Ga naar inhoud

  • 0

Zuinig rijden.. wat bespaar je nu eigenlijk?


Vdub

Vraag

Bron: driving-dutchman.com

 

Onlangs werd ik door een leasemaatschappij benaderd met de vraag of ik een techspertise wilde uitvoeren op een Audi A4 met 2.0 TFSI motor. De berijder klaagde dat er regelmatig een ‘hik’ in de motor zat. De auto was meerdere malen bij de dealer geweest, maar het probleem keerde telkens, vaak binnen twee weken, terug. De garage kwam er niet uit – en dat is niet onlogisch – want er was iets ernstigs aan de hand.

 

vervuilde-kleppen.jpg

 

TFSI vervuild binnen een jaar?

Vervuilde-tsi-motor.jpg

 

Ik besloot de auto op te halen en onder te brengen bij een diesel diagnosespecialist. De eigen garage had, na overleg met de importeur, de auto meerdere malen een brandstofadditief toegediend omdat de klachten leken te wijzen op vervuiling in het inlaat / injectiesysteem.

 

 

De motor zat zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was

.

Merkwaardig, want de auto was nog maar een jaar oud en had slechts 13.000 kilometer gereden. Na elke behandeling keerde de klacht binnen één of twee weken weer terug. Na gezamenlijk overleg besloten we het inlaatspruitstuk te demonteren. En wat we toen aantroffen overtrof onze stoutste vermoedens. De motor was intens vervuild, de EGR klep, de inlaatkleppen en het spruitstuk zaten zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was!

 

Vervuilde TSI motor

 

Het nieuwe rijden opnieuw geïnterpreteerd

 

Bij mij rees de vraag hoe zo iets heeft kunnen ontstaan, wat heeft de berijder gemerkt en hoe is er met de auto gereden? Na overleg met de leasemaatschappij zocht ik contact met de berijder en vroeg hem wat er gebeurde op de momenten dat de klacht zich openbaarde. Hij vertelde het volgende: ‘ik rijd op de snelweg in de zesde versnelling met 900 toeren, als ik dan gas geef om in te halen begint de motor in te houden en te hikken.

 

 

Auto begint bij 900 toeren in zesde versnelling te hikken

.

De auto is nu vier keer bij de dealer geweest, maar na twee weken komt de hik weer terug’. Negenhonderd toeren in zijn zes… Kennelijk moet de man de verbazing op mijn gezicht door de telefoon gezien hebben, want hij voegde er meteen aan toe dat zijn rijstijl niet bevorderlijk was voor de motorprestaties. Dat is nog zeer zacht uitgedrukt…

 

egr-klep-vervuild.jpg

EGR klep

 

De rekening van doorgeslagen zuinigheid

 

De reden voor zijn rijstijl was dat hij zo zuinig mogelijk probeerde te rijden omdat dit bonuspunten bij de leasemaatschappij opleverde. Daarom reed hij met idioot lage toerentallen, het feit dat de motor daar voelbaar en hoorbaar tegen protesteert werd kennelijk niet geïnterpreteerd als signaal dat er een paar versnellingen terug geschakeld moest worden.

 

 

Te zuinig rijden kan gepeperde rekening opleveren

.

De gedachte van het nieuwe rijden is namelijk om onnodig toeren maken te voorkomen en niet om zo laag mogelijk in toeren te rijden. Een automotor rendeert niet bij lage toerentallen en zal dan ook beslist niet zuiniger rijden. Deze berijder reed op zich wel zuinig, maar dit alles werd in een klap teniet gedaan door een zeer dure reparatie.

 

Bron: http://driving-dutchman.com/dure-motorr ... ig-rijden/

Eindredactie: Arnold van Schepen

 

 

Tags: Audi A4 2.0 TFSI, EGR, inwendige vervuiling, Nieuwe rijden, te lage toeren, TFSI, toerental, vuilafzetting

 

Over de auteur: Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Lijkt mij dat als de EGR dicht is gezet zoals bedoeld geen uitlaatgassen er meer door gaan. Dat van de carterventilatie zou kunnen. Weet uit het blote hoofd niet of dat bij elke motor op de EGR zit.

Het kan niet missen dat de hoeveelheid vuil sterk afneemt.

 

Je hoort wel eens van een schoorsteenbrand. Dat is een ongewenst verschijnsel waarbij roet in het rookkanaal vlam vat.

Eigenlijk zou het roet/vuil in de EGR ook moeten verbranden :-)

 

Carterventilatie zit gewoon op het inlaattraject, praktisch altijd onmiddellijk na de LMM. De druk moet zo laag mogelijk zijn om de dampen weg te "zuigen" (ook door venturi-effect). Als het op de EGR zou zitten, of na de turbo, zou er juist druk op het carter gezet worden, wat natuurlijk niet de bedoeling is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden