Ga naar inhoud

  • 0

UPDATE 19-9-10 pag 2 motorschade NU met rapport....


tassap

Vraag

Gisteravond op gemakkie met 120 km op de A12 richting DenHaag aan het toeren en wil versnellen.....kaboem...ik denk ik rij ergens overheen maar nee....motor enorm kabaal en trillen....direct in vrij en uitrollen naar vluchtstrook....achterruit was ineens zwart en rook uit de ventilatieroosters....ik direct de auto uit en achter vangrail wachten of er vlammen kwamen... niets en motorkap open en alles onder de olie...onder de auto plas olie...op wegdek grote streep olie, achterkant passat vol met olie.

 

Bellen met VW en die schakelen de ANWB in en weg gesleept naar Ypenburg en depot van ANWB. Bakkie koffie, auto op brug en plaat onder auto verwijderd....starten en uit een soort van ''gat'' spoot de olie...ja waren de heren, inmiddels 5, gelijk stemmend eens...dit blok is DOOD.... zij, ik zag het niet maar wilde ook geen oliedouche, zagen thv van vliegwiel een scheur en gat wat er niet hoort.

 

De boel achtergelaten en weg gebracht naar Rijswijk en daar een auto van LogicX en nu in toeran...kaler dan kaal pffff wat een auto maar ik kon verder.

 

Vandaag de Leaseclub geinformeerd en blijde nieuws verteld....tot op heden niets gehoord en in afwachting wat de diagnose is.

 

Zo rij je 90000km probleemloos en zo in korte tijd 2x in de lepelauto....zie ook viewtopic.php?f=109&t=36129&start=0

 

wordt vervolgd.

:angry:

post-4548-1423824993,886_thumb.jpg

post-4548-1423824993,9641_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Ieder weldenkend mens snapt ook wel dat je hele vreemde capriolen moet uithalen om dergelijke schade 'willens & wetens' te veroorzaken. Schakelfout op de snelweg? Wilde je van z'n 6 naar de R...:wink:

 

Heb jij nog de mazzel dat het een leaseblik is, een particuliere bezitter zou uit z'n vel schriken van ellende! Laat je niets op je mouw spelden, als jij normaal hebt gereden, moet je zeker ook niet iets anders laten rapporteren. Kom dan maar met bewijslast. Die is er niet, dus dan is het voor de lm het voordeligst om te wijzen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie je nou, dat komt van dat gejakker, eigen schuld.

 

Nou ff serieus, wat een gelul van de bovenste plank zeg!

Om een motor zo in gort te draaien dat de gaten er in vallen moet je het wel heel bont maken, en dan niet 1 keertje.

Ik denk eerder dat het blok laatst met het noodgedwongen stoppen in de versnelling toch een opdonder heeft gekregen.

Dat is veel aannemelijker.

Tenminste, je gaf zelf aan dat het niet lekker klonk met stoppen toen.

 

(ps Een beveiligd dokument kan je toch nog min of meer kopieren door de print screen functie en dan plakken in word)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou de expert voor motorschade is geweest en heeft een verslag gemaakt....conclusie...ik ben geheel niet gehoord in het verhaal en heb uiteraard naar aanleiding van de ''aantijgingen'' aan mijn adres besproken met mijn werkgever en ook met leaseclub en na lang aandringen ook met de beoordeler. Incident met de motor gebeurde totaal NIET tijdens het schakelen of overdreven toeren maken... Toerde met 120/130 op de teller relax op zondagavond naar DenHaag. Maar wordt een leuk vervolg...

 

shipssss document is beveiligd en kan er geen tekst uit kopieeren.... schade is richting de 8000 euro plus

 

maar conclusie is dat het totaal niet aan de onderdelen is te verwijten maar veroorzaakt door een schakelfout en hier er veel toeren zijn gemaakt.....mooi verzonnen terwijl er in het begin staat dat het niet door roekeloos rijgedrag komt omdat de motor is voorzien van een toerentalbegrenzer.....snap jij het ...snap ik het.

 

Mooie is dat de onstane schade niet vanbinnenuit is onstaan maar door buitenaf....hierdoor is de schade te verhalen op de verzekering jaja...mij de schuld geven en hierdoor is de schade gedekt. Lease en expert spelen onder 1 hoedje....en de uiteindelijke oorzaak is niet bekend of opgelost.....

 

wordt vervolgt

 

Laten ze de oliepomp maar eens goed bekijken, deze geeft problemen bij de 1,9tdi met een vastlopend lager tot gevolg. Hierdoor breekt de drijfstang en komt naar buiten (gat in het carter). Ook gaan door de oliedrukproblemen vaak turbo's stuk.........en daarna de hele motor..........

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou de expert voor motorschade is geweest en heeft een verslag gemaakt....conclusie...ik ben geheel niet gehoord in het verhaal en heb uiteraard naar aanleiding van de ''aantijgingen'' aan mijn adres besproken met mijn werkgever en ook met leaseclub en na lang aandringen ook met de beoordeler. Incident met de motor gebeurde totaal NIET tijdens het schakelen of overdreven toeren maken... Toerde met 120/130 op de teller relax op zondagavond naar DenHaag. Maar wordt een leuk vervolg...

 

shipssss document is beveiligd en kan er geen tekst uit kopieeren.... schade is richting de 8000 euro plus

 

maar conclusie is dat het totaal niet aan de onderdelen is te verwijten maar veroorzaakt door een schakelfout en hier er veel toeren zijn gemaakt.....mooi verzonnen terwijl er in het begin staat dat het niet door roekeloos rijgedrag komt omdat de motor is voorzien van een toerentalbegrenzer.....snap jij het ...snap ik het.

 

Mooie is dat de onstane schade niet vanbinnenuit is onstaan maar door buitenaf....hierdoor is de schade te verhalen op de verzekering jaja...mij de schuld geven en hierdoor is de schade gedekt. Lease en expert spelen onder 1 hoedje....en de uiteindelijke oorzaak is niet bekend of opgelost.....

 

wordt vervolgt

 

Wij hebben op het werk al eens meegemaakt dat een lekke tandenpomp diesel in het carter pompt waardoor de motor op hol slaat. Dat zou de hoge toeren kunnen verklaren. Of eventueel een vloeistofslag. Dan loopt je motor gewoon vast terwijl je drijfstangen en krukas door willen gaan. Die zoeken dan een weg naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IK heb gevraagd of door een schakelfout er op meerdere plaatsen schade te zien zijn....JA op de koppelingsplaten moet het dan duidelijk te zien zijn...Ik zeg ok haal die rommel maar uit elkaar en wil ik bij zijn.

 

Ga nu naar de dealer in DenHaag en zelf eens de schade kijken en rond vragen over bovenstaande opmerkingen over oliepomp en dergelijke.

 

 

@Ed ik zal nog eens proberen op de zakelijke laptop de tekst te kopieeren....ben niet zo handig...schakel ook wel eens van 5 naar 1 met 130 op de teller....haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hier stukje bevindingen en rapport,

 

Bevindingen :

Op 8 september 2010 hebben wij ons begeven naar de Volkswagen dealer Wittebrug te Leidschendam. Wij stelden vast dat de carterpan was gedemonteerd. De zuiger, drijfstang, zuigerwand en onderblok zijn beschadigd. De zuiger van de vierde cilinder is niet meer aanwezig en de drijfstang van de vierde zuiger is vernield. De lagering van de krukas en drijfstang zijn zwaar beschadigd. Het onderblok heeft aan de voorzijde een beschadiging en scheur. De carterpan is onbeschadigd. Wel liggen veel beschadigde onderdelen in de carterpan.

 

 

Conclusie :

Gelet op onze bevindingen kunnen wij stellen dat de aandrijflijn geen vorm van beschadigingen heeft. De zuiger van de vierde cilinder is van de drijfstang afgerukt en verdwenen. De drijfstang van de vierde cilinder is krom en gebroken. De lagering van de drijfstang is zwaar beschadigd maar niet verkleurd en of uitgesleten. De krukas is op het oog onbeschadigd. Het onderblok heeft bij de vierde cilinder een beschadiging en scheur aan de voorzijde. Dit gat is er door de drijfstang van de vierde cilinder ingeslagen. In de carterpan liggen grote brokken metaal. Dit zijn delen van de motor, onder andere de sproeier van de zuigerkoeling, de pistonpen met lagering en borging en de drijfstang met lagering. Het luchtfilter, luchtfilterhuis zijn onbeschadigd.

Gelet op de beschadigingen is de schade niet veroorzaakt door een gebrek aan smering en of koeling. Er zijn geen aanwijsbare redenen dat deze schade daardoor veroorzaakt zou kunnen zijn. De lageringen zijn niet ingesleten of verkleurd. Het schadebeeld van de drijfstang geeft twee mogelijkheden waardoor deze schade door kan zijn veroorzaakt.

De eerste is dat er een waterslag is gemaakt in de motor, echter na het demonteren van het luchtfilter stellen wij vast dat deze geen zichtbare waterschade heeft opgelopen.

De tweede mogelijkheid is overtoeren van de motor. De oorzaak van deze motor-schade moet dus gezocht worden in het overtoeren van de motor. Deze overtoering kan worden veroorzaakt door te lang te hard met een te hoog toerental te rijden. Of door de motor te overtoeren door bij een te hoge snelheid terug te schakelen naar een te lage versnelling. Gelet op al onze bevindingen kunnen wij stellen dat het eerste niet mogelijk is, deze wagen is voorzien van een toerenbegrenzer en om die reden is dat uit te sluiten. Wat overblijft is dat bestuurder door terug te schakelen naar een te lage versnelling bij een te hoge snelheid bij het oplaten van de koppeling het overtoeren heeft veroorzaakt. Door dit overtoeren is de drijfstang overbelast en gebroken, dat moment is dat bestuurder een klap hoorde. De schade die de gebroken drijfstang heeft veroorzaakt is aanzienlijk. Indien de motor verder gedemonteerd zal worden, zal schade aan de kleppen, zuigers en de voering van de koppelingsplaat zichtbaar worden. Wij zijn dan ook van mening, gelet op de aard en omvang van de beschadigingen die wij nu hebben gezien, de schade niet is veroorzaakt door een eigen gebrek of materiaalfout. Deze schade is naar onze mening veroorzaakt doordat bestuurder een bedieningsfout heeft gemaakt.

 

Deze schade is naar onze mening gedekt op een casco polis, de schade is ontstaan als gevolg van een van buiten komend onheil en niet veroorzaakt door een van binnenuit komend onheil. Indien gewenst kan opdracht gegeven worden voor een verdere demontage van de motor. Onze opdrachtgever heeft er voor gekozen dit vooralsnog niet te doen. Wij rapporteren in opdracht van onze opdrachtgever af op basis van onze bevindingen van 8 september 2010.

Wel houden altijd de mogelijkheid open voor een vervolgonderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Echte mannen met een missie, die auteurs. Wat een zeikerts zeg. Wat willen ze nou beweren, dat jij in de 3e versnelling op de A12 bent gaan rijden? Helemaal getikt...

 

Ze kunnen beter direct aan de slag gaan om die nieuwe motor erin te hangen, dat kost minder dan een paar maanden met X man personeel gaan lopen zeveren hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het grappige is als je dus de auto gaat uitlezen is er allicht een motorfoutcode aanwezig. Hier uit is aftelezen motortoerental/snelheid datum en tijd....

Daar spreekt men niet over...

 

Maar laat ze het lekker uitzoeken Lease....

Verbaasd me niks als die fout al 'gewist' is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net bij dealer geweest en monteur gesproken...vroeg of door een schakelfout deze schade had kunnen ontstaan...hij knikte direct nee...komt echt van binnenuit en de 4e cilinder is compleet verpulverd. Ook vertelde hij dat de koppelingsplaten duidelijke sporen laten zien als het een schakelfout is.

 

Ze zijn vanmiddag gestart met het uitbouwen van de motor en maandag komt er een splinternieuw blok in INCL koppeling dus je snapt dat ik gebeld wil worden als die open gemaakt wordt.... Dan laten we de expert van de verzekering er maar eens naar kijken ;-)....

 

Wel interessant om over een jaar mijn passat te kopen...3 jaar oud 160 op de teller maar 60 werkelijk gelopen door de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het verhaal van de schade expert klopt als een bus, zowel zijn bevindingen als conclusie. Echter is zijn onderzoek niet grondig genoeg geweest. De kleppen en de zuiger vertellen in deze zaak het werkelijke verhaal. Tevens kan de injector ook nog een veroorzaker zijn van dit probleem. Ik zou als ik jouw was een second opinion laten doen door een ander expertise bureau. CED bergweg in Rotterdam staat erg hoog aangeschreven wat dit soort zaken aangaat.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Net bij dealer geweest en monteur gesproken...vroeg of door een schakelfout deze schade had kunnen ontstaan...hij knikte direct nee...komt echt van binnenuit en de 4e cilinder is compleet verpulverd. Ook vertelde hij dat de koppelingsplaten duidelijke sporen laten zien als het een schakelfout is.

 

Ze zijn vanmiddag gestart met het uitbouwen van de motor en maandag komt er een splinternieuw blok in INCL koppeling dus je snapt dat ik gebeld wil worden als die open gemaakt wordt.... Dan laten we de expert van de verzekering er maar eens naar kijken ;-)....

 

Wel interessant om over een jaar mijn passat te kopen...3 jaar oud 160 op de teller maar 60 werkelijk gelopen door de motor.

 

 

hier een foto van cilinder en nog wat oud staal :|

post-4548-1423825007,5883_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jey right. Jij schakelt verkeerd en maakt natuurlijk veel te veel toeren en daardoor scheurt het blok aan de onderzijde en niet op de kop.

Laat een contra expertise uitvoeren en laat ze checken op kopschade. Als er geen kopschade is maar wel het onderblok is gescheurd mag de eerste expert dat dan even uitleggen.

 

Laat je niet op d ekop zitten als je niets verkeerd hebt gedaan!

 

Kun je het document uitprinten en scannen, of stuur hem even via PB?

Ik kan het wel even voor je laten nakijken bij een kennis die is trouble shooter bij een wel heel bekende importeur uit Leusden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hebben ze de olie die uit het carter kwam nog bewaard? Anders kan je laten onderzoeken of er diesel in aanwezig is.

Ik zit toch sterk te denken aan een vloeistofslag of een op hol geslagen motor. Zeker als ik ervan uit ga dat jij geen schakelfout hebt gemaakt. En ja die schade is te verklaren. Als de drijfstang breekt slaat ie alles kapot wat ie tegenkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hebben ze de olie die uit het carter kwam nog bewaard? Anders kan je laten onderzoeken of er diesel in aanwezig is.

Ik zit toch sterk te denken aan een vloeistofslag of een op hol geslagen motor. Zeker als ik ervan uit ga dat jij geen schakelfout hebt gemaakt. En ja die schade is te verklaren. Als de drijfstang breekt slaat ie alles kapot wat ie tegenkomt.

 

 

 

Zijn vrijdag gestart met demonteren van de huidige motor en vandaag zal de nieuwe erin gehangen worden. Dus er zal heus nog olie in zitten. Weet wel toen de auto op de brug stond bij de anwb dat de olie heel dun was en eerder diesel leek vermengd met olie dan alleen motorolie.

 

zal het navragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hebben ze de olie die uit het carter kwam nog bewaard? Anders kan je laten onderzoeken of er diesel in aanwezig is.

Ik zit toch sterk te denken aan een vloeistofslag of een op hol geslagen motor. Zeker als ik ervan uit ga dat jij geen schakelfout hebt gemaakt. En ja die schade is te verklaren. Als de drijfstang breekt slaat ie alles kapot wat ie tegenkomt.

 

 

 

Zijn vrijdag gestart met demonteren van de huidige motor en vandaag zal de nieuwe erin gehangen worden. Dus er zal heus nog olie in zitten. Weet wel toen de auto op de brug stond bij de anwb dat de olie heel dun was en eerder diesel leek vermengd met olie dan alleen motorolie.

 

zal het navragen

 

Ik werk zelf bij een VW dealer en heb al heel wat motorschade's gezien. Een defecte motor door overtoeren door verkeerd terugschakelen heb ik nog niet gezien. Vaak is het door slijtage (maar dat is meestal duidelijk te zien aan slijtagesporen) of door een op hol geslagen motor (slechte verstuiver of lekkende tandenpomp) of een vloeistofslag (motor loopt dan vast omdat hij niet verder kan draaien. Ik zou me niet af laten schepen met het oordeel dat het door verkeerd terugschakelen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een lease auto toch? Dan wordt de schade toch betaald? Of gaan ze nou moeilijk doen om de schade op jou te verhalen? Anders zou ik er niet zo'n strijd van maken.

 

Het is natuurlijk wel interessant om er achter te komen hoe deze schade is ontstaan. Jij weet zelf wel hoe je met de motor bent om gegaan. En als ik het zo lees zijn overtoeren niet aan de orde. Een waterslag lijkt mij meer een optie. Kijk maar eens wat een kopje water in een frietpan doet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden