Ga naar inhoud
  • 0
Log in om dit te volgen  
aussie

ventilatie blijft draaien na afsluiten

Vraag

Regelmatig blijft de ventilatie na het afsluiten doordraaien. Dit na een rit van 20 km en daarna ook na korte rit.
In de zomer kan ik dit nog begrijpen, maar nu met 10 graden. Moet ik me zorgen maken?
vw passat 2.0 tdi break - bj 2012

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Regeneratie sessie die niet goed afgemaakt is? Rijdt je veel korte ritjes of met lage snelheid? Denk de DPF vol is of dreigt vol te raken, keer goed leeg blazen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Even voor een half uur de snelweg op en de 6e versnelling overslaan.

Bedoel je dat ik tijdens het optrekken op de snelweg direct moet doorschakelen van de 5e naar de 7e versnelling ?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

dus niet in de hoogste versnelling rijden, maar 1 of 2 versnellingen lager. Dat je toch rond de 2500~3000 toeren hebt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Je moet hem even lekker laten blazen met de toeren rond de 2200, meer heeft geen enkele nut en kan het zelfs verergeren. Half uurtje rijden minimaal, ik ben ook erg van de toevoegingen en haal daar mooie resultaten mee, maar dat ben ik. Daar kan een hele discussie over losbarsten, is niet de bedoeling.😄

Kortom, laat de diesel even flink werken dan heb je kans dat je probleem weg is en veel beter loopt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Half uurtje snelweg op 2.200 toeren, ga ik binnen kort eens proberen.
Bedankt voor de tip !

Heeft een "kloppend geluid" hier ook iets mee te maken ?
Als ik tussen de 90-130 rijd, lijkt het alsof er een helicopter boven mij vliegt.
Bij hogere en lagere snelheden rijdt'ie erg rustig en soepel...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Wat bij mij hielp tegen de diesel klop was het tanken van Total exelium, rijdt mijn diesel ook 200km verder mee.

 

Wederom discussie waardig maar ik merk veel verschil met andere merken.

Zowel bij mijn licht als donker grijze hetzelfde effect, beide wel de 1600 versie.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Je moet zeker niet de motor maximaal belasten, dan wordt er simpelweg niet ge-regenereerd. Regenereren zorgt ervoor dat de uitlaatgassen enkele honderden graden warmer worden, en die thermische belasting van het systeem c.q. de uitlaat kan er dan gewoon niet bij. Daar is het systeem niet voor ontworpen, het wordt dan gewoon te heet dus het motormanagement zal die situatie te allen tijde voorkomen.

Iemand gaf aan dat je regenereren aan kan zetten met VCDS en dan gewoon goed op de schakelindicator letten, en niet gaan bleren over de snelweg, maar gewoon 20 minuten een constante snelheid in de versnelling die door de schakelindicator wordt aangegeven. Lange provinciale weg zou al voldoende moeten zijn. Bij regenereren zal je zien aan de schakelindicator dat je veel hoger in toeren moet doorschakelen.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
1 hour ago, bm-er said:

Iemand gaf aan dat je regenereren aan kan zetten met VCDS en dan gewoon goed op de schakelindicator letten, en niet gaan bleren over de snelweg, maar gewoon 20 minuten een constante snelheid in de versnelling die door de schakelindicator wordt aangegeven. Lange provinciale weg zou al voldoende moeten zijn. Bij regenereren zal je zien aan de schakelindicator dat je veel hoger in toeren moet doorschakelen.

Wat als het een DSG betreft? Ik neem aan dat de DSG bak dat zelf regelt, of toch niet?

aangepast door Ozzy40

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
4 minutes ago, Ozzy40 said:

Wat als het een DSG betreft? Ik neem aan dat de DSG bak dat zelf regelt, of toch niet?

Een gewone handbak ook.🙂

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
4 hours ago, dieseltje said:

DSG kun je manueel bedienen. (pook naar rechts)

Ik doelde op houd de dsg bak er rekening mee en gaat ie dan zelf een lagere versnelling uitkiezen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Je moet hem even lekker laten blazen met de toeren rond de 2200, meer heeft geen enkele nut en kan het zelfs verergeren. Half uurtje rijden minimaal, ik ben ook erg van de toevoegingen en haal daar mooie resultaten mee, maar dat ben ik. Daar kan een hele discussie over losbarsten, is niet de bedoeling.
Kortom, laat de diesel even flink werken dan heb je kans dat je probleem weg is en veel beter loopt.

Vandaag even goed op gelet: de motor draait 2.200 toeren in z'n D7 als ik 135km/h rijd. Voelde meer als 'Cruisen' dan als 'blazen'

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
15 minutes ago, JanSL said:


Vandaag even goed op gelet: de motor draait 2.200 toeren in z'n D7 als ik 135km/h rijd. Voelde meer als 'Cruisen' dan als 'blazen' emoji1303.png

Is het ook, maar de exacte toeren waardoor hij lekker leeg kan blazen. Ook gas even hele maal vol en direct weer los kan zorgen dat de turbo even moet werken, een paar keer doen zonder direct te versnellen. Helpt ook goed tegen een luie en vieze turbo.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ik rij te weinig om te zeggen of het probleem bij mij is opgelost. Laatst stond de motor-ventilator alsnog na te blazen, terwijl ik gewoon rustig gereden had.
Het vreemde is, dat ik na het starten vd auto een storingsnelding krijg via de App, maar in de auto zie ik er helemaal niks van.
Eén keer had mijn vrouw de auto mee (ik bleef thuis) en kon zo in de App zien dat de koelvloeistof een storing gaf. Bleek later ook op het minimum te staan. Binnenkort maar eens bijvullen en kijken of het nablazen dan minder wordt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
On 30-10-2019 at 13:16, dieseltje said:

nee dat doet de DSG niet

Nou, ik merk wel degelijk dat hij aan het regenereren is, doordat de DSG iets hogere toerentallen laat draaien. Vooral bij een ritje binnendoor merk je dat vrij duidelijk: "waarom schakelt hij nou niet op zoals anders". Als je hem daarna uitzet blijven de ventilatoren ook draaien namelijk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Regelmatig blijft de ventilatie na het afsluiten doordraaien. Dit na een rit van 20 km en daarna ook na korte rit.
In de zomer kan ik dit nog begrijpen, maar nu met 10 graden. Moet ik me zorgen maken?
vw passat 2.0 tdi break - bj 2012
Jouw probleem opgelost@aussie? Ik heb dit ook een tijd gehad en nog een tijd later ging de auto flink roken op momenten. Bleek dat de regeneratie telkens niet afgerond kon worden door een fout tijdens de regeneratie. Hierdoor liep de roetfilter alsmaar voller en bij iedere poging tot regenereren werd het roken erger.

o=o Tuned by JD | KW Streetcomfort | Audi speedline 19" | Helix audio | LED lighting | Alltrack mirror caps | maintained by VAG specialists

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Misschien dat ik fout zit maar ook als ik lange of korte afstanden rijd blijft soms de ven draaien als de auto afgesloten is. En ik rij benzine/CNG. Wat zou dat dan kunnen zijn 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
12 hours ago, BARRY_TDI said:

Regenereren?

Al uitgelezen??

Ik dacht dat regenereren alles voor diesels was en als je ureum/adbleu systeem had. Dus als ik het begrijp heeft een benzine wagen ook z’n systeem om te regenereren? Nee nog niet uitgelezen en ook geen melding in het dashboard. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

een aardgasauto regenereert niet, het kan wel zijn dat de motor relatief warm is en daarom nadraait.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden