Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Toch zou ik maar even een reinigingsmiddel toevoegen aan de olie...

Even 10 kilometer rijden en alles eruit en nieuwe olie zonder toevoeging erweer in...

 

Het Chippie,

 

welk spul zou ik dan hiervoor het beste gebruiken?

 

DM geeft aan dat het mijn oliepomp zou kunnen zijn, maar dan zou ik de melding toch constant in mijn dashboard moeten hebben? Nu heb ik hem maar af en toe?

Zou het niet zo zijn dat de olie vervuild is en dat hierdoor de sensorr van de boordcomputer af en toe op hol slaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht of de oliepomp of de gevolgen van sludge, als ik nu je foto's zie is er maar 1 oorzaak: sludge, deze hoeft niet perse wit/creme van kleur te zijn dacht ik.

 

Ik denk dat je beter af bent met een geleidelijke oplossing van de slik/sludge. Als je een te sterk oplosmiddel er in doet dan laten de klonters wel los maar lossen niet op met als gevolg dat ze in de carterpan blijven zitten en weer voor problemen gaan zorgen.

 

Ik zou de auro-rx route doen, wellicht nog een tweede ronde en daarna gecertificeerde VW olie erin doen met een upgrade groter oliefilter. Ik heb zelf laatst een snel oplosmiddel erin gedaan, ik heb geen klonters in de olie.

 

De foto's zijn niet van mij maar van een andere 1.8T met al ernstige sludge problemen. Die van jou ziet er wat mij betreft nog een graadje erger uit dus ik zou niet te lang wachten met actie.

 

www.auto-rx.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sludge onstaat door minder goede olie in een relatief kleine carterpan voor de 1.8T. In totaal zit er nog geen 4 liter olie in het blok. Als je stevig rijdt en daarna de auto stilzet wordt de turbo niet meer gekoeld door de rondlopende olie en koelvloeistof. De hitte van het blok wordt oa via de turbo afgevoerd. De stilstaande (minder goede) olie kan daar niet tegen en verkoolt waardoor er klonters ontstaan aka sludge.

 

Heb je dus een 1.8T met een wazige oliehistorie kun je beter maar een snelle flush of de auto-rx gaan doen, afhankelijk van de toestand onder de kleppendeksel. Daaronder is het meestal nog erger, je ziet alleen het topje van de ijsberg.

 

Ik gebruik alleen maar mobil 1 0W40 met een interval van 6-8 dkm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

eeuuuhhh sludge is volgens mij (ook) een gevolg van vaak korte afstanden rijden waarbij er vocht in het blok en olie achterblijft, en zich vermengd met de olie, hierdoor ontstaat de roomachtige substantie (dit zie je ook vaak bij een auto met lekke koppakking waarbij er koelwater in het carter terecht is gekomen (let op, dit is niet altijd het geval met een lekke koppakking)).

 

Ik geloof niet dat dat direct met de turbo te maken heeft, auto's zonder turbo hebben er namelijk ook last van.

 

Als je je auto uitzet zonder de turbo uit te laten draaien, slijt het binnenste lagerdeel (op de turbo as) in op het buitenste deel, dit komt omdat als de motor loopt, het asje begint te drijven op de olie, zet je de motor uit terwijl de turbo nog op een behoorlijk toerental draait verdwijnt de oliedruk en zakt het asje naar beneden en komt in aanraking met de buitenste lagerschaal en begint daar lekker op in te slijten, daardoor onstaat er te veel ruimte op het schoepenwiel, met als gevolg dat de oliekeerring uitlubbert, met olielekkage richting de uitlaat pijp (lees in de uitlaat) als gevolg.

gevolg van dit geheel is een fijne blauwe walm uit de uitlaat (die walm die je ook vaak bij (sl)opeltjes ziet) 8)

 

Dus, ALTIJD netjes de motor een 30-60 seconden staitonair laten draaien voordat je hem uitzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens de fotoos van pdp is dit niet een condensprobleem maar een hitteprobleem, de olie die er nu inzit kan het niet aan en verkoolt/koekt. Dit is een specifiek probleem voor de 1.8T door het relatief kleine olievolume icm niet juiste olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens de fotoos van pdp is dit niet een condensprobleem maar een hitteprobleem, de olie die er nu inzit kan het niet aan en verkoolt/koekt. Dit is een specifiek probleem voor de 1.8T door het relatief kleine olievolume icm niet juiste olie.

 

ja, dat zei je al, maar dat doet toch niets af aan mijn verhaal,

sludge is volgens mij wat anders dan verkoolde olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens de fotoos van pdp is dit niet een condensprobleem maar een hitteprobleem, de olie die er nu inzit kan het niet aan en verkoolt/koekt. Dit is een specifiek probleem voor de 1.8T door het relatief kleine olievolume icm niet juiste olie.

 

ja, dat zei je al, maar dat doet toch niets af aan mijn verhaal,

sludge is volgens mij wat anders dan verkoolde olie.

 

Whatever, in de 1.8T scene wordt met sludge het verkolen van de olie bedoeld. Jou verhaal is tevens een vorm van sludge die overal voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt een aantal opties, gezien je mate van vervuiling:

 

- Auto-rx, kun je rechtstreeks bestellen bij www.auto-rx.com. Dit gaat natuurlijk even duren voordat je het hebt. Lijkt me wel de beste keuze.

 

- Forte of JB. Forte is alleen verkrijgbaar bij dealers etc. Ik heb het nog niet bij de Halfords enzo gezien. Van JB weet ik het niet. Deze snelle methode kan eventueel ook werken en zou het ook een paar keer toepassen met een kortere interval voor het verversen van de olie.

 

- Carterpan eraf + nieuwe oliepomp (hoeft niet maar je bent er gelijk vanaf) is duur, snel en zeker. Je bent wel gelijk klaar. Je kunt daarna ook nog een optie 2 toepassen om die zwarte laag eraf te krijgen.

 

Ik heb destijds contact opgenomen met Forte zelf en gevraagd naar een dealer in de buurt met het volledige assortiment. Lukt het je niet dan heb ik nog wel een busje Forte staan tegen kostprijs en verzendkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou vanochtend langs de dealer geweest:

Heeft ie pas een plekje op 9 oktober :-(. Ik vraag: kan het echt niet eerder " Nee, want ik vermoed dat er meer aan de hand is..." hij dacht namelijk ook aan de carterpan...

 

Nu hebben wij ook een lokale garage, die dus al een kleine 30 jaar schat ik onze familie serviced.... zou ik bij zo iemand, die dus niet in het bijzonder in VW gespecialiseerd is, ook terecht kunnen? Ik neem aan dat puur mechanische onderhoud/olie verversen geen probleem moet zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je hebt een aantal opties, gezien je mate van vervuiling:

- Carterpan eraf + nieuwe oliepomp (hoeft niet maar je bent er gelijk vanaf) is duur, snel en zeker. Je bent wel gelijk klaar. Je kunt daarna ook nog een optie 2 toepassen om die zwarte laag eraf te krijgen.

 

Zou mijn lokale garage dit moeten kunnen? Of is VW echt TE SPECIFIEK?

 

duur, snel en zeker.... is dan alles verholpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je hebt een aantal opties, gezien je mate van vervuiling:

- Carterpan eraf + nieuwe oliepomp (hoeft niet maar je bent er gelijk vanaf) is duur, snel en zeker. Je bent wel gelijk klaar. Je kunt daarna ook nog een optie 2 toepassen om die zwarte laag eraf te krijgen.

 

Zou mijn lokale garage dit moeten kunnen? Of is VW echt TE SPECIFIEK?

 

duur, snel en zeker.... is dan alles verholpen?

 

Het is een lastige klus want de carterpan zit klem tov het subframe en kost nogal wat uren om het eea te (de)monteren. Als de pan schoon is ben je er in principe wel vanaf. Probleem kan zijn dat olieleidingen tevens verstopt zijn geraakt, met name de olieafvoer van de turbo naar de carterpan. Daarom is de auto-rx ook zo goed, deze lost alles geleidelijk op en spoelt ook de leidingen waar eventueel ook olie is aangekoekt. Dus carterpan schoonmaken dekt denk ik 90% van de problemen. Kans bestaat dat er nog wat aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

passat18turbo >> en? Wat was het bij jou?

 

Ik ben nog niet naar de garage geweest.

Met "normale snelheden" heb ik de melding niet meer gekegen.

Als ik de foto's van jouw zie, is het net of het mijn auto is.

Het lijkt wel het kolenhok van de kolenboer :x

 

Ik heb geen last van sludge.

 

Ik zal het ook maar eens gaan proberen met een toevoegmiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Woensdag heeft mijn 'huisgarage' een Forte flush, een olieverversing, en een nieuw groter filter erin gezet en tot op heden met aardige lange ritten lijkt het verdwenen... waarschijnlijk was mijn sludge nog in een beginstadium en viel het mee... of kan het nog snel terugkomen?

 

Het gebruikte goedje:

28092006121.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden