Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag kwam de Auto-RX binnen, ik heb 2 flesjes besteld. Contact met de leverancier leert dat het beter is de cleaning en spoel fase met minerale motorolie te doen maar dat de cleanig fase ook met synthetische olie gaat alhoewel je dan wel wat meer kilometers met de Auto-RX moet rijden. Nu komt dat mooi uit, ik kan nog zo'n 5000 kilometer verder met de huidige olie dus de Auto-RX kan er zo bij. Ik ga de basic route doen omdat ik op zich geen last heb van sludge maar wel die harslaag. Voor de spoelfase heb ik Liqui Moly 10W40 mineraal (artikelnr. 1310) besteld.

 

Cleaning fase mineraal: 2500 miles / 4000 km

Cleaning fase synthetisch: 3000 miles / 5000 km

 

Spoel fase mineraal: 3000 miles / 5000 km

 

Hier nog een pica van destijd toen ik de nokkenaskettingspanner vervangen heb:

P1010003.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij bezitten weliswaar geen VW passat, maar wel een Audi A4 met 1.8T motor.

 

Vorig jaar november hebben een mooie Audi A4 cabriolet uit Duitsland geïmporteerd met een 1.8 T.

Auto is gekocht van een particulier met een complete onderhoudshistorie. :lol:

 

Recentelijk lekker bezig geweest met poetsen, leerbehandeling etc., dit ter voorbereiding op het naderende rijseizoen.

 

Het laatste wat nog op het “to do lijstje” stond was onderhoud. (olie, bougies en diverse filters). Toen ik mij hiertoe liet informeren door enkele VAG dealers was unaniem de reactie “géén Longlife-olie”!

De onderhoudshistorie van onze auto is er echter vanaf het begin één met Longlife.

 

Later op Internet bleek mij welke problemen Longlife i.c.m. een 1.8T (mede) konden veroorzaken. Na veel wikken en wegen heb ik besloten niet te spoelen met Forté, hier kunnen ook ongewenste bijwerkingen uit ontstaan. Ik heb de keuze gemaakt om het kleppendeksel los te nemen, dit geeft immers de gelegenheid om te controleren of er sprake is vervuiling en zo ja in welke mate.

 

Ik ben géén automonteur, wel technisch, heb de beschikking over het programma Elsawin (technische informatie Audi), ben geduldig en heb de klus met deze “beginselen” in ± 3 uur relaxed uitgevoerd. Het lijkt mij overigens niet iets wat je “op straat” moet doen, de combinatie van bijv. wind, zand e.d. is natuurlijk ten nadele.

 

Mijn benodigdheden waren één kleppendekselpakkingset (VAG-nº: 058198025A t.b.v. motortype BFB / € 26,55 excl. b.t.w.), een tube afdichtingkit (VAG-nº: AMV17400401 / € 26,55 excl. b.t.w.), wat kopervet én een momentsleutel. Over de kit bestond verwarring, de VAG garage informeerde nooit kit te gebruiken bij de montage van de kleppendekselpakking. Het programma Elsawin echter gaf duidelijk aan dit wel te doen, met ook nog eens expliciete aanwijzing op welke plaatsen de kit aan te brengen. Ik heb toch besloten de tube kit te bestellen! En wat bleek, af fabriek zat exact op die plaatsen waar het aangegeven werd ook kit gemonteerd.

:dots: Dus dat zal echt wel nodig zijn!

 

Het allerbeste nieuws is, alles was mooi schoon onder het kleppendeksel. Alleen een lichte verontreiniging aan de binnenzijde van het kleppendeksel zelf. Ik heb deze binnenzijde met een kwastje met wat wasbenzine op eenvoudige wijze kunnen reinigen, deze ziet er weer als nieuw uit. :D

 

Wellicht heeft de lage km stand als ook de fraaie onderhoudshistorie hier invloed op, deze parameters zijn:

• Huidige km stand 43315 km.

• Longlife onderhoud vorige eigenaar bij 8376 km(!) en bij 21832 km.

• Modeljaar 2005.

 

Wel is mij duidelijk gevonden dat de temperatuurhuishouding van de motorolie een kritisch punt is bij de niet dwarsgeplaste 1.8T motoren. Naast het niet toepassen van Longlife-olie is het zgn. "koud laten draaien" na lange en/óf snelle ritten dan ook zeker een aanrader! (lees: "must"). Een correct oliepeil en het tijdig verwisselen van de motorolie én het oliefilter zijn een vanzelfsprekendheid. Zo ook een regelmatige check op eventuele vuilafzetting aan de binnenzijde van de olievuldop.

 

Omdat wij de auto alleen gedurende de zomermaanden zullen gebruiken heb ik mij voorgenomen om de motorolie en het oliefilter elk najaar preventief te vervangen. Dat zal dan na ca. 8-10000 km zijn verwacht ik.

Als olie gebruik ik Castrol 5W-40. Het type oliefilter is overigens door VAG al enige tijd gewijzigd, oud filter was type 06A115561B, het inmiddels toe te passen filter (voortschrijdend inzicht ...) is type 068115561F.

Ik zag overigens op Internet dat het oude type nog steeds aangeboden wordt voor de 1.8T, een aandachtspunt dus!

 

Ik doe er wat foto’s bij ter informatie.

MIsschien heeft iemand wat aan onze ervaringen. :roll:

 

post-7462-1423823263,8919_thumb.jpgpost-1930-1423821975,5911_thumb.jpg

post-7462-1423823265,2512_thumb.jpg

post-7462-1423823265,3136_thumb.jpg

post-7462-1423823265,3449_thumb.jpg

post-7462-1423823267,5479_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Arjen, ik ben wat aan het onderzoeken mbt auto-rx.

(je hebt PB uitgeschakeld staan, dus dan maar even zo)

 

Heeft het bij jou geholpen / verbetering gebracht?

En welke olie heb jij gebruikt?

 

Gr, Bart.

 

ps. net met google search over de site wat meer berichten van je gevonden, maar kan nergens wat meer info vinden over het resultaat van de flush. je hebt 2 flessen doorlopen? en dan ook met meerdere oliefilters?

op de auto-rx site staat wel een hele sectie over de 1.8t , maar nederlands leest toch net iets makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mischien even ter overvloede: Met de Longlife olie is niets mis, die olie is prima, het is alleen de interval die voor een 1.8T te lang is.

Dit heeft niets met de kwaliteit olie te maken mijninziens, maar meer met de motor constructie die daar eigelijk niet geschikt voor is.............

De 1.8T die dwars gemonteerd is, zoals in de Audi TT, heeft dit probleem niet zover ik weet omdat die iets anders geconstrueerd is.

Dus geef niet de olie kwaliteit de schuld, de 1.8T in deze constructie vorm is er gewoon niet geschikt voor, maar de Longlife olie kun je gewoon gebruiken.

Gewoon bij 10000km olie+filter vernieuwen, dan heb je geen problemen met sludge.

 

Voorbeeld: Mijn 2.0TDI heeft voor longlife intervallen de zelfde olie als bij vaste intervallen.............VW507.000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo mede 1.8 turbo´s ik heb sinds kort een 3bg van 2001 1.8T met 175.000 op de klok heb al diverse leuke storingen gehad :(:angry: heb kort geleden ook mijn motor met forte geflust en texaco olie syntec sv 5w30 gebruikt en alle carterontluchtings leidingen schoongemaakt zaten aardig dicht wil over twee weken nog eens fluschen en schone olie erin doen met filter wil er dan weer 5w30 indoen en gewoon elke 15.000 km verversen zijn jullie het hiermee eens ?? Hier nog een site om makkelijk de goede olie soort op te zoeken http://www.olyslager-lubricants.nl/texaco/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gooi er de volgende keer maar 5W40 in.(VW 502.00)

Schijnt toch het beste te zijn.

Groot filter monteren.

Alle vacuumslangen controleren en/of vervangen.

Carterontluchting nakijken/schoonmaken of vervangen.

Heb je ook al het oliedruklampje gehad!

 

Groeten Ron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee heb het oliedruk lampje gelukkig nog niet gehad kijk volgende keer wel gelijk binnen kant van carter na op vuil.

En er zit inderdaad al de modificatie filter op.

Maar 5w30 olie is toch ook goed als je de olie maar niet 30.000km of meer als een jaar in je motor laat zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

precies, 0w30, 5w30 of 5w40 maakt niet uit.. het gaat er vooral om dat de olie er niet te lang in zit en dat je, nog belangrijker als je hard hebt gereden dat je aan het eind van de rit even de motor een minuut stationair laat draaien om o.a. de olie in de turbo kans te geven wat af te koelen.. anders gaat het daar verbranden/verkolen.. en dat veroorzaakt dan o.a. weer verstoppingen met evt schades als gevolg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar bij 100 graden is er nagenoeg geen verschil tussen 0w40, 5w30, 5w40 en 10w40..

 

Het kan zijn dat er mensen zijn die een klap van de klepel hebben gehad toen ze de klok niet zagen hangen ;) ofzoiets ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de auto-rx staat inmiddels al geduldig te wachten....

 

als ik de tekst op de site goed begrijp moet ik dan minerale olie, of half synthetische olie gebruiken?

 

ben wat aan het zoeken geslagen aan de hand van de liqui moly 10w40 olie en kom bij onderstaande olie uit:

 

http://www.meguin.de/meguin/produktdb.n ... _4366.html

 

dit is een half synthetische olie, dit gaat goed samenwerken met de auto-rx en ondertussen mijn blok niet kapot laten lopen??

 

==

 

heb overigens deze olie gevonden:

Shell Helix Super 10W-40 1 Liter Motorenöl A3/B3 Öl

zou volgens de auto-rx site goed moeten samenwerken, en ook diverse andere (betrouwbare?) google resultaten bevestigen dit. het is ook een reinigende olie die niet de auto-rx tegenwerkt, dus mischien nog wel versterkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook eens een auto-rx run gedaan maar heb het tot 4dkm voor de volgende olieverversing erin gedaan, dus bij een volsynthetische olie (liqui moly synthoil 5W40). Daarna 4dkm gereden. Filter + olie vervangen, de olie was een minerale oile, 10W40 van liqui moly. Daarmee 5dkm gereden. Vervolgens filter vervangen + de normale Liqui Moly Synthoil 5W40 erin. De oliefilters die ik gebruik zijn de Mahle OC-105 (aka Big Kahuna).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mijn passie is al toe aan de oliewissel, ik ga het wondermiddel dus bij de nieuwe olie gooien.

 

heb zojuist ook maar 4 standaard filters besteld, ga deze in de reinigingsfase wisselen en dan open zagen om te bekijken wat de rx allemaal los maakt....

 

na de reiniging zet ik er ook een bog-kahuna op, maar vind het een beetje duur om na 500~1000 km paar keer een filter van 12 euro weer te wisselen.

qua belasting moeten we gewoon een beetje rekening houden met de 'beperkte' olie hoeveelheid de komende weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De cleaning fase duurt 4dkm, da's dus ook wat zonde van olie waarmee je 10dkm kunt rijden. Na de cleaning fase volgt de spoel fase voor de duur van 5dkm, dit is dus met minerale olie (wordt aangeraden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heb nu 3 euro per liter betaald voor de olie, ddar kan ik toch geen buil aan vallen?

 

misschien dat de auto nog binnen deze 4dkm op de rollenbank gaat, dan wil ik ook geen slechte olie er in hebben.....

 

Waarom ga je deze extreme belastingsslag nu doen ten tijde van je RX behandeling..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is dat zon extreme belasting dan?

Leek mij juist beter om dat men nieuwe olie te doen dan met de oude die er al (te) lang in zit.

Of moet ik dan beter die 4dkm maken....... dat duuuuuurt zo lang......

 

Gisteravond in ieder geval de 3" 'testpipe' gemonteerd, dat verschil is goed merkbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden