Ga naar inhoud

  • 0

Longlife olie bij PD motoren? Wie wel en wie niet?


StyleX

Vraag

VW addicts,

 

Ik heb wat zitten zoeken op het WWW wat nu goede olie is, en of

de Longlife (I,II) methode nu wel zo'n goed idee is. In veel

gevallen wordt aangegeven dat de longlife olie onvoldoende smerend

is bij lage toerentallen en hoog koppel. TDI anyone?

 

Of geloof je dat wat VAG/PON voorschrijft wel goed moet zijn,

ook voor als je tot 500K zou willen rijden?

 

Ik ben benieuwd of jullie bij PD motoren houden aan de longlife

intervallen of zijn gegaan voor 15.000 KM intervallen.

 

Welk soort olie gebruik je nu?

Wat zijn verdere ervaringen (zoals verbruik)?

 

Groet,

StyleX

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
De eerste PD zijn zeker niet Longlife geschikt. En dan heb ik het over de 115pk motoren. Let hier wel even op.

 

In dit geval zou het gaan om een 96KW PD uit 2004. De garage wilde er 5W40 Texaco olie in schudden. Ongetwijfeld goede olie, maar geen Longlife. Longlife komt op 21 euro per liter....maar ik heb gehoord; bespaar nooit op de olie.

 

Ik zie op verschillende fora ook mensen met PD TDI op 5W40 lopen, vandaar dat ik het vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een PD motor MOET Longlife olie hebben, dit ivm het smeren van de PD's.

 

Onzin, pompverstuivers worden door diesel gesmeerd, niet met motor olie.

 

excuses, klopt idd, maar toch gaat er wel het e.e.a. aan kapot als je niet de dunne olie gebruikt maar bijv 10w40(ervaring met een 105pk pd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een PD motor MOET Longlife olie hebben, dit ivm het smeren van de PD's.

 

Onzin, pompverstuivers worden door diesel gesmeerd, niet met motor olie.

 

excuses, klopt idd, maar toch gaat er wel het e.e.a. aan kapot als je niet de dunne olie gebruikt maar bijv 10w40(ervaring met een 105pk pd)

 

 

Als er in je serviceboekje staat dat er longlife olie in moet, kun je dat idd ook beter doen. Het is in het algemeen verstandig om de voorgeschreven olie te gebruiken.

 

Maar er zijn dus PD motoren die niet op Longlife draaien. O.a. de 115 pk AJM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als er in je serviceboekje staat dat er longlife olie in moet, kun je dat idd ook beter doen. Het is in het algemeen verstandig om de voorgeschreven olie te gebruiken.

 

Maar er zijn dus PD motoren die niet op Longlife draaien. O.a. de 115 pk AJM.

 

Nou, volgens VW is er een eerste, tweede en derde keus olie. Dat betekent dat er zowel een VW 506.01 SAE 0W-30 als 0W-40 of een VW 507.00 SAE 5W-30 olie in mag. Wat ook mag is een VW 505.01 SAE 5W-40, maar dan alleen met een 15.000 km of 1 jaar verversingstermijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een PD motor MOET Longlife olie hebben, dit ivm het smeren van de PD's.

 

Onzin, pompverstuivers worden door diesel gesmeerd, niet met motor olie.

 

excuses, klopt idd, maar toch gaat er wel het e.e.a. aan kapot als je niet de dunne olie gebruikt maar bijv 10w40(ervaring met een 105pk pd)

 

 

Als er in je serviceboekje staat dat er longlife olie in moet, kun je dat idd ook beter doen. Het is in het algemeen verstandig om de voorgeschreven olie te gebruiken.

 

Maar er zijn dus PD motoren die niet op Longlife draaien. O.a. de 115 pk AJM.

 

Die van mij is ook een 115pk AJM en loopt gewoon op 5w40

15000 km en dan gaat die eraf :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eh, das een goeie vraag, bij mij hebben ze er normale half synthetische olie ingedaan aangezien ik maar een 15.000 km per jaar rijdt. Advies was beter jaarlijks deze olie te vernieuwen dan 2 jaar en 30.000 km met longlife olie te rijden. Daarin tegen heb ik ook een motor waarin 5w40 full sythetisch olie in zit en volgens de motorzaak maakt het niet uit of deze olie nu 1,2 of 3 jaar erin zit, om de 6000 km verversen is prima. Kortom, olie..... das een mooi onderwerp waarbij volgens mij wel 1000 verschillende meningen zijn. Ook zijn er in het verleden al vele testen geweest waarbij de verschillen vaak heel erg klein waren. Dus wat is wijs... opzich zou ik dan zeggen pak wat VW aanbeveeld, dan kan je dat nooit verweten worden. Groetjes iwan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een heleboel opmerkingen "ik rijd op...."

Maar wat houdt "long-life" nu precies in?

Als ik mijn wagen (100 pk TDI PD uit 2001) bij de officiële dealer breng zeggen ze dat er longlife in moet. Echter kan mijn auto niet om de 30.000 km een beurt hebben, alleen maar om de 15.000 km. :( De interval is ook niet aan te passen.... maar wel een dure rekening met olie van € 20.00 per liter....

Mijn passat zou een overgangsmodel zijn.... Ik begrijp er nix meer van. :blink2:

Jos_br, die het onderhoud aan mijn wagen doet, giet er geen longlife in.

Ik ben het spoor eigenlijk een beetje bijster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

longlife houdt in dat je er 30.000km mee kan rijden.

maar je kan er wel "gewone" olie in doen, maar dan moet je om de 15.000 je olie verversen. Jos heeft gelijk en niet de dealer. En volgens mij is de 3B met PD 115pk motor een overgangsmodel, want deze is niet geschikt voor de longlife interval. En volgens mij kan je met vagcom je interval terugzetten naar 15.000 km. heb je al gekeken op de site van gerrit speek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

om de 15000 km verse olie in het buikje 5w40 duckhams fully syntethic.

pd motor 115 pk .

die longlife shit zal nooit in een van mijn wagens gegoten worden ook met de nieuwe 3c ga ik direkt smeren met deze olie .

ik giet wel om de 30000 km een additief in de olie (zenox) van marly .

heb nog nooit een motor, turbo,of eender welk mechanich deel gesmeerd door olie stuk gehad dat wil dan wel wat zeggen denk ik .

en uiteraard bespaar niet op olie, in de aldi kunt ge ook olie krijgen dat is dan voor een heel ander publiek .

grz guy .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden