Een aantal dagen geleden heb ik voorruitverwarming in mijn auto geïnstalleerd.
Voorruit werd geplaats door CarGlass let wel op dat de massa kabel aan de kant van de massa punt zit. Heel belangrijk !!!!
Benodigde onderdelen
3B0 951 253 - relais
3C0 973 721 - relais houder
000 979 027 - pin
000 979 417 - pin
N 102 519 02 - 60A
000 979 406 E - pin
3C1 971 890 - houder
071 973 851 - stekker (x2)
000 979 307 E - pin
000 979 025 E - pin boordnet
3C1 971 303 - houder
3C2 971 303 - houder
Niet elk boordnet ondersteund deze optie. Hierbij een lijst welke dat wel doen.
Met (*) – highend
Zonder (*) -- medium
- 3C0 937 049 B
- 3C0 937 049 C (*)
- 3C0 937 049 F
- 3C0 937 049 G (*)
- 3C0 937 049 K
- 3C0 937 049 L (*)
- 3C0 937 049 R
- 3C0 937 049 S (*)
- 3C0 937 049 AB
- 3C0 937 049 AC (*)
- 3C0 937 049 AF
- 3C0 937 049 AG (*)
- 3C0 937 049 AK
- 3C0 937 049 AL (*)
- 3C8 937 049 C (*)
- 3C8 937 049 F (*)
- 3C8 937 049 G
- 3C8 937 049 H
- 3C8 937 049 M (*)
- 3C8 937 049 P
- 3C8 937 049 Q (*)
- 3C8 937 049 S (*)
- 3C8 937 049 AA
- 3C8 937 049 AB (*)
- 3C8 937 049 AC (*)
Aansluit schema
Montage
Ik ben begonnen om de plastic kap onder het raam weg te halen. Rubber er uit trekken en vier clips er vanaf halen dan beiden ruiten wissers los schroeven. Ze kunnen best vast zitten een klein beetje WD-40 doet wonderen.
Toen alle delen los waren heb ik heel voorzichtig de plastic kap los geklikt.
De volgende stap is ruimte maken om een kabel naar de E-box en het boordnet te trekken.
Ik heb de Accu los gemaakt en verwijderd, het lucht filter heb ik uit de rubber steun los gemaakt en een beetje naar achter geduwd. Nu had ik wat ruimte om bij de zekering kast te komen om een extra zekering te plaatsen.
Kabel met pin wordt in de stekker aan de onderkant van E-box bevestigd.
Hier heb ik eerst twee kabels los gemaakt en beide clips los geklikt om meer speling te krijgen.
Nu met torx 45 aan de schroef draaien en de zekering kast komt van zelf omhoog.
Stekker aan de onderkant komt tevoorschijn. Aan beiden kanten de lip op zij duwen en de stekker omhoog trekken. Beveiliging naar voren schuiven rubber dop weg duwen en pin 000 979 406 E plaatsen. Beveiliging terug schuiven kabel afdoppen. Dit gedeelte is klaar en de zekering kast kan dicht.
Deze kabel netjes weg werken naar voren trekken (ruimte onder voorruit).
Nu heb ik een dunne kabel 0,5 mm naar het boordnet gelegd. Hier heb ik teflon draad gebruikt om door rubber afdichting te komen. Deze kabel met pin 000 979 025 E wordt aangesloten op het boordnet stekker B (12pin) en we hebben pin 2 nodig.
Deze kabel netjes weg werken naar voren trekken (ruimte onder voorruit).
Vervolgens heb ik twee stekkers aangesloten op de ruit zelf. Ruit met verwarming heeft aan beide kanten flat kabels dus is het een kwestie van de stekkers in elkaar schuiven. Beide kabels worden met elkaar gekoppeld en als een kabel verder aangesloten.
Alle tot dus ver aangesloten kabels worden aangesloten op een relaishouder. Voor pin bezetting zie schema. Massa aansluit punt zit bij de ruitenwisser motor.
Relais zelf heb ik vast gezet met schroef M4 aan de zijkant van ECU kast.
En als laatste de 60A zekering erin steken en ik hoef nooit meer te krabben.
Vraag
navi16
Een aantal dagen geleden heb ik voorruitverwarming in mijn auto geïnstalleerd.
Voorruit werd geplaats door CarGlass let wel op dat de massa kabel aan de kant van de massa punt zit. Heel belangrijk !!!!
Benodigde onderdelen
3B0 951 253 - relais
3C0 973 721 - relais houder
000 979 027 - pin
000 979 417 - pin
N 102 519 02 - 60A
000 979 406 E - pin
3C1 971 890 - houder
071 973 851 - stekker (x2)
000 979 307 E - pin
000 979 025 E - pin boordnet
3C1 971 303 - houder
3C2 971 303 - houder
Niet elk boordnet ondersteund deze optie. Hierbij een lijst welke dat wel doen.
Met (*) – highend
Zonder (*) -- medium
- 3C0 937 049 B
- 3C0 937 049 C (*)
- 3C0 937 049 F
- 3C0 937 049 G (*)
- 3C0 937 049 K
- 3C0 937 049 L (*)
- 3C0 937 049 R
- 3C0 937 049 S (*)
- 3C0 937 049 AB
- 3C0 937 049 AC (*)
- 3C0 937 049 AF
- 3C0 937 049 AG (*)
- 3C0 937 049 AK
- 3C0 937 049 AL (*)
- 3C8 937 049 C (*)
- 3C8 937 049 F (*)
- 3C8 937 049 G
- 3C8 937 049 H
- 3C8 937 049 M (*)
- 3C8 937 049 P
- 3C8 937 049 Q (*)
- 3C8 937 049 S (*)
- 3C8 937 049 AA
- 3C8 937 049 AB (*)
- 3C8 937 049 AC (*)
Aansluit schema
Montage
Ik ben begonnen om de plastic kap onder het raam weg te halen. Rubber er uit trekken en vier clips er vanaf halen dan beiden ruiten wissers los schroeven. Ze kunnen best vast zitten een klein beetje WD-40 doet wonderen.
Toen alle delen los waren heb ik heel voorzichtig de plastic kap los geklikt.
De volgende stap is ruimte maken om een kabel naar de E-box en het boordnet te trekken.
Ik heb de Accu los gemaakt en verwijderd, het lucht filter heb ik uit de rubber steun los gemaakt en een beetje naar achter geduwd. Nu had ik wat ruimte om bij de zekering kast te komen om een extra zekering te plaatsen.
Kabel met pin wordt in de stekker aan de onderkant van E-box bevestigd.
Hier heb ik eerst twee kabels los gemaakt en beide clips los geklikt om meer speling te krijgen.
Nu met torx 45 aan de schroef draaien en de zekering kast komt van zelf omhoog.
Stekker aan de onderkant komt tevoorschijn. Aan beiden kanten de lip op zij duwen en de stekker omhoog trekken. Beveiliging naar voren schuiven rubber dop weg duwen en pin 000 979 406 E plaatsen. Beveiliging terug schuiven kabel afdoppen. Dit gedeelte is klaar en de zekering kast kan dicht.
Deze kabel netjes weg werken naar voren trekken (ruimte onder voorruit).
Nu heb ik een dunne kabel 0,5 mm naar het boordnet gelegd. Hier heb ik teflon draad gebruikt om door rubber afdichting te komen. Deze kabel met pin 000 979 025 E wordt aangesloten op het boordnet stekker B (12pin) en we hebben pin 2 nodig.
Deze kabel netjes weg werken naar voren trekken (ruimte onder voorruit).
Vervolgens heb ik twee stekkers aangesloten op de ruit zelf. Ruit met verwarming heeft aan beide kanten flat kabels dus is het een kwestie van de stekkers in elkaar schuiven. Beide kabels worden met elkaar gekoppeld en als een kabel verder aangesloten.
Alle tot dus ver aangesloten kabels worden aangesloten op een relaishouder. Voor pin bezetting zie schema. Massa aansluit punt zit bij de ruitenwisser motor.
Relais zelf heb ik vast gezet met schroef M4 aan de zijkant van ECU kast.
En als laatste de 60A zekering erin steken en ik hoef nooit meer te krabben.
Link naar reactie
Delen op andere sites
50 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten