Ga naar inhoud
  • 0

hoger verbruik dan anders


wulfke

Vraag

Ik merkte bij de vorige tankbeurt dat ik opmerkelijk minder kilometers uit mijn tank heb gehaald dan vroeger.

Vroeger zat ik rond de 1000km met een volle tank en bij deze tankbeurt had ik nauwelijks de 900km gehaald.

Ook is mijn lange afstand verbruik gestegen met zo een halve liter.

Heb de wagen een op de krik gezet en de wielen eens met de hand gedraaid en rechts achter loopt wel maar minder vlot als de linkse maar niet echt om te zeggen dat er een blokkade is. Je hoort de schijf zo heeeel lichtjes zingen. maar zoals is zeg moet ik geen macht zetten om ze rond te draaien.

 

Wat ik dan wel opmerk is dat bij het normaal optrekken het verbruik verder omhoog schiet als vroeger en ook heel laat stabiliseert wanneer ik schakel. Bij het optrekken had ik wel een hoog verbruik maar eens ik in z'n 5de zat zag je een mooi dip in het verbruik zo rond de 5 à 6 l/100km - nu blijft deze een hele poos op 7-8 liter hangen om dan geleidelijk te zakken naar die 5 à 6 liter.

 

Ook als ik aan een rood stoplicht moet afremmen rem ik zo veel mogelijk de snelheid af met de motor maar eens ik bijna moet stil staan laat ik de wagen uitbollen met de voet de koppeling ingedrukt en dan lichtjes remmen tot stilstand. Bij deze overgang zie ik ineens de verbruiksteller bij het indrukken van de koppeling overgaan naar ong 2,4l/100km en hoe meer ik naar stilstand kom hoe hoger het verbruik aangeeft (tot zo een 8L en dus met ingedrukte koppeling) tot wanneer ik volledig stil sta dan gaat het verbruik over naar 0,4L/uur.

 

Ook heb ik gezien als ik de wagen in z'n 1ste zet en de koppeling laat komen - wagen gaat dan rijden - zonder dat ik gas geef gaat de verbruiksteller dan naar 6 à 7 liter wat ik toch wel hoog vind

 

Ik denk dus dat er wat mis is met een 1 of andere sensor ofzo.

De motor doet voor de rest alles normaal en naar mijn mening mis ik geen vermogen.

Gaat hem over een 1.9tdi 2007 met een handgeschakelde 5-bak en een BXE motor met 141d km op de teller.

 

wat kan ik controleren ?

wie zorgt voor de verbruiksgetallen ? welke sensor ?

kan ik wat controleren met vcds ofzo ?

elektro/mechanica/pneumatica/hydraulica/PLC technieken/koeltechnieken allemaal geen probleem maar op motorisch vlak niet veel kaas gegeten.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ik vermoed dat het aan je nokkenastiming ligt, de riem is kort geleden vervangen, staat de timing vroeger of later dan veranderd het verbruik.

Zou je meetwaardenblok 4 vakje 4 eens willen posten

@@Vdub

 

deze mwb die je wil zien ?

post-13546-0-13870300-1461005778_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bij mij staat als minimum 2.6 bar voor én achter :shock:

Wellicht komt dat doordat jouw bolide de fabriek heeft verlaten als politieauto, en mogelijk ook iets met het bijbehorende onderstel.

 

Daarnaast zal hij met de hele uitrusting van de politie ook wel wat meer gewogen hebben, nog los van de 2 agenten die er minimaal in zitten. DSG is ook +100kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou in die situatie gewoon terugschakelen naar de 2 en dan uit laten rollen...

 

30 in de 3 voor een langere tijd is sowieso niet heel goed voor je motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou in die situatie gewoon terugschakelen naar de 2 en dan uit laten rollen...

 

30 in de 3 voor een langere tijd is sowieso niet heel goed voor je motor.

 

ja ik rijd normaal niet aan zulke lage toeren, in die video was het gewoon om ontkoppeld verbruik te tonen dat ik effe 30 in 3de deed

aangepast door y4ss1n
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, dit fenomeen heb ik dus ook en kan eigenlijk niet verklaren waardoor dit komt dat het remmen ineens invloed heeft op het verbruik. Echter weet ik niet met zekerheid te zeggen of dit fenomeen de hoofdoorzaak is van mijn toegenomen lang afstandsverbruik.

 

Wel goed in beeld gebracht met dit filmpje !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bij mijn 3bg eens opgelet maar bij mij is ontkoppeld 2 streepjes dus geen verbruik. Koppeling ingetrapt geen verbruik. Dus zolang ik van mijn gaspedaal afblijf is er geen verbruik.

Zal bij een 3c vast anders werken maar dan weet je dat bij een 3bg wel werkt hoe het hoord :mrgreen:

Juist daarom dat het me raar lijkt dat het remmen tijdens ontkoppelde situatie ineens invloed op het verbruik heeft zonder dat het gaspedaal wordt ingedrukt. Dit terwijl je in diezelfde situatie niet zo remmen je gewoon op nul verbruik komt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou in die situatie gewoon terugschakelen naar de 2 en dan uit laten rollen...

 

30 in de 3 voor een langere tijd is sowieso niet heel goed voor je motor.

Ok, terugschakelen kan ik me in vinden maar dan nog moet je zowieso op het allerlaatste nog eens de koppeling indrukken en afremmen om volledig tot stilstand te kunnen komen. Zelfs dan zou de teller verbruik waarnemen tot soms 6l/100km.

Afremmen tot terugschakelen naar 1ste doet volgens mij niemand en dan zeker niet met ingedrukte rem zonder te ontkoppelen dan op het laatste nog net gepast de koppeling indrukken zodat de motor toch nog net niet zou stil vallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Juist daarom dat het me raar lijkt dat het remmen tijdens ontkoppelde situatie ineens invloed op het verbruik heeft zonder dat het gaspedaal wordt ingedrukt. Dit terwijl je in diezelfde situatie niet zo remmen je gewoon op nul verbruik komt.

 

Voor de zekerheid om het goed te snappen (ik volg het interessante vraagstuk van de zijlijn)

als je koppeling WEL intrapt en NIET remt staat er nul verbruik?

als je koppeling WEL intrapt en WEL remt schiet je verbruik omhoog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de zekerheid om het goed te snappen (ik volg het interessante vraagstuk van de zijlijn)

als je koppeling WEL intrapt en NIET remt staat er nul verbruik?

als je koppeling WEL intrapt en WEL remt schiet je verbruik omhoog?

Klopt. Schiet echter niet zomaar de hoogte in maar bij zachtjes remmen bij ingdrukte koppeling start het bij mij vanaf 2,4L/100km tot bij bijna stilstand naar zo een 6-8L/100km om dan bij stilstand over te gaan naar 0,5L/u
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, terugschakelen kan ik me in vinden maar dan nog moet je zowieso op het allerlaatste nog eens de koppeling indrukken en afremmen om volledig tot stilstand te kunnen komen. Zelfs dan zou de teller verbruik waarnemen tot soms 6l/100km.

Afremmen tot terugschakelen naar 1ste doet volgens mij niemand en dan zeker niet met ingedrukte rem zonder te ontkoppelen dan op het laatste nog net gepast de koppeling indrukken zodat de motor toch nog net niet zou stil vallen

Tsja... Dan zou ik 'm gewoon inruilen voor een dsg :P

 

Ik heb even zelf naar een (acceleratie) filmpje van die van mij gekeken. Bij mij doet ie hetzelfde... Alleen ik zie dan heel eventjes waardes als 73km/l en 37km/l voordat ik stil sta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoiets heb ik ook, al vanaf ik de auto heb. Nooit zo op gelet eerlijk gezegd. Mijn verbruik is ongeveer 1:17. Lijkt mij vrij normaal.

Dat lijkt idd netjes en zo was mijn voorgaand verbruik ook. Was zelfs na het chippen nog iets zuiniger.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dsg had ik graag gehad ja.

Maar zoals ik aangaf weet ik niet of dit fenomeen nu echt de oorzaak is van het hoger verbuik of dat het al altijd zo geweest is en ik het nu pas opmerk met het nauwlettend in het oog te houden.

 

Bij andere verbruiks topics komt veelal de LMM naar boven, kan dit ook bij het geval zijn ? Kan ik dit controleren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die distributieriem/nokkenastiming staat op zich goed(vermogenstechnisch helaas niet)

 

LMM kan best, als die vreemd hoge waardes geeft stationair. Overigens moet je altijd afremmen op de motor, dus koppeling NIET ingetrapt en rem wel. pas op het laatst na teruggeschakeld hebben kun je de koppeling in houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dsg had ik graag gehad ja.

Maar zoals ik aangaf weet ik niet of dit fenomeen nu echt de oorzaak is van het hoger verbuik of dat het al altijd zo geweest is en ik het nu pas opmerk met het nauwlettend in het oog te houden.

 

Bij andere verbruiks topics komt veelal de LMM naar boven, kan dit ook bij het geval zijn ? Kan ik dit controleren ?

 

denk niet dat dit fenomeen de oorzaak is van je hoger verbruik, want bij mij is voor de rest alles normaal kwa verbruik (rond de 4L/100km als ik ~120km/h rijd met cc)

 

ik vraag me gewoon af: is dit fenomeen normaal of niet :P

aangepast door y4ss1n
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden