Ga naar inhoud

Distributieriem / timingbelt PASSAT 1.9 TDI 2002 AVF


Roads

Aanbevolen berichten

Distributieriem / timingbelt PASSAT TDI 2002 AVF

 

Eerste klus na aanschaf van een auto is voor mij altijd distributieriem vervangen 8) ...dus hier zijn de foto's; (nog niet helemaal klaar maar edit's volgen nog..)

First job after aquiring a used car; replacement of the timing belt!...so here's the "how too" 8) (not enirely done yet, later edits will finish the job!) ;

 

1b. Nieuwe distributieriem set bestaande uit; de riem, 120 tand 30mm, looprol, spanrol en bouten. Totale kosten €130 (bij de automaterialen winkel bij mij op de hoek…makkelijk lekker dichtbij!))

New timing belt set containing; timing belt, 120 tooth 30mm wide, guiding role, tensioning role and bolts. Total costs; €130 (At the car parts shop that just happens to be my neighbor, now that’s convenient!)

1D. De door mij gemaakte “special tool” die er later voor zorgt dat de automatische spanner vast gezet kan worden. Belangrijk zijn de binnen diameter van de sleuf; ca. 5 mm en de buitendiameter van ca. 15mm. dikte is te vaieren tussen ca. 2 en 4 mm. Ik heb er een grote carroseriering voor gebruikt.

My custom made “special tool”, its sole purpose is to lock the automatic belt tensioner in position as to be seen later in the project. Important dimensions; 5mm inside with, roughly 15mm outside with and between 2 and 4mm thick.

2. Eindelijk beginnen! De Rode cirkel is het echte begin punt, deze hendel moet verwijderd worden (methode is zichtbaar in latere foto’s) alvorens de in de groene circels aangegeven bouten te verwijderen en dan de de grille te verwijderen door deze vertikaal naar boven te trekken. (hij is geborgt dus wat kracht kan nodig zijn)

Finally, the start! The leaver in the red circle is the starting point, this one has to be removed (method is shown in later pictures) prior to unbolting the two bolts shown in the green circles and then pulling the grille vertically up. (this may require some gentle force)

3. Bekijk eerst even de hendel zodat je goed wee thou hij werkt.

First have a good look at the leaver to understand the way it works.

4. De plastic hendel is geborgt door een metalen kapje, deze is los the halen met een schoevendraaier, neem daarna een niet te grote schroevendraaier en draai hem tussen de twee palletjes van de heldel zodat deze open gaan staan en van de bevestigings pin gehaald kunnen worden. Als je een te grote schroevendraaier gebruikt of te veel kracht gebruikt kan hat hendeltje breken! (Zie volgende foto)

The plastic leaver is locket by a metal plate that locks the two arms of the leaver together. This is to be removed by using a flat screwdriver. Next step is to take a flat screwdriver that’s not to large en turn this one in between the arms so that they open up and you’re able to pull the leaver from its joint. Don’t use a two large screwdriver and don’t use excessive force, it breaks easily! (As shown in next picture)

4A. Dit is de hendel nadat ik hem na de klus wee rte snel terug wilde plaatsen..biertje stond al klaar en tja…oeps maar wel gelijk een mooi voorbeeld

This is the leaver after I’ve tried to install is two fast when the job was almost finished and my beer was already waiting for me…ai, but a good example!

5. Na het verwijderen van de grille zijn 4 bumper bouten zichtbaar, ik raad aan deze als laatste van de bumperbouten te verwijderen!

After removal of the grill 4 bumper bolts appear, I advice to remove all other bumper bolts first en remove those last.

6. In elke wielkast zitten 4 torx boutjes (torxs 25), verwijder deze.

Both wheel casings hold 4 toxs bolts, remove these.

7. Een van de boutjes zit in de bovenhoek van de bumper en zit vertikaal gemonteerd.

One of the bolts is mounted vertically in the upper corner of the bumber.

8A. Deze twee (ook in de wielkast) hoeven niet perse los maar dat maakt het werk later wel iets gemakkelijker.

Removing these two isn’t a necessity but it will make later work a little easier.

9. De bumper zit aan de onderkant op 3 plaatsen met bouten vast

3 Bolts hold the Bumper on the underside

10. Verwijder de laatste 4 bouten aan de voorkant (waar de grille zat) en trek de bumper naar voren (maar als je mistlampen hebt niet te hard, de stekkers moeten nog los!)

Remove the last 4 bolts and pull the bumper forward. ( If your car has fog lights then be careful)

11. Ik heb gelukkig een variant en dus een mooie plaats om de bumper,grille en andere kappen veilig op te bergen.

I’m lucky to have a station-car give a good storage for the bumper, grille and other covers.

12. Verwijder de omcirkelde twee bouten.

Remove the two bolts in the red circles.

13. Verwijder de omcirkelde bout. Ik heb om later beweging te vergemakkelijken ook de groen omcirkelde boutjes verwijderd, maar dat is niet echt nodig.

Remove the bolt in the red circle. I’ve removed the bolts in de green circles to make later movement easier but that isn’t a necessity.

14. verwijder de luchtinlaat buis door de drie kruiskop schroeven(rood omcirkeld) te verwijderen en hem dan aan de luchtfilter kant los te trekken. Verwijder ook de bout die groen omcirkeld is, dit om later de “lock carrier” positie mogelijk te maken.

Remove the air intake tube by unbolting the 3 screws (circled red) and pulling the tube loose at the air filter side. Remove the green circled bold, this is needed to enable the “lock carrier” position later on.

15. Verwijder de bout en haal de temperatuur sensor uit zijn bevestiging (ben je zeker dat je hem later niet kapot trekt, zorg er ook voor dat je de kabel niet kapot trekt, trek de sensor dus wat naar de aansluiting toe.

Remove this bolt and just to be safe loosen the sensor from its casing and make sure the cable is able to move.

16. verwijder deze bout.

Remove this bolt.

17. Maak de slang naar het koelvloeistof reservoir los, je zult namenlijk zodadelijk aan de echte koelvloeistof slang gaan trekken en je wilt wederom niets kapot trekken. Verwijder dan de intercooler buis door met een schroevendraaier of tang de vergrendeling omhoog te trekken. Pas wel op, de buis kan wat olie bevatten. (heel normaal, niets aan de hand dus!) Het is niet op de foto zichtbaar maar in die buurt zitten ook wat andere slangen of kabels aan de caroserie bevestigd, ook even losmaken dus…

Loosen the hose that runs from the coolant tank, you’ll be pulling on the main hose later and why put stress on a hose that’s so easy to loosen. Remove the intercooler hose by pulling the lock clamp up, the hose may contain some oil. (Don’t worry if the case, this is considered to be quite normal) Somewhere in that area some cables or tubes are fixed to the body of the car (not visible on the picture) loosen those too…

18. Aan de onderzijde van de auto zitten 2 intercooler buizen die bijde los moeten (rechts en links), deze foto is de rechter, (als je voor de auto staat) dit is ongeveer het laagste punt van het intercooler system, het is dus verstandig een lekbak onder de opening te plaatsen want ook hier kan olie uit lopen.

Two more hoses are to be found underneath the car, these need to be loosened as well, this picture illustrated the one on the right (standing in front of the car), it would be wise to place something underneath the opening prior to loosening, oil may be caught in the system.

19. Dit is een foto van de linker intercooler slang, je raad het al….losmaken. Ook even het groene stekkertje uit zijn klemmetje halen.

A picture of the left hose, and you’ve probably guessed it…loosen..Also loosen the green connector.

20. Even een dubbel check…is deze bout al verwijded?

Just a check, this bolt already removed?

21. Ook deze hoekbout verwijderen.

Remove this corner bolt to.

22. Maak de bumper balk aan de linker kant los dit door de rood omcirkelde bouten en moer lost e maken (torx 45), laat de geel omcirkende nog even zitten!!

Remove the bolts and …that I’ve circled red, leave the one that’s circled yellow for now!!

23. Zelfde als de andere kant maar draai eerst een van de grote bouten in het gat waar ik in deze foto niets heb zitten, je zou dan de bumberbalk moeten kunnen verwijderen.

Same as this other side but this time screw one of the bolts in the hole that’s empty in my picture. You should now be able to remove the bumper beam

25. Dit zou je nu moeten zien..nog even nergens aan trekken en uitkijken dat het plastic voorste gedeelte niet los komt.

You should be seeing this now, don’t pull anything yet..be carefull as the plastic front piece might fall foreward.

26. Neem een aantal draadeinden M8, een aantal moeren en carroserie ringen. (Ik heb 1 meter in 4 stukken gezaagd…afgekeken van Thijs hier op het forum) draai om te beginnen de draadeinden in de gaten en plaats het moertje weer op het uitstekende boutje zodat de twee voor gedeelten weer aan elkaar zitten.

Take a couple of studs M8, …(seen this done by someone else on this forum; Thijs) and start by crewing those in the holes. Also place the … to join the two front parts.

27. Zelfde als aan de linker kant maar hier heb ik de rechter bovenbout weer verwijderd, je ziet dat het geheel naar voren begint te komen. Verwijder nu ook de bout aan de linkerkant.

Same as the other side but here I’ve already removed the right top bolt, as to be seen, the front is starting to come loose. Remove the one remaining bolt on the left side as well.

28.Je kunt nu beginnen de “Lock carrier” positie in te zetten! Dit doe je door de voorkant los te trekken van de carroserie (dit behoort gemakkelijk te gaan, dus geen kracht nodig!) en dan borgen door een aantal carroserie ringen met bouten er achter tussen de twee delen te draaien draaien. Het is vervolgens verstandig de radiateur te ondersteunen met een steun of krik. (Dit omdat je er later misschien onbewust op gaat hangen)

You’re now ready to start entering the “Lock carrier” position. Just pull the front gently from the body of the car, this should not require force! It would be wise to support the radiator with a stud or jack once in position. (You’ll probably need it to be supported later on)

29. Zo ziet het er dus uit; de lock carrier positie!

So this is how the lock carrier position looks like!

30. Zo ziet het er dus uit; de lock carrier positie!

So this is how the lock carrier position looks like!

31. Vanaf nu is alles “inbus”; draai als eerste de ventilator van zijn viscokoppeling (4 boutjes)

As off now all bolts will be the “inbus” type, start by unbolting the radiator fan. (4 bolts)

32. Volgende missie is de multi riemen eerst te markeren (Pijl in de looprichting waar ik de witte cirkels heb geplaatst) en vervolgens te demonteren. Demonteren doe je door hem te ontspannen door een sleutel te plaatsen waar ik de blauwe cirkel heb geplaatst en die dan naar beneden te duwen, je moet de riem nu van alle rollen kunnen halen. (Tip; zorg eerst dat je straks weer weet hoe hij gezeten heeft!) (De oplettende onder jullie zullen op de foto’s zien dat ik de dynamo heb gedemonteerd om dit voor elkaar te krijgen, maar dat bleek niet echt nodig te zijn.) Na de multiriem gedemonteerd te hebben moet je de spanner demonteren (groen omcirkeld), deze zit met 2 inbus bouten vast. Vervolgens is de aircoriem spanner aan de beurt (rood omcirkeld)

Next mission is to dismount the multi-belts (not sure that’s proper English) but first make sure they’re properly marked!

post-3573-1423822327,9614_thumb.jpg

post-3573-1423822328,0083_thumb.jpg

post-3573-1423822328,0708_thumb.jpg

post-3573-1423822328,1176_thumb.jpg

post-3573-1423822328,1489_thumb.jpg

post-3573-1423822328,1958_thumb.jpg

post-3573-1423822328,227_thumb.jpg

post-3573-1423822328,2895_thumb.jpg

post-3573-1423822332,3986_thumb.jpg

post-3573-1423822332,4299_thumb.jpg

post-3573-1423822332,4768_thumb.jpg

post-3573-1423822332,508_thumb.jpg

post-3573-1423822332,5549_thumb.jpg

post-3573-1423822332,6018_thumb.jpg

post-3573-1423822332,6799_thumb.jpg

post-3573-1423822332,7736_thumb.jpg

post-3573-1423822332,8205_thumb.jpg

post-3573-1423822332,8674_thumb.jpg

post-3573-1423822332,9142_thumb.jpg

post-3573-1423822332,9611_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pr8ig. Goed gedaan :thumb:

Ik neem aan dat je in je tekst ook gaat uitleggen wat een rood, groen of geel cirkeltje betekent.

Er mist ook een stukje: je trekt aan de handel van de motorkapontgrendeling en toen had je de ontgrendeling in je hand en lag de bovenbumper op de grond :lol::lol::lol::lol:

Nooit gedacht dat er zoveel schroeven losmoeten. Heb je geen schroeven overgehouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Foto's 42 en 43; gebruik van het "special tooltje" (om automatische riem spanner voor te spannen, dit maakt dan weer montage van de spanrol mogelijk. tja zal de klus (afschrijven van het verhaal) weer eens op moeten pakken en afmaken. (zie er een beetje tegenop...moet namenlijk de helft van de foto's opnieuw plaatsen om het verhaal duidelijk te krijgen...foto verhaal vanaf de dynamo (die helemaal niet los hoeft ) klopt niet helemaal... :embarassed:

Het duidelijk opschrijven van het verhaal duurt ongeveer net zo lang als de klus zelf...hmmm

"Mag" volgende week weer voor mijn werk naar Ierland en UK..zijn weer een paar uurtjes op luchthavens...mooie tijd voor een dergelijke klus!

 

Ben inmiddels reeds wel weer met de auto in Nederland geweest...er staan dus weer wat meer km's op de teller :P ..naar NL (omg Breda) in ongeveer 9,5 uur en op 1 tank..geen probleem, comfortabel reizen zo! (doet me dan wel een beetje aan die passat reclame denken waarbij de bestuurder uit de auto rolt om water te drinken. :D )

...grappig detail van zo'n trip; rij door 7 landen (Italie, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Belgie en uiteindelijk Nederland) en krijg minimaal 3 smsjes per grensovergang...en dan ook weer terug.. 42 smsjes...grrrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 4 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden