Ik merkte bij de vorige tankbeurt dat ik opmerkelijk minder kilometers uit mijn tank heb gehaald dan vroeger.
Vroeger zat ik rond de 1000km met een volle tank en bij deze tankbeurt had ik nauwelijks de 900km gehaald.
Ook is mijn lange afstand verbruik gestegen met zo een halve liter.
Heb de wagen een op de krik gezet en de wielen eens met de hand gedraaid en rechts achter loopt wel maar minder vlot als de linkse maar niet echt om te zeggen dat er een blokkade is. Je hoort de schijf zo heeeel lichtjes zingen. maar zoals is zeg moet ik geen macht zetten om ze rond te draaien.
Wat ik dan wel opmerk is dat bij het normaal optrekken het verbruik verder omhoog schiet als vroeger en ook heel laat stabiliseert wanneer ik schakel. Bij het optrekken had ik wel een hoog verbruik maar eens ik in z'n 5de zat zag je een mooi dip in het verbruik zo rond de 5 à 6 l/100km - nu blijft deze een hele poos op 7-8 liter hangen om dan geleidelijk te zakken naar die 5 à 6 liter.
Ook als ik aan een rood stoplicht moet afremmen rem ik zo veel mogelijk de snelheid af met de motor maar eens ik bijna moet stil staan laat ik de wagen uitbollen met de voet de koppeling ingedrukt en dan lichtjes remmen tot stilstand. Bij deze overgang zie ik ineens de verbruiksteller bij het indrukken van de koppeling overgaan naar ong 2,4l/100km en hoe meer ik naar stilstand kom hoe hoger het verbruik aangeeft (tot zo een 8L en dus met ingedrukte koppeling) tot wanneer ik volledig stil sta dan gaat het verbruik over naar 0,4L/uur.
Ook heb ik gezien als ik de wagen in z'n 1ste zet en de koppeling laat komen - wagen gaat dan rijden - zonder dat ik gas geef gaat de verbruiksteller dan naar 6 à 7 liter wat ik toch wel hoog vind
Ik denk dus dat er wat mis is met een 1 of andere sensor ofzo.
De motor doet voor de rest alles normaal en naar mijn mening mis ik geen vermogen.
Gaat hem over een 1.9tdi 2007 met een handgeschakelde 5-bak en een BXE motor met 141d km op de teller.
wat kan ik controleren ?
wie zorgt voor de verbruiksgetallen ? welke sensor ?
kan ik wat controleren met vcds ofzo ?
elektro/mechanica/pneumatica/hydraulica/PLC technieken/koeltechnieken allemaal geen probleem maar op motorisch vlak niet veel kaas gegeten.
Vraag
wulfke
Ik merkte bij de vorige tankbeurt dat ik opmerkelijk minder kilometers uit mijn tank heb gehaald dan vroeger.
Vroeger zat ik rond de 1000km met een volle tank en bij deze tankbeurt had ik nauwelijks de 900km gehaald.
Ook is mijn lange afstand verbruik gestegen met zo een halve liter.
Heb de wagen een op de krik gezet en de wielen eens met de hand gedraaid en rechts achter loopt wel maar minder vlot als de linkse maar niet echt om te zeggen dat er een blokkade is. Je hoort de schijf zo heeeel lichtjes zingen. maar zoals is zeg moet ik geen macht zetten om ze rond te draaien.
Wat ik dan wel opmerk is dat bij het normaal optrekken het verbruik verder omhoog schiet als vroeger en ook heel laat stabiliseert wanneer ik schakel. Bij het optrekken had ik wel een hoog verbruik maar eens ik in z'n 5de zat zag je een mooi dip in het verbruik zo rond de 5 à 6 l/100km - nu blijft deze een hele poos op 7-8 liter hangen om dan geleidelijk te zakken naar die 5 à 6 liter.
Ook als ik aan een rood stoplicht moet afremmen rem ik zo veel mogelijk de snelheid af met de motor maar eens ik bijna moet stil staan laat ik de wagen uitbollen met de voet de koppeling ingedrukt en dan lichtjes remmen tot stilstand. Bij deze overgang zie ik ineens de verbruiksteller bij het indrukken van de koppeling overgaan naar ong 2,4l/100km en hoe meer ik naar stilstand kom hoe hoger het verbruik aangeeft (tot zo een 8L en dus met ingedrukte koppeling) tot wanneer ik volledig stil sta dan gaat het verbruik over naar 0,4L/uur.
Ook heb ik gezien als ik de wagen in z'n 1ste zet en de koppeling laat komen - wagen gaat dan rijden - zonder dat ik gas geef gaat de verbruiksteller dan naar 6 à 7 liter wat ik toch wel hoog vind
Ik denk dus dat er wat mis is met een 1 of andere sensor ofzo.
De motor doet voor de rest alles normaal en naar mijn mening mis ik geen vermogen.
Gaat hem over een 1.9tdi 2007 met een handgeschakelde 5-bak en een BXE motor met 141d km op de teller.
wat kan ik controleren ?
wie zorgt voor de verbruiksgetallen ? welke sensor ?
kan ik wat controleren met vcds ofzo ?
elektro/mechanica/pneumatica/hydraulica/PLC technieken/koeltechnieken allemaal geen probleem maar op motorisch vlak niet veel kaas gegeten.
aangepast door wulfkeLink naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
26
9
6
5
Popular Days
19 apr
26
18 apr
24
17 apr
8
21 apr
3
Top Posters For This Question
wulfke 26 posts
-=mYst=- 9 posts
y4ss1n 6 posts
Vdub 5 posts
Popular Days
19 apr 2016
26 posts
18 apr 2016
24 posts
17 apr 2016
8 posts
21 apr 2016
3 posts
Popular Posts
Vdub
ik vermoed dat het aan je nokkenastiming ligt, de riem is kort geleden vervangen, staat de timing vroeger of later dan veranderd het verbruik. Zou je meetwaardenblok 4 vakje 4 eens willen posten
wulfke
Euhm ja,Tankdeksel geeft aan 2,2bar met 2 personen en gewoon beladen. 2,5 voor en 3 achter bij volledige bezetting en koffer vol. Dus denk ik dat ik met de 2,4 ruim voldoende zit met 2 volwassenen en
y4ss1n
bij mij is de d-riem nog niet vervangen geweest (zit op 109k nu)... zal anders eens langsgaan bij garage voor dit probleem (i.e. dat het verbruik stijgt ontkoppeld) en zien wat ze zeggen
Posted Images
64 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten