Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 14-04-24 in Berichten

  1. Wij hadden vorig jaar al met de vakantie maar nu helemaal een probleempje. (Auto B8 1.6 TDI 2016). Het begon allemaal met niet genoeg warmte in het interieur. Heel langzaam op temperatuur komen van de binnenruimte terwijl de motortemperatuur goed is. Ik merkte vorig jaar met de vakantie van Utrecht naar Brabant dat de auto (met caravan) soms niet wilde trekken. Geen foutmeldingen in het display maar na het uitlezen op plaats van bestemming ook geen enkele indicatie te verkrijgen via VCDS. Solo was gene probleem. Ik kreeg soms wel een foutmelding van de electrische waterpomp dus die hebben we van het voorjaar vervangen (beide zowel de V188 kachelondersteuning als de V488 laadluchtondersteuning omdat je niet precies op krijgt welke het niet doet). Kachelradiateur vervvangen en gelijk een beurt met verse koelvloeistof en nieuwe olie en we dachten hiermee het probleem verholpen te hebben. Maar bij het ophalen van de caravan bij de stalling kwam ik niet verder dan 10 km. Er was niet meer mee te rijden. Wegenwacht kon ook niets vinden maar die hebben ons netjes thuisgebracht. Symptomen zijn als je met caravan rijdt en je geeft gas het motorvermogen langzaam wordt beperkt (in tegenstelling tot noodloop waarbij hij ineens beperkt) dat in dit geval ik nog 55 km/h reed op de snelweg. Enige wat me opviel is dat de olietemperatuur wel oploopt naar 120 graden+ en dat voor in een vlak Nederland met matige buitentemperaturen. er is dus iets niet goed maar wat dan. Dus op zoek naar wat kan dat zijn. In samenspraak met Matthijs @Vdub garagist te Vorden (gespecialiseerd in VAG) op zoek gegaan. Nu ben ik ook in het bezit van ODB11 pro VAG en dat werkt via bluetoothdongle op je telefoon. Ik kwam daar in engine-01 de meetblokken van engine protection tegen en die hebben we aangezet en zijn gaan rijden zonder caravan maar de motor wel flink belast. Uiteindelijk kwamen we erachter dat de motor werd beschermd voor een te hoge inlaatluchttemperatuur. Deze B8 heeft een watergekoelde inlaadluchtkoeler die werkt met een radiateur. In de grille zitten drie radiateuren, 1- voor de airco ( de condensor), 2 de laadluchtkoeler en 3 de normale waterradiateur voor de motorkoeling. Met deze wetenschap, we waren inmiddels met een huurbus op de camping terechtgekomen, ben ik op de camping gaan zoeken. Slangen van het koelsysteem los (wel de beschikking over de schema's van de auto dank Matthijs) en dat zoekt wel makkelijker. Wat een slangen en electra bende is dat onder de kap. Tuinslang gepakt en met slangen en slangenklemmen aan het rommelen geweest om zo alles door te spoelen. Eerste keer direct een probleem, er kwam niets doorheen en de tuinslang schoot steeds van de kraan af. Dag twee maar naar een garage gereden om te vragen of ik de motorplaat mocht verwijderen anders kom je van onderen nergens meer bij. Uiteindelijk het hele laadcircuit (paars op het schema) doorgespoeld (waterkoud, waterwarm, azijn en soda), er kwam veel rommel uit en het zag eruit als kalkdeeltjes. en weer schoongespoeld en afgevuld met warm (80 graden water uit de boiler van de camping) water. En toen gaan proefrijden en jawel, de laadlucht na de koeler was beduidend lager. We krijgen de auto (solo) met gekke capriolen nu niet meer boven de 50 graden waar het eerst tegen de 85 aan was. Probleem lijkt dus gevonden en verholpen. Ik heb ook een hoge olietemperatuur en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de grote hoeveelheid rommel dit nog in de wisselaar zit. Ik heb een flesje coolant reiniger erin gedaan en ga even een weekje rijden zo om te kijken of het schoon blijft. Heeft u dus verwarminggsproblemen in het interieur EN begrenzingsproblemen en geen foutmelding? op naar de meetwaardeblokken motor protection om te kijken wat er aan de hand is. Binnenkort maar weer koelvloeistof erin doen bij Matthijs die heeft een speciaal apparaat om te ontluchten en dat is wel nodig bij deze auto's je bent anders weken verder voordat de lucht er helemaal uit is als het al lukt.
    4 punten
  2. Hij doet het er gewoon om hoor, boekt een hotelletje of een camping als ie hier komt sleutelen.. alles om maar niet op zn echte werk te zijn
    3 punten
  3. Een dag verlaat maar belofte maakt schuld! De problemen zijn eindelijk opgelost. Na veel zoeken kijken, testen en proberen is het volgende gebleken: De benzinelucht kwam van een kleine lekkage bij de koppeling van de benzineleiding naar de drukrail. Dit gebeurde alleen bij 3/4 gas of meer. Ik kan wel eens stevig doorrijden maar over het algemeen rijd ik normaal. Door een ander bij stationair gas te laten geven (max 3.800 rpm) heb ik het lek kunnen vinden. Leiding losgemaakt, koppelingen schoongemaakt, druppeltje olie er op en weer (goed) vastzetten. Helemaal top, dacht ik. Lekkage was weg. Toen bleek er nog steeds een probleem op cylinder 4 te zijn, ook daar was benzinelucht. Besloten om het spruitstuk er af te halen en de o-ringen van de injectors na te kijken. En ja hoor, scheurtje bij 4. Spruitstuk helemaal vervet en vol roet dus besloten een nieuwe te plaatsen en de o-ringen te vervangen. Kan nu bijna met m'n ogen dicht alles vervangen en terugzetten. Tevens de kleppen schoongemaakt en nieuwe bougies er in. Eindelijk benzine lucht weg en liep vele malen beter. Echter de Readiness "end of line" test kon niet worden voltooid. Heel soms ook nog een overslag. De moed zonk me steeds verder in de schoenen. Zoals al eerder geschreven zocht ik het toch bij de katalysator of Lambdasonde. Die laatste was nieuw. Uiteindelijk zat de oplossing toch daar. De nieuwe Lambda sonde heeft hetzelfde OEM nummer bij zowel Autodoc als Winparts en ETKA voor verschillende soorten. Sprong-, regel- of meetsonde. Nu bleek dat bij navraag bij Delphi zelf, de sonde die er in zat een regelsonde voor een diesel was. En dat werkt niet. Het staat echt nergens vermeld of wordt duidelijk aangegeven. Nieuwe Bosch meetsonde besteld (zelfde OEM nummer als de Delphi) deze er onder gezet en voila, Alles doet wat het moet doen. Readiness goed, geen overslag meer en een aanzienlijk lager verbruik. Moet nog vermelden dat ik ook de MAP sensor nog heb vervangen want die bleek ook niet 100%. Het heeft veel tijd, ellende en denkwerk gekost maar het is wel opgelost. Enige wat nu weer opspeelt (was al veel eerder ook soms aanwezig) is een zoemende benzinepomp. Zal die ook nog vervangen want als ik dan toch bezig ben......... Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en voor de adviezen. Stel het zeer op prijs. Groet, Stan
    3 punten
  4. Weer thuis aangekomen met auto EN caravan. De laddluchttemperatuur tijdens de rit in de gaten gehouden en die schommelt tussen de 54 en de 74 graden. Je kan dan ook gelijk zien dat de (lucht!) temperaturen voor de inlaadluchtkoeler dus na de turbo oplopen tot 170 graden. Olie was zoals verwacht nog te hoog continu tegen de 130 graden aan, maar daar hebben we wel een oplossing voor denk ik. Koelwatertemperatuur rond de 104 graden. Auto beladen, 4 personen en caravan beladen totaalgewicht 3600 kilo snelheid 94 op de cruise is 90 in het echt. Morgen ga ik het expansievat onderzoeken wat er nu na het schoonmaken nog inzit, wordt vervolgd.
    2 punten
  5. Die heeft hij wel maar het koelwater systeem zat verstopt, is ook van een discutabel merk meen ik, iets van VW Passat of zo
    2 punten
  6. Het was geen sludge maar vaste vlokdeeltjes, ziet eruit als kalk maar als je het fijn wrijft is de binnenkant roestkleur. Geen idee hoe dat erin is gekomen, koelmiddelen gemixt, bijgevuld met slootwater, nooit ververst zeg het maar. Blij dat ie weer goed is, dan kunnen we weer zelf de caravan trekken.
    2 punten
  7. Nou... Het lijkt gelukt 😀 uit en inbouwen van de abs unit was echt bijna onmogelijk zonder de motor en/of wielophanging deels uit te bouwen, maar na het loshalen en verwijderen van alle ABS pomp beugels kon ik hem net bovenlangs halen.. Met het originele roetfilter en de EGR koeler nog ingebouwd was dit anders niet gelukt... Echt bizar dat je de halve motor ruimte moet demonteren om bij de ABS te kunnen. Ook aangezien deze wat sneller defect gaan/problemen geven dan de rest, maar goed.. 🫠 Met de complete unit ingebouwd (1K0614517EJ/1K0907379CC) heb ik de stappen doorgelopen zoals aangegeven in het youtube filmpje van Rosstech Ik heb de code uit de oude computer/logfile gekopieerd in de nieuwe module.. Eerst nog meldigen van EPS storing etc maar na de basic settings waren deze verdwenen. Na kort stukje rijden gingen uiteindelijk het stuurbekrachtiging lampje en het bandenspannings lampje ook uit. Met het wissen van alle fault codes daarna, staat er geen enkelen foutmelding meer in de modules! 😁 Het lijkt dus allemaal gelukt en werkend. Volgende week ga ik een wat langer stuk rijden. Hopelijk wordt het kerstverlichting in het dashboard 😅
    2 punten
  8. V68 vervangen, vervangen is redelijk te doen vanaf de passagierskant, dashboardkastje demonteren en de stelmotor met de rode verbindingsarm is de V68. Na montage met VCDS foutcodes gewist en basis setting uitgevoerd. Alles werkt weer zoals het hoort. Bestelnummer van de V68 stelmotor is: 8D1820511B
    2 punten
  9. Vandaag de 2 voorste lambdasondes vervangen, op de oude van bank 1 stond productie datum 7/2006 en de oude van bank 2 stond 3/2012 😅 nadat ik ze beide vervangen had loopt de auto weer zoals hij hoort te lopen geen enkele misfire meer en stationair loopt hij nu heel rustig zonder te schudden +- 620rpm. Binnenkort de ketting en dubbel massavliegwiel vervangen en de dsg bak laten reviseren dan zal hij weer een tijdje mee kunnen. Bedankt voor het meedenken en tips!
    2 punten
  10. Ik heb onlangs toevallig exact dezelfde foutcode gehad bij een Polo. Deze werd met dit probleem aangekocht. Ik kreeg de stuurhoeksensor ook maar niet gekalibreerd. Lang verhaal kort: De sleepring was bij het vervangen door de vorige eigenaar 1 slag gedraaid. Dit kon je ook terug zien in VCDS (Steer.Angle Sens.). Bij deze Polo bleef echter het ESP lichtje wel branden. Na deze een slag terug te hebben gedraaid en in te loggen op de ABS, kon de stuurhoeksensor weer ingeleerd worden en daarmee verdween deze foutcode ook.
    1 punt
  11. 654BK is dus ook passend aangezien het de opvolger is
    1 punt
  12. Voor het 2003 bouwjaar kon ik er maar 1 vinden, dus zou de goede moeten zijn. Let wel op daar kan ik geen garantie op geven.
    1 punt
  13. Dat zit er ook in alleen een beetje van het navullen. Het koelsysteem is in totaal een liter of 8. Als je de slangen wegneemt loopt niet alles leeg en spoelen met demiwater is moeilijk dat kon ik alleen met koud of warm water via de mengkraan van de badkamer. Het warme water komt hier op de camping uit een electrische boiler en die is 80 graden, dus dat is wel redelijk kalkvrij. dus optimaal mogelijk geprobeerd als mogelijk was. Het spoelen van het hele blok heb ik als volgt gedaan: Na alle rotzooi spoelen met koud water, daarna spoelen met warmwater (afhankelijk van de temperatuur zodat je thermostaat ook open gaat bij een graad of 80). Je pakt niet alles met de tuinslang er zitten teveel slangen via allerlei wegen naar andere delen en het water neemt de weg van de minste weerstand en er zitten ook terugslagkleppen in. Na het weer samenbouwen afvullen met demiwater en je blok warm laten lopen. daarna bleek er nog steeds roze vloeistof te circuleren en toen heb ik de overloop van het expansievat in een emmer laten lopen en in het bolletje warm water gegoten zodat ie op pijl bleef en na twee emmers warm water was het redelijk schoon. Toen een dag gereden om te proberen zoveel mogelijk te ontluchten en nadat het peil redelijk constant was het flesje Wynss erbij gegooid en dat zit er nu nog steeds in. Als we thuis zijn zal ik nog eens kijken naar de kleur en de deeltjes die erin zitten, ik wil eerst naar huis met de caravan zonder capriolen. Het ontluchten van de B8 zonder apparatuur is echt niet te doen, bij het minste of geringste lucht doet gelijk je kachel radiateur niet meer goed mee. Soms duurt het een week voordat het peil in de nacht (vaak als het goed koud is geweest) ineens een stuk is gezakt en soms krijg je dan ook melding dat je vloeistof moet bijvullen. Daarna blijft het wel goed op peil. Dus een rondje rijden en dan denken dat de lucht eruit is, werkt voor geen meter.
    1 punt
  14. Heb je geen mover dan? Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
    1 punt
  15. Maar wel weer een goed geïsoleerd huis, je kan niet alles hebben he.
    1 punt
  16. Krijg meer en meer de indruk dat je graag klust op de camping 😎, maar alweer netjes opgelost met de voorafgaande doordachte foutenanalyse 👌🏼🤘🏼
    1 punt
  17. Je ben wel weer aan de beurt zeg, maar goed dat je handig ben, maar blijven fijne auto`s he Volkswagens
    1 punt
  18. Goed dat het opgelost is, en de goede uitleg van het probleem met de oplossing, stellen wij erg op prijs. daar wordt ik nu blij van, daar kunnen er een hoop wat van leren.
    1 punt
  19. Beste leden, in het weekend krijgen jullie volledige update. Probleem is (bijna) helemaal opgelost. Loopt al weer perfect maat klein ander probleempje bij gekomen. Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
    1 punt
  20. Precies wat @wulfke zegt. Bij de garage die ik eerder in dit topic tipte schijnen zich de afgelopen anderhalf jaar zes mensen gemeld te hebben naar aanleiding van dit topic. Bij alle zes was de diagnose vergelijkbaar: kapotte HV kachel. Voordeel: de HV kachels van VW, Audi, Skoda etc. kunnen allemaal (tweedehands) worden ingebouwd. Maar het is dus helaas wel een zwak punt.
    1 punt
  21. Alle leden die hier gereageerd hebben en hetzelfde probleem hebben is hierbij de HV kachel vervangen. Dus denk dat u hier ook even achteraan zal moeten..
    1 punt
  22. Heb ik gedaan bij een Caddy en is op zich niet moeilijk vermits je er een beetje bij kan. Bij de Caddy zat de regeleenheid met 3 torx schroeven vast. Scheelt wel weer ontluchten, maar het coderen moet wel nog steeds opnieuw. En daarna Basic settings uitvoeren.
    1 punt
  23. En de optie moet geactiveerd staan in de DM/DP. Knop "car" indrukken of via menu naar submenu "wagen" gaan. Rechts onderaan in het scherm op het tandwiel klikken zodat je in het instelmenu komt. Daar bij spiegel en wisser bij spiegel de optie aanklikken "kantelen bij achteruit" en zoals Jan aangeeft moet de spiegelverstelknop op "R" ingesteld staan bij het achteruitrijden. Kantelpositie afstellen, Knop in "R" positie zetten, achteruitversnelling kiezen en de spiegel via de joystick afstellen naar de gewenste positie. Bij het wegrijden zal de spiegel na een paar meter rijden terug naar zijn originele positie terugkeren. Indien de optie niet aanwezig is kan deze mogelijks middels VCDS of OBD11 geactiveerd worden. (Procedure staat beschreven in het VCDS tweaks topic hier op het forum) Succes
    1 punt
  24. Het is dan wel audi motor, maar geeft een beetje een idee
    1 punt
  25. Die ernaast. De g300. Dacht zelf de g40 inlaat zijde. Gaf de foutcode ook aan dacht ik. Was er van overtuigd dat ik de goede had gedaan. Was dus de uitlaatzijde. Kom je ook bijna niet bij. Gelukkig nu opgelost, wel 330,- euro verder maar dik tevreden 😁
    1 punt
  26. 1 punt
  27. Het is een bekend probleem dat je stuur bediening en die hendel rechts met knopjes om de teller te bedienen niet same kunt gebruiken (ook al vink je beide opties aan). Dus selecter ofwel de hendel bediening, ofwel de stuurbediening, in de stuurmodule. Gr. Bonny
    1 punt
  28. @Diver ja heb gekeken, ma het staat er niet bij.
    1 punt
  29. 1 punt
  30. Heb je ook natte bakken dan?
    1 punt
  31. Heeey Arjan, thanks voor de tip, ik heb deze doppen gezien en twijfel heel erg erover... heb dus zilveren velgen, rode remklauwen en dan rode naafkappen. Ik twijfel over deze dopjes.... wil sowieso nieuwe bestellen en was van plan zwarte te halen... ff fotosoepen dan maar voor de weergave!
    1 punt
  32. Staat misschien wel mooi met dit setje in rood: https://nl.aliexpress.com/item/1005006287432862.html?spm=a2g0o.productlist.main.47.6f065a91oIotcx&algo_pvid=ec55a400-f5b6-4173-9840-5a3ab98d308a&aem_p4p_detail=2024041705150610417318422000660002494112&algo_exp_id=ec55a400-f5b6-4173-9840-5a3ab98d308a-23&pdp_npi=4%40dis!EUR!6.98!6.98!!!52.60!52.60!%40210385db17133561064937174ee6d8!12000036620084213!sea!NL!0!AB&curPageLogUid=w3xHYlplsK8O&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A&search_p4p_id=2024041705150610417318422000660002494112_7
    1 punt
  33. Zat bij de bumper te zoeken, maar is verlichting.
    1 punt
  34. Trek voor de zekerheid eerst even de accu ern pasr minuten los. Ik heb ooit na een software update ook van motormanagement ook rare dingen gehad. Na loshalen van de accu was t weg.
    1 punt
  35. heb je ook ACC? werkt die nog? Anders heb ik waarschijnlijk wel de oplossing.
    1 punt
  36. Bij mijn toestel (MIB3) werkt dat gewoon standaard. Ik navigeer met Waze op android auto op het toestel en heb de VW navi in het digitale dashboard tussen de tellers.
    1 punt
  37. Vandaag er ook eens mee aan de slag geweest. Met de eerste toolbox lukte het me niet. Ik heb een MIB2.5 toestel met 9,2inch scherm en de toolbox gaf geen optie om het scherm vrij te geven. Dan de toolbox verwijderd en deze van M.I.B - More Incredible Bash geïnstalleerd en daar is het wel mee gelukt. Dus belangrijk om te weten welk toestel je erin hebt zitten om zo te kiezen welke toolbox je neemt. Dan via een laptop of PC de bestanden, welke je ziet rechts in het beeld als je naar de link surft, op een geformatteerde SD kaart zetten en de "update" installeren. Laatste foto de kaart weergave in het AID met op DP navigatie met Google maps actief.
    1 punt
  38. vanavond dit gecontroleerd, en ben erachter gekomen dat ik zelf fout zat: ik had de CAN draden in de grijze connector op pin 1 en pin 7 aangesloten inplaatsvan pin 6 en pin 12(verkeerde kant van de stekker dus) een echte beginnersfout helaas, maar ik ben blij dat het opgelost is en de camera naar behoren werkt. allen hartelijk bedankt voor het meedenken! groeten Rik
    1 punt
  39. Misschien heb je hier iets aan (blz 17, 66 en 67): https://manuals.plus/m/990e08acc505cfd77adf5d6537f2e5d97385d0eb9c04f3cc2d345cf7e311f33f.pdf
    1 punt
  40. Volgende keer voor een 2.5 TDI met 174pk gaan. Dan heb je vermogen zat in de bergen. Op de heenweg naar mijn familie in Turkije kon ik met gemak een bergop rijden met 200km/h en het beestje kon gerust nog een stuk harder 😆
    1 punt
  41. Dat zijn indrukwekkende cijfers. Vooralsnog heb ik kunnen vinden dat de motor die ik heb vrij identiek is aan de 150pk versie. Met dat verschil dat deze laatste ook een variable kleptiming op de uitlaatslag heeft. En de mijne (czca - 125pk) enkel op de inlaatslag. Softwarematig lijken ze idd vlot te tunen met weinig impact op de motor. Ik begrijp dat de aandrijflijn dit ook dan wel goed kan verwerken bij matig rijden. Misschien moet ik het toch maar eens overwegen. Ik twijfel nog.
    1 punt
  42. In het buitenland gaat men nog verder dan 230pk zelfs. Ook dat lijkt goed te gaan tot zover.
    1 punt
  43. Dat is toch echt een ‘grote’ vermogenswinst. Kan alles wat daar rond hangt dat hebben?
    1 punt
  44. Euhm, het is een TSI en ligt in een B8 en dat is toch wat u vroeg ? Alles is goed voelbaar (althans in het begin tot je het wat gewoon begint te worden😊) en ook in elk toerentalgebied wat ook te zien is op de tuningsgrafiek. Grootste impact kwam van de DSG optimalisatie .
    1 punt
  45. Dit zijn vooral diesels. Ook ervaring met de TSI motoren uit de 2015 B8 reeks? Ik duizel toch altijd van de mogelijke resultaten: "Van 125pk naar 170pk, Van 200nm naar 300nm..." Ik frustreer me soms aan het gebrek aan vermogen, zeker wanneer we op pad zijn met hele gezin (5 personen). Wat extra trekkracht in zijn 4de of 5de zou aangenaam zijn. Maar zijn de winsten niet vooral te halen in de hogere toeren? Met andere woorden, ondanks de tuning blijft het een slome auto in hoge versnellingen? Ik ben sowieso wel een rustige chauffeur met veel respect voor de mechanische onderdelen in de wagen. Ik zal niets zot doen met koude motor, schakel niet onnodig elektrische verbruikers in en dergelijke. Met warme motor wil ik wel daarentegen de motor graag eens laten werken. Daarom overweeg ik toch om de software te laten aanpassen. Maar ik ben bang dat ik mijn wagen dan sneller naar de eeuwige jachtvelden zal in rijden. Ik heb nu 60.000 km (bj 2015).
    1 punt
  46. Ik heb een paar weken geleden mijn Passat laten tonen bij J.D Enginering in Lochem. Perfect gedaan het is een B7 uit 2014 met een 1.6 TDI met 105 PK. Heeft nu 140 Pk en 320 NM. Wat mij opvalt de auto is veel flexibeler reageert beter op het gas en loopt vlot naar de 200 km toe en daarna wil hij nog wel maar duurt het wat langer. Ook het brandstofgebruik is gunstig beïnvloed. Op korte afstanden zat ik meestal tegen de 1:15 nu na de tuning met zelfde rijstijl op korte afstanden tegen de 1:17,5. Op lange afstanden met 100 km/u haal ik de 1:20. Voor het Tunen zat ik rond de 1:17 op lange afstand. Maar ga ik het extra vermogen echt gebruiken dan loopt hij niet zuiniger maar bij gelijk gebruik is het goed merkbaar. Hiervoor heb ik een Passat 2.0 TDI gehad uit 2006. Deze had 140 pk en heb ik ook laten tunen bij J.D. Engineering naar 175 pk maar deze auto reed gemiddeld rond de 1:14 op korte afstanden en op lange afstanden met 100 km/u op crusecontrol tegen de 1:17. De 2.0 was inderdaad dorstige maar ook een fijne auto. Dus de 1.6 TDI is wel een stukje zuiniger dan de 2.0 TDI. Groetjes van George
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden