Ga naar inhoud
  • 1

Sludgeprobleem 1.8T (wegvallen oliedruk)


ron1965

Vraag

EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics:

viewtopic.php?f=109&t=16799

viewtopic.php?f=109&t=27166

viewtopic.php?f=109&t=27197

viewtopic.php?f=109&t=26822

 

voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=109&t=14517

 

Hallo,

Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop.

En bij mij dus ook zwarte troep erin.

De olie is volgens mij ook een longlife.

Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen?

Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt.

De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Juridisch gezien sta je nog niet zo heel sterk, zie maar eens aan te tonen dat dit een juridisch 'gebrek' is. Ik begrijp dat je nog geen storingsmeldingen hebt gekregen?

Desondanks zou ik het toch gewoon proberen. Eventueel 50/50.

Laat in ieder geval de olie + filter vervangen, de motor/olieleidingen spoelen en de olieretourleiding vervangen (correct me if I'm wrong, maar dat is preventief toch nodig?). Daarnaast moet de boordcomputer worden omgezet naar reguliere intervallen.

Overigens is de aanname dat een VW-dealer hier verstand van heeft nogal gewaagd :mrgreen:

Zorg dus dat je goed beslagen ten ijs komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Punt is wel dat wat je nu geconstateerd hebt en je rijd ermee door je de kans hebt dat er zaken stuk kunnen gaan. Vergeet niet dat wat je op de oliedop terugvindt onderin het blok nog wel wat erger is. Daarnaast moet je je afvragen waarom die dealer nog met longlife werkt (als dat echt zo is), terwijl dit al tijden niet meer wordt voorgeschreven en zelfs afgeraden.

 

Wat voor bouwjaar, motorcode en km-stand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Filter en olie zijn pas vervangen,moet er ook nog wat toegevoegd worden in de olie?

Nee, gewoon spoelen, aftappen en verso olie erop (niet longlife dus) is op zich voldoende. Toevoegingen zijn volgens mij niet nodig. Maar zorg dat dat spoelen wel goed gebeurt.

Heb trouwens geen storing gehad.

Wees daar maar heel blij om want als je eenmaal een storingsmelding hebt (olielampje) ben je echt aan de beurt. Zoals DM ook al zei, niet mee doorrijden maar (goed) laten verhelpen. Eventueel zou je nog een groter oliefilter kunnen laten monteren, DM heeft ergens op dit forum een topic gezet waar alle alternatieve filters worden opgenoemd. Voordeel daarvan is dat je meer olievolume hebt waardoor deze niet zo snel meer verbrandt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Daarnaast moet je je afvragen waarom die dealer nog met longlife werkt (als dat echt zo is), terwijl dit al tijden niet meer wordt voorgeschreven en zelfs afgeraden.

 

Uhm bij mijn garage gebruiken ze ook de longlife olie en er zit zelfs een sticker bij de bijvuldop dat er longlife in moet :blink:

Ik vraag me echter af waarom het niet meer wordt voorgeschreven en zelfs wordt afgeraden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die sticker is maar een sticker, zegt nog niks over wat er daarwerkelijk in het blok zit. Longlife werd bij de eerste 1.8T 3BG voorgeschreven (zeg maar vanaf 2001). Later bleek dat deze olie met een dito verversingsinterval icm een relatief klein olievolume de oorzaak was van veel olie-aankoek problemen (sludge) met alle problemen van dien. De longlife is ondertussen al jaren uit de 502.00 oliespec van VAG, er wordt nu alleen volsynthetisch voorgeschreven icm een iets groter oliefilter (groter volume) en een aangepaste verversinginterval.

 

Zou maar eens navragen wat er nu daadwerkelijk in zit en wat de interval is, dat laatste is trouwens ook met vag-com wel uit te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu was ik 2 dagen geleden bij van mossel voor een beurt, en die wilde gewoon weer longlife erin gooien :shock:

Maar als ik het goed begrijp moet ik maar eens de olievuldop eraf draaien en kijken of er troep zit, en dan eventueel flushen, (is daar misschien een how to voor want is voor mij de eerste keer?)

Maar beter zou zijn de 'Big kahuna' monteren, flushen en nieuwe "goede" olie erin.

Correct me if I'm wrong want ik wil liever veilig zijn dan spijt hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Advies in volgorde: Flushen, nieuwe olie (502.00 spec) + filter (eventueel die grote maar iig de upgraded), serviceinterval resetten + wijzigen naar normaal. Ik ververs zelf de olie zo rond de 8-10dkm. De flush kun je zelf uitvoeren, zie ook de site van Forte, wel even uitzoeken waar je het ter plaatse kun kopen.

 

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb ook wat zooi op mn olie dop zitten, maar heb ik dit probleem ook of is dit gewoon vuil?

zie nergens een sticker dat er longlife in moet.. hij is trouwens wel uit 2003, weet niet of het wat uit maakt?

maar 5w40 is het beste dan? castol is goed toch?

 

GroteFoto-3PNIQEEG.jpg

 

GroteFoto-FHVMNWHV.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rudy, ziet er niet zo best uit naar mijn mening, zou er direct wat aan (laten) doen, zie ook vorige pagina.

 

Je kunt de dop even schoonmaken en er een tijdje mee gaan rijden om daarna nog eens te kijken, dit om uit te sluiten dat de troep daar niet al zat (wat ik me niet kan voorstellen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Passat liefhebbers, ook bij mij heeft de sludge toegeslagen :angry: ben in het bezit van een 18T 2003 110kw comfortline 100000 km gereden en de longlife olie bij 85000km eraf gegooid na advies van een monteur die werkzaam is bij Pouw Deventer.

Gisteren heb ik door Pouw een diagnose laten stellen .Zij vertelde mij dat de motor wordt gespoeld met Forte, het carter wordt gedemonteerd en schoongemaakt dat was voldoende.Bij

Zelf heb ik de voorgesteld om het filter te vervangen door een grotere versie. ( op het forum had gelezen van DM Moderator) Vandaag belde een medewerker Van Pouw met de, vraag welke van de 3 filters er gemonteerd moet worden? Zij hadden geen ervaring met deze filters, maar stonden er welwillend tegenover. Bij nader inzien waren zij van mening om de turbo leidingen te vervangen indien deze niet goed schoon waren (aangekoekt).

Als een van deze filters gemonteerd wordt ligt het risico bij mij.

Nu is mijn volgende vraag aan jullie welk filter is het beste om te gebruiken? en dicht het ook goed af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is wel een beetje flauw maar ik kan me er wel iets bij voorstellen met een groter oliefilter, aan de andere kant moet je ook iets betalen voor deze actie ihkv garantie? Ik bedoel VW heeft zelf de problemen veroorzaakt door longlife + een verlengde interval in het leven te roepen bij de 3BG 1.8T. Later kwamen toch wel veel sludge problemen en hebben ze de longlife weer uit het programma gehaald. Dat is al het probleem erkennen lijkt me.

 

Alle grotere filters zijn ook met een VAG-nummer verkrijgbaar, als dat wat uitmaakt (zal wel niet). De turboleidingen vervangen is wel een goede en geeft al aan dat ze al eerder met dit bijltje gehakt hebben. Hoe checken ze of ze wel goed schoon zijn, mn de returnleiding?

 

Dit is trouwens mijn garantie voor de komende tijd :lol:

 

mahleoc-105.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IK ga voor de BigKahuna, maandag maar door bellen pouw(Ze waren bang voor eventuele lekkage en dachten er verschil in het schroefdraad zat maar waarschijnlijk niet want dan hadden jullie er ook last van gehad en de motor van van jullie is toch het zelfde?.) Wat betreft de turbo leidingen dat had ik zelf aangekaart bij pouw.Na intern overleg kwamen zij tot conlusie dat bij overmatig aankoek de leidingen moeten worden vervangen á € 230,- €90,- voor de aanvoer en €70 ,- return + €400,- van het spoelen en etc. en een jaar beurt €190,- Kassa :angry:

 

Jongens bedankt voor de service :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden