Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

jij ook Leo? :-)

 

Ik haal 2 kannetjes.

 

Wel fijn gevoel hoor Passatje weer terug...

 

het is alleen jammer omdat we alle (spaar)centjes nodig hebben voor onze vakantie (as zaterdag op naar Mallorca) en onze nieuwe huis dat in week 46 opgeleverd wordt... maar ach, niets aan te doen. De wagen is ook zeer belangerijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tja. Ik ben vanuit Pon wel verwezen naar de dealer voor een aanvraag voor Coulance. Echter de dealer heeft mij super geholpen tot op heden en redelijk vaak gebeld.geinformeerd hoe ver ze waren. Daardoor vind ik het best lastig om nu 'over hun rug' om coulance te gaan vragen.. wat vind jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Peter, hier is geen plaats voor valse schaamte. "Ik" zou ze eerst een welverdiende pluim geven voor hun prima hulp en dat Pon de schuld geven, die je het advies gegeven heeft om de coulancevraag TOCH bij hun neer te leggen.

 

En, als gehoorzame klant, doe je dat dus........ :D

 

Jij hebt toch niet om die ellende/kosten gevraagd en jou valt toch niets te verwijten? Ze moeten hun verantwoordelijk hierin nemen en je tegemoet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi LvR,

 

Sorry voor de late reactie, ben op vakantie geweest. Ze hadden dus nog genoeg olie en mijn wagen is compleet gereinigd. Alles is in een agressief ontvettingsbadje geweest en weer brandschoon (leidingen, carterpan etc.). Volgens mijn VW dealer is het nu opgelost. Voordeel is wel dat je 2 jaar garantie hebt op de hele reparatie. Heeft me al met al een € 650,- gekost. Leuk is anders, maar heb nu wel het gevoel dat de motor ook veel beter loopt. Heb bij het ophalen van de wagen zelfs bijna anderhalf uur met de hoofdmonteur staan praten en hij heeft me alles uitgelegd en laten zien. Wist mij zelfs te vertellen dat 'mijn probleem' niet onder het bekende 'sludge' valt, maar onder verkoling van olie. Dat is wel degelijk wat anders. Wanneer olie in een soort dikke, bitumen achtige drap verandert dat er dan sprake is van sludge. Bij mij was het gewoon harde korrels, schilfers vervuiling van de olie wat wordt gevormd door het langere tijd met 'te laag oliepeil' rond te rijden (vorige eigenaar dus).... al met al heb ik qua service eindelijk weer een goed gevoel over dit dealerschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of dat sludgeverhaal helemaal juist is? De duitsers spreken van een "verkokung" van de olie en schrijven dat wel toe aan de longlife olieproblematiek. Maar goed, je bent er vanaf en dat houden we zo met onze 0W-40 om de 10dkm. Ik heb trouwens ook 2 flacons op de kop getikt bij de Makro.

 

Heb ook het gevoel dat mijn Passat beter/rustiger en vooral stiller loopt.

 

Zag een paar dagen geleden in mijn garage (ivm de slotreparatie na de inbraak) een 1.8T Audi uit 2001 staan met precies hetzelfde probleem. Zelfde vuldop/klepdekselaspect en de carterontluchting zat hier over de hele lengte(+rubberen bochten/T-stuk ed) voor >95% dicht met koolresten. Het T stuk was hier opengebarsten ivm de ontluchtingsblokkade. Ze moesten de olieleidingen en carter noch controleren. De eigenaar had nog geen melding gezien van "STOP" zoals bij jou het geval was. De bevindingen zullen zeker een grote "verrassing" voor hem geweest zijn, maar hij is wel met het oog door de naald gekropen. Mijn garage is nu erg alert (geworden) ivm de 1.8T.

 

Wij zijn de enigen niet en hoeveel rijden er niet rond in een "tijdbom"? Schande eigenlijk dat VW de betreffende eigenaren niet persoonlijk op de hoogte stelt van een mogelijk aanwezig olie/verkolingsprobleem.

 

Ik rij nu ook tot de "nok toe" gevuld rond (bovenste knik op oliepijlstok)

 

BTW/ Nu nog morgen de Conrad PDC bestellen; de spoilerlip heb ik al.

 

Groet, Leo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik denk niet dat het komt door met een te laag peil rijden maar meer door het te heet worden van de olie.. en daardoor verkoling ervan.

 

Heeft er wel mee te maken Vdub. Als je peil te laag is en je blaast lekker door en je laat erna je motor niet goed afkoelen, dan koekt de olie aan op de zijkanten van je carterpan, omdat het peil dus te laag is. Als het wel goed gevuld was met olie heb je het minder snel, aangezien de olie aan de zijkant niet snel kan aankoeken maar vloeibaar blijft (denk aan een pannetje met water dat kookt, heb je een heel klein laagje, heb je gelijk kalk op de bodem, zit er zat water in, dan verdampt het via het oppervlak en heb je geen kalkaanslag). Doordat dit waarschijnlijk vaker is gebeurd gaat het aangekoekte op een gegeven moment barsten en laat het los en komt de rotzooi in je olie die vervolgens je opzuigbuis en de rest verstopt).

 

VW dealer is zelf niet blij met longlife. Niet vanwege eventuele olieproblemen, want hij steekt zijn hand er voor in het vuur dat de olie goed genoeg zou zijn om langer mee door te rijden. Maar meer voor de veiligheid met overige onderdelen. Hij zei: "komt iemand na 2 jaar binnen om netjes zijn olie te verversen, geen probleem. Vervolgens zie ik dat hij nog ongeveer 10-15.000 km kan rijden op zijn remblokken. Klant rijdt weg en vergeet zijn remblokken en is vervolgens na een half jaar een gevaar op de weg...." Alleen daarvoor al adviseert hij een jaarlijks beurtje. Ik vond dat hij daar wel een punt had...

 

@ LvR>> Welke ga je bestellen en ga je het zelf aanleggen? Ik weet niet of ik hier handig genoeg voor ben, alhoewel ik het erg leuk en leerzaam vind om te hobby-en ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het verkolen van de olie vindt vooral plaats in en rondom de turbo. Dit is namelijk het heetste deel waar de olie doorheen stroomt. (dat is ook makkelijk te zien omdat de hele turbo gloeit na een snel ritje)

 

Dat is ook vooral de reden waarom motoren zonder turbo minder last hebben van de long-life service. Ook de TDI's hebben minder problemen met longlife, omdat de uitlaatgastemperatuur lager ligt, en dus de turbo minder warm wordt.

 

Carterpan valt mee qua warmte, je moet er echter je hand niet op leggen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@peedeepee: De best geteste van Conrad; die van 49,95 euro; heeft Antonio ook aangeschaft ( http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... c&start=75 ) en ja, ik ga het tzt wel zelf monteren; haal wel mijn achterbumper eraf; kan ik die meteen laten spuiten. Moet allemaal goed te doen zijn; evt met hulp van mijn zoon. Maar moet eerst nog de ellende na de autoinbraak oplossen; ook met de verzekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
....Dat is ook vooral de reden waarom motoren zonder turbo minder last hebben van de long-life service....

 

Dus bottomline: intervals zijn gewoon te ruim voor de 1.8T's.

 

Mijne is helemaal schoon nu, ik mag er toch vanuit gaan dat het op zijn minst weer 5 jaar duurt eer er weer oliedruk meldingen verschijnen (ik onderhou de wagen goed) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben nieuw op dit forum en ben door deze discussie op het forum gekomen. Mijn passat van augustus 2002 heeft dezelfde problemen als jij beschrijft peedeepee. Alleen is mijn historie met de ANWB, Bosch Car service en Volkswagen dealers iets langer, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

 

Mijn probleem is het volgende: Ik heb ook de melding Stop, olie druk.... gehad. Dit probleem zou volgens de ANWB verholpen zijn door iets olie bij te vullen en dat moest dan 5W30 zijn. Dus dit heb ik gedaan. (het pijl stond nog 2mm in de arcering.) Vervolgens heb ik het probleem 3 dagen niet meer gehad en toen kwam en er een ander probleem; motor management storing. Auto is naar VW dealer gebracht en die constateerde fout nokkenasaansturing. Dit is gereset en omdat het een niet vaak voorkomend probleem is en het niet meer terug kwam na proefritten hebben ze het hierbij gelaten. Echter toen ik de auto ophaalde (iets voor) sluitingstijd kwam de melding stop, olie druk... weer terug. Helaas Dealer al gesloten en dus mobiliteitsgarantie VW gebeld. ANWB kwam en zij gaven me gelijk bij het tonen van de discussie op het forum (had ik geprint bij me). Nu staat de auto bij de dealer, maar die (h)erkenen het probleem niet. En dus wilde ik peedeepee vragen waar hij zijn auto heeft laten repareren zodat mijn VW dealer met de jou dealer kan bellen. Zou je me details kunnen geven en eventueel advies kunnen geven hoe te handelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden