Ga naar inhoud
  • 0

1.8Turbo op LPG?


Airspeed

Vraag

Vroeg ik me zo af; heeft er wel eens iemand een 1,8ltr turbo op LPG gezien?

 

Zo ja, graag info welke lpg-leverancier ed :wink:

Lijkt me een briljante combinatie, vandaar mijn interesse.

 

Aub geen opmerkingen als: gas is om op te koken, want dan weet ik er nog wel een paar...

 

Tnx,

Walter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Heb wel eens gehoord dat turbo en lpg geen goede combinatie is.

 

Toch gaat het goed. Een grote groep Saab-rijders doen het al jaren,en dat zijn 95% turbomotoren. Misschien dat het een Zweeds trekje is, want ook de turbomotoren van Volvo zie je veel met een gasinstallatie aan boord.

Laat ik een klant van mij maar niks zeggen, die heeft jaren saab gereden, voornamelijk de grotere met turbo en op gas en altijd ellende.. ongeacht model.. en hij reed altijd nieuw.. zn laatste Saab was een 9-5Tid, ook ellende en nu rijdt ie een V70 D5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb wel eens gehoord dat turbo en lpg geen goede combinatie is.

Heb er iig nog nooit een gezien.

 

Juist wel! lpg is klopvaster, dus prima in een turbomotor. Het valt of staat alleen met de wijze waarop de lpg in de motor komt. Centrale menging in de inlaat is eigenlijk achterhaald en inefficient. Als je voor lpg gaat, kies dan voor gas injectie van bijvoorbeeld prins. Dat werkt echt perfect, en daar zit ook een degelijke regeling achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Feit is inderdaad dat de turbo thermisch wat zwaarder belast zou kunnen worden. Op deellast zal het sowieso geen probleem zijn. Echter bij langdurig vollast zou het kunnen dat de temperatuur wat aan de hoge kant komt, en dan kan je beter gewoon overschakelen op benzine. (dit ook vanwege de geringe smering van de kleppen) Verder is de afstelling van het lpg systeem natuurlijk ook enorm belangrijk. Het beste zou zijn wanneer het onstekingskenveld ook geoptimaliseerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb wel eens gehoord dat turbo en lpg geen goede combinatie is.

Heb er iig nog nooit een gezien.

 

Juist wel! lpg is klopvaster, dus prima in een turbomotor. Het valt of staat alleen met de wijze waarop de lpg in de motor komt. Centrale menging in de inlaat is eigenlijk achterhaald en inefficient. Als je voor lpg gaat, kies dan voor gas injectie van bijvoorbeeld prins. Dat werkt echt perfect, en daar zit ook een degelijke regeling achter.

Exact, dat was/is dus ook mijn gedachte. Ook eens dat je een goeie geregelde LPG-kenveld injectie moet hebben (geen oude G3 installatie dus).

 

Prins is volgens mij gasvormige LPG-injectie en (Vialle) LPi is injectie in vloeibare vorm. Goed te horen dat beide dus werken!

 

Hoe zit het met de hogere temp van de uitlaatgassen icm de turbo?

Overigens is het een fabeltje dat LPG hogere uitlaatgastemperaturen zou hebben. Ik moet het eerste testrapport hiervan nog steeds zien. Daarnaast vindt een turbo hogere uitlaatgastemperaturen juist fantastisch! Zo werkt een turbo namelijk nu net :D (denk aan het omwikkelen van uitlaatspruitstukken bij getunde turbomotoren, juist om de temp hoog te houden :wink: )

 

Dank voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de performance wordt het met name gedaan, maar soms is de isolatie naar de omgeving ook of vooral het voordeel dat gezocht wordt.

 

Lucht die superheet uit de uitlaatpoort komt en afkoelt neemt minder ruimte in en in een buis wil dat dan zeggen dat de lucht langzamer gaat stromen (basis stromingsleer/natuurkunde). Turbo's hebben juist stroming nodig om boost te gaan maken. Vandaar de inspanningen om de uitlaatlucht IN de uitlaat heet te houden tot aan de turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor de performance wordt het met name gedaan, maar soms is de isolatie naar de omgeving ook of vooral het voordeel dat gezocht wordt.

 

Lucht die superheet uit de uitlaatpoort komt en afkoelt neemt minder ruimte in en in een buis wil dat dan zeggen dat de lucht langzamer gaat stromen (basis stromingsleer/natuurkunde). Turbo's hebben juist stroming nodig om boost te gaan maken. Vandaar de inspanningen om de uitlaatlucht IN de uitlaat heet te houden tot aan de turbo.

 

Het zal wel aan mij liggen hoor. Maar het is toch de bedoeling die hete lucht zo snel mogelijk af te voeren? Dus uitlaatgas traject zo kort mogelijk houden met zo min mogelijk bochten. En daarbij een Hete turbo maakt de inlaatlucht ook nog eens extra heet bovenop het comprimeren wat lucht ook al warm maakt. Dat daarna naar de intercooler gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het zal wel aan mij liggen hoor. Maar het is toch de bedoeling die hete lucht zo snel mogelijk af te voeren? Dus uitlaatgas traject zo kort mogelijk houden met zo min mogelijk bochten.

Nee en ja (in die volgorde :wink: ): een zo kort mogelijk uitlaatgastraject heeft hetzelfde doel als de uitlaatgassen tot aan de turbo zo heet mogelijk te houden: Het zo snel mogelijk laten opspoelen van de turbo.

 

En daarbij een Hete turbo maakt de inlaatlucht ook nog eens extra heet bovenop het comprimeren wat lucht ook al warm maakt. Dat daarna naar de intercooler gaat.

Dat negatieve bij-effect hou je altijd en daar zijn inter- of (officieel) de 'aftercoolers' idd voor bedoeld. Met een niet opgespoelde turbo (door koele uitlaatgassen en niet gecomprimeerde lucht) valt er ook niks te interkoelen natuurlijk. Dus je kan beter hete gassen hebben en meteen boost en daarna de inlaatlucht zoveel mogelijk afkoelen met interkoelers en bv waterinjectie oid, dan heb je meer vermogen over een breder toerenbereik.

 

Het gaat niet helemaal meer over LPG volgens mij :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zelf rij ik dus 1.8T uit 2003 op LPG.

Gaat prima. Nooit problemen en 173.000 op de teller.

Oh, dat is gaaf man!

 

Wat voor soort/merk installatie heb je? en wanneer is die erop gekomen?

Verbruik?

 

Thanks!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geen idee wat voor installatie het is...

Hij is gemonteerd in het reservewiel. Omdat hij tweedehands is weet ik ook niet hoe lang hij er al in zit.

Hoe kan ik dat zien wat voor soort installatie het is?

Verbruik 1 op 8.

De tank zal inderdaad in de reservewiel ruimte gemaakt zijn, maar de verdamper bepaalt vaak welk merk het is. Die verdamper zit ergens in de motorruimte. De mijne zit als je voor de auto staat rechts onderin, dus vanuit de auto gezien links onderaan, maar bij jou kan hij ergens anders zitten. Gewoon de slangetjes volgen die vanaf het inlaatspruitstuk komen, dat leidt er vanzelf naartoe :wink:

Ben namelijk benieuwd of je een dampgas injectie hebt of een (Vialle) vloeibaar injectiesysteem. Een gewone verdamper zou me verbazen, maar is theoretisch ook mogelijk.

 

Verbruik valt me iets tegen, want een normale benzine turbo rijdt bij rustig gebruik op zich ietsjes zuiniger volgens de boekjes iig. Als je het vermogen ook gebruikt valt het wel weer mee denk ik.

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden