Ga naar inhoud
  • 0

Olieverbruik Passat???


Rayman11

Vraag

Hallo,

 

Even voorstellen....

 

Heb sinds juni dit jaar een Vw Passat variant 2.0 20v Highline. Ben zeer tevreden over mijn passat.. tot een week geleden...

 

Vorige week ging ik naar de plaatselijke bandenboer om vier nieuwe winterbanden te laten monteren. Gelijk aan de man gevraagd of hij het oliepijl kon controleren. Bleek de olie niet meer af te lezen te zijn op de peilstok. Peilstok was helemaal droog. Ik de dealer bellen die met het verhaal kwam dat dit niet kon en dergelijke...Mocht er zelf wel Longlife olie ingooien...(1.5 liter) Kortom ik weer verder...

 

Heb de auto in juni gekocht bij een VW dealer in Krimpen. Er stond 61.200 km op de teller en bij aflevering heeft de auto een longlife beurd gehad. Vorige week stond er 68.000 km op de teller en had hij dus blijkbaar 1,5 liter longlife olie verbruikt.

 

Dealer alles nagekeken en kwam tot de conclusie dat er geen lekkages waren en dat mdit olieverbruik wel normaal was voor dit type motor.

 

Het lijkt mij nogal veel!!! Wat is jullie ervaring met olieverbruik met een 2.0 20v bezine en is dit verbruik normaal te noemen???

 

Alvast bedankt voor de reacties..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom en ja kan je even voorstellen in het topic: ik ben en ik rij....

Als je de zoekfunctie had gebruikt, had je meteen antwoord op je vraag gevonden. De 2.0 liter staat er om bekend een olieslurper te zijn...

Ik rij zelf ook een twee liter en moet bij 4000km echt een liter bijvullen..

Overigens is je peilstok niet "droog"bij 1,5 liter...

Wat ik niet begrijp is dat je geen olielampje hebt gezien..

Zodra de peilstok op het minimu niveau komt, gaat er een oranje lampje en een zoemer af. Dan moet je één liter bijvullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, sorry dat had ik eerst even moeten doen. Ik heb ook gevraagd van dat ampje en die zoemer maar er werd mij verteld dat ik geen olieniveau meter heb maar een oliedruk meter. Maar goed moet maar om de 7000 wat bijgooien en zoveel rij ik ook niet. Dus het is niet echt een ramp. bedankt voor de snelle reacties

 

GR. ray

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mijn 1.8t verbruikt zo weinig dat ik het niet kan zien aan de peilstok (zo, even voor de puristen die beweren dat alle motoren altijd wel wat olie verbruiken :) )

 

maar als het peil tot onder de stok kan dalen, dan moet er toch ergens een belletje gaan rinkelen danwel een lampie aan met een waarschuwing!? Als het alleen de druk is die moet wegvallen voor je wat merkt, dan lijkt mij dat - kweeniehoor - toch wel rijkelijk laat om nog ergens olie te gaan halen. Gezien er vast niet in de handleiding staat van jouw type motor dat je altijd een olievat in je auto moet meenemen voor het geval dat, is er enige tijd nodig tussen waarschuwing en serieuze problemen.

 

Heb jij 'm nooit zo ver leegereden Chippie? Of is dat per motorversie anders geregeld misschien.

 

zal toch niet zo zijn dat dat lampje gewoon uitgeschakeld is......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi

Ik heb er nu bijna 10 dkm op zitten zonder een drupeltje bij te vullen

Heb nog niet zolang geleden de olie laten verversen had daarvoor bijna 30 dkm gereden zonder ook maar 1 drupel oil bij te vullen.

Ik gebruik synthetiche kroon oil iets van w30 ik weet het niet meer , maar ieder geval iets met 30 erin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
m`n vorige passat 2,0 2002 ik meen 15 pk? zoop ook olie , 4000-5000 km 1 liter

 

15 PK, zoveel Pk's hebben we nog niet in een passat hoor.. :lol:

 

2 Liter, tsja.. het is ook maar net hoe er mee gereden is. Wij hadden een 2.1 TD van Lancia /FIAT die had er bijna 3 ton op zitten en die verbuikte ook GEEN Druppel.

 

Dusja, het is maar net hoe er met de auto is omgesprongen. Denk er wel aan, dat wanneer er olie lampjes gaan branden, dat je dan Grenssmering kan krijgen, of nog erger: Geen smering meer.

 

met alle gevolgen van dien, lees topic Rene...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo,

 

Even voorstellen....

 

Heb sinds juni dit jaar een Vw Passat variant 2.0 20v Highline. Ben zeer tevreden over mijn passat.. tot een week geleden...

 

Vorige week ging ik naar de plaatselijke bandenboer om vier nieuwe winterbanden te laten monteren. Gelijk aan de man gevraagd of hij het oliepijl kon controleren. Bleek de olie niet meer af te lezen te zijn op de peilstok. Peilstok was helemaal droog. Ik de dealer bellen die met het verhaal kwam dat dit niet kon en dergelijke...Mocht er zelf wel Longlife olie ingooien...(1.5 liter) Kortom ik weer verder...

 

Heb de auto in juni gekocht bij een VW dealer in Krimpen. Er stond 61.200 km op de teller en bij aflevering heeft de auto een longlife beurd gehad. Vorige week stond er 68.000 km op de teller en had hij dus blijkbaar 1,5 liter longlife olie verbruikt.

 

Dealer alles nagekeken en kwam tot de conclusie dat er geen lekkages waren en dat mdit olieverbruik wel normaal was voor dit type motor.

 

Het lijkt mij nogal veel!!! Wat is jullie ervaring met olieverbruik met een 2.0 20v bezine en is dit verbruik normaal te noemen???

 

Alvast bedankt voor de reacties..

 

 

Hoi,

 

Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Ook bij mijn 2.0 96 Kw kreeg ik plots een lampje te zien van de oliedruk. Was even schrikken.

Bleek dat er te weinig olie in zat. Achteraf blijkt inderdaad dat deze motoren nogal wat olie verbruiken. Ik weet niet hoeveel maar 1 liter op 4000/5000 km klinkt aannemelijk. Wat toch een tegenvaller omdat je dit niet verwacht bij een merk als VW. Wat trouwens ook flink tegenvalt is het benzineverbruik als ik met de caravan rijdt. Natuurlijk weet je dat dit extra benzine kost maar een verbruik van 1 op 6 bij een snelheid van 80 km/u doet pijn.

 

Groeten,

 

Michel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap niet wat er zo erg is wanneer een motor wat olie (1l op 4000km?) gebruikt. Zolang het er niet uitloopt en er geen blauwe pluimen uit de uitlaat komen is er niets aan de hand. Ik heb hier zat motoren die echt zeer goed lopen en toch wat olie gebruiken.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat een motor geen olie verbruikt is een fabeltje. Iedere motor verbruikt olie.

Het hangt zeer sterk af van hoe je een auto gebruikt.

In gevallen dat je veel korte stukjes rijdt en de motor nooit echt helemaal door warmt, heb je het idee dat het pijl niet zakt. Dit komt meestal door vervuiling in de olie of vocht in de olie. Het lijkt dan alsof je pijl niet zakt. Als je dan een heel eind gaat rijden en de motor goed warm wordt, verdampt het water en zakt het pijl nivo. Ik rijd dagelijks lange afstanden en bij ca 10.000 km gaat dan mijn gele olielampje branden. Dan is het een litertje bij gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat een motor geen olie verbruikt is een fabeltje. Iedere motor verbruikt olie.

Het hangt zeer sterk af van hoe je een auto gebruikt.

In gevallen dat je veel korte stukjes rijdt en de motor nooit echt helemaal door warmt, heb je het idee dat het pijl niet zakt. Dit komt meestal door vervuiling in de olie of vocht in de olie. Het lijkt dan alsof je pijl niet zakt. Als je dan een heel eind gaat rijden en de motor goed warm wordt, verdampt het water en zakt het pijl nivo. Ik rijd dagelijks lange afstanden en bij ca 10.000 km gaat dan mijn gele olielampje branden. Dan is het een litertje bij gooien.

 

Dit klopt precies, er komt bij korte afstanden zelfs brandstof in de olie. Krijg je meteen mensen in paniek wanneer er eens een langere afstand mee gereden wordt en de brandstof uit de olie is verdamd.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Olieverbruik is altijd een punt van discussie. Door eigen ervaring weet ik dat iedere motor olie verbruikt. De een meer dan de andere. Zoals eerder vermeld lijkt het dat een motor geen olie verbruikt doordat deze niet voldoende of lang genoeg op temperatuur is. Vergeet niet dat een motor in opwarmfase een "inwendig natte doel" is. Waterdampen en onverbrande brandstof slaan neer op het koude blok, zo erg dat zelfs bij regelmatig korte stukken te rijden het oliepijl hoger wordt.

 

Een keer een lange rit maken doet veel van deze verontreiniging verdampen via de carterventilatie. Ik merk dat mijn 1.8 20 V Turbo met woon-werk verkeer (50 km dagelijks) geen olie verbruikt, maar voor mijn werk zit ik vaak in Duitsland, dan mag de Passat hard werken en zie het resultaat: na 5000 km staat de pijlstok op de helft. Theoretisch een verbruik van 1 liter op 10.000 km. Prima in orde dus.

 

Wel wil ik met de volgende beurt afstappen van de Mobil One 5W/30 (Long Life en wil er Mobil One 0W/40 in stoppen. Officieel heeft mijn Passat een LL interval, maar ik houd gewoon iedere 15.000 km aan. Iemand ervaring (wellicht slechte) met Mobil One 0W/40 ?

 

 

Groet,

 

Edward

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Olieverbruik is altijd een punt van discussie. Door eigen ervaring weet ik dat iedere motor olie verbruikt. De een meer dan de andere. Zoals eerder vermeld lijkt het dat een motor geen olie verbruikt doordat deze niet voldoende of lang genoeg op temperatuur is. Vergeet niet dat een motor in opwarmfase een "inwendig natte doel" is. Waterdampen en onverbrande brandstof slaan neer op het koude blok, zo erg dat zelfs bij regelmatig korte stukken te rijden het oliepijl hoger wordt.

 

Een keer een lange rit maken doet veel van deze verontreiniging verdampen via de carterventilatie. Ik merk dat mijn 1.8 20 V Turbo met woon-werk verkeer (50 km dagelijks) geen olie verbruikt, maar voor mijn werk zit ik vaak in Duitsland, dan mag de Passat hard werken en zie het resultaat: na 5000 km staat de pijlstok op de helft. Theoretisch een verbruik van 1 liter op 10.000 km. Prima in orde dus.

 

Wel wil ik met de volgende beurt afstappen van de Mobil One 5W/30 (Long Life en wil er Mobil One 0W/40 in stoppen. Officieel heeft mijn Passat een LL interval, maar ik houd gewoon iedere 15.000 km aan. Iemand ervaring (wellicht slechte) met Mobil One 0W/40 ?

 

 

Groet,

 

Edward

 

Dat wordt dan waarschijnlijk 5w40.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik rijd veel in duitsland, redelijke afstanden en dan rond de 160km/h.

 

Ik had voorheen een verbruik van 1L per 400km, dat heb ik netjes weten te reduceren tot nog geen liter per 20.000km nu. :roll:

 

 

Zow Jos... je begint al een echte passat fanaat te worden. (al bijna 100 posts!) :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook ik rijd veel in duitsland, redelijke afstanden en dan rond de 160km/h.

 

Ik had voorheen een verbruik van 1L per 400km, dat heb ik netjes weten te reduceren tot nog geen liter per 20.000km nu. :roll:

 

 

Zow Jos... je begint al een echte passat fanaat te worden. (al bijna 100 posts!) :mrgreen:

 

Ik rijdt er vaak zat mee. Alleen nog lang geen 600+posts...... :lol:

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden