Als de prijs doorslaggevend is, zou ik een excel-sheet gaan maken. Zet hierin het aanschafbedrag, verzekeringsbedrag, MRB, aantal km dat je rijdt en literprijs. Dan zie je wat de vaste kosten doen per model.
De DSG7 heb je in een droge en natte versie (met olie). De natte schijnt langer mee te gaan.
Hoe belangrijk is vermogen (koppel) voor je ? Een GTE heeft een leuk gecombineerd vermogen, maar zodra jij de snelweg oprijdt, moet de relatief zwakke brandstofmotor een relatief zware auto trekken (nl incl. accu en electromotor). Laat staan als er nog een aanhangwagen achter hangt.
Het genoemde verbruik van de GTE van 1:18 hangt natuurlijk sterk af hoeveel % electrische KMs zijn. Dat moet je ook meenemen.
En met de salderingsregeling maakt het financieel niks uit of je de stroom direct in je GTE stopt, of eerst teruglevert (en er geld voor krijgt) en bv 's avonds gewoon stroom voor terug koopt.
Zonder salderingsregeling heb je alleen gratis stroom als de GTE overdag aan de oplader hangt. Als je 5 dagen per week werkt blijft alleen het weekend over.
Succes met de ingewikkelde berekening. Ik rij zelf een BiTDI met 20k per jaar.