Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.
Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.
De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...
En ja: oliepeil is goed.
Wie o Wie kan me een paar tips geven?
* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?
* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro...
* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?
* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?
Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...
Vraag
peedeepee
Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.
Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.
De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...
En ja: oliepeil is goed.
Wie o Wie kan me een paar tips geven?
* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?
* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro...
* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?
* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?
Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...
Bedankt alvast.
Link naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
51
41
20
14
Popular Days
24 sep
19
13 sep
14
27 aug
13
11 sep
10
Top Posters For This Question
peedeepee 51 posts
DM 41 posts
LvR 20 posts
Turbo-Variant 14 posts
Popular Days
24 sep 2006
19 posts
13 sep 2006
14 posts
27 aug 2007
13 posts
11 sep 2006
10 posts
Posted Images
218 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten