Vdub Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 Wat doet verkeerde olie met een nokkenas.. Goede nok: Slechte nok: Slijtage op PD nok/aandrijving: Defecte klepstoter: Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 sabo Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 Uit een tdi? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fai Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 zo dat heb ik niet zo erg verwacht van olie. ik gooi altijd bij mijn alle autos elf olie erin Pffff Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 thedownloader Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 wat versta je onder verkeerde olie? Een bepaald merk of niet door VW gecertificeerde olie? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 wheeler Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 en na hoeveel km.. deze schade? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Alain Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 Is dat 100% zeker dat het door verkeerde olie is gebeurd.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 29 juni, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 Ja, volgens de eigenaar van het revisiebedrijf hier in de buurt(o.a. gespecialiseerd in autocrossmotoren) was de verkeerde specificatie/soort olie de boosdoener van deze slijtage. De coating die op de nokkenas zit/zat zou hierdoor oplossen/afslijten met dat als gevolg. Ik kan niet precies zeggen in welk tijdsbestek dit gebeurt is maar toen de eigenaar in kwestie de auto kocht liep deze nog goed, voor zover we konden beoordelen, na 1,5 week rijplezier begon dit.. De motor in kwestie is een 2L TDI 8v BMP uit een 3C. De km-stand is geloof ik ergens rond de 235dkm. Ik weet dat bij de Transporter T5(5cyl tdi) het ook erg belangrijk is dat er (ik geloof 0w30) de juiste olie in gaat met dezelfde oorzaken/schades indien men dat niet doet. Misschien dat Jos_br nog wat zinnigs kan zeggen daarover aangezien hij de TDI-specialist is hier.. Mooi gevlakte en gewassen kop: Overal nieuwe boutjes in: Kleppen: Weer wat opgebouwd: Onderblok: Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Robl Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 Hm................... Ik moet me bij laten scholen Dacht dat een PD alleen bij een 1.9 en 2.5 tdi is geleverd Ben ik blij dat ik er altijd bovenop zit dat garages altijd olie met 505.01 specificaties er in doen. Je zult ze maar de kost geven dat ze er gewoon ingooien wat ze voordelig hebben gekocht. Heb hier in de regio eens gevraagd wat ze er bij een kleine beurt bij Profile Tirecentre aan olie in doen (weet het, dat is geen echte garage). Maar zij konden geen olie met 505.01 specificaties leveren.................... {edit] Heb het even nagekeken, het kan. Het moeten een AZV of BKD blok zijn wil het een 2.0 tdi pd zijn [/edit] Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 29 juni, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 BMP is het in dit geval.. ook gewoon een PD. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Speedyace Geplaatst 29 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 @Vdub Bij mij zag het er ook zo uit, ook hier werd gelijk met de vinger naar de verkeerde olie gewezen(auto dealer onderhouden) Maar na onderzoek van een olie monster bleek dit correct te zijn. Het ging bij mij om het bekende oliepomp verhaal te gaan. Ik had nog het oude systeem, met ketting aandrijving. Ze hebben toen bij mij de kop ook vervangen, met als gevolg na 3000km weer de boel stuk. Er werd toen verder onderzoek gedaan doormiddel van de olie druk te meten. Deze was toen goed volgens de heren, dus na de 3000km een nieuwe nokken-as gemonteerd je mag niet raden wat er toen gebeurde. (ja weer stuk) Maar toen dus ook de lagerschalen van de drijfstangen en turbo. Gevolg compleet nieuw blok met de modificatie oliepomp/balansassen Zie foto's Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 29 juni, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 29 juni, 2011 Dat lijkt idd verdacht veel op wat ik hier heb..zou het vastlassen van dat ding van die oliepomp niet helpen? Deze auto is van 20-9-2005.. ik weet niet van wanneer ze de modificatie hebben toegepast? Geldt daar nog coulance voor? Ivm fabrieksfout? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Speedyace Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Dat lijkt idd verdacht veel op wat ik hier heb..zou het vastlassen van dat ding van die oliepomp niet helpen?Deze auto is van 20-9-2005.. ik weet niet van wanneer ze de modificatie hebben toegepast? Geldt daar nog coulance voor? Ivm fabrieksfout? Ik heb geen coulance gekregen mijn auto kwam niet voor in de terug roep actie. Heb hem toen weggehaald. Onder blok kost iets van €1500,- incl. Maar dat hielp bij mij niet meer. Hij is vervolgens bij ronald morien beland en die heeft alles geregeld. Nieuw motor, dpf, turbo etc etc. Ook mijn auto is van 2005, een Modificatie is volgens mij, achter in 2006 geweest. Vast lassen heeft weinig zin, is gewoon een slappe constructie. Je kunt volgens mij, ondanks het vele werk wat je al hebt verricht, beter kijken wat een strip motor kost. R.morien heeft dit wel liggen. Succes man ik blijf dit topic volgen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 30 juni, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 De kop is volledig 'nieuw' dus die gebruiken we sowieso.. tevens zal de klant niet nog meer geld uitgeven aan de auto.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 jos_br Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Oorzaak van deze schade is een verkeerde klepstoter. Deze is nu genitreerd (zwart) en blijft dan heel. Met olie heeft dit niets te maken en met de oliepomp al helemaal niet, deze schade komt bij de 1,9tdi oud en nieuw type Golf e.d. ook voor. Deze hebben de balansasconstructie niet. Jos. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 guyke Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 jos we spreken wel over de 2.0 tdi heb hier al 3 tot 4 van deze gevallen gehad , meestal als de nokken as deze schade vertoont is de rest ook al goed ingelopen of aan vervanging toe de grote boosdoener is meestal de olie pomp geweest , geen modificatie of filtertertje verzadigd heb al blokken gehad waar de nokken as van over was , die heb ik nog liggen heb nog onderdelen zat van die blokken moest je iets nodig hebben , zijn allemaal 8 kleppers olie blijf ik er bij dat het nie uitmaakt , rij al jaren op 5w40 ook in de nieuwe 3c bij de pd 3b 116 pk heb ik meer als 150000 km gereden op 5w40 nooooooit problemen en mijn broer appi gooit het nog steeds in zijn 3b 116 ^pk pd ik smeer de meeste auto's hier met 5w40 tot nu toe nog steeds geen motorschde gevallen ze moeten wel mooi op tijd hun olie wissel respecteren als we nu eens spreken van ferraris of ander hoge toeren motoren dan kan ik van uit dat de olie moet aangepast worden 0w30 of zo grz guy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 bjorn Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 blokkie van Richard? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 30 juni, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Oorzaak van deze schade is een verkeerde klepstoter. Deze is nu genitreerd (zwart) en blijft dan heel. Met olie heeft dit niets te maken en met de oliepomp al helemaal niet, deze schade komt bij de 1,9tdi oud en nieuw type Golf e.d. ook voor. Deze hebben de balansasconstructie niet. Jos. OK, maar hoezo verkeerd? Af-fabriek? Niet dat we het zaakje met 3dkm weer uit elkaar moeten halen.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 appi Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 die nokkenas heeft volgens mij drooggelopen ( oliepomp kaduuk ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Speedyace Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Als het lukt, moet je even de carterpan demonteren kan je gelijk zien of de tandjes nog op het tandwiel zitten van de oliepomp en of het as van de pomp nog goed is. Bij mij was dit probleem bij de 93000km en mijn collega, die in een 1.9tdi rijd uit 2006 heeft ook het oliepomp probleem gehad. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 30 juni, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 dat kan ik nog wel even doen.. kan iig geen kwaad. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Speedyace Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Foto's Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 jos_br Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 jos we spreken wel over de 2.0 tdi heb hier al 3 tot 4 van deze gevallen gehad , meestal als de nokken as deze schade vertoont is de rest ook al goed ingelopen of aan vervanging toe de grote boosdoener is meestal de olie pomp geweest , geen modificatie of filtertertje verzadigd heb al blokken gehad waar de nokken as van over was , die heb ik nog liggen heb nog onderdelen zat van die blokken moest je iets nodig hebben , zijn allemaal 8 kleppers olie blijf ik er bij dat het nie uitmaakt , rij al jaren op 5w40 ook in de nieuwe 3c bij de pd 3b 116 pk heb ik meer als 150000 km gereden op 5w40 nooooooit problemen en mijn broer appi gooit het nog steeds in zijn 3b 116 ^pk pd ik smeer de meeste auto's hier met 5w40 tot nu toe nog steeds geen motorschde gevallen ze moeten wel mooi op tijd hun olie wissel respecteren als we nu eens spreken van ferraris of ander hoge toeren motoren dan kan ik van uit dat de olie moet aangepast worden 0w30 of zo grz guy Als je goed leest is de nokkenas niet de boosdoener, de stoter gaat eerst stuk met gevolg dat de nokkenas daarop invreet. Ik was eerder geen voorstander van leeflange olie (0w30) , maar nu de 5w30 een goede blijkt gebruiken we die het meest. De balansassenconstructie wordt volgens mij gesloopt door een kapot vliegwiel. Al de balansassen die we hier hebben vervangen hadden ook een kapot vliegwiel. Jos. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 En vergeet niet de tandempomp. Deze kan diesel naar de olie lekken zonder dat je dat (snel) in de gaten hebt. Olie met diesel erdoor smeert ook niet zo lekker. Volgens mij gaat de stoter hier van kapot met als gevolg wat Jos schrijft. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 passatvw Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Hoe kan je zien of een oliepomp stuk is, als je de kop eraf hebt liggen? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Speedyace Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Door normaal gesproken de olie druk meten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 passatvw Geplaatst 30 juni, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 30 juni, 2011 Dat snap ik, maar als de kop eraf ligt kan je geen druk meten, dus moet alles er op, want dat drooglopen wat Appi verklaard, lijkt me onwaarschijnlijk. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Vdub
Wat doet verkeerde olie met een nokkenas..
Goede nok:
Slechte nok:
Slijtage op PD nok/aandrijving:
Defecte klepstoter:
Link naar reactie
Delen op andere sites
45 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten