Ga naar inhoud
  • 0

Problemen 18t (longlife, sludge, verkoling) en nieuwe motor


Thomas-47

Vraag

Eerder heb ik bericht over het signaal op het dashboard: STOP, oliedruk weg (maar dan in het Duits). Naar de garage gegaan en bleek dat de boel verstopt zat. Oliefilter verstopt, oliepomp verstopt, carterontluchtingsdelen verstopt en noem maar op verstopt. Schade aan krukas en conclusie motor vervangen. Op dit forum alles kunnen lezen over longlife en sludge en de negatieve gevolgen daarvan. Met deze wijsheid aan de gang gegaan bij dealer en Pon. Vervangen motor en arbeid totaal 5800 eu. Na veel geschrijf over productaansprakelijkheid en coulanceregelingen tot overeenstemming kunnen komen met dealer en Pon en resultaat een kostenpost van 944 eu (is wat anders dan 5800 eu). Forum heeft zijn nut bewezen en veel info is te lezen. In Amerika, Canada en UK is dit ook bekend en daar is de garantietermijn voor 18t in Audi a4 en VWpassat verlengd tot 8 jaar, ongeacht het aantal kilometers. In NL is daar niets van bekend???? Bij Audi en Passat is een subframe aangebracht en daardoor een kleinere carterpan, dus minder olie. Les uit dit alles: geen longlife doch interval naar 20000 km, grotere oliefilter, na rijden eerst stationair tot rust laten komen van turbo en controle op carterontluchting. Al met al een hele klus geweest, tevreden uit de strijd gekomen en complimenten aan Pon en Kamsteeg Noordwijk voor afhandeling. Blijf lang VW rijden en heb vertrouwen in service van dealer en steun van Pon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

€5800,- :shock: !! Dat is een smak geld. Krijg je hiervoor dan een nieuwe motor of een gebruikte?

 

Bij mij wordt er volgende week een grbuikte tdi in gelegd en dat kost me zo'n 2850 euro. Is ook veel geld maar peanuts vergeleken met het bedrag dat Pon noemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, goed opgelost en is mede te danken aan de inspanning van de dealer. Voor allen die een 18t berijden kan dit een goede les zijn. Ik heb hier en daar nagevraagd en dit probleem is niet overal bekend. De ene heeft er last van en de ander niet. Bij Pon wordt zover mij bekend geen documentatie bijgehouden van storingen bij auto's ouder dan 3 jaar. Je bent dus afhankelijk van een senior monteur die meer dan normale ervaring heeft met product specifieke problemen zoals in dit geval de verkoling van de olie. Het enige wat nog moet gebeuren is het opnieuw uitlijnen omdat het subframe los is geweest. Ook moet de motor nog even goed worden afgesteld, er zitten nogal wat vreemde geluiden in. Het is een stripmotor dus alle onderdelen zijn teruggezet. Morgen een laatste beurt en dan moet ik zonder problemen weer 180000 kunnen rijden :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens, het probleem is de longlife in benzine-motoren die te weinig km's rijden, daar komt sowiezo al veel sludge voor, als je dan ook nog eens ipv 10/15dkm pas na 30/40dkm komt wordt de viezigheid veel hardnekkiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de passat 3bg gekocht in 2005 met 140000 op de teller en de teller geeft nu 186000 aan. Kan dus niet zeggen dat te weinig wordt gereden. Blijft wel vreemd dat de ene 18t er geen last van heeft en de ander wel. Ik kan me wel voorstellen dat bij een jaarbeurt de carterontluchting wordt gecontroleerd. Ook kan het rammelen van de kettingspanner een sein zijn(rijmt ook nog) om de oliedruk te controleren. Daarnaast kan het nuttig zijn om bij een oliewissel de motor preventief te spoelen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Het geeft dan meer vertrouwen dat olieproblemen niet kunnen voor komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze melding ook gehad bij een hoge snelheid in Duitsland.

Hiervan krijg je het wel even Spaans benauwd.

Ik heb de auto uit de LongLife laten halen. Het probleem wat ik nu heb is dat men er 10W40 ingegooit heeft i.p.v. 0W40.

Naar mijn mening is deze olie te dik.

Het antwoord van de dealer was dat dit voorgeschreven wordt door VW.

 

ps. de auto heeft 150.000 gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

10w40 schrijft VW inderdaad voor bij deze motoren, vertelden ze mij ook.

 

Ik heb echter duidelijk gemaakt dat ik een modificatie-oliefilter wilde (van 3BG) en 0w30 olie. Een van de senior monteurs vroeg mij of de auto gebruikt werd voor racerij, heb toen voor de flauwekul maar geantwoord dat de auto vaak over de nurburgring gaat. :lol:

Toen begon meneer direct te bellen om ergens olie uit te halen, dergelijke olie was namelijk niet op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet de oliehistorie van mijn motor niet maar sinds ik de passat heb, nu bijna 3 jaar, heb ik er alleen Mobil1 0W40 ingedaan + een groter oliefilter sinds kort. De verversingsinterval is bij mij 8 dkm. Ik rij trouwens maar 10 dkm per jaar.

 

Je hebt een goede deal kunnen sluiten voor nog geen 1000 euro!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Eerder heb ik bericht over het signaal op het dashboard: STOP, oliedruk weg (maar dan in het Duits). Naar de garage gegaan en bleek dat de boel verstopt zat. Oliefilter verstopt, oliepomp verstopt, carterontluchtingsdelen verstopt en noem maar op verstopt. Schade aan krukas en conclusie motor vervangen. Op dit forum alles kunnen lezen over longlife en sludge en de negatieve gevolgen daarvan. Met deze wijsheid aan de gang gegaan bij dealer en Pon. Vervangen motor en arbeid totaal 5800 eu. Na veel geschrijf over productaansprakelijkheid en coulanceregelingen tot overeenstemming kunnen komen met dealer en Pon en resultaat een kostenpost van 944 eu (is wat anders dan 5800 eu). Forum heeft zijn nut bewezen en veel info is te lezen. In Amerika, Canada en UK is dit ook bekend en daar is de garantietermijn voor 18t in Audi a4 en VWpassat verlengd tot 8 jaar, ongeacht het aantal kilometers. In NL is daar niets van bekend???? Bij Audi en Passat is een subframe aangebracht en daardoor een kleinere carterpan, dus minder olie. Les uit dit alles: geen longlife doch interval naar 20000 km, grotere oliefilter, na rijden eerst stationair tot rust laten komen van turbo en controle op carterontluchting. Al met al een hele klus geweest, tevreden uit de strijd gekomen en complimenten aan Pon en Kamsteeg Noordwijk voor afhandeling. Blijf lang VW rijden en heb vertrouwen in service van dealer en steun van Pon.

 

Bovenstaande is voor mij een bekend verhaal. De vorige eigenaar van mijn auto heeft precies hetzelfde gehad (bij 88000 km). Voor zover ik me kan herinneren was de schade rond de € 6000,- en is dit uiteindelijk ook een coulance verhaal geworden.

Een deel van het blok is vervangen (met gelijk de distributieriem) en de auto is gelijk de long-life uitgehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even voor de zekerheid...

 

Als je een auto uit de long-life cyclus haalt dan betekent dit toch gewoon dat hij op een korter termijn een beurt krijgt, dat er andere olie ingaat en dat je hem met VAG-com even uit de longlife interval haalt he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto krijgt nu elk jaar een beurt samen met de APK. Of in mijn geval de interval is aangepast in de boordcomputer weet ik niet. Ik heb daarvoor te weinig km's gemaakt. Bij de dealer staat het in ieder geval wel in de computer.

 

Er zit inderdaad andere olie in 10W40 en ik laat deze elk jaar vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De auto krijgt nu elk jaar een beurt samen met de APK. Of in mijn geval de interval is aangepast in de boordcomputer weet ik niet. Ik heb daarvoor te weinig km's gemaakt. Bij de dealer staat het in ieder geval wel in de computer.

 

Er zit inderdaad andere olie in 10W40 en ik laat deze elk jaar vervangen.

 

10W40 is bij mijn weten te dik voor een 1.8T en ik zou de olie vervangen obv kilometers niet periodiek tenzij je heel weing km's maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd, uit de long-life betekent dat je niet meer om de 30/45dkm moet maar om de 10 a 15dkm, er staat nergens dat er dan ook maar andere olie in moet.. het wordt dan alleen wel prijziger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden