Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo peedeepee, misschien heb ik eroverheen gelezen, maar weet je zeker dat er longlife in je motor zat? voor dat je deze aangevuld hebt.

Ik weet namelijk zeker dat je gewone niet kan mengen met longlife.

Daarbij moet ik zeggen dat een halve liter afvullen is wel veel hoor, misschien dat hij telang op een laag niveau heeft gedraait dat ie nu pas reageerd (te laat dat wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo peedeepee, misschien heb ik eroverheen gelezen, maar weet je zeker dat er longlife in je motor zat? voor dat je deze aangevuld hebt.

Ik weet namelijk zeker dat je gewone niet kan mengen met longlife.

Daarbij moet ik zeggen dat een halve liter afvullen is wel veel hoor, misschien dat hij telang op een laag niveau heeft gedraait dat ie nu pas reageerd (te laat dat wel)

 

zou een olieverversingsbeurt dan nog zin hebben? Of is de schade al aangericht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je bent niet de eerste die hier last van heeft. Silkwood71 heeft ook een 1.8T van 2001 of 2002, en toen we met zijn Passat onderweg waren naar Emden, ook enkele keren de melding gehad.

 

Misschien kan je silkwood even een PM sturen, om te vragen hoe dat afgelopen is.

 

Turbo zal overigens als eerste overlijden bij een probleem met de oliedruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een te lage oliedruk wordt vaak in verband gebracht met een verstopt opzuigbuis/scherm net boven de carterpan. En verstoppingen komen door oliekoek / turbodrollen en dat komt weer door de verkeerde olie.

 

Als de oliepomp het begeeft moet de carterpan er ook uit wat inhoudt dat het subframe los moet en het motorblok iets moet worden gelift (anders wil de pan er niet af).

 

Als er verstoppingen zijn moet de pan er ook af om die schoon te maken want alle rotzooi zit onderin. Kun je gelijk de oliepomp vervangen.

 

Wie heeft de carterpan er al eens verwijderd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En vriend van hij heeft zijn carterban al eens verwijderd...

Maar dat was niet vrijwillig... maar door een losse kei op de autoweg in Frankrijk...

Voorbumper + Carterpan + Onderkant + benzinetank + achterbumper flink beschadigd.

 

Auto lease maatschappij en die hebben het laten fixen.

(1.9 TDI) maar volgens mij hebben ze dat blok toen niet hoeven liften...

Kan het zijn dat dit anders inelkaar zit omdat het een diesel was ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Een te lage oliedruk wordt vaak in verband gebracht met een verstopt opzuigbuis/scherm net boven de carterpan. En verstoppingen komen door oliekoek / turbodrollen en dat komt weer door de verkeerde olie.

 

Als de oliepomp het begeeft moet de carterpan er ook uit wat inhoudt dat het subframe los moet en het motorblok iets moet worden gelift (anders wil de pan er niet af).

 

Als er verstoppingen zijn moet de pan er ook af om die schoon te maken want alle rotzooi zit onderin. Kun je gelijk de oliepomp vervangen.

 

Wie heeft de carterpan er al eens verwijderd?

 

Hey DM,

 

Klinkt heel erg aannemelijk eerlijk gezegd... wat schat jij dit in qua kosten? Gezien het werk zal het arbeidsloon velen malen hoger uitvallen dan de onderdelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat van die nokkenas kan ook wel, de nokkenaskettingspanner wordt gespannen door.... oliedruk, is die te laag door verstopping/pomp komt de ketting niet goed op spanning, dit hoor je meestall ook wel door een metaal schurend geluid achterop het blok bij stationair lopen.

 

Ik gebruik altijd Mobil 1 0W40, volgens mij is longlife ook wel goed, informeer anders bij de dealer naar de juiste olie, dit is voor een 1.8T van levensbelang. Vraag ook naar het grotere oliefilter die op de laatste 3BG wordt geleverd, hierdoor wordt het volume aan olie wat vergroot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk aantal uren 4-5, pomp 100,- en nog wat klein spul. Aangezien de olie er toch uit moet gelijk de door VW geadviseerde olie erin voor de 1.8T + een groter filter (zie topic elders op forum). Ik zou ook zeker willen weten of en hoeveel rotzooi er in de carterpan zit, afhankelijk hiervan de oliereturn lijn van de turbo naar pan ook meevervangen.

 

Daarnaast kan de blokontluchting bij olieklonters ook verstopt raken. In dat geval kan de druk uit het blok niet weg en gaat meestal de kleppendeksel olie lekken, meestal als eerste achterop het blok bij de pakking voor de nokkenasspanner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb alles preventief vervangen toen het inlaatspruitstuk eraf was, kosten iets van 70-80 euro aan materiaal. Als de deksel zweet kan het zijn dat de druk niet weg kan en aangezien de boutjes maar met 10 Nm vastzitten van de deksel zoekt de overdruk de zwakste plek op, meestal de pakking dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey DM,

 

* aantal uren 4-5,

* pomp 100,-

* nog wat klein spul

* door VW geadviseerde olie erin voor de 1.8T (de olie die ik erin heb gedaan is door VW geadviseerd, maar nu is alles dus verkeerd gegaan..)

* een groter filter van de laatste 3bg

* Eventueel de oliereturn lijn van de turbo naar pan ook meevervangen bij te veel vervuiling.

* Daarnaast kan de blokontluchting bij olieklonters ook verstopt raken. In dat geval kan de druk uit het blok niet weg en gaat meestal de kleppendeksel olie lekken, meestal als eerste achterop het blok bij de pakking voor de nokkenasspanner.

 

DM, ik heb nog drie vragen aan je:

 

1)Heb ik het zo ongeveer samengevat? Wat zullen van bovenstaande de kosten zijn?

2) Kan het kwaad om kleine stukjes in de stad te rijden? Of kan ik beter de wagen laten staan tot ie naar de garage kan? (We hebben nog een 2de auto...)

3) Daarnaast twijfel ik nog of ik dit echt door de VW dealer moet laten doen of mijn bevriende garage, deze man is zeer vakkundig, al zeker 30 jaar onze huismonteur in de familie, maar niet gespecialiseerd in bepaalde merken.

 

 

Alvast bedankt voor de hulp so far!

 

Gr. Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
persoonlijke keuze, als iemand al 30 jaar je huismonteur is verkoos ik die persoonlijk altijd boven een dealer

 

Ja die is al 30 jaar in de familie. Maar voor de onderhoudsbeurten wil ik zo nu en dan ook naar de dealer gaan voor de stempels.

 

Denk je dat ik een gewone autogarage een vw kan toevertrouwen met de computermodule etc? Of is het zo dat als alles gerepareerd is de melding ook verdwijnt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is in principe allemaal mechanisch werk, wat betreft het subframe kun je wellicht overwegen toch naar de dealer te gaan aangezien zij dit wel vaker gedaan hebben. Computercodes moeten alleen gereset worden na de reparatie er is verder geen werk aan de electronica zelf.

 

Als ik je verhaal nu nog een keer lees denk in niet dat de pomp eraan is aangezien de druk weg goed was, dus blijft vervuiling over.

 

Vraag anders eerst bij de dealer wat het eea kost obv de eerste diagnose/codes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het is in principe allemaal mechanisch werk, wat betreft het subframe kun je wellicht overwegen toch naar de dealer te gaan aangezien zij dit wel vaker gedaan hebben. Computercodes moeten alleen gereset worden na de reparatie er is verder geen werk aan de electronica zelf.

 

Als ik je verhaal nu nog een keer lees denk in niet dat de pomp eraan is aangezien de druk weg goed was, dus blijft vervuiling over.

 

Vraag anders eerst bij de dealer wat het eea kost obv de eerste diagnose/codes.

Maar als het vervuiling is, kan ik dan een olieverversing vervangen filtertje aangeven? Denk je dat daarmee het e.e.a. verholpen zou zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden