Een mooi zwarte Passat, daar heb ik wel wat mee. Vooraf complimenten voor je werk en het resultaat.
Even in het algemeen over de machine.
Met een DAP500 zijn zeker goede resultaten te behalen, dat vooropgesteld, maar aan ieder machine, en de mogelijkheden daarvan, zitten grenzen. Het is een lichte machine met een -voor huidige begrippen- kleine uitslag van 8mm. Dat is een gegeven en daar zul je het mee moeten doen. Binnen deze gegevens kun je door te variëren met het toerental, de pads, en het polijstmiddel heel veel goede, maar ook slechte keuzes maken.
Dan over de wax/sealant:
Even vooropgesteld dat er qua functie -het beschermen van de lak tegen (weers)invloeden en het brengen van glans- weinig verschil zit tussen een wax en een sealant. Een wax is in de regel een product op basis van natuurlijke stoffen, vaak wordt Carnauba gebruikt. Een sealant wordt in een laboratorium ontwikkeld op basis van chemische (polymeer) verbindingen. Daarom is in de regel de standtijd van een sealant iets beter; je kunt namelijk heel goed tweaken waar je de eigenschappen wil hebben. Let op dit is natuurlijk niet altijd zo, een high-end wax kan zeker een goed standtijd hebben en heel veel warme glans brengen. Een sealant geeft vaak een "machinelook-glans" die het bijvoorbeeld op Daytonagrijs prachtig doet. Voor een zwarte auto zou ik een goede wax nemen, de kortere standtijd neem ik voor lief, want waxen is een klusje van niks en ik doe het graag.
Verder is het goed om het verschil in paste waxen en spraywaxen te onderscheiden, ik geloof niet dat er erg veel verschil zal zitten in de werking/functie, maar sommigen sprayen nu eenmaal liever dan anderen.
Dit zijn natuurlijk algemeenheden, er zullen best situaties en lakken zijn waarop het net iets genuanceerder ligt, maar als basis is het een nuttige start.