IHC966 Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 Heb de winterbanden er weer onder zitten. Volgens mij zit er in deze banden stikstof (groene dopjes op het ventiel). Kun je deze banden ook gewoon oppompen met lucht als er te weinig in zit? Of moet er toch stikstof in? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 lucht bestaat al voor ca 78% uit stikstof. Dus kun je gewoon bijvullen. Persoonlijk vind ik het gebakken lucht dat hele stikstof verhaal. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 IHC966 Geplaatst 29 november, 2012 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 Zat er al in toen ik de auto kocht incl. winterbanden. Alle bedankt, dan kan ik ze mooi zelf met de compressor bijvullen als het nodig is. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 Zou je topictitel voortaan beter willen omschrijven? Ik zal m nu aanpassen voor je Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 IHC966 Geplaatst 29 november, 2012 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 Is prima Jeroen, bedankt. Mag wat mij betreft wel op slot. Heb al een antwoord van Alle Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 -=mYst=- Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 lucht bestaat al voor ca 78% uit stikstof. Dus kun je gewoon bijvullen. Persoonlijk vind ik het gebakken lucht dat hele stikstof verhaal. ik heb dat ooit 'n keer zitten uitspitten. De theorie achter het verhaal is dat de zuurstof moleculen met de tijd door de rubber van de banden zouden kunnen "lekken" en stikstof niet. maw: je pompt gewoon lucht en na x aantal tijd verdwijnt de zuurstof en blijft zowat enkel de stikstof over. Vult opnieuw bij etc. Elke keer wordt dus het percentage zuurstof minder en minder per keer je moet bijpompen. dus als je dikwijls genoeg moet bijpompen, rij je automatisch op stikstof... stof tot nadenken zou ik zeggen, of heb ik ergens iets gemist in mijn redenering? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 wakes Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 Volgens mij heb je er gelijk in, maar dan kun je er beter 1x stikstof in laten pompen, dan dat je 10x terugoet naar de pomp voordat je op een hoog percentage stikstof zit. Wat trouwens nooit 100% stilstof zal worden, omdat je het iedere keer bijvult met zuurstof Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 BARRY_TDI Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 dus als je dikwijls genoeg moet bijpompen, rij je automatisch op stikstof... stof tot nadenken zou ik zeggen, of heb ik ergens iets gemist in mijn redenering? Denk dat als je dikwijls bij moet vullen je gewoon een lekke band heb Kristof Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ATS Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 pffff ik vroeg me al af hoe vaak hij zijn banden moet bij vullen, mis over 1 seizoen 0,1bar (met gewoon lucht) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 -=mYst=- Geplaatst 29 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 29 november, 2012 ik check mijn bandenspanning maandelijks, lijkt me niet abnormaal Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Bootje_Ronald Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 Ik ben het gewoon een keer eens met Kristof... Hele stikstof verhaal is gebakken lucht. Weer een leuke woordspeling op dit tijdstip... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 San_TFSI Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 Het idee achter stikstof is ook dat er geen vocht in zit, in lucht meestal wel. In de racerij gebruikt men tegenwoordig vaak gedroogde lucht, dan heb je hetzelfde effect. Vocht zet uit als het opwarmt, en als je hele vochtige lucht hebt, loopt je bandenspanning dus op als je banden heet worden. In de racerij kan dat dus functioneel nadelig zijn, maar in een personenauto maakt het eigenlijk geen biet uit.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 marcels Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 vocht zet niet uit door warmte lucht daar integen weer wel daar zit het verschil met dus met stikstof deze veranderd dus niet van volume door invloed van de temp. Dus in de zomer of winter zal je altijd met de zelfde bandenspanning rijden met stikstof gevulde banden terwijl zuurstof in de winter minder volume heeft dan in de zomer. Je band zal nooit helemaal gevuld zijn met stikstof maar het kleine beetje zuurstof wat er nog in de band zit is te verwaarlozen en zal de bandenspanning niet beinvloeden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 San_TFSI Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 vocht zet niet uit door warmte lucht daar integen weer wel daar zit het verschil met dus met stikstof deze veranderd dus niet van volume door invloed van de temp.Dus in de zomer of winter zal je altijd met de zelfde bandenspanning rijden met stikstof gevulde banden terwijl zuurstof in de winter minder volume heeft dan in de zomer. Je band zal nooit helemaal gevuld zijn met stikstof maar het kleine beetje zuurstof wat er nog in de band zit is te verwaarlozen en zal de bandenspanning niet beinvloeden. Dat is ook niet waar, stikstof zet ook uit a.g.v temperatuur, al is het wel minder. Maar vocht verdampt toch......... en krijgt dan een veel groter volume. En idd een lege band zou je eerst moeten vacumeren en dan met stikstof vullen anders heb je altijd 1/3 "lucht" in je band (absolute druk van een band met 2 bar is dus 2 + 1 bar (atmosfeer) = 3 bar waarvan 1 bar aan buitenlucht). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Petroman Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 Ha, dat verklaard waarom er elke keer water uit mijn banden loopt. Komt door verschil in buitentemperatuur en opgewarmde banden...... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 guyke Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 ik denk dat jullie allemaal een zuurstofgebrek hebben snuffel blijf van die stikstof ballonnen af man Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ATS Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 ik check mijn bandenspanning maandelijks, lijkt me niet abnormaal Ik ook. Maar hoef er niks aan te doen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 "Voordeel" van puur stikstof is de molecuul grote. In lucht zit 21% zuurstof en dat zijn kleinere moleculen die tussen de rubbermoleculen kunnen ontsnappen, stikstofmoleculen zijn daar te groot voor. Daardoor zakt langzaam je bandenspanning. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 redmiller Geplaatst 30 november, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 30 november, 2012 Vinden jullie het niet heerlijk om zo af en toe je banden lekker te kunnen kietelen met een beetje frisse lucht?! Jij vindt het toch ook lekker als 's ochtends je ramen van je slaapkamer -ff- worden opengezet Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 johan-dtc Geplaatst 7 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 7 januari, 2013 een nadeel van stikstof is dat het dikker is van samenstelling, wat dus ook weer zorgt voor trilingen in de auto wij hebben op de zaak meerdere auto's gehad waarvan we de auto niet stil kregen mbt tot trillen, haalden we de stikstof uit de banden was het probleem weg Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ®win Geplaatst 7 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 7 januari, 2013 een nadeel van stikstof is dat het dikker is van samenstelling, wat dus ook weer zorgt voor trilingen in de autowij hebben op de zaak meerdere auto's gehad waarvan we de auto niet stil kregen mbt tot trillen, haalden we de stikstof uit de banden was het probleem weg Zal toeval zijn. Lucht is 80% stikstof, dus het gewichtsverschil tussen lucht- en stikstofvulling in een autoband is niet meetbaar/merkbaar. Bovendien zit gas gelijkmatig verdeeld over de ruimte die het ter beschikking heeft en zal dus nooit voor balansproblemen kunnen zorgen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Petroman Geplaatst 7 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 7 januari, 2013 een nadeel van stikstof is dat het dikker is van samenstelling, wat dus ook weer zorgt voor trilingen in de autowij hebben op de zaak meerdere auto's gehad waarvan we de auto niet stil kregen mbt tot trillen, haalden we de stikstof uit de banden was het probleem weg Je moet ook geen vloeibare stikstof gebruiken.... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fai Geplaatst 7 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 7 januari, 2013 een nadeel van stikstof is dat het dikker is van samenstelling, wat dus ook weer zorgt voor trilingen in de autowij hebben op de zaak meerdere auto's gehad waarvan we de auto niet stil kregen mbt tot trillen, haalden we de stikstof uit de banden was het probleem weg Je moet ook geen vloeibare stikstof gebruiken.... Hihihi Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fabian3 Geplaatst 14 april, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 14 april, 2013 Onzin dat stikstof verhaal, gewoon maandelijks je bandenspanning bijhouden met lucht van de tankstations! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
IHC966
Heb de winterbanden er weer onder zitten. Volgens mij zit er in deze banden stikstof (groene dopjes op het ventiel). Kun je deze banden ook gewoon oppompen met lucht als er te weinig in zit? Of moet er toch stikstof in?
Link naar reactie
Delen op andere sites
23 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten