Ga naar inhoud
  • 1

Sludgeprobleem 1.8T (wegvallen oliedruk)


ron1965

Vraag

EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics:

viewtopic.php?f=109&t=16799

viewtopic.php?f=109&t=27166

viewtopic.php?f=109&t=27197

viewtopic.php?f=109&t=26822

 

voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=109&t=14517

 

Hallo,

Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop.

En bij mij dus ook zwarte troep erin.

De olie is volgens mij ook een longlife.

Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen?

Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt.

De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens de dealer mag je forte er niet in laten zitten het spul is te agressief.( :idea: dacht zelf ook om het toe tevoegen en een nacht laten inwerken was geen goed idee zei de dealer) wat zij bij mijn auto doen is het volgende: forte toevoegen daarna motor starten en 15 min laten draaien en daarna de olie aftappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net n.a.v. van de horrorverhalen mijn oliedop even gecheckt. Was een spannend moment toen ik de dop eraf draaide, maar het zag er m.i. heel aardig uit. Heb wel een beetje troep van de dop verwijderd, maar dit was zeker minder dan de foto's op P2 van dit topic.

 

Ook de randen e.d. zien er heel netjes uit. Heb de dop dus goed schoon gepoetst, ik ga het wel even in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

toch nog ff een vraagje, kan ik verder nog ergens aan zien of er bij mij dus de verkeerde olie in zit

als alleen op de oliedop? twijfel er namelijk aan..

heb mn passat wel bij een vw-seat-audi garage gekocht en meteen grote beurt met apk maar je weet maar nooit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Heb sinds een jaar een 1.8T Passat variant met 160.000km.

Sinds een paar weken tikken de kleppen. Heb na het doorzoeken van dit forum eens de vuldop bekeken.

Deze zit helemaal vol met sludge. Mijn vraag is, weet iemand een goed adres in zuid limburg (Sittard) om de boel schoon te spoelen (tegen redelijke kosten). De auto lijkt ook wat minder vermogen te hebben.

Ik weet ook niet of het makkelijk is om dit zelf te doen, maar ik vermoed dat hij behoorlijk aangetast is van binnen. Heb op vakantie (4 weken terug) bij stationair draaien ook een keer het olielampje aangehad.

 

Graag raad en daad.

 

gr

Koen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit sludge verhaal is het gevolg van de te lange intervallen bij BENZINE Turbo motoren, dus niet de diesels.

Denk dat een spoelbeurtje uitsluitend uitstel van executie is..............................en de enige manier is denk ik paar keer spoelen met forte of tunap, dan de carterpan eronderuit, zeef van de oliepomp vernieuwen (zou de pomp zelf ook vernieuwen, paar tientjes), boeltje goed schoonmaken.

Hetzelfde met het kleppen deksel, eraf, alles goed schoonmaken, verse pakking en weer terugmonteren.

Verder maximaal 10000km tussen de verversingen houden! liefst 7500km

 

Waarom zo rigoreus? Als je olielampje bij stationairdraaien al eens oplicht is het niet best. :(

Als je er te lang mee doorrijd wordt het echt een dure hobby...................

Turbomotoren%20en%20Longlifeservice[1].pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was vanmiddag ook bij Century in Groningen.

De meneer ging even mee naar de auto en hij heeft even aan de slagen gevoeld.

En de olie bekeken, het olie was wel beetje vies en er was idd een beetje sludge ofzo.

Maar de olie dop was niet extreem vies.

Hij vertelde mij dat er 5w30 in moest (kan ook 5w40 zijn geweest hoor.)

Op dit moment zit er nog 10w30 of 40 in, op de auto staat 10w40 en in het boekje 10w30.(longlife olie dus)

Maar omdat ik toch niet zo veel rij (heb geen rijbewijs :P ) kon ik wel sintetiese olie ofzo gebruiken.

Ik moest maar even kijken hoe het allemaal zou lopen als het vermogen minder gaat worden moest ik terug komen.

Als het olie lapje ging branden moest ik meteen koppeling in stappen en motor uit doen.

Over 5dkm laat ik in elk geval uit voor zorg alles vervangen en schoon maken er moeten toch nieuwe slagen op.

Hij heeft dan 180dkm gelopen dus dan word het tijd voor een service.

De 1.8turbo motor is hier wel gevoelig voor zei hij.

Maar voor de zekerheid toch alles even schoon laten maken baat het niet dan schaadt het niet.

Wel een prima service trouwens top :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch maar even een aanvulling van mijn kant: mijn 1.8T staat inmiddels op 134.000 km. Heb verversingsintervallen van 15.000 aangehouden en gebruik al jaren long-life olie. Zoals al meerdere malen gezegd gaat het overigens om de intervallen, en niet om de longlife-olie zelf.

Als ik de olie peil kijk ik altijd goed op een witte doek hoe de olie er uit ziet. Hoewel de olie in de loop der tijd donkerder wordt (en da's maar goed ook, want dat betekent dat de olie vuil opneemt) behoudt-ie toch een zekere helderheid. Afkloppen, maar nog nooit tekenen van sludge waargenomen.

Zou het dan toch helpen dat ik, ook al lange tijd, Shell V-power tank....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk ook wel dat die interval het belangrijkst is. Ik ga die voor de zekerheid toch maar ff op 10.000 zetten. Kan iig geen kwaad.

Over de kwaliteit van benzines zijn de meningen sterk verdeeld, tenminste, over het nut van de additieven. Misschien ben ik wel een dief van m'n eigen portemonnee als ik dure V-power tank. Maar toch. Herninner me dat ik jaren geleden een Kadett-E diesel had en als enige in de straat Shell tankte. Ik was ook de enige die in een forse vorstperiode meteen kon starten en wegrijden. Nou is dat wel een ander verhaal, diesel, natuurlijk. Maar vanaf toen heb ik altijd Shell getankt en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die V-power echt wel van positieve invloed is op de levensduur en het fraaie 'lopen' van m'n 1.8T.

Daarnaast valt 't me op dat de posts over problemen vaak gaan over jongere 1.8 T's. Zo vanaf 2001. Is mijn oudje ('99) van een betere kwaliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb laatst het verschil ondervonden in mn Polo van 1986, ik tank altijd Shell brandstof, ik heb iemand vervoerd en deze zou de tank wel even weer volgooien.. vlakbij hem thuis zat een Esso, ik reed gemiddeld met die brandstof 1 op 12,5 ipv 1 op 14,6 met de Shell.. tel uit je winst..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heyhey,Ik lees net de berichten over de shell V power en kan het toch niet laten om hier even op te reageren.

 

Ik werk zelf voor shell op de raffinaderij in pernis en heb jaren lang benzine geproduceerd.

De V power scheelt echt in het aantal kilometers en het is beter voor je motor, dit komt omdat de brandstof als het ware puurder is.

De benzine wordt als het ware uit de aardolie gesneden, de V power is een zuiverder "gesneden"stuk benzine.

De verontreinigingen zijn minder en dus is er meer plek voor zuivere benzine die voor de verbranding nodig is.

De verbranding is dus zuiverder met minder roet.

De auto krijgt schoner "sap"dus ook minder vuil .

 

groeten Danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmiddag ook V-power getankt, maar ook alleen omdat je bij Shell geen RON98 meer kan krijgen. Als rasechte eigenwijs krijg ik dan het gevoel dat me die V-Power door de strot wordt geduwd en dan heb ik de neiging volgende keer weer gewoon Esso te gaan tanken :mrgreen:

Verschil in verbruik heb ik tot nu toe niet kunnen constateren maar dat zegt niet alles gezien de bescheiden hoeveelheid km's per jaar die ik rij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden