Ga naar inhoud
  • 1

Sludgeprobleem 1.8T (wegvallen oliedruk)


ron1965

Vraag

EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics:

viewtopic.php?f=109&t=16799

viewtopic.php?f=109&t=27166

viewtopic.php?f=109&t=27197

viewtopic.php?f=109&t=26822

 

voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=109&t=14517

 

Hallo,

Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop.

En bij mij dus ook zwarte troep erin.

De olie is volgens mij ook een longlife.

Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen?

Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt.

De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Autozeitung: ‘Geen meerwaarde Shell V-Power en Total Excellium’

20-04-2007 00:00

 

De dieselvarianten van de premium brandstoffen Shell V-Power en Total Excellium zijn niet beter dan gewone dieselbrandstof, concludeert de Duitse Autozeitung. Alleen Aral Ultimate werkt. Shell en Total betwijfelen de uitkomsten.

 

Het blad liet een test uitvoeren door het autotechnische onderzoeks- en ingenieursbureau FAKT in Heimertingen. Het resultaat: bij tests met een Mercedes en een Skoda konden de onderzoekers alleen positieve resultaten meten bij Aral Ultimate (Aral wordt in Duitsland als merknaam gebruikt door BP). Aral Ultimate diesel leidde bij de Skoda tot 2,7 pk meer en zorgde volgens de onderzoekers tot een brandstofbesparing van zes procent bij de Mercedes. Bij Shell V-Power diesel en Total Excellium diesel konden de onderzoekers geen lager verbruik of extra pk’s vaststellen.

 

Shell is het niet eens met de Duitse conclusies: 'Deze tests dateren al van november 2006. Wij vinden de uitkomsten van de Duitse test niet representatief, omdat ze zijn gebaseerd op slechts twee testvoertuigen', aldus een woordvoerder. 'Statistisch harde uitkomsten zijn alleen af te leiden uit tests die zijn gebaseerd op de inzet van meerdere modellen en per model vervolgens op voertuigen van uiteenlopende bouwjaren. Shell heeft een absoluut vertrouwen in Shell V-Power Diesel. Wij voelen ons gesteund door diverse externe rapporten, onder andere van ADAC en TNO, en meer dan 100.000 tevreden klanten die dag in en dag uit Shell V-Power Diesel tanken.’ Ook oliemaatschappij Total reageert op vergelijkbare wijze.

Dit bericht doorsturen

 

Dit originele artikel is helaas niet meer op de bovagkrant te vinden, wel via de cache van google : http://www.google.com/search?hl=en&clie ... f&oq=&aqi=

 

Anyway ga maar eens zoeken op getallen, metingen, statistieken. Nergens kun je die vinden op de website van Shell. Als 't zo'n enorm voordeel is waarom hebben ze dan niet de moeite genomen om 't met 10 autos te testen voor een maandje ? Of desnoods rondjes op een ovaal/circuit met de cruisecontrol aan en dan net zo lang rijden tot de tank leeg is, natuurlijk een geijkte tank (qua inhoud).

 

Shell klaagt over ' maar 2 testvoertuigen ' terwijl ze zelf geen enkele test online hebben staan.

 

Nee het blijft bij een marketingverhaaltje en een claim dat het afzetting in je motor reinigt. Vraag je af ; hoeveel motoren gaan er paar jaar kapot door 'afzetting aan de kleppen' ? En om hoeveel afzetting gaat het ? 50% minder ? of 2% minder. Zonder cijfers blijft het gissen. Het enige verschil is dat je RON 97 tank ipv RON 95 en dat hogere oktaangetal zorgt voor iets meer power, da's logisch, het is bijna de oude Super 98.

 

Wel meer power, maar op super rijdt je niet zuiniger , zie bijv dit artikel http://www.autozeitung.de/technik/kraftstoff-test En de extra power (pks) krijg je vooral als je volgas gaat en dan nog is de winst marginaal t.o.v. de investering in extra centen per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gaat mij persoonlijk niet zozeer om meer pk's of een lager verbruik. Waar het mij om gaat is dat mijn blok kennelijk baat heeft bij goed onderhoud, een goede, synthetische olie en zoals gezegd het consequent tanken van V-power. Zoals Danny al zegt is V-power een 'schonere' benzine. Alles bij elkaar denk ik dat het een combinatie is van zaken die ervoor zorgen dat het blok nog loopt als nieuw en geen last heeft van sludge-vorming.

Daarnaast vraag ik me toch af of er verschil is tussen oude en jongere Passats (Variant in mijn geval), i.c. de kwaliteit van het blok en sowieso de hele auto. Als ik zo alle berichten lees over roestvorming bij dakrails, roest op de achterklep etc. etc. Heb ik (gelukkig!) helemaal geen last van. Is er in de loop der tijd verandering gekomen in de fabriek(en) waar de Passat Variant gebouwd is? Wellicht dat dat mede een rol speelt in de kwaliteit door de jaren heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tot Shell V-power enzo introduceerde hoorde je niemand klagen over de dan beschikbare benzine, toen tankte iedereen ook gewoon e95 of super en de motoren deden 't prima.

 

Maar als je denkt dat 't help moet je 't zeker niet nalaten, 't is tenslotte maar 5 cent per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De laatste tijd krijg ik regelmatig de melding STOP! in mijn boordcomputer te zien. met daarbij de opmerking OIL pressure en het wel bekende lampje.

Ik krijg deze melding steeds als ik het gas flink heb ingetrapt, dus hoog in de toeren en lekker door sjeezen. wanneer ik dan het gas loslaat en hem laat uitrollen is de melding ook snel weer weg en kan ik mijn weg weer vervolgen.

Ik vraag me af waar dit vandaan kan komen... :? Ik heb in mijn 1.8t (ABT getuned) de 'Big Kahuna' geinstalleerd. zou het hier iets mee te maken kunnen hebben.

Alvast bedankt voor de raad en daad :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks voor je reactie!

 

Ik heb even gezocht en idd wat info kunnen vinden.

Denk je dat als ik vraag of ze naar mijn carterzeef kijken ze ook meteen zien of dit het probleem is. anders ken ik die mannen daar en komt er weer een hoop extra bij dat ongetwijfeld niet noodzakelijk is. Ik moet nog steeds een goede vw garage vinden in tilburg e.o.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Best wel wat werk, moet het nodige uit de weg om je carterpan eraf te halen.........

Vestopte zeef is duidelijk herkenbaar.

 

Zou er gelijk een verse oliepomp inzetten, tientjeswerk en hij ligt dan toch open.

En daarna om de max. 10000km verversen, incl. filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks voor de reacties mannen. :D Ik zal er eens werk van maken voordat ik nog meer dingen stuk rijd. vind het toch eng zo'n melding. en hij zal niet voor niets zijn.

Kan het overigens liggen aan de 'big kahuna'. want deze heb ik er bij van mossel in laten zetten. en ze vertelde me toen dat de garantie op dat deel dan vervalt, of wat daardoor veroorzaakt wordt dan vervalt omdat deze oficieel niet in deze auto hoort te zitten.

Als dit dus niet het geval is kan ik het eventueel nog op de garantie spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb voor mijn versnellingsbak ook contact gehad met Coen Donkers

Hij gaf op al mijn vragen heel netjes antwoord.

 

Ik kreeg er iig een goed gevoel bij, en een collega zweert bij Coen Donkers :)

Dus ik zou ze iig eens mailen.

 

Web site Coen Donkers

 

Volgens mij regelt ene Hans daar de onderdelen en is Coen de sleutel specialist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die Big Kahuna is n.m.w. alleen maar goed voor dit blok, het vergroot het te kleine olievolume van de 1.8T enigszins en daarmee ook het koelend vermogen van die olie. Dus zeker ook opnieuw zo'n filter laten monteren.

die garantieverhalen van Van Mossel zijn omdat ze blijkbaar weinig kaas hebben gegeten van deze problematiek. Volgens hun systeem hoort dat filter niet bij dit blok en dan zeggen ze automatisch dat de garantie vervalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Die Big Kahuna is n.m.w. alleen maar goed voor dit blok, het vergroot het te kleine olievolume van de 1.8T enigszins en daarmee ook het koelend vermogen van die olie. Dus zeker ook opnieuw zo'n filter laten monteren.

die garantieverhalen van Van Mossel zijn omdat ze blijkbaar weinig kaas hebben gegeten van deze problematiek. Volgens hun systeem hoort dat filter niet bij dit blok en dan zeggen ze automatisch dat de garantie vervalt.

Dit beweren ze niet alleen bij van Mossel, maar 9 van de 10 dealers geeft dit zelfde antwoord is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zeker het grote filter plaatsen en gewoon netjes om de 10 a 15 duizend de olie en het filtertje vernieuwen, en als het goed is plaatst de dealer standaard al een groter filter.

Bij de dealer beginnen ze ind ook te stotteren als je het nog grotere filter wilt laten plaatsen maar het is echt beter.

De interval is echt belangrijk, ik heb door die sludge ellende het blok moeten vervangen !

Ik vervang netjes mijn olie en filter om de 10000km en het blokje blijft nu gewoon netjes draaien.

 

grtz Danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo

dat kan ik ook wel.

heb dat al een keer gedaan bij een a6 1.8 t.

carterpan moet er onder uit.

filter moet er af geschroefd worden want die zit zo goed als verstopt.

ik flex de kraag eraf, zodat ik de hele zeef kan schoonmaken , zodat hij weer 100 procent schoon wordt.( filter blijft uiteraard intact)

en voila, geen problemen meer met de aanvoer van de olie naar alle cruciale delen,

woon in harderwijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat betreft de oliepomp zijn er verschillen tussen een 3B en 3BG 1.8T:

 

3B:

-Wormwielaandrijving

-Aanzuigbuis+filter is demontabel maar er is geen onderdeelnummer beschikbaar

 

3BG:

-Kettingaandrijving

-Aanzuigbuis+filter is demontabel en ook onderdeelnummer beschikbaar (06B 115 251) + o-ring (N 028 222 2)

 

Als bij een 3B 1.8T de carterpan gelicht wordt zou ik de oliepomp gelijk vervangen, bij een 3BG 1.8T zou je kunnen overwegen alleen de aanzuigbuis te vervangen. Het vervangen van de oliepomp in in beide gevallen gemakkelijk als de zaak al open ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden