties:

 

Snelheid: minder dan 100 km/h: 3 kilometer meetcorrectie

Bijvoorbeeld: iemand bij wie op een 50-km weg 57 km per uur wordt gemeten, wordt bekeurd voor 54 km/h (vanwege de 3 kilometer meetcorrectie)

Snelheid: meer dan 100 km/h: 3 procent meetcorrectie

Bijvoorbeeld: iemand bij wie op een 120-km weg 128 km per uur wordt gemeten, wordt bekeurd voor 124 km/h (vanwege de 3% meetcorrectie)

 

Theoretisch gezien zou je dus minimaal 7 kilometer te hard kunnen rijden PLUS de tellerafwijking. Stel dat de tellerafwijking gemiddeld weg 5km/uur is (100 op teller, 95 in werkelijkheid) dan krijg je pas een bekeuring bij 13km/uur te hard op de teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga uit van een marge van 5% en ik plus daar nog 3km bij op voor de afwijking vd meetapparatuur

 

bij 80 wordt het dus 87. ik gok trouwens nog wel eens... als er iemand voor mij 80 op de teller rijdt en ik kan er voorbij, tja dan rij ik tegen de 100 op de klok. ik moet dus weer een beetje uit kienen/gokken hoe hard ik de rest vh traject kan rijden.

:mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, het idee is dat je een boete krijgt zodra je boven de meetnorm uitkomt.

 

bij een snelheid van 107km (of hoger) wordt je geflitst op een autoweg. De resulterende boete is 7km (of meer) te hard - meetafwijking van 3km dus 4km (of meer) gecorrigeerd te hard.

Op een snelweg levert 128km/u een boete op van 8km - 3% meetcorrectie (0,03 * 128=3,84 => 4) dus gecorrigeerd 4 km te hard... (ook hierbij weer leveren hogere snelheden hogere boetes op ;-))

 

Boven de meetnorm uitkomen = boete! Alleen de hoogte ervan wordt verlaagd met de meetcorrectie (ofwel foutmarge)

Da's dus goed voor je portemonnaie, alhoewel ik met zulk geld liever andere dingen zou doen... ;-)

 

Als je wilt weten hoe hard je precies rijdt kun je altijd de 'hectometerpaaltjes-test' doen... Als je dit bij verschillende snelheden hebt gedaan, weet je ook wat de afwijking van je teller over een groter bereik is (dus een betrouwbaardere schatting, die een stuk goedkoper is dan het officieel ijken van je teller...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wilt weten hoe hard je precies rijdt kun je altijd de 'hectometerpaaltjes-test' doen... Als je dit bij verschillende snelheden hebt gedaan, weet je ook wat de afwijking van je teller over een groter bereik is (dus een betrouwbaardere schatting, die een stuk goedkoper is dan het officieel ijken van je teller...)

 

Die methode is altijd goed om je meter te ijken, maar ik was gewoon op zoek naar de maximale snelheid waarmee je zonder een boete te krijgen door de trajectcontroles kan rijden. Het is wel een prettig idee als je weet wat de marge is.

 

ik ga binnenkort eens de 90 op de CC aanhouden, dat moet ook wel lukken denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot 100km/u geldt de limiet van 7 km bij traject-controles, bij 120 km/u is het 8 km de grens-waarde.

 

Dus bij TC's in het 100km/u-gedeelte krijg je een boete vanaf 107 km/u, en bij TC's in het 120 km/u gedeelte vanaf 128 km/u. (en vanaf 87 km/u in het 80km gedeelte van TC's)

 

Toch raad ik niet aan die grens op te zoeken, een fout is zo gemaakt en zonde geld!

 

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/thema's/trajectcontrole/

 

Gelden de correctiemarges ook bij trajectcontrole?

Ja. Net als bij alle andere vormen van snelheidscontroles, krijgen weggebruikers bij trajectcontrole een bekeuring als er 7 km/uur (limieten tot 100 km/uur) of 8 km/uur (limieten boven 100 km/uur) te hard is gereden. Bij het vaststellen van de boete wordt standaard een meetcorrectie aangebracht. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is het 3% van de gemeten snelheid. Op de acceptgiro staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de pechvogel denk ik.... Ik reed 's nachts om 03.30 bij Voorburg komende van Schiphol met de duizelingwekkende snelheid van 89 km/h door de trajectcontrole en kon mooi het enorme bedrag van € 16,-- aftikken. Ik heb na correctie 4 km/h te hard gereden. Wat een misdadiger ben ik..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat vind ik ook!

 

alleen zijn er 110 combinaties van bandenmaten voor een auto en als een band slijt, dan is de afwijking weer anders...

 

opmerkelijk nauwkeurig is mijn zomerbandenset; 17" met 235/45 banden waarbij de tellerafwijking vrij gering is; 100km=99 op de TomTom, 220=216 op de tomtom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden