Ga naar inhoud

  • 0

Ketting revisie ?


DenV5Passat

Vraag

Nou, daar gaan we.... het noodlot heeft toegeslagen. De W8 heeft grote problemen.

Het begon vorige week, stotteren bij lage toeren, minder vermogen bij accelereren. het gele lampje op het dashboord branden....k#T !

Bij Steef (Xtreme Tuning) langs geweest om de auto uit te lezen en gaf een storing op de nokkenas sensor.

Effin, hij moest even nazoeken wat de storingscode precies inhield en zou me daar over terugbellen.

Kwam terug met de mededeling dat waarschijnlijk één van de twee, misschien alletwee de nokkenas sensors overleden waren en misschien zelfs ook de krukas sensor. ca. Eu.80,= per stuk en inbouwen. Ik was er niet zeker op, dus toch nog maar even naar de dealer gereden om te horen hoe die er in stond. Verteld dat de auto 'bokte' bij stationair en vermogen miste bij acceleratie. Onder de stekker was het advies. De monteur (één van de oudere mannen die daar rond loopt) begon heel voorzichtig, maar de mededeling welke hij had was; waarschijnlijk moet de auto, gezien de leeftijd en Km.stand een ketting revisie gaan krijgen en dat zou 'prijzig' worden. Terug naar de balie en de mannen gingen als team aan de slag om de kosten te beramen. een kopje koffie later kwam de baliemeneer naar de koffie corner met de offerte. Eindordeel; Complete ketting revisie, onderdelen Eu. 2900,= / arbeid Eu. 2600,= grote totaal: Eu.5500,= als 'voorzichtige schatting'. :shock::shock::shock::shock::shock:

 

Thuis gekomen en een beetje van de schrik bekomen en mijn opties eens gaan bekijken.

Ik heb Steef een mailtje gedaan met de bevindingen van de dealer en gevraagd of hij hier ook eens z'n gedachten over wil laten gaan en een kosten beraming wil maken. In afwachting van antwoord..... Word vervolgt.

 

Ondertussen het internet opgedoken om te kijken of er nog meer opties zijn om mijn -op dit moment bijna dode- W8 weer tot leven te wekken.

Op de Duitse Ebay kwam ik deze advertentie tegen:

http://www.ebay.de/itm/BDN-BDP-Motor-Moteur-Engine-VW-Passat-3B-4-0-W8-4motion-202-kW-275-PS-/110784559882?pt=DE_Autoteile&hash=item19cb463b0a

Eu.3500,= voor de ruilmotor / Eu.700,= voor het inbouwen / ik schat ca. 300,= voor het ophalen en brengen maakt totaal Eu.4500,=.

Een complete ruilmotor voor 1000,= minder dan 'slechts' een kettingrevisie bij de dealer......

Wat denken jullie? Te mooi om waar te zijn of een serieuze optie ?

Er staan meer dergelijke advertenties op Ebay.de voor, onder andere Eu.5500,= totaal maar dan met een jaar garantie op de motor en het werk. Ik ben even volledig numb op het moment en weet niet goed hoe, wat en waar te gaan.

Of hebben jullie soms nog andere suggesties? Ik sta voor alles (na ja het meeste) open op dit moment...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Zijn geen grappen zo.

 

De storing die die gaf was dat een electrische storing op de nokkenas verstellers?

 

Maar wat ook vaak voorkomt is een probleem met de ballanceer as riem, zie ook dit verhaal

http://www.w8forum.dk/forum_posts.asp?TID=1340&PN=5&title=engine-vibration

Gaat die ook erg beroerd van lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk, hoe je het ook wendt of keert, een motorblok met een ketting heeft op een gegeven moment toch een kettingrevisie nodig omdat er sprake is van slijtage aan diverse onderdelen waar de ketting mee in verband staat. Toch lijkt het mij sterk dat het inhouden of onregelmatig lopen van de motor door de ketting wordt veroorzaakt. Ik weet niet wat de kilometerstand is van de auto, maar daar zou ik ook even rekening mee houden. Ik zou het toch eerst eens bij wat simpelere zaken gaan zoeken. Luchtmassameter, gasklephuis, bobines, datgene wat diesel986 aankaart. Het elektronische verhaal. Ik vind trouwens dat de dealer wel een heel hoge prijs rekent voor de kettingrevisie. Misschien dat het normaal is bij een W8, maar die van een V5 is toch al snel > 2000 euro goedkoper bij de dealer, zelfs wanneer je andere zaken ook gelijk aanpakt. Een ruilmotor zou ik nooit aan beginnen, dan krijg je dezelfde ellende weer op de korte duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de reaties zover mannen !

 

Dat de ketting en rollers, spanners etc. een keer aan de beurt zouden zijn dat was me bekend.

Dat dit goed duur zou zijn, had ik ook al vtv rekening mee gehouden, het is tenslotte een W8

De Km.stand van de auto is nu 176.000. en de indicatie voor een Ketingrevisie op dit blok is volgens de dealer tussen de 170.000 en 200.000, dus dat zou kunnen.

 

Laat ik wel zijn, ik wil de auto zeker houden, dus een reparatie gaat -hoe dan ook- gebeuren. Ik vraag me alleen af wat nu de beste optie is. Op de blokken in DL staat er verschillende info bij de advertenties. Sommige vermelden een Km stand van het blok, sommige niet. Sommige geven wel garantie, andere vermelden niets. Maar als ik voor de 'duurdere' Duitse optie ga betreft het een ruilblok met aantoonbaar (volgens de adverteerder) ca. 75/80.000 Km. Met de Km's die ik momenteel rij duurt het dan wel weer een jaar of 10 voordat ik dan op de zelfde Kms sta en een nieuwe revisie nodig zou hebben. Kan ik even sparen... :lol: En dan ben ik nog steeds net zo duur uit als alleen een kettingrevisie bij de dealert.

 

Aan de andere kant wist de dealer me ook te vertellen dat er een terugroep actie geweest was op de bobines en mijn auto deze update nog niet heeft gehad. Dit was tenminste nog niet afgemeld bij de fabriek op mijn Chassisnr. en hun waren nu verantwoordelijk om deze update uit te voeren. Dit betekend dus 8 nieuwe Bobines gratis vervangen onder coulance van VW. Geen slechte service op een 10 jaar oude auto. Dit moet nu dus zowieso bij deze dealer gebeuren, hun dragen daar de verantwoording voor richting PON/VW omdat de auto nu bij hun aangemeld geweest is.

 

Ik zit nog diep in de denktank... :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien een second upinion aanvragen. Indien de kettingen aan revisie toe zijn lijkt mij dat je dat kan meten door afwijking van de nokkenassen ten opzichte van de krukas.

Mij lijkt het dat als de problemen ineens zijn ontstaan dit niet met de ketting te maken heeft maar eerder iets electronisch.

Inderdaad Ad Driessen eens vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welke foutcodes waren het?

Ik denk dat er een versteller blijft hangen, probeer eerst eens de E-shock.

Als de pulsspoel vastzit blijft deze olie doorpompen naar de versteller, dan krijg je dit probleem.

Anders kan je altijd nog eerste de pulsspoelen eruit halen om schoon te maken.

Er zijn meerdere mogelijkheden om precies uit te zoeken wat er echt aan de hand is.

3 sensors in een keer defect? kan ik me niet voorstellen

Het is niet onmogelijk dat de kettinggeleiders versleten zijn, de ketting zelf vaak niet.

 

Ik vind de vasstelling van de garage te oppervlakkig, ja natuurlijk is als ze hele handel vervangen het probleem

weg. Ik raad je wel aan om niet verder te rijden maar eerst het probleem op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alvast bedankt voor de tips mannen. Hier heb ik wat aan. Ik heb de auto al de hele week stil gezet.

De exacte fout codes weet ik niet meer (helaas) maar er schijnt wel een lichtpuntje aan de horizon.

Steef van Extreme heeft me een opgave gedaan en deze kwam een -heel- stuk lager uit.

Nog steeds wel € 2200,= ex de BTW voor alles vernieuwen incl. arbeid, maar dat komt me al een stuk vriendelijker over.

 

Deze meneer heeft voorheen mijn vrouw d'r 1.8T Golf GTI in onderhoud gehad en is een redelijk "precies mannetje" We hebben goede ervaringen met hun. De Golf had ik bij zo'n ex.lease auto handelaar weg en hier bleek een berg achterstallig onderhoud op te zitten, daar was de aanschafprijs ook naar. Steef heeft toen stukje bij beetje alles beetgepakt en hersteld. De wagen had 167.000Km weg toen wij hem verkochten en alles was, zo mogelijk, technisch beter als nieuw. Hij heeft een bult ervaring met VAG machines en weet dingen op de juiste manier te doen. Al geeft hij wel toe nog nooit aan een W8 gewerkt te hebben.

Maar nogmaals, gezien de ervaring die wij met hem hebben, vertrouw ik hem er in dat hij niet over "één nacht ijs gaat" en de dingen op de juiste manier doet.

Jammer voor ons maar gelukkig voor hem is hij de komende twee weekjes skieën, dus de passat staat voorlopig nog stil. Zelf gaan we ook een weekje weg, dus dat komt op zich niet verkeerd uit. Daarna zal'ie snel aan de beurt zijn. Ik heb de knoop maar gehakt. Het moet er toch van komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet je wat er allemaal vervangen wordt?

Als je de kettingen vervangt moet je ook de verstellers vervangen, deze kosten al 250€ per stuk. (4X)

Kettingen rond de 40€ per stuk (3X)

geleiders 20€ per stuk (8X)

2 tussentandwielen 75€ per stuk

olie 9ltr met filter

Dan nog klein materiaal.

Motor moet er helemaal uit kost 1 dag eruit halen en 1 dag erin plaatsen.

Ik vind het bedrag gezien de kosten van de onderdelen niet echt veel.

 

Als de motor eruit ligt haal dan de zeven van de verstelhuizen eruit, deze veroorzaken de problemen dat de

pulsspoelen en verstellers blijven hangen.

Wat je ook moet vervangen zijn de lamdasondes, als de motor eruit ligt kan je er goed bij, deze willen nog

al eens kapot gaan, normaal als je alleen de lambdasondes wilt vervangen moet de motor er ook uit.

 

Ik moet je wel zeggen dat ik er niet van overtuigd ben dat de kettingen/ geleiders versleten zijn en het zou

zonde van je geld zijn als je erachter komt dat na vervanging het probleem niet weg is omdat het probleem

door de pulsspoelen veroorzaakt wordt, het geluid en de foutcodes zijn bij dit fenomeen hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zal nog eens goed navragen Ad, dank je voor de uiteenzetting welke materialen er precies nog zijn.

Maar als ik (buiten de olie & filters) de kosten optel is dit Eu.1430,= aan materiaal. Ik neem aan dat je alles ook ex.de BTW heb neergezet.

Dan houd hij nog een piek of 800,= over voor de arbeid, olie, filters en kleinmateriaal. Klinkt me inderdaad ook wat karig. Ik zal hem jouw verhaal ook laten lezen met de 'aandachts punten'. Zoals ik al zei, hij gaf direct toe ook nog nooit aan een W8 gewerkt te hebben. Hij zal ook absoluut meer idee hebben waar jouw tips over gaan, want mijn technische kennis is wat dat betreft té beperkt ben ik bang.... sorry...

Of heb jij het de komende paar weken niet druk ? Ik stel m'n W8 graag ter beschikking aan je hoor. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je bij mij kunt komen wil ik je wel helpen hoor, ik weet wel dat het niet langs de deur ligt, het voordeel is dat ik

wat onderdelen heb liggen om te testen.

Komende week heb ik het op zich iets rustiger, binnen 4 uurtjes inclusief reinigen moet alles wel na te lopen zijn of het aan de kettingen ligt of niet.

Ik denk van niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor wat het waard is heb ik mijn VR6-je een aantal jaar geleden bij van Kronenmotorsport in Geldrop gebracht voor een ketting revisie. Een heel net bedrijf welke gespecialiseerd zijn in motoren van 6 tot 12 cilinders. Ik was toen ongeveer 1300 euro kwijt.

Een mailtje kan nooit geen kwaad.

 

http://www.vankronenburg.nl/hoofd_nl.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou eerst het trucje van Ad proberen aangezien hij een redelijke schoonmaakstudie heeft gemaakt van die verstellers..

Persoonlijk vraag ik me ook af of het idd iets is wat rond die tijd moet gebeuren die revisie..

 

Er rijden niet zoveel W8-en dat de dealer dat zomaar weet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal wel een protocol van zijn, net als db riem bij die type om de 90, en die type om de 120.

Staat echt veel in hun systeem hoor, ze tikken kenteken in, en de juiste beurt komt in het scherm bij km stand.

En dan is het afhankelijk dat het bekend is dat het gebeurd is, dan staat dit erbij.

Maar meneer Driessen heeft immers laatst een hele motor uit elkaar gehaald om weer als gezonde reserve te hebben?

Nou dan zal de man het wel weten, op een auto ambu met de Wacht, en neem er de tijd voor scheelt je mischien een hoop gedonder en geld.

 

Neemt niet weg dat het best schrikken is, koop je lekker een W8 even potje fam imponeren met de kerst dagen, kom je aan in een Poloo :mrgreen: Sorry..

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bezoek gehad van onze W8-Guru... :mrgreen:

 

IMAG0030.jpg

 

IMAG0031.jpg

 

Ad was zo vriendelijk om helemaal vanuit Yserke door te rijden naar het Westland om een blik op mijn W8 te werpen (en nog veel meer zoals jullie op de foto's kunnen zien) Na Ad's E-shock therapie (klinkt als een uitvinding van de CIA :twisted: ) kwamen we er al snel achter dat één van de vier puls spoelen, die van bank 1, vast stond, zoals Ad al verwachtte. Dus werd het kleppendenksel van Bank 1 gelicht. We zagen al snel wat een hoofdrede was waarom de W8 zo slecht loopt. -Vervuiling- Alles was chocolade-bruin. Op de foto's is te zien hoe Ad bezig is de kanalen van de puls spoel schoon te maken en hoe donker bruin de troep was die daar uit kwam (op de doek) Zo donkerbrui was eigenlijk alles onder het deksel. Het hele circus schoongemaakt en weer gemonteerd en proberen maar...... Nog steeds bokken.. :(

Ad z'n laptop aangesloten en VAG-Com opgestart. Z'n vermoeden bevestigd, de waardes welke de nokkenas liet noteren waren ruim binnen de marges en dat sloot voor hem een versleten ketting en geleiders uit. Maar de auto liep nog steeds slecht, wat nu ? Toch maar de nokkenas sensors vervangen door andere sensors welke Ad bij hem had. Nu ligt de machinekamer van een W8 helemaal niet vol, dus ruimte zat om de demontage en montage van deze sensors te doen.... ahum.... :angry: Begonnen aan bank 1, want het duidde er op dat hier het probleem zou zitten. Als eerste was de sensor van de inlaat nokkenas aan de beurt. Omgewisseld en..... hij liep weer mooi. Voor een hele 1 a 2 minuten.... G#D !!

Door naar de sensor van de uitlaat nokkenas van bank 1. Sensor omgestoken, proberen, en zelfs slechtere waarden dan met de originele sensor. De oude teruggeplaatst. Aan de keukentafel een bak koffie, nadenken.... Bank 2 liet geen waarde noteren in VAG-Com... hmmm... toch maar naar de inlaat sensor van bank 2. Ook wisselen. (ondertussen donker buiten, gelukkig nog wel droog, klooien met lampen.... tis echt een doorzetter, onze Ad) De ruimte bij bank 2 nog minder als aan de andere kant... doorzetten, engelen geduld, alles moest uit de kast getrokken worden.

Proberen.... nog bokken... :angry:

Ad was zowat weer overnieuw begonnen met de demontage van de inlaatbrug om ook het deksel van bank twee open te maken en daar ook een schoonmaak actie te plegen. Maar de klok liep tegen negen uur en hij moest natuurlijk nog terug van uiterlijk West Nederland naar het Zuid Oosten van ons land. Dikke twee uur tuffen.

Daarnaast was de conclusie vrij duidelijk. De vervuiling (Sludge) had overal de sporen nagelaten, en dat moest eerst aangepakt worden. Het blok en de olie kanalen moesten eerst schoon. En dat ging ons toch niet meer lukken. Dus, bak koffie aan de keukentafel, hij wilde niet mee naar de Griek voor een flink bord vlees... :shock: En daarna is Ad huiswaards gekeerd. Onvoldaan dat we de 8 niet weer nieuw leven in hadden kunnen blazen. Dat straalde duidelijk van z'n gezicht. Vanmorgen alweer een telefoontje van Ad, hij had even een Duitse Site bezocht waar iemand hetzelfde probleem had als ik. Inderdaad zou het waarschijnlijk de sensor zijn op bank 2 die wij als laatste vervangen hadden.......

Word vervolgt.

 

Ondertussen wil ik wel even mijn waardering, nogmaals, uitspreken naar deze man. Komt 'even' vanuit Limburg om mij te helpen met m'n probleem.. Onwaarschijnlijk.... echt ! Nogmaals, Super bedankt Ad !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden