Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

nou, ben weer terug. Uitslag 2de VW Express Service:

 

- Geen foutmeldingen bij het uitlezen;

- Oliedruk is ook gemeten en was ook goed (dus dat houdt in dat de pomp werkt toch?)

 

Volgens hen is het niets. Heel sporadisch komt het voor dat de boordcomp een onterechte melding geeft.

Daarbij:

- Oliepeil in orde;

- Is gisteren en vandaag niet meer voorgekomen op zowel snelweg als stadsverkeer. Bij beiden zit je toch langere tijd boven 1500 toeren.. geen melding.

 

Mij is nu verteld dat ik me geen zorgen moet maken, gewoon moet blijven rijden en mocht er weer eens zo'n melding komen, even een afspraak maken.

 

Ben daarna net de snelweg op gegaan, stevig gereden, maar geen melding meer. Die melding moet toch sowieso verschijnen als er echt wat is?

 

Vreemd hoor, ben nog niet zeker van mijn zaak. De ene dealer zegt dat het de pomp is (500 euro, en alleen uitgelezen te hebben, niet naar de motor gekeken) en de andere dealer heeft oliedruk gemeten en computer uitgelezen en niets te bekennen...

Zoals ik al schreef: bij beiden niets op de uitdraai. Deze man zei ook, als er echt iets zou zijn maakt de computer een aanttekening en kunnen wij dit uitlezen. Klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik jou was zou ik eerst de oliedruk laten meten> Misschien is er alleen een drukschakelaar naar de maan of is het draadje niet helemaal fris meer. Negen van de tien keer is het een simpel dingetje wat grote problemen veroorzaakt. ik zou eerst daar gaan zoeken voordat je verder gaat met grote reparaties

 

Edit: oliedrukprobleem wordt naar mijn weten niet geregisteerd als foutmelding

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

- Oliedruk is ook gemeten en was ook goed (dus dat houdt in dat de pomp werkt toch?)

 

:-)

 

Heb ook het vermoeden dat het loos alarm kan zijn.... ik blijd het uiteraard in de gaten houden, maar ga nu wel weer gewoon rijden met de auto en doe niet extra voorzichtig. Ben van mening dat als er echt wat zou zijn de melding om de haverklap moet verschijnen... toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb je mazzel mee dat het onterechte melding is!

 

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... t=verstopt

bij mij is toen vervangen:

 

* oliefilter € 13.55

* oliepomp € 129.20

* 5 werkuren

* kleinmateriaal € 15.00

* olie 5W40 vol synt. 8L € 58.86

 

reken maar uit!!!

 

auto fluit als ie koud is een beetje, en er zit een kleine slag in bij stationar draaien.

 

suc6 er mee!

 

PS sorry peedeepee voor de late reactie op je pb, heb het zo maar eventjes gedaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heb je mazzel mee dat het onterechte melding is!

 

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... t=verstopt

bij mij is toen vervangen:

 

* oliefilter € 13.55

* oliepomp € 129.20

* 5 werkuren

* kleinmateriaal € 15.00

* olie 5W40 vol synt. 8L € 58.86

 

reken maar uit!!!

 

auto fluit als ie koud is een beetje, en er zit een kleine slag in bij stationar draaien.

 

suc6 er mee!

 

PS sorry peedeepee voor de late reactie op je pb, heb het zo maar eventjes gedaan!

 

Super dat je toch even reageert... ik neem aan dat je met "auto fluit als ie koud is een beetje, en er zit een kleine slag in bij stationar draaien." bedoelt hoe de motor klinkt als het inderdaad het geval is?

 

Ik juich nog niet te vroeg, ik zie wel wat er gebeurt.... zodra ik toch weer een melding heb, meld ik dat hier en maak ik een afspraak met de dealer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over olie gesproken...

 

@DM, ik zat te denken om voor het aankomende beurtje even een soort engine flush door de olie te gooien, en de motor dan eens even 'extreem' te belasten. (topspeed testen?;))

 

Daarna z.s.m. de olie aflaten en nieuwe olie op het blok gooien....

 

Aanrader denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over olie gesproken...

 

@DM, ik zat te denken om voor het aankomende beurtje even een soort engine flush door de olie te gooien, en de motor dan eens even 'extreem' te belasten. (topspeed testen?;))

 

Daarna z.s.m. de olie aflaten en nieuwe olie op het blok gooien....

 

Aanrader denk je?

 

Dat heb ik dus gisteren gedaan, flesje Motor Flush erin en 20 min stationair laten draaien en de olie eruit. Denk niet dat een extreme test goed is voor je blok met dat spul erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey jongens... ff weer terug naar topic:

 

Ik ben nu 2 dagen verder. Gewoon gereden met de wagen, gewoon gebruik. Snelweg gepakt. Geen melding meer.

Indien er echt wat met de oliepomp of wat dan ook zou zijn, dan moet ik toch als ik ook maar even rij die melding weer in mijn scherm krijgen?

 

Wat kan het nou anders nog zijn? Iemand anders wel eens spookmeldingen gehad die niets betekenden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde probleem gehad. In eerste instantie is de oliedruk gemeten maar deze was in orde. Vervolgens is de sensor vervangen echter probleem bleef.

Toen is de garage wat beter gaan zoeken en kwam er achter dat er vuil zat voor de sensor (in het kanaaltje waar de sensor zit???). De motor is toen gespoeld en de oliedrukmeldingen zijn verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb hetzelfde probleem gehad. In eerste instantie is de oliedruk gemeten maar deze was in orde. Vervolgens is de sensor vervangen echter probleem bleef.

Toen is de garage wat beter gaan zoeken en kwam er achter dat er vuil zat voor de sensor (in het kanaaltje waar de sensor zit???). De motor is toen gespoeld en de oliedrukmeldingen zijn verdwenen.

 

En hoe vaak heb jij die meldingen gehad? Ben je het met me eens indien er echt wat met de oliepomp of wat dan ook zou zijn, dan moet ik toch als ik ook maar even rij die melding weer in mijn scherm krijgen?

 

Hoeveel was je kwijt voor doorspoelen van de motor en nieuwe olie en nieuw filter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kreeg de meldingen meestal pas na ongeveer een uur rijden op de snelweg. De meldingen kwamen dan regelmatig en verdwenen bij gas terug nemen. Ik kreeg de meldingen niet bij het rijden in stadsverkeer.

Of je bij oliepomp problemen die melding direkt zou moeten zien weet ik niet, ik ben helaas niet gehinderd door kennis van autotechniek. :embarassed:

 

De reparatiekosten waren 0,00 euro (=garantie). :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook de melding gehad: oliedruk stoppen.

 

ik ben bij de volkswagen/audi garage langsgegaan, en daar werd ik niet vrolijk van.

 

Het probleem was volgens hun het volgende:

 

Doordat er longlife in de auto had gezeten, was door de hoge temp. van de turbo deze sneller dik geworden en gaan "klonteren" om het zo maar te noemen. Daardoor was het filter in de cartepan verstopt geraakt, en kreeg je deze melding.

 

Deze garage adviseerde me de service interval terug te zetten, en er normale 10W-40 olie in te doen, dus geen longlife meer.

 

Het volgende hebben ze allemaal gedaan:

 

Olie ( longlife) eruit gehaald

Motor gespoeld,

nieuw en groter oliefilter geplaatst,

Carter er onderuitgehaald, en daar in de opzuigbuis een nieuw filter ingezet

motor opnieuw gevuld met normale 10W-40 olie

service interval teruggezet.

 

Dit allemaal voor een kleine € 600,-

 

ik hoop dat dit voor jullie duidelijke info is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat gek dat iemand er andere olie in doet dat voorgeschreven... een motor die geen LL nodig heeft zal er zeker geen voordeel mee hebben, buiten het feit dat de olie erg duur is zal het er ook na 10/15dkm uit moeten....

 

JD gebruikt bij 1.8T motoren d8 iets van 5W60, die xW60 zou tegen ERG hoge temp kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik geloof ook dat 10W40 te dik is, 5W40 of 0W40 wordt voorgeschreven, ligt er even aan welk merk/type. Ik zou geen risico lopen, de boel gaat anders gewoon stuk met het relatief kleine olievolume voor een 1.8T. BTW ik wissel na 7-8 dkm de olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden