Ga naar inhoud
  • 0

hoger verbruik dan anders


wulfke

Vraag

Ik merkte bij de vorige tankbeurt dat ik opmerkelijk minder kilometers uit mijn tank heb gehaald dan vroeger.

Vroeger zat ik rond de 1000km met een volle tank en bij deze tankbeurt had ik nauwelijks de 900km gehaald.

Ook is mijn lange afstand verbruik gestegen met zo een halve liter.

Heb de wagen een op de krik gezet en de wielen eens met de hand gedraaid en rechts achter loopt wel maar minder vlot als de linkse maar niet echt om te zeggen dat er een blokkade is. Je hoort de schijf zo heeeel lichtjes zingen. maar zoals is zeg moet ik geen macht zetten om ze rond te draaien.

 

Wat ik dan wel opmerk is dat bij het normaal optrekken het verbruik verder omhoog schiet als vroeger en ook heel laat stabiliseert wanneer ik schakel. Bij het optrekken had ik wel een hoog verbruik maar eens ik in z'n 5de zat zag je een mooi dip in het verbruik zo rond de 5 à 6 l/100km - nu blijft deze een hele poos op 7-8 liter hangen om dan geleidelijk te zakken naar die 5 à 6 liter.

 

Ook als ik aan een rood stoplicht moet afremmen rem ik zo veel mogelijk de snelheid af met de motor maar eens ik bijna moet stil staan laat ik de wagen uitbollen met de voet de koppeling ingedrukt en dan lichtjes remmen tot stilstand. Bij deze overgang zie ik ineens de verbruiksteller bij het indrukken van de koppeling overgaan naar ong 2,4l/100km en hoe meer ik naar stilstand kom hoe hoger het verbruik aangeeft (tot zo een 8L en dus met ingedrukte koppeling) tot wanneer ik volledig stil sta dan gaat het verbruik over naar 0,4L/uur.

 

Ook heb ik gezien als ik de wagen in z'n 1ste zet en de koppeling laat komen - wagen gaat dan rijden - zonder dat ik gas geef gaat de verbruiksteller dan naar 6 à 7 liter wat ik toch wel hoog vind

 

Ik denk dus dat er wat mis is met een 1 of andere sensor ofzo.

De motor doet voor de rest alles normaal en naar mijn mening mis ik geen vermogen.

Gaat hem over een 1.9tdi 2007 met een handgeschakelde 5-bak en een BXE motor met 141d km op de teller.

 

wat kan ik controleren ?

wie zorgt voor de verbruiksgetallen ? welke sensor ?

kan ik wat controleren met vcds ofzo ?

elektro/mechanica/pneumatica/hydraulica/PLC technieken/koeltechnieken allemaal geen probleem maar op motorisch vlak niet veel kaas gegeten.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

die distributieriem/nokkenastiming staat op zich goed(vermogenstechnisch helaas niet)

 

LMM kan best, als die vreemd hoge waardes geeft stationair. Overigens moet je altijd afremmen op de motor, dus koppeling NIET ingetrapt en rem wel. pas op het laatst na teruggeschakeld hebben kun je de koppeling in houden.

Kan in wat uitlezen met vcds mbt LMM om deze eventueel te kunnen uitsluiten ? Weet u toevallig in welke mwb ik moet zoeken ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat oplopende verbruik bij afremmen is geen groot issue en kan nooit de verklaring zijn voor een toegenomen verbruik. De oorzaak zal inderdaad liggen in een meetfout, afrondingsfout of algehele nauwkeurigheid van de meetgegevens of mogelijk een bug.

 

Hoeveel meter leg je nou daadwerkelijk af voordat je stilstaat en nog remt terwijl de motor ontkoppeld is. Dat is in de orde van promilles of nog minder van de totale reisafstand en zal dus nooit tot een hoger meetbaar verbruik leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

toen ik men 3C nog had dus ook de 1.9 tdi BXE merkte ik dat nadat ik de 140.000 km had ik veel minder ver kon rijden met 1 tank! van 1200km naar 1050 tot 1100 km per tank! 

nooit geweten aan wat dit lag! ik reed nog steeds hetzelfde en tankte op dezelfde plaats! dacht eerst dat ik een lek ergens had maar dat bleek negatief! 

uiteindelijk in het begin dat ik men passat had 110.000 km kon ik zeker 1200km met een tank en op de 185.000km maar 1000 met een tank.

Distributie had ik op 155.000 km laten doen en had het ervoor al. Ik denk dat dit wat normaal ik 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien andere banden?

Banden zijn nog steeds dezelfde of 15d km geleden.

 

Gisteren en vandaag wat langere afstanden dan anders kunnen rijden en zit nu op de helft van de tank met zo een 570km. En het lange afstandsverbruik is nu gezakt van 6,6 naar 6,1L/100km en het verbruik vanaf start was dan 5,4L/100km. Misschien dat het dan toch een moment opname was. Ik volg het alleszins verder op tot aan de tankbeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tank je altijd bij dezelfde pomp? Misschien dat de kwaliteit slechter is geworden.

Ja ik tank altijd (indien mogelijk - op vakantie bvb niet) bij het Total tankstation hier in de buurt.

Merk wel op dat dit Total station een stuk goedkoper is dan het Total station een dorp verder. Misschien om te kunnen concurreren met de andere uit ons dorp dat ze wat meer additieven toevoegen - was namelijk wel de periode dat de prijs per liter laag stond 0,953 ofzoiets.

 

Maar alsnog heb ik dit nog niet eerder gehad dat ik het zo goed opmerkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk dat ik met m'n passat 'n keer of drie die total "excellium" heb getankt... scheelde zich elke keer bijna 100 km op 'n tank dat ik minder kon rijden, en dan was het nog duurder ook :bash:

 

ik tank altijd bij DATS24 :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vandaag de tank terug moeten vol gooien. Uiteindelijk terug 990km uit een tank gehaald (lampje was net gaan branden) en had via de BC nog een actieradius van 85km . gemiddeld verbruik van 5,5L/100km en lang termijn verbruik van 6L/100km. Leek dus een moment opname te zijn. benieuwd of het nog een zal voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden