Ga naar inhoud
  • 0

olieverbruik PD-motor (uit verzameltopic zwakke punten)


Robl

Vraag

Mijn PD-diesel is mijn eerste auto (heb hiervoor 5 andere gehad) waar ik regelmatig olie moet bijvullen. Globaal 1 liter tussen de beurten door. 3V vraagt zich af of dit probleem ernstig en/of structureel genoeg is om op te nemen in "verzameltopic zwakke punten". Wij zijn bij deze erg benieuwd naar jullie ervaringen.

 

EDIT 3V: even gekopieerd naar een nieuw topic :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Mijn PD-diesel is mijn eerste auto (heb hiervoor 5 andere gehad) waar ik regelmatig olie moet bijvullen. Globaal 1 liter tussen de beurten door.

1 liter per 5000km vind ik eerlijk gezegd niet echt dramatisch.

 

Het is jouw topic :mrgreen:

 

Je hebt gelijk dat technisch gezien een beetje olieverbruik niet dramatisch is.

 

Ik vind dit toch een zwak punt. Heb verschillende malen gehad dat het olielampje ging branden. Voor menigeen reden om de wegenwacht te bellen of tussentijds de garage te bezoeken. Is ook niet "ergonomisch" en onderhoudsvriendelijk.

De PD-motor heeft dit nadeel wat al mijn andere auto's niet hadden: audi 100 lpg, golf 1.6 benzine, corsa 1.0 bezine, audi 80 lpg (2x), audi A4 1.9 diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het kan natuurlijk goed zijn dat jouw specifieke auto iets meer gebruikt dan gemiddeld, maar de PD motoren staan dacht ik niet bekend als oliezuipers. Eerder dat er af en toe een nokkenas sneuvelt :blink: Welke onderhoudsinterval zit je op Robl? Als dat de longlife interval is (30000km) vind ik 't niet zo gek dat je af en toe een beetje moet bijvullen.

 

De mijne heeft tussen de beurten door (15000km) een kwart tot hooguit een half litertje nodig. Vind ik zeer acceptabel, deze auto verbruikt het minste olie van al m'n dieselauto's die ik tot nu toe gereden heb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik moet ongeveer 3/4 liter bijvullen tussen een beurt van 15.000 km (als is al ca 10.000 gerden heb)

 

ik dan ongeveer halve liter (zelfde situatie)

 

gebruik nu longlife van halvoline

 

ik heb t idee dat longlife iets minder bij hoeft te vullen bij PD dan met normale geschikte olie, maar dat kunnen we mooi zien in dit topic straks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vul ongeveer 3/4 liter bij een interval van 15000 km. Garage heeft me wel de tip gegeven om niet helemaal tot het max streepje bij te vullen omdat de motor dan die olie zou gaan verbruiken??? Ergens tussen midden en max zou beter zijn. Ik heb dit echter in reallife nog niet kunnen konstateren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik verbruik ongeveer 1 liter longlife olie per 10000km met mijn PD. Misschien dat ik ga overstappen op gewone service intervallen. Kun je die twee oliesoorten trouwens mengen?

 

Ik zou geen viscoses gaan mengen. Dat is zeer slecht. Liefst ook van zelfde merk. Dus bijvoorbeeld geen 10w40 en 5w40 door elkaar gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik vul ongeveer 3/4 liter bij een interval van 15000 km. Garage heeft me wel de tip gegeven om niet helemaal tot het max streepje bij te vullen omdat de motor dan die olie zou gaan verbruiken??? Ergens tussen midden en max zou beter zijn. Ik heb dit echter in reallife nog niet kunnen konstateren.

 

Ik vul tussentijds 4x bij: elke keer ongeveer een kwart liter en dan staat het oliepeil weer aardig richting bovenste streepje peilstok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vind PD motoren niet dramatisch veel verbruiken.

Mijn oude wagen verbruikte met 180.000 km op de klok ca 0.5 ltr op 10d km.

Dat was een AJM blok die niet al te best bekend schijnen te staan.

Nooit iets mee gehad, en dat komt niet door oma rijstijl :angel:

Huidige auto heb ik in 24d km niet bij hoevel vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu 8000 km gereden sinds laatste olie wissel en tevens chip bij jos, staat nu tussen 1/4 en 1/2 in, moet binnen kort iets bijvullen schat zo'n 0,5 liter om weer op peil te komen.

130 pk AVF motor met service interval op 15.000 5w40 505.01 specificatie olie. (sinds chip).

 

Overigens van ervaren diesel monteurs begrepen dat oliepeil 3/4 vol beter is dan 4/4 voor een motor. Teveel olie schijnt erg slecht te zijn.

 

groet iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn AVB 74 kW TDI heeft in de long life periode (30.000 Km) ca 0.75 tot 1 liter nodig.

Zeer acceptabel bij een Km stand van 172.000 Km en korte afstanden gebruik.

Als de caravan erachter gaat in de zomer, ca 1400 Kg aan gewicht erbij over een afstand van ~3500 Km kost me dit ongeveer 0.5 Ltr synteet.

Ben zeer tevreden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Jos,

 

Ik heb hetzelfde blok als jij, AVB 74Kw (100pk) maar is al een tijdje geleden door TuneX opgeschroefd naar 135Pk.

Alleen is zover ik weet, valt een AVB blok uit 2001 (zoals die van mij) niet onder de Longlife beurten maar onder de reguliere beurten; dus kleine beurt bij 15.000 en weer een grote bij 30.000 km.

 

Wat olieverbruik betreft, let ik daar niet echt op om de hoeveel Km er bijgevuld moet worden; maar ik kan wel zeggen dat ie niet veel olie verbruikt

ondanks dat er weer 341.209 km op staat. Dus ben ook zeer tevreden!

 

Groet,

 

Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een PD van 2000 130PK uitvoering en gechipt door wetterauer, krijgt iedere 20000km een beurt en ik vul helemaal niets bij! (behalve dan ruitensproeiervloeistof). Ik lees hier regelmatig dat de PD motoren met de codering AJM problemen zouden hebben maar ik ben hiervan gelukkig nog gevrijwaard gebleven. Heb de auto 3 jaar geleden gekocht, inmiddels een kilometer of 85000 er bij op gezet (nu 285000km) en heb alleen het normale onderhoud gehad, beurtje, distributieriem (wel een beetje irri, iedere 60000km) en een keer een accu. Ben benieuwd hoeveel kilometer ik er nog bij op kan zetten...iemand ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He hallo,

 

Heb een 74kW TDI met nu 242000km op de teller.

Ik moet elke 10000 km ongeveer 0,5 liter bijvullen. Gebruik Longlife van Castrol.

 

Kan er niet wakker van liggen, vind het zeer acceptabel.

 

Maar goed, het is maar net wat je gewend bent.

 

Mijn pa rijdt al jaren Hyundai op benzine en weet nauwelijks waar de pijlstok zit............ Dat ding neemt echt niks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden