Ga naar inhoud

  • 0

Zuinig rijden.. wat bespaar je nu eigenlijk?


Vdub

Vraag

Bron: driving-dutchman.com

 

Onlangs werd ik door een leasemaatschappij benaderd met de vraag of ik een techspertise wilde uitvoeren op een Audi A4 met 2.0 TFSI motor. De berijder klaagde dat er regelmatig een ‘hik’ in de motor zat. De auto was meerdere malen bij de dealer geweest, maar het probleem keerde telkens, vaak binnen twee weken, terug. De garage kwam er niet uit – en dat is niet onlogisch – want er was iets ernstigs aan de hand.

 

vervuilde-kleppen.jpg

 

TFSI vervuild binnen een jaar?

Vervuilde-tsi-motor.jpg

 

Ik besloot de auto op te halen en onder te brengen bij een diesel diagnosespecialist. De eigen garage had, na overleg met de importeur, de auto meerdere malen een brandstofadditief toegediend omdat de klachten leken te wijzen op vervuiling in het inlaat / injectiesysteem.

 

 

De motor zat zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was

.

Merkwaardig, want de auto was nog maar een jaar oud en had slechts 13.000 kilometer gereden. Na elke behandeling keerde de klacht binnen één of twee weken weer terug. Na gezamenlijk overleg besloten we het inlaatspruitstuk te demonteren. En wat we toen aantroffen overtrof onze stoutste vermoedens. De motor was intens vervuild, de EGR klep, de inlaatkleppen en het spruitstuk zaten zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was!

 

Vervuilde TSI motor

 

Het nieuwe rijden opnieuw geïnterpreteerd

 

Bij mij rees de vraag hoe zo iets heeft kunnen ontstaan, wat heeft de berijder gemerkt en hoe is er met de auto gereden? Na overleg met de leasemaatschappij zocht ik contact met de berijder en vroeg hem wat er gebeurde op de momenten dat de klacht zich openbaarde. Hij vertelde het volgende: ‘ik rijd op de snelweg in de zesde versnelling met 900 toeren, als ik dan gas geef om in te halen begint de motor in te houden en te hikken.

 

 

Auto begint bij 900 toeren in zesde versnelling te hikken

.

De auto is nu vier keer bij de dealer geweest, maar na twee weken komt de hik weer terug’. Negenhonderd toeren in zijn zes… Kennelijk moet de man de verbazing op mijn gezicht door de telefoon gezien hebben, want hij voegde er meteen aan toe dat zijn rijstijl niet bevorderlijk was voor de motorprestaties. Dat is nog zeer zacht uitgedrukt…

 

egr-klep-vervuild.jpg

EGR klep

 

De rekening van doorgeslagen zuinigheid

 

De reden voor zijn rijstijl was dat hij zo zuinig mogelijk probeerde te rijden omdat dit bonuspunten bij de leasemaatschappij opleverde. Daarom reed hij met idioot lage toerentallen, het feit dat de motor daar voelbaar en hoorbaar tegen protesteert werd kennelijk niet geïnterpreteerd als signaal dat er een paar versnellingen terug geschakeld moest worden.

 

 

Te zuinig rijden kan gepeperde rekening opleveren

.

De gedachte van het nieuwe rijden is namelijk om onnodig toeren maken te voorkomen en niet om zo laag mogelijk in toeren te rijden. Een automotor rendeert niet bij lage toerentallen en zal dan ook beslist niet zuiniger rijden. Deze berijder reed op zich wel zuinig, maar dit alles werd in een klap teniet gedaan door een zeer dure reparatie.

 

Bron: http://driving-dutchman.com/dure-motorr ... ig-rijden/

Eindredactie: Arnold van Schepen

 

 

Tags: Audi A4 2.0 TFSI, EGR, inwendige vervuiling, Nieuwe rijden, te lage toeren, TFSI, toerental, vuilafzetting

 

Over de auteur: Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik wist niet dat benzine motoren ook egr kleppen hadden.. Van de vervuiling had ik al wel eerder gehoord, de reiniging van de inlaten e.d. kost nog geen 200 euries volgens mij..

Hoeveel km moet je zuiniger rijden voor je die 200 euro er uit hebt???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Al met al is het een goede boodschap voor men die té zuinig wil rijden. Zoals gewoonlijk alles met té is niet goed.

 

Maar wat is de minimale toerental waar je boven hoort te blijven?

Bij DSG ligt het net iets lastiger. Soms vind ik in D te laag en S veels te hoog. Handmatig is ook niet handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik rijd met mijn 3bg (100pk tdi, dus 5 bak) wel altijd 50 in de 4e versnelling. daar zou hij wat van kunnen vervuilen, maar ik rijd ook vaak 80 in de 50, dan zit je al tegen de 1900 rpm aan dus dan zou mij dit niet kunnen gebeuren toch? ook wel eens duitsland door op de autobahn. dan ligt de snelheid tussen de 100 en vol gas(200kmh op de gps!).

 

maar met 900rpm gaat je motor dan niet meer verbruiken? stel ik rijd 50 in de 5e versnelling, dat wil wel maar dan ligt het verbruik netzo danwel hoger als in de 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een 2.0 tdi dsg in D stand, rijdt hij dan ook niet net te laag? 45 in 4 en als je zakt naar 40 blijft die in 4. Bij heel traag acceleren blijft in 4 en iets harder schakelt hij terug.

 

Zo ook 60 in 5 en circa 75 in 6.

 

Is dat prima?

 

 

Groetjes, bjeli

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Die foto van die EGR klep hoort volgens mij niet bij deze motor... Is van een TDI VP motor. Is een standaard foto welke al jaren op internet rondzwerft...

 

edit: geldt voor alle afbeeldingen blijkt via images.google.com. :blink:

 

Het gaat hier ff om de foto/idee, in dit artikel werd een (T)FSI aangehaald maar met eenzelfde rijstijl als in het artikel ziet een TDI EGR er (ook) zo uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed artikel en zeer duidelijk!

Tijd om dat nieuwe rijden maar weer te gaan ontmoedigen... vervuilende onzin.. :lol:

 

Qua brandstof verbruik maakt het ook weinig uit trouwens, ik heb een tijd geleden eens een langdurige test uitgevoerd met mijn Passat (1.8 benzine 20v):

- Vroeg schakelen, praktisch geen gas geven, max 110/120 op de snelweg gaf een gemiddeld verbruik van 1:10.5

- Flink doorrijden, stuk hogere toeren, minder legale snelheden op de snelweg gaf een gemiddeld verbruik van 1:9.5

- Gewoon normaal rijden maar wel met een normaal wegende rechtervoet: net onder de 1:10.

 

Ja het scheelt, maar ik vind het verschil tussen normaal rijden en als een bejaarde vrouw rijden totaal te verwaarlozen. Al helemaal als je kijkt wat dat met de binnenkant van het blok doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed verhaal.

 

Jammer dat er verkeerde "argumenten" worden gebruikt.

 

Als het verhaal over een tfsi gaat, horen er ook foto's bij van een 16-kleps 2.0 tfsi ter illustratie van de case.

Anders verliest het naar mijn idee geloofwaardigheid en heeft het meer van stemmingsmakerij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het gaat hier ff om de foto/idee, in dit artikel werd een (T)FSI aangehaald maar met eenzelfde rijstijl als in het artikel ziet een TDI EGR er (ook) zo uit..

Ben het inhoudelijk wel eens maar als ze dan foto's plaatsen van een TDI dan verlies je natuurlijk alle geloofwaardigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Persoonlijk denk ik dat er dan compleet voorbij wordt gegaan (ook in de reacties :wink:) aan de inhoud.

 

Ik ben benieuwd wat de reacties waren geweest als er geen plaatjes (of de juiste) bij stonden.

Daarnaast vind ik als de motor tegensputtert door trilling en/of geluid maakt bij te lage toeren, dat het nooit uitsluitend goed kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

I call bs... heb mijn vorige auto ns in 5de versnelling gezet zonder gas geven. Dat was 900 rpm... dat resulteerde in... 35 a 40 km per uur. En die zat zogenaamd op de snelweg? ??

 

Nice hoax... next!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
I call bs... heb mijn vorige auto ns in 5de versnelling gezet zonder gas geven. Dat was 900 rpm... dat resulteerde in... 35 a 40 km per uur. En die zat zogenaamd op de snelweg? ??

 

Nice hoax... next!!!

6e versnelling, niet 5e versnelling.

Ik geloof het wel hoor. Zeker als ie 90 reed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind het verschil tussen je beste en je slechtste verbruik opvallend klein Raphael. Hoewel ik mezelf als een zeer rustige rijder bestempel en probeer de auto -op een verantwoorde manier- zo zuinig mogelijk te laten rijden, varieert mijn beste en slechtste verbruik al tussen de 1 op 10,92 en de 1 op 14,20 (in liters per 100km resp. 9,16 en 7,04) Je ziet dat er zelfs binnen een rustige rijstijl al een grote variatie in zit.

 

Aanvulling/toelichting:

Dit zijn werkelijk gemeten waardes, niet de afgelezen waardes van de boardcomputer; die is naar mijn idee niet betrouwbaar en te positief.

1.8 FSI/DSG7 met 235/18 banden

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden