Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Goed bezig, als je de juiste olie gebruikt met de juiste verversingsinterval hoef je je normaliter geen zorgen te maken. Ook is na een stevige rit een cooling-down verplicht, laten opwarmen is minder goed gewoon direct wegrijden en niet de 3000/35000 toeren overschrijden totdat'ie warm is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goed bezig, als je de juiste olie gebruikt met de juiste verversingsinterval hoef je je normaliter geen zorgen te maken. Ook is na een stevige rit een cooling-down verplicht, laten opwarmen is minder goed gewoon direct wegrijden en niet de 3000/35000 toeren overschrijden totdat'ie warm is.

 

Dat is dus wat mijn garagehouder ook zei: die 'longlife' termen zijn alleen maar commerciele verkooppraatjes. Hij zei: elke 10.000 KM of elk jaar nieuwe olie erin, dat moet je gewoon aanhouden.

 

De wagen rijdt ook nog eens een stuk lekkerder lijkt wel. ik zal voor de grap even naar de onderkant van mijn dop gaan kijken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...Ik denk aantal uren 4-5, pomp 100,- en nog wat klein spul. Aangezien de olie er toch uit moet gelijk de door VW geadviseerde olie erin voor de 1.8T + een groter filter (zie topic elders op forum). Ik zou ook zeker willen weten of en hoeveel rotzooi er in de carterpan zit, afhankelijk hiervan de oliereturn lijn van de turbo naar pan ook meevervangen......

 

Nou DM, vanochtend al gebeld door mijn garageman: bovenstaande gaat er gebeuren. Kan helaas pas dinsdag, dus nu moet ik voor het lange weekend een auto huren (VW Golf zal het wel worden).

Hij gaat de pomp vervangen en alles reinigen incl carterpan. Nieuw oliefilter etc. Hij was zelf nog ff langs een bekende bij vw dealer gereden en gaf gelijk aan dat de oliepomp vervangen dient te worden.

Ook was opzuigertjes, nieuw groot oliefilter en uiteraard de mobil olie gaat erin.

 

Men zei dat de vorige eigenaar er aardig mee heeft lopen blazen en dat dat i.c.m. longlife (niet frequent genoeg een beurt) serviceintervallen de boosdoener is.

 

Ik zal er nu toch wel vanaf zijn? Weer een paar honderd lichter :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is wel het beste en aangezien je niet echt weet hoe het binnenin de motor eruit ziet is het lichten van de pan het beste. Je hebt straks weer een Passat die er weer tegen kan, nu blijft het behelpen en gissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn garage is vandaag een Forté medewerker langs geweest met een endoscoop en NA(?) het spoelen was de carterpan schoon(!) (misschien viel het vóór het spoelen al mee), maar misschien een hint VOORDAT je veel €€€€ moet gaan uitgeven. Zie mijn verhaal op draadje http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=19371

In ieder geval worden bij mij de carter-ontluchtingsbuizen + rubber + vacuumklep vervangen (waren niet helemaal schoon/te krijgen); +waarschijnlijk ook de turbo-retourleiding; maar daar heb ik een vraag over in bovenstaand draadje.

 

Forté doet blijkbaar veel voor zijn klandizie en misschien bij jou nog meeeer, omdat je al eens gespoeld bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik stel de vraag omdat ik sinds een week ook passat rijdt met een 1.6 i moter.

vandaag zat het het blokje te bekijken en dacht laat ik de oliedop eens verwijderen.

onder de dop zat een lichte zwarte vervuiling wat ik bij mijn vorige auto nooit had gezien.(opel 2.0i)

ik keek door het vulgat naar binnen en zag daar dat het niet mooi glad was zoals ik gewend ben.

vandaar mijn vraag.

nu heb ik garantie op deze auto gekregen maar hebben jullie ook een idee hoe garages hiermee omgaan?

mijn auto heeft een grote beurt gehad voordat ik hem ophaalde dus volgens mij zullen ze dit gezien moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ooh dat kan kloppen.. want daar lekt de olie eruit toch :P Dus moet je steeds bijvullen en heb je steeds verse schone olie.. Haha nee flauw..

 

Maar rijd je veel korte stukjes? Opzich kan de garage er niet super veel aan doen.

ja ik rijd relatief veel korte stukjes omdat ik niet zo goed ter been ben dus helaas ik moet wel.

gemiddeld rijdt ik tussen 6-7 km per jaar das niet veel.

maar hoe erg is het krijg ik er problemen mee??

of nog erger moet ik mijn pas verworven passatje weer verkopen om iets anders te zoeken wat dit probleem niet heeft.

zou het jammer vinden wand de auto is very nice.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit is wel het beste en aangezien je niet echt weet hoe het binnenin de motor eruit ziet is het lichten van de pan het beste. Je hebt straks weer een Passat die er weer tegen kan, nu blijft het behelpen en gissen.

 

Hey DM, LvR, ff een update van mijn verhaal. Vandaag weer gebeld door de VW dealer en hij heeft me de begrootte kosten doorgegeven en kom uit op € 652,- excl. olie, die ik zelf ga aanleveren (De Mobile 1 actie bij de Makro). Hij belde voor akkoord, want ze dienen de oliepomp, opzuistuk turbo mee te vervangen. Daarnaast komt er het grotere oliefilter op, hebben zowel carterpan als de leidingen (22 mm had ie het over) een ontvettingsbadje gehad met zeer aggressief spul en zijn deze weer helemaal schoon. Daarnaast wordt de interval teruggezet naar max 1 jaar of 10-15000 km. Ze gaven aan dat dit met ons gebruik (ong 12000 km per jaar) beter is, zoals jij ook al zei. En dan moet ie er weer tegen kunnen (i hope). Hoop geld, ik hoop dat een coulanceregeling nog wat kan betekenen... :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Door de verlengde ondrhoudsintervallen zit de olie er te lang in waardoor de vervuiling toeslaat. Het gevolg een oliedruklampje die soms brandt. oplossing is carterpan en de oliezeef en oliepomp de-monteren ( inderdaad motor liften en subframe laten zakken ) deze delen reinigen en overgaan op gewone olie en deze iedere 15000KM verversen.Het is een bekende klacht bij de 1.8T motoren.Dus bij de dealer kost dit inderdaad 500-600 euri..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden