Ga naar inhoud

  • 0

Ketting revisie ?


DenV5Passat

Vraag

Nou, daar gaan we.... het noodlot heeft toegeslagen. De W8 heeft grote problemen.

Het begon vorige week, stotteren bij lage toeren, minder vermogen bij accelereren. het gele lampje op het dashboord branden....k#T !

Bij Steef (Xtreme Tuning) langs geweest om de auto uit te lezen en gaf een storing op de nokkenas sensor.

Effin, hij moest even nazoeken wat de storingscode precies inhield en zou me daar over terugbellen.

Kwam terug met de mededeling dat waarschijnlijk één van de twee, misschien alletwee de nokkenas sensors overleden waren en misschien zelfs ook de krukas sensor. ca. Eu.80,= per stuk en inbouwen. Ik was er niet zeker op, dus toch nog maar even naar de dealer gereden om te horen hoe die er in stond. Verteld dat de auto 'bokte' bij stationair en vermogen miste bij acceleratie. Onder de stekker was het advies. De monteur (één van de oudere mannen die daar rond loopt) begon heel voorzichtig, maar de mededeling welke hij had was; waarschijnlijk moet de auto, gezien de leeftijd en Km.stand een ketting revisie gaan krijgen en dat zou 'prijzig' worden. Terug naar de balie en de mannen gingen als team aan de slag om de kosten te beramen. een kopje koffie later kwam de baliemeneer naar de koffie corner met de offerte. Eindordeel; Complete ketting revisie, onderdelen Eu. 2900,= / arbeid Eu. 2600,= grote totaal: Eu.5500,= als 'voorzichtige schatting'. :shock::shock::shock::shock::shock:

 

Thuis gekomen en een beetje van de schrik bekomen en mijn opties eens gaan bekijken.

Ik heb Steef een mailtje gedaan met de bevindingen van de dealer en gevraagd of hij hier ook eens z'n gedachten over wil laten gaan en een kosten beraming wil maken. In afwachting van antwoord..... Word vervolgt.

 

Ondertussen het internet opgedoken om te kijken of er nog meer opties zijn om mijn -op dit moment bijna dode- W8 weer tot leven te wekken.

Op de Duitse Ebay kwam ik deze advertentie tegen:

http://www.ebay.de/itm/BDN-BDP-Motor-Moteur-Engine-VW-Passat-3B-4-0-W8-4motion-202-kW-275-PS-/110784559882?pt=DE_Autoteile&hash=item19cb463b0a

Eu.3500,= voor de ruilmotor / Eu.700,= voor het inbouwen / ik schat ca. 300,= voor het ophalen en brengen maakt totaal Eu.4500,=.

Een complete ruilmotor voor 1000,= minder dan 'slechts' een kettingrevisie bij de dealer......

Wat denken jullie? Te mooi om waar te zijn of een serieuze optie ?

Er staan meer dergelijke advertenties op Ebay.de voor, onder andere Eu.5500,= totaal maar dan met een jaar garantie op de motor en het werk. Ik ben even volledig numb op het moment en weet niet goed hoe, wat en waar te gaan.

Of hebben jullie soms nog andere suggesties? Ik sta voor alles (na ja het meeste) open op dit moment...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Op zulke mannen moet je zuinig zijn. :mrgreen:

Gelukkig zijn de meesten hier op het forum niet te beroerd om je van advies of hulp te voorzien.

als je iets hebt is het al gauw"kom maar langs dan kijken we ff of we lezen hem ff uit"en dan ook nog eens voor een pak koeken en daar krijg je nog een bak koffie bij ook. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Absoluut klasse !! Ik vind en vond het initiatief onwerkelijk. Natuurlijk komt de goedmaker hiervoor nog.

Ad heeft z'n "zelf gedraaide bussen" achtergelaten waar ik de poorten van de puls spoelen mee kan vacuum trekken, dus die moeten toch een keer terug naar Limburg. Met een soepel lopende W8 is dit een heerlijk ritje. En zoals we allemaal weten is de kofferbak van een passat van zulk formaat dat hier genoeg lading in kan.. :P

 

Ondertussen een maatje gecontacteerd welke de ruimte en de knowhow heeft om me te assisteren met het spoelen van het blok met forté (ik hoop dat ik het zo goed schrijf) Dus dat gaat de eerste stap worden. Ondertussen regelen dat ik de nokkenas sensor bestel en dan kunnen we zaterdag 7 Jan. aan de slag. Tot die tijd blijft de W8 lekker met vakantie.

Spoelen, nieuwe olie en filters komt op zo'n Eu.200,= nieuwe sensor op zo'n Eu.130,= ex. Dat zijn dus de 'betere' bedragen. Komt er nog een redelijke beloning voor Ad bij en een ritje Limburg. Dus....

Daarnaast, nu Ad me heeft laten zien hoe ik dit alles moet doen, ga ik zelfs nog plezier beleven aan het reannimeren van de 8-pitter. Misschien dat dit nog wel het belangrijkste punt is.

(En ja Ad, ik zal die twee metalen pinnetjes op de luchtinlaat netjes vast plakken met twee componenten lijm zodat deze zeker niet in het blok kunnen vallen.. ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb mijn handen nog niet uit de plooi van de mega ruimte tussen het schutbord en de motor :lol:

Maar dat er iets met de halsensors aan de hand is dat is wel zeker, het kan natuurlijk ook nog een breuk

in de kabel zijn maar ja dan de zaak nameten en eventueel een nieuwe kabel naar de computer leggen.

Ik kon in ieder geval geen meetwaarde van deze sensor meten en van de rest wel.

Het zou ook nog kunnen dat de versteller zelf blijft hangen maar dit is na te kijken als de kleppendeksel eraf ligt.

Het beste is toch om alle spoelen er uit te halen en de kanaaltjes schoon maken want dat is zeker nodig gezien

de sludge die aanwezig was.

Daarna kan trouwens op 2 van de schoonmaakbusjes perslucht zetten voor het door te blazen, dat zijn de 2 met

het gaatje onder en boven, de bus met het gat in de midden moet je geen perslucht op zetten want dit is het

oliekanaal wat van onder uit het blok komt, hier zit ook het kleine terugslagventiel in.

Het kost wat moeite om het probleem op te lossen maar ik denk nog steeds dat de ketting niet de oorzaak is,

maar ja wie ben ik. :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de rest allemaal gedaan (spoelen schoonmaken enz.) is en de nieuwe sensor erin zit zou het goed moeten zijn.

Natuurlijk kabelbreuk of slecht contact uitgesloten.

MWB 208 (onder engine 1) moet dan de juiste waardes geven.

Foutcodes moeten nog wel gewist worden anders blijft hij in noodloop staan.

 

Als de kleppendeksel van bank 2 eraf ligt zou ik wel controleren of de inlaatnokkenas vrij kan bewegen tav kettingwiel.

Dit kan met steeksleutel 32, wel met beleid doen, er is niet veel kracht voor nodig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update-je; Op aanraden van Ad is afgelopen zaterdag mijn blok 'gespoeld' met Forté. De nieuwe hallsensor geplaatst (welke Ad ontdekt had dat deze geen waarden terug gaf via VAG-Com). Verse motorolie en filters d'r in.

In eerste instantie nog steeds er ruw lopen bij stationair, het gevoel dat ik niet het volle vermogen kreeg. Kortom, niet het gevoel dat er verbetering was..... chips !

Toch voorzichtig heen-en-weer blijven rijden naar m'n werk (ca.6-7Km) en een plan maken om verder te gaan zoeken naar het 'euvel'. Gisterenmiddag start ik de auto om naar huis te gaan en ben nog met wat werk-gerelateerde dingen bezig in m'n hoofd. Op naar huis. Sta voor het eerste stoplicht en ik realiseer me ineens... hé ze loopt netjes rond, ze bokt niet ! :shock: .

Radio uit, alle ramen open.... inderdaad.... die heerlijke 'engine-soundtrack' is terug. Niet ploffen, niet schokken, niet bokken. :D Thuis gekomen, de laptop d'r aan, storing ge-reset, en nog maar blokje rijden. Het storingslampje bleef uit op het dash, de motor bleef netjes lopen. Waarschijnlijk is ze nu eindelijk de meeste troep kwijt en heeft weer de lucht om gezond te lopen. Vanmorgen, vol spanning, aangeslingert en weer netjes lopen. :D:):o8-)

Natuurlijk direct Ad even gebeld gisteravond met dit heugelijke nieuws. Nu nog even een keer een tripje naar Limburg plannen om zijn spoelbussen terug te brengen en natuurlijk wat 'andere lading'

Al met al, de kosten komen nu uit op zo'n €140.= voor de sensor, €200,= voor het spoelen en nieuwe olie en filters, en de kosten voor de attentie voor onze W8-Guru. Ruim onder de €500,= dus. Dat is weer heel wat anders dan de 5 mille welke de dealer voor ogen had. Niet nodig om te stellen maar ik ben erg in m'n nopjes op dit moment, dat zullen jullie begrijpen.

--word vervolgt--

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ruim onder de €500,= dus. Dat is weer heel wat anders dan de 5 mille welke de dealer voor ogen had. --word vervolgt--

 

Juist en waarschijnlijk was het probleem daarna dus ook nog niet eens opgelost! :angry:

 

Top dat er zulke forum leden zijn die andere zo helpen. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben blij voor je Den, alleen zou ik nog alles een keer schoontrekken met de busjes zoals

we besproken hadden, dan weet je in ieder geval zeker dat de troep bij de zeefjes ook weg is.

Ik wil het ook wel voor je doen als je niet zeker genoeg bent, je komt die busjes toch terug brengen, dus

kijk maar wat je doet.

Maar voor nu :D:D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar had ik ook eigenlijk stiekum een beetje op gerekend Ad... :angel:

Maar zoals je gister al aan de telefoon zei, nu eerst maar eens lekker rijden. :D

We maken binnenkort wel ff een afspraak voor een W8 mini-mini-meet in het pitoreske Limburg, Wie weet zijn er nog andere gegadigden. Voor je het weet word het een drukke boel bij jou op de werf en moet de koek-en-sopie ingeschakeld worden. :P

Verders, alle mannen bedankt voor het medeleven. Het helpt echt wel om (in de eerste plaats) dingen van je af te schrijven, en de reacties terug te lezen. En het blijkt maar weer dat er mensen zoals Ad ook op dit forum aanwezig zijn die het er voor over hebben om anderen te helpen. Ik ben er iig heel gelukkig mee. Dat moet weer een motivatie zijn voor een ieder hier aanwezig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Altijd goed om te horen dat hij weer netjes loopt

Ook erg leerzaam en interessant voor iemand die aan het kijken is naar een W8 :mrgreen:

 

Als ik je een tip mag geven;

 

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=mupeonajsibj

 

Deze kwam ik tegen, en als het verhaal klopt is dit wel een hele nette.

Al het groot onderhoud is volgens mij gebeurt, en veel dingen vervangen. (w.o. de ketting)

Ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is en wat de verkoper (toch misschien) eventueel aan de prijs wil doen.

En... zwart moet natuurlijk wel je kleur zijn... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden