Ga naar inhoud
  • 0

hoger verbruik dan anders


wulfke

Vraag

Ik merkte bij de vorige tankbeurt dat ik opmerkelijk minder kilometers uit mijn tank heb gehaald dan vroeger.

Vroeger zat ik rond de 1000km met een volle tank en bij deze tankbeurt had ik nauwelijks de 900km gehaald.

Ook is mijn lange afstand verbruik gestegen met zo een halve liter.

Heb de wagen een op de krik gezet en de wielen eens met de hand gedraaid en rechts achter loopt wel maar minder vlot als de linkse maar niet echt om te zeggen dat er een blokkade is. Je hoort de schijf zo heeeel lichtjes zingen. maar zoals is zeg moet ik geen macht zetten om ze rond te draaien.

 

Wat ik dan wel opmerk is dat bij het normaal optrekken het verbruik verder omhoog schiet als vroeger en ook heel laat stabiliseert wanneer ik schakel. Bij het optrekken had ik wel een hoog verbruik maar eens ik in z'n 5de zat zag je een mooi dip in het verbruik zo rond de 5 à 6 l/100km - nu blijft deze een hele poos op 7-8 liter hangen om dan geleidelijk te zakken naar die 5 à 6 liter.

 

Ook als ik aan een rood stoplicht moet afremmen rem ik zo veel mogelijk de snelheid af met de motor maar eens ik bijna moet stil staan laat ik de wagen uitbollen met de voet de koppeling ingedrukt en dan lichtjes remmen tot stilstand. Bij deze overgang zie ik ineens de verbruiksteller bij het indrukken van de koppeling overgaan naar ong 2,4l/100km en hoe meer ik naar stilstand kom hoe hoger het verbruik aangeeft (tot zo een 8L en dus met ingedrukte koppeling) tot wanneer ik volledig stil sta dan gaat het verbruik over naar 0,4L/uur.

 

Ook heb ik gezien als ik de wagen in z'n 1ste zet en de koppeling laat komen - wagen gaat dan rijden - zonder dat ik gas geef gaat de verbruiksteller dan naar 6 à 7 liter wat ik toch wel hoog vind

 

Ik denk dus dat er wat mis is met een 1 of andere sensor ofzo.

De motor doet voor de rest alles normaal en naar mijn mening mis ik geen vermogen.

Gaat hem over een 1.9tdi 2007 met een handgeschakelde 5-bak en een BXE motor met 141d km op de teller.

 

wat kan ik controleren ?

wie zorgt voor de verbruiksgetallen ? welke sensor ?

kan ik wat controleren met vcds ofzo ?

elektro/mechanica/pneumatica/hydraulica/PLC technieken/koeltechnieken allemaal geen probleem maar op motorisch vlak niet veel kaas gegeten.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Ook als ik aan een rood stoplicht moet afremmen rem ik zo veel mogelijk de snelheid af met de motor maar eens ik bijna moet stil staan laat ik de wagen uitbollen met de voet de koppeling ingedrukt en dan lichtjes remmen tot stilstand. Bij deze overgang zie ik ineens de verbruiksteller bij het indrukken van de koppeling overgaan naar ong 2,4l/100km en hoe meer ik naar stilstand kom hoe hoger het verbruik aangeeft (tot zo een 8L en dus met ingedrukte koppeling) tot wanneer ik volledig stil sta dan gaat het verbruik over naar 0,4L/uur.

 

 

 

ik heb dit ook gemerkt bij mijn passat. is dit normaal dat het verbruik een beetje stijgt als je ontkoppeld tot stilstand afremt?

 

bij ik gaat het zo: als ik bij het naderen van een rood licht rond 40 km/h ontkoppel, is na het ontkoppelen mijn verbruik 0,5L. wanneer ik dan bijna tot stilstand ben gekomen, zie ik mijn verbruik plots stijgen (tot zelfs 11L/100km) om dan weer te zakken naar 0,5L/uur bij volledige stilstand.

aangepast door y4ss1n
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je stil staat word het verbruik toch in liters per uur aangegeven dacht ik.

 

 

 

Ook als ik aan een rood stoplicht moet afremmen rem ik zo veel mogelijk de snelheid af met de motor maar eens ik bijna moet stil staan laat ik de wagen uitbollen met de voet de koppeling ingedrukt en dan lichtjes remmen tot stilstand. Bij deze overgang zie ik ineens de verbruiksteller bij het indrukken van de koppeling overgaan naar ong 2,4l/100km en hoe meer ik naar stilstand kom hoe hoger het verbruik aangeeft (tot zo een 8L en dus met ingedrukte koppeling) tot wanneer ik volledig stil sta dan gaat het verbruik over naar 0,4L/uur.

 

Ook heb ik gezien als ik de wagen in z'n 1ste zet en de koppeling laat komen - wagen gaat dan rijden - zonder dat ik gas geef gaat de verbruiksteller dan naar 6 à 7 liter wat ik toch wel hoog vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uitrijden met de koppeling ingetrapt kost meer brandstof dan uitrijden in de versnelling, dat heb ik met mijn auto ook. ( 2liter benz )

snap ik zo niet, de motor moet toch geen werk meer doen en is toch los gekoppeld van de wielen ? bak staat tenslotte toch in zijn vrij ?

wat is het verschil dan tussen stil staan met ingedrukte koppeling en een rijdende wagen met ingedrukte koppeling ? de motor draait dan toch in zijn vrijloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

snap ik zo niet, de motor moet toch geen werk meer doen en is toch los gekoppeld van de wielen ? bak staat tenslotte toch in zijn vrij ?

wat is het verschil dan tussen stil staan met ingedrukte koppeling en een rijdende wagen met ingedrukte koppeling ? de motor draait dan toch in zijn vrijloop.

 

Ik weet het niet zeker of dit bij de TDI ook het geval is, maare...

Bij gas los (lees: uitrollen) wordt er geen brandstof meer ingespoten.

Zodra je de koppelingspedaal intrapt gaat ie in principe stationair draaien, dan wordt er nog een klein beetje brandstof ingespoten om de motor draaiende te houden.

 

Hoe je op je bc waardes van 6l/100km krijgt met ingetrapte koppelingspedaal is mij een raadsel.

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

snap ik zo niet, de motor moet toch geen werk meer doen en is toch los gekoppeld van de wielen ? bak staat tenslotte toch in zijn vrij ?

wat is het verschil dan tussen stil staan met ingedrukte koppeling en een rijdende wagen met ingedrukte koppeling ? de motor draait dan toch in zijn vrijloop.

uitlopen in versnelling is altijd zuiniger dan in zijn vrij omdat er niks wordt ingespoten is mij destijds altijd aangeleerd in de rijschool. dat, en het feit dat je meer controle hebt over de vertraging van de auto (afremmen op de motor).

 

uitbollen in vrij wordt dus altijd afgeraden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok dat doe ik ook maar afremmen tot stilstand door afremmen op de motor mag je me es tonen. Komt altijd wel een moment dat je moet remmen met ingdrukte koppeling.

Maar dat stationair draaien met draaiende wielen een verschil geeft dan stationair draaien in stilstand dat begrijp ik dan niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik vermoed dat het aan je nokkenastiming ligt, de riem is kort geleden vervangen, staat de timing vroeger of later dan veranderd het verbruik.

Zou je meetwaardenblok 4 vakje 4 eens willen posten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok dat doe ik ook maar afremmen tot stilstand door afremmen op de motor mag je me es tonen. Komt altijd wel een moment dat je moet remmen met ingdrukte koppeling.

Maar dat stationair draaien met draaiende wielen een verschil geeft dan stationair draaien in stilstand dat begrijp ik dan niet.

allicht, maar wat ik bedoelde is dat je 'n "gecontroleerdere" dosering hebt van je afremvermogen door ook op de motor af te remmen. Géén remmen gebruiken is uiteraard geen top idee :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik vermoed dat het aan je nokkenastiming ligt, de riem is kort geleden vervangen, staat de timing vroeger of later dan veranderd het verbruik.

Zou je meetwaardenblok 4 vakje 4 eens willen posten

Kan ik wel eens voor je doen. En kort geleden is wat relatief aangezien ik met moeite 12d km per jaar rij.

Maar waarom merk ik dit pas x aantal tankbeurten verder op ? Zijn nu ondertussen 10 tankbeurten verder. En de voorgaande kon ik zonder problemen de 980-1000km halen.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het wordt steeds warmer buiten, wellicht rijd je nu met je airco aan ? Wellicht ook je winterbanden omgewisseld naar zomer ?

Airco staat hier altijd op auto en de auto heeft dit jaar niet op winterbanden gestaan. Bandendruk is op alle 4 de wielen 2,4 bar.

Het is maar sinds de laatste tankbeurt dat het mij op viel dat ik er minder km uit kreeg terwijl ik wel een zuinige bestuurder ben. Denk zelf dat er iets anders aan de hand is ofwel was het een moment opname en moet ik de volgende tankbeurt eens afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

D-riem wissel is gedaan op 132.171 km op datum 27/05/15 alsook dan de waterpomp en multuriem zijn vervangen en ook alle filters.

Dus denk dat ik dan moest er iets mis zijn in de timing dat ik dit al eerder zou moeten opgemerkt hebben qua verbruik dan of heb ik het hier mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Airco staat hier altijd op auto en de auto heeft dit jaar niet op winterbanden gestaan. Bandendruk is op alle 4 de wielen 2,4 bar.

Het is maar sinds de laatste tankbeurt dat het mij op viel dat ik er minder km uit kreeg terwijl ik wel een zuinige bestuurder ben. Denk zelf dat er iets anders aan de hand is ofwel was het een moment opname en moet ik de volgende tankbeurt eens afwachten.

2.4 bar maar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2.4 bar maar?

Euhm ja,

Tankdeksel geeft aan 2,2bar met 2 personen en gewoon beladen.

2,5 voor en 3 achter bij volledige bezetting en koffer vol. Dus denk ik dat ik met de 2,4 ruim voldoende zit met 2 volwassenen en 2 kids van 2 en 5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Euhm ja,

Tankdeksel geeft aan 2,2bar met 2 personen en gewoon beladen.

2,5 voor en 3 achter bij volledige bezetting en koffer vol. Dus denk ik dat ik met de 2,4 ruim voldoende zit met 2 volwassenen en 2 kids van 2 en 5 jaar.

bij mij staat als minimum 2.6 bar voor én achter :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

regeneratie roetfilter?

Temperatuursensor nog fris?

roetfilter heb ik naar mijn weten er niet onder zitten

over welke temp sensor heeft u het ? auto komt doorgaans vlot op temperatuur en ook de olie temperatuur is relatief snel op temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden