Ga naar inhoud
  • 0

semi dynamische knipperlichten passat 3C


wulfke

Vraag

vorige week was ik aan het PB'en met @@nick0016 ivm het inbouwen van de guy-mod bij hem.

Dan kwam hij met de vraag of ik extra onderdelen kon voorzien omdat hij met het idee zit om een extra module in te bouwen.

Hij had namelijk een module gevonden die de buitenste lichten vertraagd doet schakelen zodat er semi dynamisch effect komt.

 

Nu leek me dit wel een prachtig idee en ik ben zelf ook wat beginnen knutselen met een ormon timer om te kijken of het wat is of niet.

Als dit beeld goed was zou ik eventueel kijken om een schakelingetje te maken met een IC555 om zo de module een pak kleiner te maken en een pak goedkoper.

Heb deze timer voorzien van connectoren om zo deze gewoon er tussenin te kunnen pluggen zodoende niet te hoeven knippen in de originele bedrading.

 

post-13546-0-37318000-1473146872_thumb.jpg

 

vandaag eens getest en ziet er naar mijn mening best goed uit !!

oordeel zelf maar. (jammer van de niet zo schitterende beeldkwaliteit)

 

2de filmpje is met alle knipperlichten aan enkel achterkant links is zonder timer en rechts is met timer

 

https://www.dropbox.com/s/tmmbv09j2lo8pbs/2016-09-06%2007.05.18.mp4?dl=0

 

https://www.dropbox.com/s/jb6zpwdaq76o5kw/2016-09-06%2007.06.32.mp4?dl=0

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt , maar dan moet je de "aan" knippertijd van de wagen gaan aanpassen en dat zie ik nog zo snel niet gebeuren. Ik kan wel wat knuteselen maar dat gaat te ver .

Je kan de vertaging nog langer zetten maar dan is de synchronisatie niet goed meer en kom je mogelijks in sitiaties dat de buitenste nog aan het knipperen is en de binnenste al terug zijn andere cyclus begint. Waardoor de binnenste dan een gaat over schrikkelen.

@@wulfke Voor je buitenste een ON-delay timer en een  OFF-delay timer, dan kan je het tijdstip van aanschakelen na het aanschakelen van de binneste bepalen, maar je kan ook de aangeschakelde tijd gaan bepalen, zodat die even lang aanblijft als de binnenste ring, en dus later uitschakelt...

Is er zo geen 555 die een dubbele timer heeft? En anders ook makkelijk te maken met een paar transistoren en een RC schakeling... (of twee RC schakelingen dan)

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmzz als je de buitenste langer laat branden wat goed te doen is door een tweede 555 timer eraan te hangen i.c.m. condensator krijg je het probleem dat de binnenunit weer gaat branden zodra de buitenunit uit is.

Je krijgt dan een om en om effect en dat vind ik persoonlijk echt niet mooi.

Natuurlijk is dit effect afhankelijk van de hoeveelheid tijd dat het "na brand". Maar als je de zelfde brand tijd neemt als de binnenunit dan ga je geheid het om en om effect zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedoelde dat je ipv een 555 een rc/transistorschakeling kan gebruiken, of eventueel 2, 1 voor on delay en 1 voor off delay, dan kunnen die elkaar niet beinvloeden en kan je afzonderlijk de tijd instellen. Of delay voor gelijke duurtijden te hebben, on delay voor het tijdsverschil van aangaan...

 

Om en om zou inderdaad niet mooi zijn.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan eigenlijk nog makkelijker,

Op de delay timer zit een wissel contact.

Op de common wordt het knipperlicht signaal aangesloten en ook op de sturing (start) van de timer. De NC kant van het wisselcontact gaat naar de koffer unit. De NO kant gaat naar de buiten unit.

Wanneer je gaat knipperen krijgt de timer voeding alsook de common, dus gaat de koffer unit oplichten, na de ingestelde tijd schakelt de timer en wisselt het contact en gaat de koffer unit uit en gaat de buitenunit branden, knipperlicht signaal valt weg en alles gaat uit, enz enz.

Met de potentiometer op de timer kan je de branduren gelijk stellen.

 

Maar ook hier komt het terug op het feit dat het niet zo makkelijk meer is om het plug and play te gaan maken en er terug soldeerwerk enz aan te pas komt of extra connectoren tussen zetten/ of verloopstekkers wat het dan terug weer duurder maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan eigenlijk nog makkelijker,

Op de delay timer zit een wissel contact.

Op de common wordt het knipperlicht signaal aangesloten en ook op de sturing (start) van de timer. De NC kant van het wisselcontact gaat naar de koffer unit. De NO kant gaat naar de buiten unit.

Wanneer je gaat knipperen krijgt de timer voeding alsook de common, dus gaat de koffer unit oplichten, na de ingestelde tijd schakelt de timer en wisselt het contact en gaat de koffer unit uit en gaat de buitenunit branden, knipperlicht signaal valt weg en alles gaat uit, enz enz.

Met de potentiometer op de timer kan je de branduren gelijk stellen.

 

Maar ook hier komt het terug op het feit dat het niet zo makkelijk meer is om het plug and play te gaan maken en er terug soldeerwerk enz aan te pas komt of extra connectoren tussen zetten/ of verloopstekkers wat het dan terug weer duurder maakt.

Dan heb je volgens mij geen vloeiende "overloop" meer van de ene lamp naar de andere, dan "springt" het licht ineens naar de buitenste unit en is het looplamp effect weg...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog geen verdere concrete update. Heb wel een ander timertje gevonden gehad wat betaalbaar was maar deze werkte niet naar behoren. De synchronisatie was niet goed omdat de timer IC met een dalende flank werd getriggerd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het idee is leuk maar het is wel verboden op de openbare weg, knipperlichten moeten gelijktijdig aan en uit gaan!

 

De Regeling Voertuigen (permanente eisen) zegt daar niets over. Enkel over de kleur, de positie en het aantal ...

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02#Hoofdstuk5_Afdeling2_Paragraaf10

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden