Ga naar inhoud
  • 1

Sludgeprobleem 1.8T (wegvallen oliedruk)


ron1965

Vraag

EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics:

viewtopic.php?f=109&t=16799

viewtopic.php?f=109&t=27166

viewtopic.php?f=109&t=27197

viewtopic.php?f=109&t=26822

 

voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=109&t=14517

 

Hallo,

Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop.

En bij mij dus ook zwarte troep erin.

De olie is volgens mij ook een longlife.

Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen?

Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt.

De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

kreeg vandaag mn flesje Forte motor flush thuis gestuurd,

nou staat er op een los bijgevoegde gebruiksaanwijzing dat ik op 4 liter olie

2 x 400 ml motor flush toe moet voegen.

heb hier nu maar 1 flesje van 400 ml....

zou dit genoeg zijn of moet ik echt nog een flesje bij bestellen?? (€26,41)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

 

Sinds een kleine week heb ik een Passat 1.8T Automaat highline uit 2001.

Bij hoge snelheid en een aantal kickdowns kwam het probleem low oil pressure STOP tevoorschijn ... :blink:

Midden op de snelweg, geen vluchtstrook :( ... was dichtbij Utrecht waar me zwager een eigen garage heeft..

Op een plek heb ik stil moeten staan omdat de motor ging tikken ... goeie zet geweest want anders was het een ander verhaal geworden.

De auto is gesleept naar de garage en heeft 2 dagen open gelegen, omdat er onderdelen besteld moesten worden.

Wat er gedaan is :

 

- Nokkenas nagechecked vanwege het getik en wat de schade was ... gelukkig viel dit mee.... :|

- Olie was zeeeeeer smerig, en aangekoekt , bovenkant van de motor is verwijderd en grondig schoongemaakt..

- Leidingen zijn schoongemaakt en met hogedruk lucht behandeld

- Carterpan werd gelicht, en de oliezeef wat daarin zat , zat helemaal vol met verkoolde restjes olie ,hierdoor kreeg de

bovenkant van de motor geen olie, en begon de ellende ....

- Er is een oliezeef , ring , en witte siliconenpasta bij de VW dealer gehaald en geplaatst.

- HET is wel een karwei om de carterpan te verwijderen en weer te plaatsen aangeziende subframe in de weg zit, en het

viel ons ook op dat de auto al eerder is behandeld voor deze kwaal vanwege een niet af fabriek aangebrachte kit.

 

Nieuwe olie van valvoline toegevoegd, met een schoonmaak middel voor de motor de kleppen .... en de auto rijdt nu als een zonnetje... :mrgreen:

 

Nu hou ik de olie extra goed in de gaten, aangezien de vorige eigenaar de olie bij de gamma of lidl heeft gehaald...en niet gekeken heeft wat voor olie zijn passat nodig had.

 

Blij met zo een zwager, ... veel werk, niet echt een makkie, en vele malen goedkoper dan bij de VW dealer.

Op onderdelen moet je ongeveer rond de 190 euro rekenen (olie, oliefilter, oliezeef, kit, schoonmaakmiddel motor, kleppen). En de arbeidsloon reken maar op zo een 8 uur , veel tijd gaat zitten in de carterpan ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
iemand wel eens weiss geprobeerd

had net gebeld voor auto rx nergens te krijgen

ze adviseerde weiss toevoegen bij een warme moter een kwartier laten draaien en dan olie plus filter vervangen

klopt dat of toch maar gewoon de auto rx vinden

 

Auto rx kun je alleen maar in Amerika kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na lang wikken en wegen wil ik voor de zomervakantie toch maar even de carterpan er onderuit halen om de oliezeef te inspecteren en evt te vervangen (of de complete pomp te vernieuwen voor een meyle HD)

 

Overal vind ik informatie en foto's van de werkzaamheden, maar staat er ook ergens een mooie stap voor stap tutorial met foto's?

Vond bij ECS wel een mooie PDF met alle details van de boutjes, maar daar wordt weer niet gepraat over demontage van subframe en motorsteunen?

En op andere foto's zie ik het complete voorfront er af liggen.... waarbij anderen weer praten over slechts 2 uur werk??

 

Dus graag even een duwtje in de goede richting, zodat ik een en ander beter kan inschatten qua tijd en benodigde gereedschappen/onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Heb vorige week de zeef vervangen zie even mijn topic voor fotos het is 4 uur werk,

 

Subframe en motorsteunen moeten inderdaad los gehaald worden?

 

Gereedschap

 

Doppenset

Ring steek sleutels

Motor takel is erg handig

Inbus set liefst met ratel

 

Groet,

 

Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmorgen paar uurtjes aan t stoeien geweest om t carter te demonteren. Helaas (of eigenlijk gelukkig) viel het met de vervuiling erg mee, ik denk dat de autoRX zijn werk heel goed gedaan heeft. Carter zag er tiptop uit onder het olieniveau daarboven wel beetje zwarte aanslag. Zal vanavond wat fotos uploaden, typ nu even vanaf de telefoon.

Ben dus blij dat de aanzuigbuis ook nagenoeg schoon was, nu moet ik de rammel/ratel dus ergens anders gaan zoeken. Misschien toch de nokkenas kettingspanner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen zaterdag op een rit van Rotterdam naar Groningen was ik ook aan de beurt. Oliedruk lampje en STOP melding. Ging gelukkig snel weer weg, bij aankomst oliepeil gecontroleerd en oliepeil was erg laag dus nieuwe olie gehaald en deze bijgevuld. Hierna geen meldingen meer gekregen.

 

Tot op de terugweg na ongeveer een uur weer de melding, auto aan de kant gezet en anwb gebeld en die heeft mij weg laten slepen omdat deze geen risico wilde nemen.

De auto staat nu weer thuis, ik denk even op het forum checken wat er precies aan de hand is en het is dus best ernstig omdat ik dus ook het sludgeprobleem heb.

 

Wat nu te doen? Ik lees diverse tips, zoals vervangen carterzeef, aanzuigbuis checken, olie vervangen + oliefilter en uiteraard het blok spoelen. Kan dit bij elke garage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De passie is klaar dus ik ga hem zo ophalen.

 

Heb met de chef van de garage gesproken over een "standaard reparatie deal" voor deze modellen en welke ik dan mag ventileren hier.

 

I'll keep you updated, tot later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Amigo's, beetje late reactie maar alles is weer in orde.

 

Ik heb het laten doen bij een nieuwe volkswagen garage, Direct Express op Rotterdam Noord. Deze is er speciaal voor Volkswagens van 4 jaar of ouder.

De passat is door hun opgehaald met een oplegger bij mij thuis gezien het probleem met de oliedruk, dit vond ik wel een hele goede service.

 

Ik werd netjes elke dag op de hoogte gehouden van de werkzaamheden, de carterpan is uitgebouwd en schoongemaakt, deze was echt heel erg vies door de aangekoekte olie. De oliezeef zat echt helemaal dicht, er was compleet geen oliedruk meer. (Ze hebben foto's gemaakt, die krijg ik nog opgestuurd en zal ik ze posten) Er stond nog een terugroep actie open voor de bobines dus die zijn ook meegenomen onder garantie. Tevens de olie retourleiding van de turbo laten checken.

Tevens is het kleppendeksel gereinigd.

 

Gezien ik over 6000KM toch een beurt moest maar gelijk de longlife beurt laten uitvoeren maar dan met 5W40 olie en service interval op 15000KM laten zetten.

Ze hebben het geupgrade oliefilter gemonteerd op mijn advies.

Tevens heb ik de remvloeistof ook laten verversen, die moest ook nog gebeuren, en nieuwe pedaal rubbers erbij wel zo fijn.

 

Om het af te maken hadden ze nog een actie voor APK dus die ook meegenomen :)

 

De passat was een dag te laat klaar dus een Up kosteloos als vervanging gekregen.

 

Al met al zeer tevreden met wat ze gedaan hebben en nog enigzins betaalbaar, we hebben netjes de factuur doorgelopen en samen tot een bedrag gekomen.

Ook nog een soort setprijs samen gesteld voor andere geïnteresseerden, ik zou die prijs dan nog posten(ik zal is een reminder sturen want heb de richtprijs nog niet ontvangen)

 

De passat rijdt weer als een zonnetje :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden