Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Wanneer je gaat reinigen met forte of iets dergelijks , laten grote stukken sludge los. Deze gaan dan ook voor je zeef zitten , waardoor je het probleem misschien verergerd. De eenigste oplossing is de carterpan uitbouwen , deze goed reinigen en een nieuw zeef mont. Ook zou ik adviseren de kleppendeksel te reinigen. Dan moet je van de longlife olie afstappen en gewoon 10w40 olie gaan gebruiken. De long life olie bereikt z'n reinigende werking pas bij 80 graden olie temperatuur. Dus gewoon de interval service om de 15000 km gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van ons staat sowieso niet op longlife, en heeft het ook niet gestaan. Zit 0w40 in.

Overigens heeft die van ons geen last van sludge oid. Ook onder de olievuldop is hij schoon. Verwacht echter dat onder de klepdeksel dat het meer op plaatje 2 lijkt dan op plaatje 1.

 

Verder is het natuurlijk altijd raadzaam om carterpan en kleppendeksel te liften om te reinigen en inspecteren.

 

Overigens, Bumpie, keertje mini-meet houden? Zag dat we vergelijkbare auto's hadden qua model, motorisatie en vermogen. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

morge jongens en renco

 

ja dat is wel eff kut zo nog in het oude jaar,ik heb hetzelfde probleem gehad deze zomer,na veel geklets en hulpmiddeltjes blyft er toch maar een oplossing over,carterpan eronder uit,er zat zelfs stukjes plastic in van de peilstok, hy heeft toen netjes alles schoongemaakt ,de zeef zat aardig dicht,en dan natuurlyk de service intervall veranderen veel sucses nog

 

ps en natuurlyk ieder de beste wensen nog

 

mvgr simon

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het wel vaker genoemd: Forté heeft, op afroep, een ervaren endoscopist beschikbaar, die via je carterplug de carterpan/zeef controleert op troep NA het spoelen met hun product. Is eea schoon (zoals in mijn geval), dan hoeft de carterpan er niet meer onderuit en scheelt dat weer veel werk cq euri's. Die gratis service is er, naar mijn weten, trouwens alleen voor garagebedrijven die Forté afnemers zijn.

 

Ondanks het spoelen zat er toch nog aardig wat troep in de dunne olie af>aanvoerleiding van de turbo :( en carterontluchting zat (zoals te verwachten was) nog steeds bijna verstopt. Heb de turbo-olieleidingen nog geprobeerd te reinigen, maar er bleef troep uit komen; heb toen maar alles voor de zekerheid vervangen. Motor loopt na > een jaar nog steeds als een naaimachine en het blijft schoon onder de vuldop/klepdeksel met de Mobil 1 :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto is weer terug! :D

 

De zeef is inderdaad niet los te bestellen (volgens de daeler), maar hij kon de zeef goed demonteren en schoonmaken. Motor is verder nog bekeken (voorzover dat gaat, zonder dat je alles uitelkaar haalt), maar zag erverder goed uit.

 

De carterpan is dus verwijderd, zeef schoongemaakt, carterpan schoongemaakt (foto`s komen nog), verse 5w40 olie en dito filter en een visuele inspectie van de rest van de motor. Lijkt wel of de motor nu lekkerder loopt (voor een deel tussen de oren). Totale kosten € 350,00 excl. olie en filter.

 

Wat wel opviel was dat voorheen de motor bij wat belasting begon te tikken (kleppen) als je de motor nog even stationair liet afkoelen en de laatste tijd deed hij dat wat vaker. naar mijn idee dus een teken dat er wat mis is met de oliedruk, waarvan acte!!.

 

Kan nu tenminste met een goed gevoel het jaar afsluiten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat wel opviel was dat voorheen de motor bij wat belasting begon te tikken (kleppen) als je de motor nog even stationair liet afkoelen en de laatste tijd deed hij dat wat vaker. naar mijn idee dus een teken dat er wat mis is met de oliedruk, waarvan acte!!.

Klinkt logisch en kan dus heel goed een gouden tip zijn :thumb:

De auto is weer terug! :D <...>De carterpan is dus verwijderd, zeef schoongemaakt, carterpan schoongemaakt (foto`s komen nog), verse 5w40 olie en dito filter en een visuele inspectie van de rest van de motor. Lijkt wel of de motor nu lekkerder loopt (voor een deel tussen de oren). Totale kosten € 350,00 excl. olie en filter. <...> Kan nu tenminste met een goed gevoel het jaar afsluiten.

:thumb: voor een happy end

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even met de werkplaatschef na staan praten toen ik de auto ophaalde. Het fenomeen van "lakken" (oude frituurpan koek) komt alleen bij de niet dwarsgeplaatste motoren voor (A4, A6 en Passat), de overige modellen kennen dit probleem niet. Volgens hem komt het door het gebruik van verkeerde (lees mindere kwaliteit) olie in combinatie met de constructie zeef/oliepomp. Andere modellen hebben hiervoor een andere constructie. Het lakken kan hier ook voorkomen, alleen heeft dit geen consequenties voor de oliedruk.

 

Zelf kom ik ook tot een conclusie/stelling:

Dat het probleem zich alleen voordoet bij in lengte richting geplaatste motoren vind ik frappant. Ik heb een keer gelezen dat de 1.8T helemaal niet bedoeld was voor de Passat, maar omdat de VR5 niet geleverd kon worden is toen de 1.8T naar voren geschoven en is de 1.8T dus blijkbaar aangepast aan de axiale opstelling! Met als gevolg een kleine carter en de gevoelige constructie van zeef/oliepomp, waarbij ook nog eens heel wat kunst en vliegwerk komt kijken als je de carterpan wilt demonteren. In feite komt het dus neer op een constructiefout of in ieder geval op een "niet zo fraaie technische oplossing".

 

Wat zou VW (PON) hiervan zeggen als we eens een brief schrijven uit naam van het forum (één brief dus). Nu zijn alle problemen rekening man, maar is dat terecht?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Peedeepee,

 

Ik had er ook last van bij berg op in Zwitserland, heb de hele reis 100 km/h moeten rijden, Heb zelf 3x olie ververst en een groter filter gemonteerd. Dacht dat het wel was, maar reed in Duitsland 200 km/h toen de melding weer terug kwam. Heb hier en daar geinformeerd en het beste wat je kan doen is om de oliepomp te vervangen, het zeefje reinigen en terug naar gewone olie met 15 dkm interval. Ik heb dit laatst laten door door DL Maccars in Nootdorp, oud-collega, en tot nu toe gaat het goed. Geen melding bij 220 km/h, ik heb het gevoel dat het opgelost is. Als je wilt weten wat ik totaal kwijt was, ongeveer 600 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kreeg afgelopen Zaterdag ook weer een oliedruk melding. Rondje nederland gehad en flink de sokken erin. 580KM gereden. En op een gegeven moment kwam er weer een oliedruk melding. Alleen komt deze melding alleen in de lage toeren. tussen 1500 en 2000. Geef ik gas tot boven 3000 toeren dan is de melding weg. Mij is verteld bij JD dat wanneer de olie warm is de olie (5W30) te dun is zodat de oliepomp niet genoeg kracht hoeft te leveren en dit gezien wordt als te weinig oliedruk. Advies was om de olie (Volgens mij was dit van Jos) te vervangen door5W40. Dit probleem zou ook alleen voorkomen bij het eerste 1.8t blok van de 3B. de AEB versie dus.Van de zomer had ik dit probleem tijdens en na de vakantie na het doorrijden in Duitsland (200+) Daarna is de melding niet meer geweest tot afgelopen Zaterdag. Bij de komende oliebeurt laat ik dan ook de olie vervangen door 5W40. En weer spoelen uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik reed altijd met 0W40 (Mobil 1) en sinds een jaar met 5W40 (Liqui Moly), de motor / kleppen zijn sindsdien een stuk stiller. Ik heb trouwens Auto-RX bestelt, uit het oogpunt van preventie. Ik heb een lichte vorm van hars en ben benieuwd wat het na de behandeling geworden is.

 

Hier nog een heftige verontreiniging, d'r is waarschijnlijk niet eens een volsynthetische olie gebruikt.

 

headsludge.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zou met deze lage temperaturen dan, theoretisch gezien, beter 0W olie moeten gebruiken en in de zomer 5W.....lijkt mij...........of zou dat niet zoveel uitmaken DM?

Na mijn oliekoekproblemen cq na het spoelen en daarna Mobil 0W-40 erin, waren/zijn mijn mortor/klep/nokkenas etc geluiden duidelijk minder geworden en heb sedert dien geen aanslag meer gezien. Ik heb nog 4 liter Mobil 1 staan, maar ga daarna ook maar eens jouw olie gebruiken/proberen. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de auto-rx rechtstreeks besteld, nog voor 31/12 dus met nog de kerstkorting. Dat van die laatste foto is niet meer te redden denk ik, stel je eens voor hoe de turbo eruit ziet. Dat wordt een nieuwe turbo + leidingen en de carterpan lichten / schoonmaken + een spoeling.

 

De mobil 1 0W40 is op zich een goede olie maar de kleppen maakten te veel lawaai m.i. Ik heb daardoor gekozen voor een 5W40 en dat bevalt me veel beter. Ook met de weersomstandigheden van de laatste tijd maakt het niet uit, met starten heb ik wel het gevoel dat de start wat moeizamer gaat. Lijkt wel of er eerst door de olie geploegd moet worden maar daarna loopt de motor prima. Ik hou het voorlopig bij 5W40.

 

Als je veel kilomters rijd kun je overwegen 's winters met 0W40 te rijden en 's zomers met 5W40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de temperaturen het toelaten ga ik toch eens het kleppendeksel lichten bij onze wagen... (zie ik niet zo zitten met deze temperaturen)

 

Wellicht als de ervaringen van Arjen positief zijn met auto-rx, dat we met een paar leden ook wat flessen kunnen laten overkomen. Zag dat auto-rx niet moeilijk doet over leuke prijsjes bij afname van meerdere verpakkingen. ;)

Weet niet of daar mensen in geïnteresseerd zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met een ander merk kopen.. bij mijn V8 is de motor waarschijnlijk slecht gaan lopen door de 10W60 olie van Castrol.. niet door de slechte kwaliteit ofzo, maar door de dope in de olie heeft die waarschijnlijk rommel losgeweekt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden