Ga naar inhoud
  • 0

Carterpan gescheurd bij plug?!?!


6bakker

Vraag

Net voor de zomervakantie dit jaar besloot ik voor de zekerheid de kleine beurt iets eerder te laten doen omdat we toch een flink aantal kilometers wilden gaan rijden.

Ik beng de auto deze dag naar de ATU garage en er wordt gevraagd, wilt u er op wachten of spreken we een tijd af dat u hem komt halen. Het was een klusje waar een paar uur voor stond maar toch besloot ik te wachten. Er zat een grote electronica zaak naast dus ik kon de tijd wel doden.

 

Aan het einde van de middag, ik denk zo'n drie uur later (het was een grote electronica zaak :D ) sta ik daar bij de garage en ik zie mijn auto nog steeds op de brug staan. Oké kan gebeuren, komt wel goed, volgende week vakantie, relax! Volgens de verkoper / baliemedewerker duurt het niet lang meer. Ik pak nog een bakkie koffie en de telegraaf :embarassed: en wacht geduldig af tot ik lekker naar huis kan rijden. Een uur later tegen sluitingstijd krijg ik de mededeling van de baliemedewerker dat er een probleem is met de carterplug. Het schijnt te lekken en is niet meer te maken. Of ik een fiets mee wil of dat ik opgehaald wordt. Oké kan gebeuren, komt wel goed, volgende week vakantie, relax!

 

De vriendelijke baliemedewerker legt uit wat dit probleem inhoud en het komt er op neer dat ik een dag de auto moet missen en dat dit geintje mij €600 gaat kosten, boven op de kosten voor de beurt.

 

De monteur laat mij zien hoe het zit en hoe het kan gebeuren. Volgens hem heeft de auto een grote smak gemaakt tegen een drempel en zal hij al vrij lang olie hebben gelekt. Nou niet dus. Ik heb er nog nooit één druppel olie bij hoeven vullen en de auto is dealer onderhouden, alles altijd op tijd gemaakt, niet bezuinigd op onderhoud, en ik ken de vorige eigenaar. Ik baal hier enorm van omdat ik het gevoel heb dat ik genaaid word door een slechte monteur. Maar ik kan niks bewijzen. Aan de hand van de foto kan je zien dat de carter gescheurd is langs het schroefdraad.

 

Ik vraag me dus af of het kan scheuren na een botsing met een drempel of dat je dan meer schade moet zien.

 

Wat kan ik hier nog mee?

 

Remco

post-3812-1423822837,5258_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ziet er helaas wel naar uit dat er iets met geweld langsgeschaafd is. Je kunt de slijpsporen zien zitten. Ik kan me alleen niet helemaal oriënteren dus of dit inderdaad door een drempel is gekomen kan ik zo niet zeggen.

Wat wel kan zijn gebeurd is dat het carter al flink beschadigd was maar nog niet zichtbaar gescheurd. Dan kan het zijn dat wanneer je de plug er met wat kracht in- of uitdraait het carter alsnog (verder) scheurt. Hoe dan ook wordt het denk ik lastig om ATU aansprakelijk te stellen en een andere optie om dit goedkoper te repareren weet ik eigenlijk ook niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan niet echt zien dat dit door een obstakel in de weg is gebeurt, wat je wel kunt zien is dat de carterpan vol met haarscheurtjes zit.

Mijn gok is dat ze de bout met grof geweld vast hebben gezet, en dat de pan is gebarsten.

 

Hij heeft btw wel eens een tikje gehad, zo te zien.

Maar dat mag volgens mij niet tot gevolg hebben dat die scheurtjes erin zitten. Da's duidelijk een vorm van 'als het niet rekt dan scheurt het wel'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan zou de pan ook al lekken voordat de olie ververst werd, in dat geval zou de garage de situatie eerst moeten voorleggen aan de klant. Nu hebben ze de olie ververst (nieuwe afdichting) terwijl de pan lekt en dat lijkt me niet aannemelijk.

 

De afdichting zit toch aande zijkant bij een V6?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vreemd allemaal , jou heel lang laten wachten tot sluitingstijd en dan pas aangeven dat er wat aan de hand is, ben van mening dat de monteur de bout te hard heeft vastgezet, als je zeker weet dat je nooit olie heb verloren in het verleden is dit wel vreemd.

Die schaafplek die je ziet zegt niets over een oude scheur,die er all lang zat , want je verloor nooit olie?

Hoe zit het met je motorbeschermingsplaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vreemd allemaal , jou heel lang laten wachten tot sluitingstijd en dan pas aangeven dat er wat aan de hand is, ben van mening dat de monteur de bout te hard heeft vastgezet, als je zeker weet dat je nooit olie heb verloren in het verleden is dit wel vreemd.

Die schaafplek die je ziet zegt niets over een oude scheur,die er all lang zat , want je verloor nooit olie?

Hoe zit het met je motorbeschermingsplaat?

 

heb ook zo een vermoeden :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lastig probleem. Misschien verliest hij nog steeds geen olie.

 

De zaak doet een beetje verdacht door je zo lang te laten wachten. Maar dat is geen bewijs van schuld.

 

Maar als zo DM zegt, de afdichting aan de zijkant zou zitten, lijkt mij de kans op zelf veroorzaakte schade minimaal. En idd, als je de moer maar hard genoeg vastdraait gaat er vast iets kapot.

 

Sterkte met deze kwestie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er al een zichtbare scheur in het blok zat had de monteur vast wel eerder gebeld. Al is het maar on zichzelf in te dekken.

Waarschijnlijk zat er al een (haar)scheurtje in is verder bij het vast draaien van de plug. daar kan je naar mijn mening de monteur niet de schuld van geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fijn probleem waar je zo vlak voor je vakantie mee opgezadeld wordt :blink: ....

 

Als ik de foto goed bekijk lijkt het of er een vlak gesleten stukje op de aluminium rand zit. Dat lijkt mij redelijkwijs wel het resultaat van een "oeps" bonk, k*t-drempel. Je ziet ook een paar scheuren zitten.

Als vervolgens de plug wordt vastgedraaid kan het dus gebeuren dat de boel scheurt. En dan hoeft de monteur niet eens echt lomp te zijn, want het is maar lichtmetaal.

 

Het lijkt logisch dat je wat meer beschadigingen zou moeten zien, of is dit randje van de plug echt het laagste punt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@robert65

Ja dat is idd mooi balen vlak voor de vakantie. en of dit randje het laagste punt is weet ik niet precies, hier heb ik niet goed op gelet, ik zal vanmiddag de carterpan eens goed bekijken

 

Ik blijf het ook raar vinden dat ik het pas voor sluitingstijd kreeg te horen. De monteur heeft mij laten zien hoe de olie langs de bout lekte. dit betekent dat er olie in de motor zat vlak voor sluitingstijd!

 

@Alain @cabriootje

De bodemplaat is niet beschadigd en de bout in de carterpan is ook niet beschadigd, maar dit is waarschijnlijk de nieuwe bout.

Ik heb de carterpan wel meegekregen maar had er niet aan gedacht de oude bout ook op te vragen.

 

Heeft het zin als ik het onderdeel naar PON breng voor een deskundige analyse of zullen zij zich afzijdig houden omdat ik de auto elders liet onderhouden.?

 

Bedankt voor alle reacties tnt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt mij ook een gevalletje, door de monteur veroorzaakt.

De wagen lekte eerst nog niet.

Misschien dat er al wel een klein haarscheurtje in zat.

Maar is deze verder gegaan, toen de bout er opnieuw vast is in gezet. (evt. te vast gedraaid)

 

Zit een andere bout in want deze is niet beschadigd.

Mocht het drempelschade zijn moet je dit wel kunnen zien aan de bout en onderplaat.

 

Bodemplaat is niet stuk en bout kun je niet meer zien.

 

Blijf het een raar verhaal vinden.

 

Mocht het al zo zijn bij aankomst daar, zou ik als monteur zijn de de klant hier eerst opwijzen.

Om dit soort dingen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben nu wel helemaal klaar met deze duitse keten, het vertrouwde gevoel is gewoon weg. Ik had al eerder een slecht gevoel over die lui toen ik mijn banden wissel deed na de winter. ook weer zo'n raar verhaal waar je vraagtekens bij krijgt. en nu dit. Het kan zijn dat ik gewoon pure pech heb maar het gevoel dat je hebt bij zo'n garage is voor mij wel belangrijk. Als ik ze niet kan vertrouwen dan wordt ik achterdochtig.

 

Stel dat het de fout is van de monteur, hoe kan je dit dan rechtzetten? moet ik de rechtsbijstand verzekering inschakelen (of een paar zware jongens meenemen).

 

volgende keer terug naar de dealer denk ik, dan maar wat meer uitgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zou het inderdaad een kunnen voorleggen aan je rechtsbijstand. Niet geschoten is altijd mis. Maar ik weet niet of je veel kans maakt, bewijs maar eens dat je voor die tijd geen lekkage had.

Bovendien is de schade weliswaar (waarschijnlijk) ontstaan tijdens hun wekzaamheden, maar het carter ziet er niet fris uit en de kans is dus vrij groot dat er al 'iets' was. Dan krijg je dus eindeloos getouwtrek.

 

Ik zou ATU wel even laten weten dat jij ze in ieder geval moreel aansprakelijk houdt, vanwege de manier waarop ze gewerkt hebben en omdat de uiteindelijke problemen toch echt bij hun zijn ontstaan. Wie weet levert dat nog wat op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De gang van zaken (net voor sluitingstijd)bij de afhandeling wil ik niets van zeggen, echter de scheur in het carter komt van de klap die het carter heeft gehad en komt niet door te hard aandraaien want dan gaat de draad kapot. Overigens is dit een van de redenen waarom ik de olie eruit zuig. Ik controleer met een lamp wel of er olielekkage is. Het carter eronder zetten is wel even werk en dus is de prijs niet heel vreemd.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Remco,

 

Inderdaad gewoon niet goed gehandeld door de garage. Dit hadden ze je veel eerder kunnen en moeten vertellen.

De discussie aangaan over verantwoordelijkheid etc. is een principekwestie, maar persoonlijk zou ik hier van af zien aangezien dit zeer frustrerende processen zijn en je er vaak uiteindelijk niet beter van wordt. Vooral omdat de garage in dit geval altijd zal terugvallen op het feit van de al beschadigde carterpan. Het enige waar je in het gelijk zal worden gesteld is de wijze van handelen door de garage (maar daar schiet je niet veel mee op....).

 

Ik zie dat je uit Amersfoort e.o. komt, zelf hebben wij met onze Passat en daarvoor Golf goede ervaringen bij de Pondealer (niet de goedkoopste, maar wel goede en naar mijn gevoel eerlijke service, en dat is ook wat waard).

 

groeten en suc6,

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Jos: Als het materiaal zo is weggesleten als hier, tezamen met wat haarscheuren, dan ben ik er van overtuigd dat je in dit geval eerder het materiaal splijt dan het draad stukdraait. Je maakt stuk wat op dat moment het zwakste is (en normaliter zou dat bij lichtmetaal inderdaad het draad zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo 6bakker,

 

Je hebt al heel wat reacties gehad, maar wilde toch de mijne nog toevoegen.

 

Het systeem pan/plug is bij volkswagen erg slap en heeft na een paar beurtjes verversen vaak tot gevolg dat de plug niet meer wil afsluiten of de draad 'dol' is gedraaid (zelf meegemaakt, moest een nieuwe carterpan onder).

In jouw situatie lijkt het erop dat dit een geval van te hard aandraaien icm haarscheuren in de pan is.

Toch zou ik niet te snel de garage de schuld geven, wat de constructie van VW is op dit gebied nou eenmaal niet super.

Om deze reden zuigt Jos (Dieverbrug) de olie op in plaats van het er via de carterplug uit te laten lopen.

 

Veel succes, ik baal erg voor je, want dit soort kosten zit je zeker voor je vakantie niet op te wachten.

 

Toch een goede vakantie gewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat van dat aandraaien of een slappe pan is onzin, ik draai al jaren 3 a 4x per jaar de plug eruit en weer in, en je moet gewoon rekening houden dat zeker met een alu pan dat materiaal veel zachter is dan de bout die erin gaat, dus vast is vast.

 

De pan van topicstarter is in dit geval gescheurd door een klap met iets wat onder de auto doorgegaan is, want je draait, net als Js zegt hooguit het schroefdraad kapot.

 

De reden dat het vervangen van een carterpan duur is, komt doordat het subframe los moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden