Ga naar inhoud
  • 0

semi dynamische knipperlichten passat 3C


wulfke

Vraag

vorige week was ik aan het PB'en met @@nick0016 ivm het inbouwen van de guy-mod bij hem.

Dan kwam hij met de vraag of ik extra onderdelen kon voorzien omdat hij met het idee zit om een extra module in te bouwen.

Hij had namelijk een module gevonden die de buitenste lichten vertraagd doet schakelen zodat er semi dynamisch effect komt.

 

Nu leek me dit wel een prachtig idee en ik ben zelf ook wat beginnen knutselen met een ormon timer om te kijken of het wat is of niet.

Als dit beeld goed was zou ik eventueel kijken om een schakelingetje te maken met een IC555 om zo de module een pak kleiner te maken en een pak goedkoper.

Heb deze timer voorzien van connectoren om zo deze gewoon er tussenin te kunnen pluggen zodoende niet te hoeven knippen in de originele bedrading.

 

post-13546-0-37318000-1473146872_thumb.jpg

 

vandaag eens getest en ziet er naar mijn mening best goed uit !!

oordeel zelf maar. (jammer van de niet zo schitterende beeldkwaliteit)

 

2de filmpje is met alle knipperlichten aan enkel achterkant links is zonder timer en rechts is met timer

 

https://www.dropbox.com/s/tmmbv09j2lo8pbs/2016-09-06%2007.05.18.mp4?dl=0

 

https://www.dropbox.com/s/jb6zpwdaq76o5kw/2016-09-06%2007.06.32.mp4?dl=0

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Kan je zaterdag eens in real life zien en kan je eens experimenteren met de delay time en kijken wat je het mooiste vind. Zowieso kan je niet echt veel meer gaan verlengen (nog ietsje) maar anders gaat het buitenste echt maar een paar milliseconden gaan oplichten.

Tegen zaterdag inbouwen bij je zal helaas niet lukken. Heb wat onderdelen in bestelling staan en dan maak ik een paar modules en kijk ik of ik hetzelfde kan bouwen met eventueel een vaste weerstand (wanneer deze naar wens staat) zodat beide kanten exact dezelfde delay hebben. Als dit lukt dan stuur ik ze wel naar je toe incl connectoren zodat het er gewoon tussen zetten is zonder knippen of solderen. Zal ook een stuk goedkoper en compacter worden want zo 1 omron timer alleen kost als snel 60eur.

Met de zelfbouw timer zal dit snel gehalveerd kunnen worden voor 2 timers kant en klaar.

Ben benieuwd zaterdag maar denk dat die 2de delay gewoon goed is.

 

120 eur is aardig aan de prijs, ik wacht wel netjes af op zelfbouw. Het komt niet op een dag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zaterdag kan je het idd eens in het echt zien. Kan het ook eens bij jou inbouwen om al een beeld te hebben. Ik ga alvast eens bij de dealer langs om een paar connectoren te bestellen zodat het is zoals het nu bij mij is met de originele connectoren. Ik kan wel andere connectoren gaan gebruiken maar dan moet je terug gaan knippen en solderen vooraleer je de schakeling er tussen kan zetten. Eens je dit hebt is het ook plug and play en kan je het er ook gewoon vantussen halen. Ik kan er misschien ook een switch tussen zetten om het in 1 klik weer origineel te maken, en dus ook in 1 klik terug semi-dynamisch te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@wulfke daar zijn we zelf verantwoordelijk voor. Hoe vaker ik het bekijk hoe meer ik deze mod ook wil. Echt mooi bedacht Peter.

 

het is eigenlijk @@nick0016 die alle eer toe gaat. Die heeft het bedacht, ik ben maar de uitvoerder :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Haha, blij dat het het idee ook andere aanstaat.

En inderdaad @@wulfke voor het zo snel uitvoeren :)

 

Zaterdag kan je het idd eens in het echt zien. Kan het ook eens bij jou inbouwen om al een beeld te hebben. Ik ga alvast eens bij de dealer langs om een paar connectoren te bestellen zodat het is zoals het nu bij mij is met de originele connectoren. Ik kan wel andere connectoren gaan gebruiken maar dan moet je terug gaan knippen en solderen vooraleer je de schakeling er tussen kan zetten. Eens je dit hebt is het ook plug and play en kan je het er ook gewoon vantussen halen. Ik kan er misschien ook een switch tussen zetten om het in 1 klik weer origineel te maken, en dus ook in 1 klik terug semi-dynamisch te maken.

Kijk maar, als het lukt en tijd toe laat mag het erin (om te checken hoe het eruit ziet in real life), daar zeg ik geen nee op tegen :)

 

Sowieso originele connectoren, vandaar dat ik ook ernaar vroeg zodat het gewoon plug & play is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij de dealer langs geweest om nog connectoren te bestellen zodat ik nog een timerset kan maken. Kunnen allebei de kanten eens aangesloten worden. En weet ik ineens hoeveel de connectoren kosten om een eindtotaal te kunnen maken zodat jullie weten wat het moet gaan kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

beide kanten aangesloten

 

zonder verlichting

https://www.dropbox.com/s/r5tmfuhlmp0nhq1/2016-09-10%2019.16.57.mp4?dl=0

 

met verlichting

https://www.dropbox.com/s/3bhvxoh1emboyu5/2016-09-10%2019.18.01.mp4?dl=0

 

met verlichting en remlichten (moeilijk te filmen)

https://www.dropbox.com/s/2v2orxtfcavkygr/2016-09-10%2019.19.58.mp4?dl=0

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooiste is natuurlijk wanneer de individuele lampen dezelfde brandduur hebben, alleen iets verschoven in de tijd tov elkaar. Dan is het effect van een looplicht het sterkste en toont het mooier. Dat is natuurlijk ook lastiger om te maken. Maar zet er eens een Arduino tussen, dan kan je naar hartenlust experimenteren met aan-uit tijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ehm meneer de Wulfke.....zou ik een setje bij uw kunnen bestellen.

 

Zag het filmpje zonder verlichting aan en die was SUPER , respect ervoor.

 

Vindt het prachtig zo staan ????????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooiste is natuurlijk wanneer de individuele lampen dezelfde brandduur hebben, alleen iets verschoven in de tijd tov elkaar. Dan is het effect van een looplicht het sterkste en toont het mooier. Dat is natuurlijk ook lastiger om te maken. Maar zet er eens een Arduino tussen, dan kan je naar hartenlust experimenteren met aan-uit tijden.

Klopt , maar dan moet je de "aan" knippertijd van de wagen gaan aanpassen en dat zie ik nog zo snel niet gebeuren. Ik kan wel wat knuteselen maar dat gaat te ver .

Je kan de vertaging nog langer zetten maar dan is de synchronisatie niet goed meer en kom je mogelijks in sitiaties dat de buitenste nog aan het knipperen is en de binnenste al terug zijn andere cyclus begint. Waardoor de binnenste dan een gaat over schrikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook is het zo dat je met deze situatie je de buitenste niet apart kan laten knipperen tov de binnenste. Er is altijd een punt dat ze allebei branden omdat de voeding van de timer en schakelcontact genomen zijn van het signaal van het knipperlicht. Je kan dit wel oplossen door een extra 12V voeding op de timer aan te gaan sluiten en het knipper signaal te gaan gebruiken als trigger om de timer te activeren maar dan is het systeem niet meer plug and play en heb je terug extra werk om die voeding erbij te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden